پژو پارس بهینه ایران خودرو وارد فاز تولید آزمایشی شد / مشخصات فنی

از دست ندهید

پژو پارس بهینه با چهره فیس لیفت شده‌رسماً وارد فاز تولید آزمایشی شد. ایران خودرو ظاهراً قصد ندارد دست از سر این گاو شیرده بردارد و حال شاهد تولید پژو پارس با نمایی شبیه به وانت آریسان هستیم. اگر این محصول تست‌های تولید را پشت سر بگذارد، فاز تجاری سازی آن در ایران خودرو خراسان آغاز خواهد شد.

پژو پارس بهینه

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: در روزهای قبل شایعه تولید پژو پارس بهینه یا فیس لیفت در صنعت خودرو کشور وجود داشت. دقایقی پیش اما با انتشار نخستین تصاویر این خودرو مشخص شد ایران خودرو قصد ندارد با این سدان تاریخ مصرف‌ گذشته خداحافظی کند.

حقیقت این است که پژو پارس در میان محصولات ایران خودرو، محصولی پر فروش و محبوب است. از همین رو این خودروساز تمایلی برای کنار گذاشتن‌آن از خط تولید ندارد.

اما از سوی دیگر استانداردهای ۸۵ گانه وارد فاز اجرایی شدند و پارس قدیمی توانایی پاس کردن آنها را نداشت. از همین رو ایران خودرو تصمیم گرفت با احتساب متریالی که در اختیار دارد، پژو پارس بهینه را تولید کند.

 

با توجه به تصاویری که از پارس بهینه منتشر شد، بعید است که این خودرو روی خط تولید مساهده نشود. چرا که به نظر می‌رسد ساخت قطعات و قالب‌های سپر جلو و عقب آن به اتمام رسیده‌است.

لازم نیست با دقت به جزئیات طراحی پژو پارس فیس لیفت نگاه کنیم. چرا که رو به روی ما نسخه سدان وانت آریسان ایران خودرو قرار دارد و فقط در بخش جلو به جانمایی مه‌شکن‌های متفاوت با آریسان اکتفا شد.

در بخش عقب این خودرو هم دیگر خبری از ضربه‌گیرهای منسوخ شده پژو پارس نیست. در حقیقت سعی شد این بخش از خودرو به طراحی محصولات امروزی نزدیک‌تر شود!

مشخصات فنی پژو پارس بهینه

ایران خودرو قرار است این محصول به ظاهر جدید خود را با قوای محرکه TU5 پلاس یا XU7 پلاس به بازار ارائه کند. موتور TU5 پلاس در واقع همان EC5 است که زمانی در زیر درب موتور پژو ۳۰۱ قرار داشت.

ایران خودرو در زمان رونمایی از تارا، نام این قوای محرکه را به دلیل داخلی‌سازی‌ها از EC5 به TU5 پلاس تغییر داد تا نشان دهد این موتور نسبت به TU5 برتری دارد.

موتور TU5 پلاس پس از به‌روزرسانی‌های ایران خودرو، قدرت آن از ۱۰۵ به ۱۱۳ اسب بخار رسید. گشتاور این موتور نیز پس از تغییرات از ۱۴۲ به ۱۴۴ نیوتن‌متر افزایش یافت.

موتور TU5 به دلیل ساختاری ۱۶ سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال‌ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و ۴۰۵ از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه کردن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس را برای آن انتخاب کرد.

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ در زیر درب موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۴ مشاهده شد. یک سال بعد تیپ‌های ۵ و ۶ پژو ۲۰۶ هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ ۴ این هاچ‌بک محبوب خداحافظی کرد.

موتور XU7 پلاس برای پژو پارس بهینه

موتور احتمالی دیگر پژو پارس بهینه، XU7 پلاس است. می‌دانیم که پارس برای مدتی با این قوای محرکه به فروش رسید. XU7 پلاس نسخه به‌روز XU7 بود که به واشرزدن مشهور شد.

ایران خودرو تلاش کرد تا مشکلات موتور XU7 را در XU7 پلاس بر طرف کند. از طرفی دیگر بهبود کارکرد این موتور باعث شد ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند و گشتاور خروجی آن هم به ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه برسد که از XU7 به میزان ۷ نیوتن‌متر کمتر بود.

در XU7 پلاس برخی از قطعات داخلی موتور، مانند میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه از نظر طراحی تغییر کردند. همچنین مسیر گازهای خروجی موتور نیز دچار تغییراتی شد. ایران خودرو عنوان کرد در موتور XU7 پلاس تلاش کرد طول عمر شمع‌ها افزایش پیدا کند و تسمه‌ها هم در پیمایش‌های طولانی نیاز به تعویض داشته‌باشند.

سرسیلندر این موتور مشابه نمونه گازسوز است. چرا که ایران خودرو باور داشت با این کار احتمال سوختن واشر سرسیلندر در این موتور کمتر خواهد شد. به غیر از این موارد، سامانه خنک‌کاری موتور XU7 پلاس هم در مقایسه با XU7 تغییر کرد.

پژو پارس بهینه استانداردها را پاس می‌کند؟

یکی از مهمترین مواردی که ایران خودرو خراسان درباره پارس بهینه عنوان کرد، استفاده این خودرو از سامانه کنترل پایداری است. اگر کمی به عقب برگردیم، به یاد می‌آوریم که سازمان استاندارد اعلام کرد استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی در طول سال جاری اجباری و اجرایی خواهند شد.

برخی از استانداردهایی که از این پس در خودروهای داخلی اجباری خواهند شد عبارتند از سامانه کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده (GSI)، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، چراغ اتوماتیک یا اتولایت، ایمنی عابر پیاده، استحکام بدنه و کابین خودرو، سامانه هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری یا ترمز کمکی، دی‌لایت و پوزیشن لایت.

از آنجایی که یونیت سنسور نور ایران خودرو دارای سنسور باران نیز است، می‌توان پیش‌بینی کرد که پژو پارس بهینه دارای چنین آپشنی نیز باشد.

در نهایت باید دید این محصول آزمایشی آیا می‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند یا خیر. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شاهد پژو پارس با نمای وانت آریسان خواهیم بود که یادآور دوران پیکان‌های سپر جوشن است.

بیشتر بخوانید:

مازراتی گریکاله ۳۰۰ اسب‌بخاری هیبریدی در ترکیه / از خرید خودرو تا تحویل

لامبورگینی دیابلو با Eccentrica دوباره متولد شد

سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث قطع می‌شود

افزایش قیمت لاماری ایما چه مبنایی داشت؟ / امکان ثبت شکایت برای خریداران

افزایش قیمت خودروهای مونتاژی اصلاح می‌شود / دستور رئیسی




47 دیدگاه

  1. دوباره شروع شد مثل پیکان چراغ عقبشو عوض کنن بگن پیشرفت کردیم شیششو المنتی کنن بگن تکنلوژی جدید پیکان به اپشن اضاف شد…. بابا همون رانا که ساختنین بستون هس در ۲۰۶ عقب یچی دیگه جلوش ال نود واقعا خجالت بکشین هر چی اضاف میارین میچپونین تو یه ماشین اسمشو عوض میکنین

  2. واقعاً جوکه!!؟ خیلی افتضاحه ، طراحی ساینا و کوییک خیلی از این بهتره، کی دیگه اینو میخره ؟؟

    • نمیخوام بی ادبی کنم ولی واقعاً عن شده اگه عرضه کنه.🤮🤮🤮
      خدایا پاس نکنه این آشغال رو.🤲🤲🤲🤲🤲
      اصلاً اون پارس قدیم 👌👌👌👌👌

      • بیشتر شبیه شوخی میمونه تولید چنین پژویی . هرچند که دیگه چیزی از پژو باقی نمونده . منو یاد زانتیا فیس لیفت انداخت که صاحبانش بعد خرید اقدام به تغییر خرابکاری های آقای سایپا میکردن . با اون سپرهای مسخره عقب و جلو

      • اقا میشه دست از سر پارس بیچاره بردارید اخه این چیه اون مهندس ببخشید ا.ح.م.ق شما کیه؟ پراید از این خیلی خوشگل تره

  3. یعنی ایران خودرو این همه هزینه میکنه که یه محصول از رده خارج رو دوباره بچرخه تولید بیاره؟! اصلا تولید پارس اونم با این شکل جدید منطقی نیست

  4. سلام واقعا این فیس لفت طراحش که کسی بوده چند شبانه روز زحمت کشیده تا به شکل پارس یک دبه بیست لیتری اب بر یزد نکنید این کار به صنعت خودرو کشور لطمه میزند

  5. خاکتوسرتون بااین طراحی پارستون حق پارس این نیست که میخواهیدمسخرش کنیدابروی پژوپارس بردید

  6. خدارو شکر که ۴۰۵gLx رفت و این روزا رو ندید اون بلا هایی که سر اون بدبخت آوردین کم نبود که دارین روی پارس هم امتحانش میکنین فقط استهلاک اضافی رو دست مصرف کننده بیچاره میزارین

  7. این ماشین ۳۰ سال پیش از رده پژو خارج شده ما چقدر بیچاره شدیم که در مورد قیافه جلو عقبش داریم نظر میدیم از بس تولید شده قالبهای این ماشین پوکیدن ،از ماست که بر ماست

  8. طراحی پژو پارس هرچه‌قدر هم که قدیمی و منسوخ شده بود،حداقل استاندارد و زیبا بود.

    حداقل لوگو پژو رو بردارین؛تن آرمان پژو تو گور لرزید!

  9. لاستیک پارس قبلی فدای هزارتا از این پارس
    سپر آریسانی و بدنه ی پاس باهم جور درنمیاد

    به پارس توهین نکنید؟

  10. سلام هر چی آشغال هستش مال ایرانیه
    وصحبت تولید داخل رو میکنند حداقل جنس که تولید میکنی کیفیت عالی داشته باشد فقط تولید کردن که نیست تازه باید به روز باشند به جای جلو رفتن دارن عقب بر می گردن مردم فقط میخرند

  11. ممنون از مدیران و طراحان توانمند که اینقدر خوب و با ظرافت کار طراحی و اجرا‌رو انجام دادن و تپه‌هارو یکی پس از دیگری ر ی د ن.
    فکر نکنم دیگه تپه‌ای برای ر ی د ن مونده باشه،بچه‌ها مچکریم.

  12. وقتی به طراحها جوان ماشین این کشور بها نمیدن و محل به ایدهاشون نمیزارن بایدم هی واسه ماشینا آشغالشون هی سپر عوض کنن و اسم جدید بزارن،حیف…

  13. این همه طراح خودرو ایرانی تو دنیا دارن برای خودرو ساز ها دنیا طراحی میکنند این همه طراح جوان تو ایران داریم که می‌توانند بهترین بدنه ماشین ها و موتور رو طراحی کنند چرا ازشون استفاده نمیشه …
    میدونید چرا ؟
    چون این سفره ارث پدرشونه و نمی‌زارن آدم های شایسته سر کار باشند نمونه اش استاد میر سلیم داخلی و استاد طراح خودرو آقای رضوانی در امریکا ..
    ایران رو به ذلت کشوندند

  14. در دنیا طراح ایرانی داریم کشتی میسازه تو ناسا ایرانی داریم سفینه میسازه تو پزشکی آدم هایی داریم با تیغشون معجزه میکنند تو خودرو آدم داریم انواع شاسی و ماشین لوکس طراحی میکنه تو هر زمینه ای یه نخبه داریم ولی صنعت خودرو سازیمون بزرگترین افتخارش تعویض سپرو چراغ های ماشین ها با همدیگه است
    و نوادگان کوروش کبیر همچنان در حال عقب گرد به تاریخ هستند

  15. به به به عجب طراحی فوق العاده و جذابی ادم لذت میبره واقعا اینقد ماپیشرفت داریم واقعا دمتون گرم .فقط اسمشو پارس نزارید..گاریسان مناسبه فقط سپروچراغ بداش نزارید همینجورتحویل مشتری بدین ممنون میشیم

  16. سخت نگیرید، هدف از این طراحی، از چشم انداختن پارس هست چون به نسبت بقیه خودرو ها ی ایران خودرو حاشیه سود پایینی داره

  17. تمام دنیا دارن بهترین و موثرترین و پیشرفته ترین کارها در زمینه طراحی و ساخت انجام میدن ایران خودرو که ادعاش میشه هیچ نیست میدونید چرا چون از جوانها و استادان طراح و خلاق بهره و کمک نمیگیره و این اصلا درست نیست

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط