مازراتی گریکاله ۳۰۰ اسب‌بخاری هیبریدی در ترکیه / از خرید خودرو تا تحویل

از دست ندهید

مازراتی گریکاله جدیدترین SUV کامپکت این برند ایتالیایی است که در سال ۲۰۲۲ به سبد محصولات Maserati اضافه شد. این SUV ۳۰۰ اسب بخاری هیبریدی در کشور ترکیه ۲۱۶ هزار یورو قیمت دارد و رقیب مستقیم پورشه ماکان در بازارهای جهانی است. باور اینکه خرید یک مازراتی گریکاله در ترکیه آسان‌تر از خرید یک تویوتا کرولا است شاید دشوار باشد. اما بازار خودرو ترکیه اکنون چنین شرایطی دارد.

مازراتی گریکاله

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: همانطور که می‌دانیم، برند Maserati یکی از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی Stellantis است. Stellantis یک شرکت چند ملیتی تولید خودرو است. برندهایی مانند آلفارومئو، Abarth، کرایسلر، سیتروئن، دوج، DS، فیات، جیپ، لانچیا، مازراتی، Opel، پژو، RAM و Vauxhall زیر چتر حمایتی استلانتیس تولیدات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

از همین رو، مازراتی گریکاله هم در گروه خودروسازی استلانتیس برادرزاده‌هایی دارد. یعنی پلتفرم و بن‌سازه گریکاله با چند خودرو در گروه خودروسازی استلانتیس مشترک است.

مازراتی برای تولید این SUV کامپکت از پلتفرم FCA Giorgio platform گروه فیات – کرایسلر استفاده کرد که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ خودرو Alfa Romeo Giulia بر روی آن تولید شد.

این بن‌سازه در طول سال‌های بعد به‌روز شد تا خودروهایی مانند نسل پنجم Jeep Grand Cherokee و Alfa Romeo Stelvio هم براساس آن تولید شوند.

در سال ۲۰۲۰ که مازراتی از سوپراسپرت MC20 رونمایی کرد، اعلام شد که این برند قصد تولید یک شاسی‌بلند جدید دارد. خودرویی که جایگاهی پایین‌تر از Levante داشته باشد تا بتواند با پورشه ماکان و ب‌ام‌و X4 رقابت کند.

این SUV کامپکت لوکس سرانجام در سال ۲۰۲۲ تولید شد و مزراتی آن را Grecale نامید. نامی که برگرفته از بادهای مدیترانه‌ای است که به عنوان Gregale شناخته می‌شود.

مدل‌های مازراتی گریکاله در بازارهای جهانی

مازراتی گریکاله ۴ نسخه مختلف در بازار جهانی دارد. قوی‌ترین و سریعترین نسخه این خودرو با پسوند FOLGORE به‌فروش می‌رسد. FOLGORE در حقیقت نمونه الکتریکی این کراس اوور ایتالیایی است که می‌تواند ۵۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نمونه الکتریکی Grecale که شتاب صفر تا صد ۴.۱ ثانیه‌ای دارد، هنوز در ترکیه موجود نیست.

قوی‌ترین نسخه بنزینی گریکاله TROFEO نام دارد که با ۵۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن‌متر گشتاور شتاب صفر تا صد ۳.۸ ثانیه‌ای را در اختیار راننده قرار می‌دهد. حداکثر سرعت این مدل ۲۸۵ کیلومتر در ساعت است و فقط یک دستگاه از این نسخه در ترکیه موجود است.

ورژن MODENA مازراتی گریکاله نسخه سوم این کراس اوور ایتالیایی است که قدرتی برابر با ۳۳۰ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۴۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. شتاب این مدل ۵.۳ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این نسخه هم در بازار خودرو ترکیه موجود نیست.

اما چهارمین و محبوب‌ترین مدل مازراتی گریکاله، نسخه GT آن است. این مدل عملکردی نزدیک به نسخه Modena دارد و با شتاب ۵.۶ ثانیه‌ای فقط ۰.۳ ثانیه از Modena کندتر است.

همانطور که می‌دانیم، در بسیاری از کشورها قوانین خاص مالیاتی برای خودروها وجود دارد. نسخه GT گریکاله به دلیل هزینه‌های جانبی کمتر، محبوب‌ترین نسخه این کراس‌اوور ایتالیایی در بسیاری از بازارهای جهانی از جمله ترکیه است.

خرید گریکاله آسان‌تر از کرولا در ترکیه

مازراتی گریکاله کراس‌اووری فوق‌العاده خاص در بازار خودرو ترکیه است. اما به دلیل قیمت بسیار بالا، طبیعتاً خریداران منحصربه‌فردی نیز به سراغ این شاسی بلند مازراتی می‌آیند.

شرایط این روزهای بازار خودرو ترکیه بسیار جالب است. پیش از شروع سال جدید میلادی، بسیاری از نمایندگی‌ها خودروهای خود را به‌فروش رساندند. در حال حاضر هیچ‌کدام از برندهای حاضر در بازار ترکیه خودرویی برای فروش در نمایندگی‌های خود ندارند.

از سویی دیگر، وضعیت نابسامان نرخ دلار در این کشور باعث شد تا حتی تحویل خودروهایی که پیش‌تر به‌فروش رسیدند هم با مشکل مواجه شود.

از همین رو، اگر شما حتی قصد خرید یک دستگاه تویوتا کرولا صفر کیلومتر در ترکیه داشته باشید، نمایندگی‌ها نام شما را در لیست‌های طولانی خود برای خرید ثبت می‌کنند. چرا که مشخص نیست خودروهای ۲۰۲۳ چه زمانی وارد بازار این کشور می‌شوند.

مازراتی گریکاله

از ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز تا رنو و داچیا هیچ خودرویی برای عرضه به مشتریان ندارد. به همین دلیل هم قیمت دست دوم بسیاری از خودروهای جدید از رقم اعلامی نمایندگی‌ها بسیار بالاتر است.

اما نمایندگی مازراتی در ترکیه از ماه‌ها قبل سفارش خرید مدل‌های گریکاله را به ایتالیا داده‌بود. از همین رو اکنون مدل‌های بسیاری از این خودرو در نمایندگی این برند موجود هستند.

پس برای افرادی که بودجه مناسبی دارند، همین حالا می‌توانند گریکاله خود را از نمایندگی تحویل بگیرند. البته برای تحویل این خودرو باید مراحلی را هم پشت سر گذاشت.

مراحل خرید مازراتی گریکاله در ترکیه

خودرویی که تصاویر آن را مشاهده می‌کنید، حدود پنج ماه قبل با رنگ خاص Blu Intenso Metallic به نمایندگی این برند در استانبول سفارش داده‌شد. برای ثبت سفارش این کراس‌اوور ایتالیایی مبلغ ۱۰۰/۰۰۰ لیر هم به عنوان پیش‌پرداخت به حساب نمایندگی مازراتی ترکیه واریز شد.

پس از مدت زمانی بیش از چهار ماه، این خودرو از شهر Modena ایتالیا به استانبول می‌رسد و کار تحویل گریکاله در نمایندگی این برند آغاز شد.

پیش از تحویل خودرو توسط نمایندگی مازراتی در استانبول، شما باید یک وکالت‌نامه رسمی به نمایندگی این برند بدهید. توسط این وکالت‌نامه، نمایندگان مازراتی در ترکیه کلیه امورات گمرکی خودرو را انجام می‌دهند تا گریکاله شما در نهایت در شوروم حاضر شود.

مازراتی گریکاله

بیمه شخص ثالث این کراس اوور ایتالیایی توسط نمایندگی مازراتی در ترکیه انجام شد. اما بیمه بدنه کامل این خودرو در ترکیه رقمی بیش از ۳ میلیون لیر (حدود ۶ میلیارد تومان) است. این رقم با توجه به قیمت دست دوم بیش از ۸ میلیون لیری (حدود ۱۶ میلیارد تومان) این خودرو در بازار ترکیه، توجیح پذیر است.

در ترکیه شما می‌توانید پلاک دلخواه خود را با حروف و ارقام مورد نظر خود دریافت کنید. به شرط آنکه پرداخت هزینه ۱۰ هزار لیری (حدود ۲۰ میلیون تومان) پلاک خاص در ترکیه را تقبل کنید.

لازم به ذکر است که دولت ترکیه حدود ۱۰ هزار لیر هم به صورت سالانه مالیات این پلاک خاص را دریافت می‌کند. برای این خودرو هم پلاک خاص با حروف BIT خریداری شد.

مچ‌بند مازراتی گریکاله

در نهایت پس از امضاء مدارک تحویل خودرو، دو ریموت و یک مچ‌بند مازراتی تحویل مالک شد. مالک خودرو با این این مچ‌بند می‌تواند همانند ریموت، عمل ورود و خروج به گریکاله را انجام دهد.

طراحی داخلی مازراتی گریکاله GT

مازراتی گریکاله

مدیر نمایندگی مازراتی در استانبول باور داشت نباید در محصولات مازراتی دنبال کیفیت بسیار بالا باشید. البته این به معنای بی کیفیتی خودروهای مازراتی نیست.

بلکه محصولات این برند طراحی و تولید شدند تا صدا بدهند! یعنی شما برای لذت رانندگی و صدای خاص محصولات این برند به سراغ خرید یکی از تولیدات آن می‌روید.

در زمان ورود به داخل کابین این خودرو، خود را در میان فستیوالی از چرم و چوب و آلومینیوم می‌یابید. به هیچ عنوان در هیچ جای کابین قطعه‌ای بی کیفیت پیدا نخواهید کرد. اما قطعاً PORSCHE MACAN کیفیت بالاتری در مقایسه با این کراس اوور ایتالیایی دارد.

کابین مازراتی گریکاله با نسل جدید مازراتی گرن‌توریسمو کاملاً یکسان است. حقیقت این است که مازراتی تصمیم دارد این تریم داخلی را در تمام محصولات خود تکرار کند. یعنی نسل جدید LEVANTE هم در آینده کابینی به همین شکل خواهد داشت.

مانیتور مازراتی گریکاله

در داخل کابین گریکاله مملو از جزئیاتی است که شما را متعجب خواهد کرد. فراموش نکنید که این خودرو از خانواده‌ای به بازار آمد که محصولاتی مانند جیپ، آلفارومئو و فیات در آن حضوری چشم‌گیر دارند. پس طبیعی است که نباید انتظار تریم فوق‌العاده لوکسی از گریکاله داشت.

قیمت آپشن‌های مازراتی گریکاله GT

اما تریم شکلاتی این خودرو در ترکیب با رنگ Blu Intenso متالیک بسیار چشم‌نواز است. ذکر این نکته هم لازم است که فقط درخواست این رنگ سفارشی، ۹۹۴ یورو هزینه دارد.

اگر بخواهیم آپشن‌های هزینه‌دار این خودرو را لیست کنیم باید گفت، ریل سقفی متالیک ۳۶۷ یورو، آیینه‌های تاشو اتوماتیک ۱۸۴ یورو، سانروف پانورامیک بازشو ۱/۵۴۴ یورو، نورپردازی داخلی خودرو همراه با چراغ خوشامدگویی زیر درب‌ها ۱۸۴ یورو، فرمان چرمی با تنظیم برقی ۴۸۶ یورو، تریم چرمی داخلی ۴۵۴ یورو، صندلی برقی راننده ۱۲ جهته با حافظه ۳۶۷ یورو و گرمکن صندلی‌های جلو ۴۵۴ یورو قیمت دارند.

اما این لیست به همین موارد ختم نمی‌شود. یونیت شارژر بدون سیم ۳۳۵ یورو، درب صندوق عقب برقی ۱۸۴ یورو، سامانه ضد سرقت ۴۵۴ یورو، رینگ‌های ۲۰ اینچی ۱/۷۳۹ یورو، کالیپرهای زرد رنگ ترمز ۴۳۲ یورو، پکیج کامفورت (شامل سردکن صندلی‌های جلو و چرم پرمیوم تمام صندلی‌ها و تریم داخلی) ۲/۸۵۱ یورو، سردکن صندلی‌های عقب و تهویه چهار فصل هم ۹۵۰ یورو قیمت دارد.

امکانات رفاهی مازراتی گریکاله GT

علاوه بر امکاناتی که با قیمت در بالا ذکر شد، مازراتی گریکاله دارای تایرهای ۲۵۵/۴۵ با رینگ‌های ۲۰ اینچی در جلو و ۲۹۵/۴۰ با رینگ‌های ۲۰ اینچی در عقب است.

ترمز پارک برقی، ترمزهای دیسکی با ABS و ESP، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب (بدون دوربین ۳۶۰ درجه)، کروز کنترل آداپتیو، انتخاب حالات رانندگی، سیستم استارت/استاپ موتور، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری بخشی از امکانات این کراس اوور ایتالیایی به شمار می‌روند.

سیستم‌هایی مانند رادار خطی، هشدار نقاط کور، حرکت در بین خطوط و تابلوخوان علائم رانندگی در هیچ‌کدام از مدل‌های گریکاله استاندارد نیستند. یعنی خریدار باید در ازای دریافت هر کدام از این سامانه‌های دستیار راننده مبالغ جداگانه‌ای پرداخت کند.

اما هشدار برخورد از رو به رو، ترمزهای اضطراری، درب صندوق عقب برقی (درب صندوق حافطه‌دار آپشن است)، تنظیم دستی فرمان (در این خودرو برقی است)، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان، نمایشگر پشت آمپر ۱۲.۳ اینچی، صندلی‌های برقی راننده و سرنشین کناری، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی لمسی مولتی‌مدیا، نمایشگر ۸.۸ اینچی لمسی پنل تهویه، Carplay، فرمان صوتی Hello Martha و ۱۴ اسپیکر برای سیستم صوتی Sonus Faber در تمامی مدل‌ها استاندارد هستند. البته می‌توان با پرداخت مبلغ ۴۳۰۰ یورو، سیستم صوتی مازراتی گریکاله را به ۲۱ اسپیکر ارتقاء داد.

تمامی چراغ‌های این کراس اوور ایتالیایی LED هستند. اما همانند این خودرو برای نورپردازی داخلی باید هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کرد.

سنسور نور و باران هم در تمامی مدل‌ها وجود دارند. اما اگر مایل به خرید گرمکن آب شیشه‌شور هستید، باید ۱۰۰ یورو هزینه کنید. تهویه مطبوع دو نقطه‌ای در جلو و تک نقطه‌ای هم در این خودرو وجود دارند. اما خبری از فیلترهای PM2.5 و یونیزه داخل کابین نیست.

مشخصات فنی مازراتی گریکاله GT

موتور مازراتی گریکاله GT

گریکاله GT مجهز به یک موتور ۴ سیلندر توربو هیبریدی است که حجمی برابر با ۱۹۹۵ سی‌سی دارد. این موتور که با کد ۶۷۰۰۵۳۱۱۵۱۷۸۳۷۹۴ تولید می‌شود قادر است ۳۰۰ اسب بخار قدرت در ۵۷۵۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی این موتور نیز به ۴۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد که از دور ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. دلیل گشتاور بالای این موتور دو لیتری توربو، باتری‌های ۴۸ کیلوواتی گریکاله GT است که تأخیر توربو را جبران و به شتاب خودرو اضافه می‌کنند.

تمامی نیرو و گشتاور موتور توسط گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) به هر دو محور خودرو انتقال پیدا می‌کند. گریکاله GT با وزنی برابر با ۱۸۷۰ کیلوگرم در ۵.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۴۰ کیلومتر در ساعت است.

البته شتاب این کراس اوور ایتالیایی در نسخه Trofeo با موتور ۵۳۰ اسب بخاری ۳.۸ ثانیه است که رقمی فوق‌العاده به‌شمار می‌رود.

طول، عرض و ارتفاع گریکاله برابر است با ۴۸۴۶×۱۹۴۸×۱۶۷۰ و فاصله بین دو محور آن نیز به ۲۹۰۱ میلیمتر می‌رسد. مصرف سوخت این کراس اوور هیبریدی هم با وجود باک بنزین ۶۴ لیتری، ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

فضای بار این خودرو ۵۳۵ لیتر است و به دلیل وجود باتری‌ها حجم کمتری در مقایسه با نسخه Trofeo در اختیار مالک خود قرار می‌دهد. حجم صندوق عقب مدل Trofeo به رقم ۵۷۰ لیتر می‌رسد.

جالب اینجاست که مازراتی گریکاله GT هیبریدی، فضای بار بیشتری نسبت به پورشه ماکان (با حجم بار ۴۸۰ لیتر) در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد.

موتور گریکاله GT هیبریدی با نام GME T4 هم شناخته می‌شود. این دقیقاً همان قوای محرکه‌ای است که در زیر درب موتور خودروهایی چون آلفارومئو جولیا، توناله و Stelvio، دوج Hornet و جیپ‌های Compass، چروکی، Wrangler 4xe و Grand Commander مشاهده می‌شود.

محاسبه قیمت مصرف کننده مازراتی گریکاله GT در ترکیه

براساس لیست قیمت اصلی نمایندگی مازراتی در استانبول، بهای کارخانه گریکاله GT در این شهر، ۶۳/۶۵۶ یورو است. طبق نرخ امروز یورو این رقم برابر است با ۳/۵۰۱/۰۸۰/۰۰۰ تومان.

اما هزینه‌های جانبی هم به این قیمت کارخانه اضافه می‌شوند. مطابق با قوانین ترکیه، گریکاله GT در رده مالیات مصرف ویژه ۱۵۰ درصدی قرار می‌گیرد. یعنی رقم مالیات ۱۵۰ درصدی این خودرو عددی برابر با ۱۱۳/۴۵۰ یورو است که معادل ۶/۲۳۹/۷۵۰/۰۰۰ تومان خواهد بود.

علاوه بر این، ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده هم به این بها اضافه می‌شود که برابر با ۳۴/۰۳۵ یورو یا ۱/۸۷۱/۹۲۵/۰۰۰ تومان است. اگر هزینه ۵۰۰ یورویی (۲۷/۵۰۰/۰۰۰ تومانی) پلاک و شماره‌گذاری این خودرو را هم لحاظ کنیم، در نهایت به رقم ۲۱۵/۸۰۸ یورو (۱۱/۸۶۹/۴۴۰/۰۰۰ تومان) می‌رسیم.

مازراتی گریکاله GT

اگر حدود ۱۲ میلیارد تومان سرمایه دارید و در ترکیه به دنبال یک خودرو خاص هستید، مازراتی گریکاله GT یکی از هیجان‌انگیزترین انتخاب‌های ممکن است. نمایندگی این برند هم به سرعت کارهای تحویل یکی از نسخه‌های موجود را برای شما انجام خواهد داد که این فرایند کمتر از یک روز به طول می‌انجامد.

در غیر این صورت باید منتظر ورود خودروهای ۲۰۲۳ به بازار خودرو ترکیه باشید که لیست انتظار برخی از برندها، بیش از ۲ هزار نفر است!

در لیست زیر می‌توانید جزئیات قیمت تک تک آپشن‌ها و نحوه محاسبه قیمت این کراس اوور ایتالیایی در کشور ترکیه را مطالعه کنید. با ذکر این نکته که برای حفظ حریم شخصی مالک این خودرو؛ نام، شماره شاسی، شماره موتور و… حذف شدند.

بیشتر بخوانید:

لامبورگینی دیابلو با Eccentrica دوباره متولد شد

سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث قطع می‌شود

افزایش قیمت لاماری ایما چه مبنایی داشت؟ / امکان ثبت شکایت برای خریداران

افزایش قیمت خودروهای مونتاژی اصلاح می‌شود / دستور رئیسی

محصولات اشکودا برای بازار خودرو ایران رونمایی شدند / ۵ خودرو جدید اشکودا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط