زوتی DL5 پارس خودرو رونمایی شد / همه چیز درباره کراس‌اوور اختصاصی پارس خودرو

از دست ندهید

زوتی DL5 پارس خودرو با ۱۴۴ قدرت دقایقی پیش از سوی این خودروساز رسماً رونمایی شد. DL5 قرار است با قوای محرکه توربو و گیربکس CVT اتوماتیک وارد بازار خودرو شود. زوتی DL5 خودرویی است که شش سال از زمان رونمایی آن در بازار خودرو چین می‌گذرد. اما احتمالاً از اواخر امسال به عنوان محصولی جدید توسط پارس خودرو وارد و مونتاژ خواهد شد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: حدود سه ماه قبل بیش از ۳۰ دستگاه کراس‌اوور زوتی DL5 وارد ایران شدند. این خودرو که در بازار چین با نام Zotye T300 به فروش می‌رسد در ایران به عنوان زوتی DL5 وارد و مونتاژ خواهد شد.

پارس خودرو برنامه دارد تا در فاز اول این کراس‌اوور را بصورت وارداتی در بازار ایران به فروش برساند. اما پس از عرضه اولیه شاهد تولید این خودرو چینی در پارس خودرو خواهیم بود.

برای آگاهی از قیمت زوتی اینجا کلیک کنید.

زوتی DL5 پارس خودرو

اگر به گذشته برند Zotye در کشورمان بنگریم می‌بینیم که محصولات چشمگیری از این نشان در ایران حضور نداشتند. آریو یا همان زوتی Z300 سدانی بود که در سایت سایپا ساوه (بُن رو) تولید شد و توانست کمی محبوبیت بدست آورد.

اما خودروهای دیگر زوتی مانند کوپا (زوتی T600) که در ریگان خودرو تولید شد و دامای ایکس هفت (Domy X7) یاران خودرو اروند هیچگاه به خوش اقبالی سایپا آریو نبودند.

برنامه تولید زوتی DL5 پارس خودرو

مراسم رونمایی از زوتی DL5 پارس خودرو

زوتی DL5 پس از شش سال نخستین محصول مستقل در پارس خودرو به شمار می‌رود. در حقیقت محصولات تولیدی این خودروساز همگی متعلق به سایپا بودند. اما زوتی DL5 اولین خودرویی است که پارس خودرو مالک آن است و از طریق این شرکت به بازار عرضه خواهد شد.

تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در زمان رونمایی از این خودرو نکته مهمی را درباره نام آن بیان کرد. به بیان وی، از آنجایی که تمامی مجوزهای استاندارد اروپایی زوتی DL5 با همین نام اخذ شد، این کراس اوور با همین برند و نام هم در بازار خودرو ایران عرضه می‌شود.

مسئولین پارس خودرو همچنین بیان کردند که رونمایی‌های دیگری از محصولات جدید را تا پایان سال جاری انجام خواهند داد.

در حال حاضر بیش از هزار دستگاه زوتی DL5 پارس خودرو در گمرک کشورمان وجود دارد. برخی از این تعداد خودرو در هفته‌های قبل از گمرک ترخیص شدند و این روند همچنان ادامه دارد. البته بیش از هفت هزار دستگاه دیگر از این کراس اوور چینی در راه ورود به ایران هستند.

شاهسواری مدیر این پروژه در پارس خودرو هم در مراسم رونمایی از این کراس‌اوور چینی اعلام کرد که بیش از ۲ هزار دستگاه زوتی DL5 پارس خودرو در حال حمل به سمت گمرکات ایران هستند. وی از دولت درخواست کمک کرد تا تعهدات ارزی این شرکت به نحو احسن انجام شود.

برنامه واردات پارس خودرو درباره زوتی DL5 حدود ده هزار دستگاه است. اما پیش‌تر اعلام شد که پس از اتمام برنامه واردات این خودرو، تولید زوتی DL5 در پارس خودرو ادامه خواهد داشت.

فیس لیفت زوتی DL5 پارس خودرو
مراسم رونمایی از زوتی DL5 پارس خودرو
فیس لیفت زوتی DL5 پارس خودرو

تیموری مدیر عامل پارس خودرو پیش از رونمایی از این کراس‌اوور چینی خبر از تغییر چهره آن داد. به بیان تیموری، در آینده‌ای نزدیک فیس لیفت زوتی DL5 پارس خودرو وارد فاز تجاری خواهد شد.

از همین رو، احتمالاً پس از فروش و عرضه نسخه‌های اولیه این خودرو، نمونه فیس لیفت آن را در خیابان‌ها مشاهده خواهیم کرد. در تصویری که از نسخه فیس لیفت این محصول به نمایش درآمد، تغییرات عمده در چهره این خودرو مربوط به بخش جلو آن است.

مشخصات فنی زوتی DL5 پارس خودرو

زوتی DL5 پارس خودرو با دو قوای محرکه تنفس طبیعی و توربو در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. خوشبختانه نسخه‌ای که از این کراس اوور وارد ایران شد مجهز به موتور توربو است.

این موتور با حجم دقیق ۱۴۹۹ سی‌سی قدرتی برابر با ۱۴۴ اسب بخار (۱۰۶ کیلووات) در ۵۶۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد.

گشتاور این قوای محرکه نیز ۲۱۵ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد. توان و گشتاور این موتور توربو ۱.۵ لیتری نیز از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

متاسفانه نه تنها با موتور جدیدی در این خودرو رو به رو نیستیم، بلکه باید گفت که این موتور حتی استانداردهای روز دنیا را هم پاس نکرد.

طول، عرض و ارتفاع این کراس‌اوور چینی برابر است با ۴۴۰۵×۱۸۳۰×۱۶۶۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۶۱۰ میلیمتر می‌رسد.

زوتی DL5 پارس خودرو آخرین بار در سال ۲۰۱۹ با گارانتی ۳ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری به فروش می‌رسید.

موتور غیر استاندارد زوتی DL5 پارس خودرو

براساس اطلاعات منابع چینی، این موتور که با استاندارد National V چین (سطح ۵) تولید می‌شد، یکی از دلایل پایان فروش زوتی T300 در چین بود.

اردیبهشت ماه امسال وزارت محیط زیست چین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مهلتی دو ماهه برای خودروهایی که استاندارد National VI (سطح ۶) می‌دهد تا الزامات جدید را پاس کنند.

وزارت محیط زیست این کشور رسماً اعلام کرد که چین نسخه به‌روز استانداردهای آلایندگی خودروها را در سراسر کشور از اول جولای (تیر- مرداد امسال) اجرا خواهد کرد. این وزراتخانه خودروسازان را تحت فشار قرار می‌دهد تا موجودی مدل‌های قدیمی خود را قبل از اجرایی شدن قوانین جدید پاک کنند!

براساس بیانیه وزارت محیط زیست این کشور، تولید، واردات و فروش خودروهایی را که با استانداردهای ملی National VI مطابقت ندارند، ممنوع خواهد کرد. این استاندارد شامل الزامات سخت‌گیرانه‌تر در مورد آلاینده‌ها از جمله مونوکسید‌کربن خودروهای بنزینی و گازسوز است.

پس از اعلام این تصمیم جدید، انجمن فروشندگان خودرو در چین مهلت بیشتری برای فروش خودروهای غیر استاندارد طلب کردند. این انجمن اعلام کرد که بیش از ۲ میلیون خودرو در چین وجود دارد که نمی‌توانند استانداردهای جدید را پاس کنند. یکی از الزامات استاندارد جدید آلایندگی در چین تست RDE یا Real Driving Emissions (به معنای تست آلودگی خودرو در زمان حرکت واقعی) است. این تست تا پیش از قوانین جدید اجرایی نمی‌شد.

حال سوال این است که زوتی DL5 پارس خودرو از آنجایی که نمی‌تواند استانداردهای جدید چین را پاس کند، چطور به عنوان محصولی جدید استانداردهای ایران را پشت‌سر گذاشت؟

امکانات زوتی DL5 پارس خودرو
نمای داخلی زوتی DL5 پارس خودرو
نمای داخلی زوتی DL5 پارس خودرو

این کراس اوور پارس خودرو از امکانات بسیار زیادی برخوردار نیست. از جمله آپشن‌های زوتی DL5 می‌توان به کروز کنترل، کلید کنترل خودرو در شرایط برفی، فرمان برقی، روکش چرمی فرمان، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید (استارت دکمه‌ای) و دوربین دید عقب اشاره کرد.

زوتی DL5 فقط به دو ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز است. کامپیوتر سفری، تریم چرمی صندلی‌ها، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سرازیری و سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آیینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، چراغ‌های هالوژنی، هشدار ترمز اضطراری و سنسور پارک عقب هم از جمله آپشن‌های کاتالوگی این خودرو هستند.

ترمزهای دیسکی (خنک‌شونده در جلو)، تایرهای ۲۱۵/۵۵ با رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، کنترل فشار باد تایرها و هشدار باز بودن کمربند ایمنی راننده اشاره کرد.

تنها بخشی که می‌توان آن را جذاب توصیف کرد، نمایشگر ۸ اینچی لمسی داشبورد است. این نمایشگر بخش مالتی مدیا، صدای سیستم صوتی را از تنها ۲ بلندگو به سرنشینان منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که سنسور جلو در این کراس اوور وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

تارا V1 پلاس با گیربکس جدید تولید می‌شود / معرفی تیپ‌های تارا ایران خودرو

موتور سه سیلندر جدید ایرانی؛ تغییر در دقیقه نود

ری را ایران خودرو با اسم جدیدی به بازار می‌آید / ماجرای تغییر نام خودروهای جدید

قیمت کوئیک و شاهین در روسیه و ونزوئلا چقدر است؟

پژو ۲۰۷ دستی پاناروما به‌همراه ۵ محصول ایران‌ خودرو، دیگر تولید نمی‌شوند




2 دیدگاه

  1. بالاتر گفتید دوربین عقب جزو آپشناش پایین تر نوشتید فقط با سنسور های عقب راننده مجبور پارک کن و خبری از دوربین نیست.
    قبل تر هم خبری که کار کردین حرف از موتور تنفس طببعی با گیربکس دستی بود حتی گرم کن آینه بغل هم گفتید نداره
    اطلاع رسانی غلط شما کم نیست.

    • درود
      در خبری که پیش‌تر منتشر شد، هنوز اطلاعات فنی این خودرو مشخص نبود. از همین رو، ما به اطلاعات کشور مبدا یعنی چین رجوع کردیم تا بررسی کنیم و ببینیم چینی ها این خودرو را در چند سال قبل با چه مشخصاتی خریداری می‌کردند. شب قبل پس از رونمایی از این خودرو ویژگی های فنی و آپشن های این خودرو کاملاً مشخص شد و ما هم توانستیم اطلاعات مربوط به این خودرو را تکمیل کنیم.
      ممنون از اینکه اشتباه ما رو در بخش آپشن های این خودرو مشاهده و عنوان کردید و این بخش اصلاح شد. همیشه تلاش خواهیم کرد که به بهترین نحو اخبار مربوط به این صنعت رو پوشش بدیم. در کنار مخاطبان عزیزی همچون شما.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

فایل صوتی مدیرعامل ایران خودرو فاجعه است/ جان مردم چند؟

در فایل صوتی مدیرعامل ایران خودرو که به‌تازگی منتشر شده‌است شاهد یک فاجعه هستیم؛ بی‌ارزشی جان انسان‌ها، فروش خودرو...

پست‌های مرتبط