چانگان UNI-V هیبرید سدان اختصاصی پارس خودرو / بررسی تخصصی

از دست ندهید

چانگان UNI-V هیبرید سدانی است که مدیر عامل سایپا آن را به عنوان محصول جدید پارس خودرو معرفی کرد. این خودرو هیبریدی در حالت الکتریکی ۱۰۰ کیلومتر پیمایش دارد و در زمان ۶.۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد.

چانگان UNI-V هیبریدی

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: به بیان محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا، چانگان Uni-V هیبرید قرار است دوباره پارس خودرو را به دوران تولید خودروهای لوکس بازگرداند. دورانی که این خودروساز داخلی با تولید نیسان تیانا یکی از لوکس‌ترین سدان‌های زمان خود را به بازار عرضه می‌کرد.

 

چانگان Uni-V هیبرید سدانی است که ماه قبل میلادی (May – اردیبهشت / خرداد امسال) بیش از ۳/۰۰۰ خریدار در بازار خودرو چین داشت.

 

پس باید بدانیم که این سدان هیبریدی چینی خودرویی پرطرفدار در کشور مبداء است. چانگان Uni-V اسفند ماه سال قبل وارد بازار خودرو چین شد. اما در فاصله زمانی ۴ ماهه اکنون سی و ششمین سدان پرفروش در چین بشمار می‌رود.

چانگان UNI-V هیبریدی

بد نیست بدانیم که از اسفند ماه سال قبل تاکنون، فروش این خودرو در چین ۲۸۳.۷ درصد رشد داشت و این روند همچنان هم ادامه دارد.

چانگان Uni-V سومین سری خانواده Uni در این برند چینی و اولین سدان این سری است. این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه Guangzhou سال ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و از March (اسفند سال قبل / فروردین امسال) سال جاری میلادی وارد نمایندگی‌های Changan در چین شد.

چانگان Uni-V در حقیقت به جای مدل Eado به بازار آمدکه نسل اول آن برای مدتی توسط سایپا در ایران به فروش رسید. البته که نسل اول این خودرو در مقایسه با خودروهایی مانند جک J5 کرمان موتور و بسترن B50 بهمن موتور نتوانست آنطور که باید شاید حضوری موفق را تجربه کند. به همین علت عرضه آن فقط محدود به سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شد.

آمار فروش چانگان Uni-V هیبرید در چین

آمار فروش چانگان Uni-V هیبرید

چانگان Uni-V هیبرید ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ وارد بازار خودرو چین شد. فوریه امسال ۷۸۹ نفر برای خرید این خودرو در نمایندگی‌های چانگان اقدام کردند.

March سال جاری میلادی (اسفند سال قبل و فروردین ماه امسال)، تعداد مشتریان این خودرو در چین به ۱۰۶۸ نفر رسید. یعنی در مقایسه با ماه فوریه، ۳۵.۳۶% رشد فروش برای این سدان هیبریدی ثبت شد که حاکی از افزایش فروش ۲۷۹ دستگاهی بود.

در April امسال (فروردین و اردیبهشت امسال) ۱۶۷۸ دستگاه از این خودرو به فروش رسید که رشد ۵۷.۱ درصدی را نشان می‌داد. آخرین آمار فروش این خودرو هم در ماه May میلادی امسال ثبت شد.

آمار ماه May نشان داد که تعداد ۳۰۲۸ دستگاه از چانگان Uni-V هیبرید توسط متقاضیان خرید این خودرو خریداری شدند. این آمار به معنای رشد فروش ۸۰.۴ درصدی و افزایش تعداد مشتریان به میزان ۱/۳۵۰ نفر بود.

مشخصات فنی چانگان Uni-V هیبرید پارس خودرو

مهمترین بخش درباره Uni-V هیبرید پارس خودرو که با نام iDD در بازار چین حضور دارد، قوای محرکه آن است. چانگان Uni-V مجهز به دو موتور درون‌سوز و برقی است.

موتور درون‌سوز این سدان plug-in hybrid چینی با کد JL473ZQ6 حجمی برابر با ۱۴۹۴ سی‌سی دارد. قدرت این موتور چهار سیلندر ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۲۶۰ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس است.

این موتور که باید با بنزین ۹۲ اکتان کار کند دارای استاندارد آلایندگی Country VI کشور چین است. یعنی سخت‌ترین و جدیدترین  استانداردهای محیط زیستی این کشور را پاس می‌کند.

موتور الکتریکی چانگان Uni-V iDD نیز ۱۲۵ کیلووات قدرت دارد که برابر با ۱۶۸ اسب بخار است. گشتاور موتور الکتریکی این سدان هیبریدی هم به ۳۳۰ نیوتن‌متر می‌رسد.

این بدان معناست که چانگان Uni-V هیبرید در حالت فول‌شارژ قادر است ۳۳۸ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد.

نکته مهم درباره این سدان هیبریدی آن است که باتری Lithium iron phosphate آن با ظرفیت ۱۸.۴ کیلووات ساعت فقط با پریز برق شارژ می‌شوند.

چانگان UNI-V هیبریدی

یعنی سامانه هیبریدی آن توسط موتور اقدام به شارژ باتری‌ها نمی‌کند. به همین دلیل یا باید آن را در ایستگاه‌های شارژ سریع DC شارژ کرد یا به شارژر خانگی AC وصل کرد.

در دنیای واقعی شما به عنوان خریدار آتی این خودرو هیبریدی فقط تا زمانی می‌توانید از قدرت ۳۳۸ اسب بخاری و گشتاور ۵۹۰ نیوتن‌متری Uni-V هیبریدی استفاده کنید که باتری آن شارژ باشد. در غیر این صورت شما در بیشتر مواقع یک سدان ۱۶۸۰ کیلوگرمی با ۱۷۰ اسب بخار قدرت را می‌رانید.

لازم به ذکر است که نیرو و گشتاور موتور توسط گیربکس ۳ کلاچه الکتریکی ۶ سرعته به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌شود.

ابعاد و اندازه چانگان Uni-V هیبرید پارس خودرو

چانگان UNI-V هیبریدی

چانگان Uni-V هیبرید پیرو همان اصول خانواده Uni در چانگان است. جلوپنجره بدون حاشیه، گرافیک‌های سه‌ بعدی و نمای جلو جسورانه مهمترین مشخصه‌های طراحی ظاهری خانواده Uni در چانگان هستند که Uni-V هم آنها را دارد.

نمای کلی بدنه این سدان ما را به یاد آئودی A7 می‌اندازد و کاملاً یک خودرو فست‌بک است. دستگیره‌های مخفی ظاهری یکدست و تمیز به این خودرو بخشیدند و نمی‌توان از چراغ‌های نافذ جلو هم به راحتی گذشت.

طول، عرض و ارتفاع این سدان هیبریدی برابر است با ۴۶۸۰×۱۸۳۸×۱۴۳۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم به ۲۷۵۰ میلیمتر می‌رسد.

همانطور که در ابتدای متن عنوان شد، چانگان Uni-V هیبرید در ۶.۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت این خودرو هم ۲۱۵ کیلومتر در ساعت اعلام شد.

پیمایش و شارژ باتری‌های چانگان Uni-V هیبرید

در شرایط آزمایشگاهی، پیمایش الکتریکی خالص این خودرو ۱۱۳ کیلومتر اندازه‌گیری شد. این بدان معناست که چانگان Uni-V در حالت فول شارژ با باک بنزین ۴۵ لیتری پُر می‌تواند تا ۱۱۰۰ کیلومتر بدون توقف به حرکت خود ادامه دهد.

میزان مصرف سوخت این سدان چینی هیبریدی ۴.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. ضمن اینکه برای شارژ باتری‌های آن هم ۳۰ دقیقه وقت لازم دارید. البته به شرط آنکه از شارژر سریع DC استفاده کنید و از ۳۰ تا ۸۰ درصد فضای ذخیره نیرو در باتری را شارژ کنید.

چانگان UNI-V هیبریدی

چانگان Uni-V هیبریدی می‌تواند در سفرها و کمپینگ‌ها نقش یک تأمین‌کننده نیرو را هم ایفا کند. یعنی اگر اجاق برقی در پیک‌نیک‌های خود دارید یا در شب به نورپردازی احتیاج دارید، کافیست پریز وسیله برقی خود را به این خودرو وصل کنید.

از منظر ایمنی باتری هم چانگان Uni-V دارای استاندارد IP68 است. به بیانی آسان، اگر شما با این خودرو در آبی به عمق یک متر و به مدت زمان ۳۰ دقیقه شناور بمانید، باتری‌ها همچنان می‌توانند ادوات داخلی خودرو را برای استفاده حاضر و مهیا نگهدارند.

اگر خودرو در اثر سانحه‌ای واژگون شود، سامانه خنک‌کننده باتری Uni-V بطور خودکار شروع به پایدار کردن دمای باتری‌ها می‌کنند تا از آتش‌سوزی احتمالی جلوگیری شود.

امکانات و آپشن‌های چانگان Uni-V هیبرید در چین

چانگان Uni-V هیبرید

چانگان Uni-V هیبرید به ترمزهای دیسکی و ترمز پارک برقی مجهز است. این خودرو با تایرهایی به ابعاد ۲۳۵/۴۵ و رینگ‌های ۱۸ اینچی به طور استاندارد به دست مشتریان می‌رسد.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، هشدار بازبودن کمربند ایمنی و TPMS هم از امکانات استاندارد همه تیپ‌های این خودرو در چین بشمار می‌روند.

همه مدل‌های ارزان و گران این سدان هیبریدی دارای ایربگ سرنشینان جلو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای هستند. ضمن اینکه سنسور پارک جلو و عقب هم در تمام نسخه‌ها بطور استاندارد وجود دارد.

دوربین ۳۶۰ درجه با پرسپکتیو بدنه و تنظیم حالات رانندگی هم جزئی از امکانات استاندارد این سدان هستند. اما فقط نسخه ۱۳۴/۹۰۰ یوانی Uni-V هیبریدی به کروز کنترل آداپتیو مجهز است. در حالی که دو نسخه ارزان‌تر دارای کروز کنترل معمولی هستند.

سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در بین خطوط هم امکانی استاندارد در همه مدل‌های این خودرو است.

اما رادار خطی، تثبیت‌کننده بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اضطراری و سانروف پانورامیک فقط در مدل گران مشاهده می‌شوند. لازم به ذکر است که بقیه نسخه‌ها سانروف معمولی دارند.

اسپویلر عقب برقی در تیپ ارزان Uni-V هیبرید وجود ندارد. اما مدل‌های گران‌تر این امکان را بطور استاندارد در اختیار دارند. ورود بدون کلید (درب‌های جلو)، استارت دکمه‌ای و دستگیره‌های درب مخفی در همه تیپ‌ها وجود دارند.

اما درب صندوق عقب برقی که دارای حافظه هم هست، فقط مختص تیپ گران Uni-V هیبریدی است. همه مدل‌های این سدان هیبریدی با تریم چرمی صندلی‌ها، تنظیم فرمان دستی، دسته‌دنده الکترونیکی، پشت آمپر دیجیتالی ۱۰.۳ اینچی و دوربین ثبت وقایع، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به دست مشتریان می‌رسند.

امکانات داخلی چانکان Uni-V هیبرید

شارژر وایرلس تلفن و گرمکن و سردکن صندلی‌های ردیف اول اما فقط مختص نسخه فول این خودرو است. نمایشگر ۱۰.۳ اینچی لمسی با رزولوشن ۱۹۲۰×۷۲۰ هم در همه تیپ‌ها وجود دارد. البته خریداران این خودرو می‌توانند با پرداخت مبلغ ۱۹۹۹ یوان سیستم صوتی SONY با ۱۰ اسپیکر را هم سفارش دهند.

چراغ‌های جلو این سدان هیبریدی LED است و Uni-V هیبریدی در نسخه فول همچنین با نورپردازی داخلی ۶۴ رنگی در نسخه فول به دست مشتریانش می‌رسد.

آیینه‌های جانبی برقی گرمکن‌دار، ایرکاندیشن یک نقطه‌ای با خروجی تهویه در عقب و فیلتر PM2.5 امکانی استاندارد در همه مدل‌ها است. اما سنسور نور و باران فقط در تیپ گران این خودرو وجود دارد.

مشتریان چینی این خودرو همچنین می‌توانند با پرداخت ۲۰۰۰ یوان، پکیج Fast Charge باتری این خودرو (۲۵ کیلوواتی) را نیز برای Uni-V هیبریدی خریداری کنند.

قیمت چانگان Uni-V هیبرید در چین

ارزانترین تیپ چانگان Uni-V هیبرید در بازار خودرو چین، ۱۲۴/۹۰۰ یوان در نمایندگی‌های این برند به فروش می‌رسد. این رقم براساس یوان ۷۰۱۰ تومانی امروز برابر است با ۸۷۵/۵۴۹/۰۰۰ تومان.

گرانترین تیپ این خودرو هم به قیمت ۱۳۴/۹۰۰ یوان به دست مشتریان Uni-V هیبریدی می‌رسد که معادل ۹۴۵/۶۴۹/۰۰۰ تومان خواهد بود.

جالب اینجاست که از نظر مزایای خرید این خودرو، ۱۰/۰۰۰ مشتری اول چانگان Uni-V هیبریدی ۵۰۰۰ یوان (۳۵/۰۵۰/۰۰۰ تومان) هدیه نقدی دریافت خواهند کرد. ضمن اینکه دولت چین یارانه نقدی تا سقف ۶۰۰۰ یوان (۴۲/۰۶۰/۰۰۰ تومان) به خریداران این خودرو هیبریدی پرداخت می‌کند.

اگر قیمت‌های بالا را در نظر گیریم، باید گفت پارس خودرو احتمالاً این سدان هیبریدی را در حدود قیمتی دو میلیارد تومان در بازار خودرو کشور عرضه خواهد کرد.

چانگان Uni-V هیبرید با گارانتی سه ساله یا ۱۲۰ هزار کیلومتری در کشور چین به دست مشتریانش می‌رسد. لازم به ذکر است که خریدار اول این خودرو در چین گارانتی بدون محدودیت کیلومتر و سال در زمینه باتری‌های این خودرو نیز دریافت می‌کند. حال باید دید پارس خودرو تا چه میزانی این سدان پلاگین هیبرید را در ایران گارانتی خواهد کرد.

نکات منفی چانگان Uni-V هیبرید به بیان چینی‌ها

چانگان Uni-V هیبرید به عنوان یک خودرو جدید در بازار چین مشتریان و متقاضیان بسیاری دارد. گرچه این خودرو به لحاظ طراحی و کارایی توانست رضایت بسیاری از خریداران چینی را بدست آورد، اما همانند هر خودرو دیگری در بازار دارای نکات منفی است.

در بسیاری از وبسایت‌های چینی، بخش‌هایی برای بیان نظرات خریداران وجود دارد. با مطالعه این بخش‌های می‌توان متوجه شد که این محصول تا چه میزان توانست رضایت خریداران را بدست آورد و در عین حال نکات منفی آن چیست.

یکی از نکاتی که باعث نارضایتی خریداران این خودرو شد، مدت زمان شارژ کامل آن است. بسیاری از خریداران بر این باورند که شارژ صفر تا ۱۰۰ درصد باتری این خودرو بیش از ۱ ساعت زمان می‌برد. البته برای همین چانگان پیشنهاد کرد که از ۳۰ تا ۸۰ درصد باتری این خودرو را شارژ کرد.

برخی از خریداران این خودرو هم از سفتی و اسپرتی بیش از حد تعلیق آن ناراضی هستند. به نظر آنها چانگان می‌توانست تعلیق نرم‌تری برای این خودرو دست و پا کند.

یکی از خریداران این خودرو هم عنوان کرد که پس از ۱۴۰۰ کیلومتر رانندگی با آن با هشدار خرابی موتور مواجه شد. زمانی که خودرو را به نمایندگی می‌برد متوجه می‌شود که سیستم توربو و سنسور اکسیژن آن خراب است.

مطالعه بخش نظرات خریداران روشن می‌کند که مشکل عمده این خودرو، طولانی بودن زمان شارژ آن است. به غیر از این مورد باید گفت اگر به دنیال سدان هیبریدی راحت و نرمی هستید، احتمالاً چانگان Uni-V هیبرید گزینه مناسبی برای شما نیست.

این سدان چینی گرچه روزهای اوج پارس خودرو با تولید محصولات لوکس را زنده نمی‌کند، اما به عنوان یک سدان زیبا و کارآمد می‌تواند دوباره این خودروساز را به آن روزها کمی نزدیک کند.

بیشتر بخوانید:

قیمت لاستیک خودرو در بازار / جدول قیمت به‌روز تیر ۱۴۰۲

شرکت مگاموتور با DAE چین همکار شد / شروع تغییرات در موتور خودروهای سایپا

واردات خودرو دست دوم / مهم اما بی تاثیر

مهلت واریز وجه متقاضیان خودرو‌های سایپا فقط برای طرح مادران تمدید شد

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده‌و جزئیات جدید آن




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط