گروه خودروسازی سایپا و شرکت تولیدکننده قوای محرکه DAE چین، با هدف تولید نسل جدید خانواده موتور در شرکت مگاموتور، قرارداد همکاری امضاء کردند.
بیتران – محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم امضای قرارداد تولید نسل جدید خانواده موتور برای محصولات سایپا، با بیان اینکه پروژه جدید و مشترک سایپا و شرکت DAE چین، طبق برنامه، طراحی و آماده بهره برداری شدهاست، گفت: از آنجا که تولید خودرو در دنیا به سمت موتورهای برقی در حرکت است، همکاری دو جانبه با شرکت DAE چین میتواند تحولی بزرگ در تولید موتور خودروها در کشور و منطقه ایجاد کند.
او افزود: شرکت مگاموتور گروه سایپا جزو معدود شرکت هایی در ایران و منطقه است که توان تولید قوای محرکه به صورت کامل را دارد. شرکت مگاموتور همانند شرکت DAE [چینی] در تولید قوای محرکه پیشتاز است.
تیموری تصریح کرد: تاکید وزیر صمت در جهت ارتقای صنعت خودرو، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و تمام برقی (BEV) است. از اینرو خوشحال هستیم که شرکت مگاموتور با همکاری شرکت DAE [چینی] میتواند به دانش فنی و به روز این مهم دست پیدا کند.
او خاطرنشان کرد: بر اساس قرارداد دوجانبه بین شرکت های مگاموتور و DAE چین و با توجه به زیرساخت و پتانسیل های موجود، در سالهای آینده امکان انجام پروژههای جدید با دانش روز دنیا محقق میشود.
تغییر نسل موتورهای سایپا
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا معتقد است که تغییر نسل موتورهای قدیم به جدید برای اولینبار در گروه سایپا صورت گرفتهاست.
تیموری افزود: برای تولید نسل جدید موتور خودرو، پیشنهادهای مختلفی داشتیم. اما ترجیح و اولویت ما این بود که با مجموعهای همکاری مشترک آغاز کنیم که صاحب دانش باشد. همچنین کارنامه موفقی در زمینه دانش تولید خودروهای برقی در صنعت خودرو دنیا داشتهباشد.
وی تأکید کرد که با همکاری شرکت DAE چین و شرکت مگاموتور، در تولید موتور هیبرید، موفقیتهای ارزشمندی در انتقال و ارتقای سطح تکنولوژی، کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلایندگی حاصل خواهد شد. تیموری اذعان داشت: شرکتهای مذکور در کنار قطعهسازان هستند تا بتوان با بالاترین کیفیت، داخلیسازی موتور هیبرید و تمام برقی را عملیاتی کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد اولین محصول سایپا که مجهز به قوای محرکه پلاگین هیبرید و نسل جدید موتور خواهد بود، آریا است.
او ادامه داد: در حال حاضر این خودرو در مراحل کالیبراسیون و تست است. از سال آینده خودرو آریا با قوای محرکه مذکور عرضه خواهد شد. همچنین در ادامه از سال آینده به تدریج سایر محصولات گروه خودروسازی سایپا با موتورهای نسل جدید عرضه خواهد شد.
جایگاه مناسب سایپا در زنجیره تامین قطعات و خودرو
در این مراسم لیبائو چِن، رئیس هیات مدیره شرکت DAE چین گفت: گروه خودروسازی سایپا از ظرفیت بالایی در حوزه ساخت خودرو برخوردار است. لذا همکاری دو جانبه، میتواند تحول بزرگ توسعهای در دو شرکت ایجاد کند.
او افزود: گروه سایپا در زنجیره تامین قطعات و خودرو، جایگاه مناسبی در صنعت خودروی ایران دارد. لذا قرارداد امضا شدهبرای تولید خانواده موتورهای جدید با شرکت مگاموتور میتواند یک مدل خوب همکاری در صنعت خودرو باشد. از همین رو دو شرکت، میتوانند از پتانسیل یکدیگر در راستای همکاریهای مشترک و تولیدات به روز بهره ببرند.
رئیس هیات مدیره شرکت DAE چین بیان کرد که شرکت مگاموتور از تیم خوب مدیریتی برخوردار و این امر قابل تقدیر است. او یادآور شد: در بازدیدی که از خطوط تولید شرکت سایپا داشتیم، با توانمندی بالای این مجموعه صنعتی آشنا شدیم. لذا امیدواریم با شرکت سایپا و مگاموتور همکاریهای خوب و بلندمدتی داشتهباشیم.
چِن تصریح کرد: بر اساس قرارداد منعقد شدهبا شرکت مگاموتور، اطمینان می دهیم که شرکت سایپا به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت خودرو، می تواند به اهداف مدنظر خود برای تولید خانواده موتورهای نسل جدید دست پیدا کند. سرعت رشد در گروه خودروسازی سایپا قابل تحسین است. امیدواریم در کنار شرکت مگاموتور و گروه سایپا، انتقال دانش فنی و تکنولوژی با سرعت دنبال و محقق شود.
رئیس هیات مدیره شرکت DAE چین، در خصوص سطح استاندارد موتورهای نسل جدید این مجموعه، گفت: این موتورها آخرین نسل و بالاترین سطح تکنولوژی را از نظر مصرف سوخت و مباحث زیست محیطی دارند. همراه با ساخت داخل در مگاموتور، مباحث توسعه محصول این نسل از موتورها دنبال خواهد شد.
۸۰ درصد موتورهای نسل جدید داخلی سازی می شود
در ادامه احسان جابری، رئیس هیات مدیره شرکت مگاموتور با اشاره به نحوه روند داخلیسازی این نسل از موتورها در کشور، گفت: با دستور و حمایتهای مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، بعد از چندین سال شرکت مگاموتور گام بلندی در راستای جایگزینی موتورهای نسل قبلی برداشتهاست.
با مطالعه دقیق موتورهای نسل جدید و تهیه RFQ کامل توسط متخصصین شرکت مگاموتور و اجرای مناقصه بین المللی با رعایت تمامی ضوابط و الزامات مربوطه و همچنین بررسی همه جانبه و دقیق تمامی پیشنهادات دریافتی، در نهایت قرارداد همکاری با شرکت DAE چین برای تولید نسل جدید خانواده موتور منعقد شد.
بر این اساس طی یک برنامه دقیق سه ساله، خطوط مونتاژ خانواده موتورهای نسل جدید و تولید قطعات ۵C (Cylinder block, cylinder head, crankshaft, camshaft & connecting rod) آنها در سایت جدید شرکت مگاموتور نصب خواهد شد. طی این مدت بیش از ۸۰ درصد موتورهای نسل جدید با کمک زنجیره تامین شرکت مگاموتور داخلیسازی خواهد شد.
او بیان کرد در گام اول، نسل جدید موتورها بهصورت تنفس طبیعی (NA) با قابلیت دوگانه سوز (bi-fuel) با سوخت گاز طبیعی (CNG) تولید خواهند شد.
جابری افزود: این نسل از موتورها نسبت به موتورهای قبلی توان و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت کمتری دارند. ضمن اینکه به راحتی میتوان تکنولوژیهای جدید را بر روی آنها اجرا کرد. این موتورها میتوانند به سیستم توربو شارژ و توربو GDI (Gasoline Direct Injection) مجهز شوند. همچنین برای نسلهای جدید پلاگین هیبرید استفاده خواهند شد.
قرارداد تولید نسل جدید موتور برای محصولات سایپا، بین شرکت مگاموتور و شرکت DAE چین با حضور مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا، شرکت مگاموتور و شرکت DAE چین، امضا شد.
بیشتر بخوانید:
واردات خودرو دست دوم / مهم اما بی تاثیر
مهلت واریز وجه متقاضیان خودروهای سایپا فقط برای طرح مادران تمدید شد
طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و جزئیات جدید آن
خودروهای کارکرده خارجی در انتظار تأیید بانک مرکزی
سهند از شهریور ماه پیشفروش میشود / ۳ محصول جدید پارس خودرو
عالیه تولیدخودرومشترک درایران وصادرکردن درجهان وتولیدبرای مصرف داخلی البته باقیمت وکیفیت مناسب
این پیمان شانگهای عالیه مثل برجام به درد نخور نیست برجام و اصلاحات و اعتدال با هم گندیدن
مگه به غیر از چین با کشور دیگه ای هم میتونن قرار داد ببندن؟؟
با کشور های عضو پیمان شانگهای و در آینده هم پیمان بریکس
تکنولوژی ساخت موتور در ایران حدود ۲۰سال از دنیا عقبتره.موتورهایef7.xu7.m15.tu5همه تکنولوژی خیلی قدیمی دارن.یک موتور ۱۵۰۰ سی سی اتمسفریک ساخت چین اندازه موتور توربو شارژ داخلی قدرت تولید میکنه. به نظر من باید به کمک کشورهایی مثل چین این تکنولوژی وارد بشه و جایگزین اون موتور قدیمیها بشه