جدیدترین کراس اوور چینی بازار خودرو ایران بایک بیجینگ X55 است که توسط دیار خودرو فروخته خواهد شد. X55 در اردیبهشت ماه سال جاری فقط و فقط ۵۱ مشتری در سراسر کشور چین داشت. این خودرو که یکصد و دوازدهمین کراس اوور کامپکت پر فروش چینی است به زودی با موتور ۱۸۵ اسب بخاری به بازار ایران میآید.
بیتران – محمد فتحاللهی: نخستین اخباری که درباره بایک بیجینگ X55 در ایران منتشر شد در ارتباط با شتاب آن بود. بسیاری از خبرگزاریها در روزهای گذشته بر روی این موضوع تأکید کردند که محصول وارداتی جدید دیار خودرو، شتاب زیر ۸ ثانیه دارد.
گرچه بحثهای مربوط به شتاب صفر تا صد کیلومتر، قوای فنی و… درباره هر خودرویی جذاب است، اما باید به میزان علاقهمندی و رضایت مشتریان آن نیز توجه شود.
بایک بیجینگ X55، کراس اوور کاملاً تازه نفسی در بازار خودرو چین است. این محصول در سال ۲۰۲۱ و در جریان برگزاری نمایشگاه Guangzhou رونمایی شد.
پیش از هر چیز باید عنوان کرد که نام اصلی این خودرو در چین، Rubik’s Cube (مکعب روبیک) است. اما Beijing Auto نام انگلیسی BAIC X55 II (بایک ایکس ۵۵ دو) را هم برای آن انتخاب کرد.
نخستین نمونههای تولیدی و تجاری این خودرو در June سال قبل میلادی (تیر – خرداد ۱۴۰۱) به دست مشتریان رسید و فروش آن آغاز شد. اما روند جذب مشتری و فروش این کراس اوور چینی در کشور اصلی را میتوان ناامیدکننده نامید.
در حالی که پر فروشترین کراس اوورهای کامپکت چینی مانند HAVAL H6 و چانگان CS75 پلاس فروش ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاهی را در ماه دارند، X55 به زحمت به فروش ۲۰۰۰ دستگاهی در طول یکسال قبل رسید.
آمار فروش بایک بیجینگ X55 در بازار خودرو چین
June سال قبل، نخستین ماه عرضه این خودرو در چین بود. X55 در آن ماه موفق شد ۱۶۱۳ مشتری برای خود پیدا کند.
در ماه جولای تعداد خریداران این خودرو به ۲۰۰۲ نفر رسید که رشد ۲۴/۱ درصدی فروش آن در مقایسه با ماه قبل، تا به امروز یک رکورد است.
آگوست قبل فروش این خودرو ۲۸/۷ درصد کاهش یافت و به ۱۴۲۷ دستگاه رسید. ۰/۹ درصد از مشتریهای بایک بیجینگ X55 هم در ماه سپتامبر کم شد تا فروش آن به ۱۴۱۴ دستگاه برسد.
۵۸۶ دستگاه از فروش این خودرو در ماه اکتبر کم شد تا با ۴۱/۴ درصد کاهش فروش فقط ۸۲۸ خواهان خرید آن باشند. این روند در ماه نوامبر در ابعادی گستردهتر تداوم یافت.
بطوری که فروش X55 در چین به ۴۶۵ دستگاه رسید. یعنی ۴۳/۸ درصد کمتر از ماه اکتبر که برابر خداحافظی با ۳۶۳ مشتری بود. در دسامبر قبل ۲۱۴ نفر بیشتر از ماه نوامبر به سراغ خرید این خودرو رفتند.
همین امر موجب شد تا فروش این خودرو در آخرین ماه سال قبل میلادی ۴۶ درصد رشد کند و به ۶۷۹ دستگاه برسد. اما این روند در ماههای ابتدایی سال جاری میلادی تکرار نشد.
بطوری که در ماه ژانویه ۳۵۱ دستگاه (۴۸/۳% افت) و در فوریه ۲۳۱ دستگاه (۳۴/۱% افت) از این خودرو تحویل خریداران آن شد.
March سال جاری بیشترین فروش بایک بیجینگ X55 در چین رقم خورد. فروش این خودرو در آن ماه به ۶۶۵ دستگاه رسید که ۱۸۷/۸ درصد بیشتر از ماه فوریه بود.
اما فروش ۵۱ دستگاهی در ماه May به معنای افت ۹۲/۳ درصدی فروش این خودرو در طول یک ماه بود. یعنی ۶۱۴ دستگاه فروش کمتر در مقایسه با ماه March.
X55 در سال ۲۰۲۲ سهم ۱۵/۱۳ درصدی در سبد Beijing Auto داشت. اما فروش کم در ماههای قبل، سهم فروش آن را به ۶/۲۹ درصد رساند.
طراحی ظاهری و داخلی بایک بیجینگ X55
در زمان ورود به بایک بیجینگ X55 متوجه خواهید شد که چرا این خودرو در مقایسه با رقبایش فروش پایینی دارد. بسیاری از مراجع خبری کیفیت داخل کابین این خودرو را بسیار پایین توصیف کردند. حتی برخی رسانهها دکمههای روی فرمان را ارزانترین متریال پلاستیک ممکن در جهان شرح دادند.
اما در داخل این خودرو جزئیات دیگری هم برای خودنمایی وجود دارد. نمایشگر لمسی ۱۴/۶ اینچی و HUD (نمایشگر اطلاعات کلاستر بر روی شیشه جلو) مواردی هستند که در کراس اوورهای رده متوسط چینی نمیتوان دید. اما X55 از آنها برخوردار است. لازم به ذکر است که نمایشگر لمسی این خودرو قدرت خود را از Harmony OS که سیستم عامل Huawei است دریافت میکند.
به غیر از این موارد، پنل تاچ سیاه رنگی در کنار این نمایشگر لمسی وجود دارد. سرنشین کناری با استفاده از کلیدهای لمسی این بخش قادر است به منو اصلی این صفحه نمایش دسترسی سریعتری داشتهباشد.
بایک بیجینگ X55 در بسیاری از زاویهها یادآور خودروهای دیگری از مارکت کشور چین است. نمای روبهرو این خودرو ترندی را دنبال میکند که در چانگان UNI-T هم میتوان آن را مشاهده کرد.
در نمای کناری کمی BYD Yuan Plus را میتوان دید و کمی هم چاشنی سری ID فولکس واگن به آن اضافه شد. در نمای عقب اما بایک بیجینگ X55 شبیه به خودرو دیگری در کلاس خود نیست.
بطور کلی میتوان پکیج ظاهری این خودرو را قابل قبول توصیف کرد. پکیجی که در نگاه اول شما را به یاد خودروهای الکتریکی میاندازد. اما اینطور نیست و بایک بیجینگ X55 مجهز به موتور درون سوز است.
مشخصات فنی بایک بیجینگ X55 دیار خودرو
بیجینگ ایکس ۶ (Beijing X6)، X55، معکب روبیک یا هر اسم دیگری که این خودرو را میتوان صدا کرد، با موتور ۱/۵ لیتری (۱۴۹۸ سیسی) توربو چهار سیلندر به دست مشتریان میرسد.
این قوای محرکه تنها انتخاب خریدار این کراس اوور چینی است. از آنجایی که Beijing Auto با برندهایی مانند مرسدس بنز و هیوندای شراکت دارد، موارد جالبی هم در بخش فنی این خودرو یافت میشود.
براساس اطلاعات Beijing Auto این کراس اوور کامپکت از قطعات موتور دو لیتری توربو مرسدس بنز که در GLC یافت میشود استفاده میکند. البته این بدان معنا نیست که بایک بیجینگ X55 رفتاری شبیه به محصولات مرسدس بنز در زمان رانندگی دارد.
چرا که قدرت ۱۸۵ اسب بخاری موتور A156T2H این خودرو که در دور ۵۵۰۰ به دست میآید، ارتباطی به آلمانیها خصوصاً GLC ندارد. البته برخی رسانههای چینی قدرت واقعی این موتور را ۱۷۴ اسب بخار اندازهگیری کردند.
گشتاور خروجی این موتور ۳۰۵ نیوتنمتر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۲۵۰ راننده میتواند بهترین استفاده را از آن داشتهباشد.
خوشبختانه این کراس اوور چینی را فقط و فقط میتوان با گیربکس اتوماتیک خریداری کرد. اما این گیربکس ۷G-Tronic مرسدس بنز نیست و یک ۷ سرعته دو کلاچه تر (WDCT) قدرت و گشتاور قوای محرکه را به محور جلو میرساند.
در زیربندی این خودرو هم مورد جذاب و عجیب و غریبی به چشم نمیخورد. ترکیب تعلیق مکفرسون در جلو و مالتیلینک در عقب همان نسخهای است که بسیاری از هم سگمنتیهای بایک بیجینگ X55 دیار خودرو از آن استفاده میکنند.
امکانات رفاهی بایک بیجینگ X55
این کراس اوور را در چین بنا به سطح آپشنها و تریمهای موجود میتوان با رینگهای ۱۸ و ۱۹ اینچی خریداری کرد. طول، عرض و ارتفاع X55 برابر است با ۴۶۲۰×۱۸۸۶×۱۶۸۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۳۵ میلیمتر اعلام شد. یعنی با خودرویی روبهرو هستیم که ابعاد آن از هوندا CR-V کمی بیشتر است. حجم محفظه بار این کراس اوور چینی ۳۵۰ لیتر است و خبری هم از تایر زاپاس فول سایز در آن نیست.
ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA، سامانههای کشش و پایداری، هشدار نبستن کمربند ایمنی و کنترل فشار باد تایرها در تمامی مدلها استاندارد هستند.
ایربگ راننده و سرنشین کناری هم در همه نسخهها وجود دارند. اما فقط نسخههای فول بایک بیجینگ X55 ایربگهای جانبی و پردهای دارند.
سنسور پارک جلو هم فقط در نسخههای فول مشاهده میشود. اما مدلهای پایه این خودرو هم سنسور پارک عقب را دارا هستند. هشدار بازشدن دربها، دوربین ۳۶۰ درجه (دوربین دید عقب در نسخههای معمولی)، کروز کنترل آداپتیو (کروز معمولی در نسخههای پایه)، امکان انتخاب حالات رانندگی و هشدار خستگی راننده هم در همه نسخهها وجود دارند.
اما پارک اتوماتیک و پارک توسط ریموت مخصوص مدلهای فول بایک بیجینگ X55 هستند. ترمز پارک برقی، کنترل حرکت خودرو در سربالاییها و سرازیریها هم امکانی استاندارد در همه نسخهها هستند.
البته مدلهای فول این خودرو هشدار نقاط کور، رادار خطی، کنترل حرکت در بین خطوط، تابلو خوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب، تعویض خطوط اتوماتیک، سانروف پانورامیک بازشو و روف رک را هم به خریدار عرضه میکنند.
امکانات بیشتر در نسخههای گرانتر
ورود بدون کلید، استارت دکمهای، درب صندوق عقب برقی، گرمکن فرمان، HUD، دوربین ثبت وقایع و شارژر وایرلس تلفن همراه فقط در نمونههای فول مشاهده میشوند.
البته لیور دنده الکترونیکی (در همه مدلها)، نمایشگر ۱۰/۲۵ کلاستر، صندلیهای مجهز به گرمکن و سردکن، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۱۰ رنگ، کنترل کیفیت هوای داخل کابین، امکان تصفیه هوا با فیلترهای PM2.5 و یونیزه، سنسور باران و ایرکاندیشن دو نقطهای هم مختص خریدارانی است که مبلغ پرداختی بالاتری دارند.
نمایشگر ۱۴/۶ اینچی لمسی (۱۰/۱ اینچی در نسخههای ارزان)، سیستم عامل هارمونی OS (اندروید در نسخههای ارزان)، دوربین تشخیص چهره (در نسخههای فول)، ۸ اسپیکر برای سیستم صوتی (۴ اسپیکر در نسخههای ارزان)، چراغهای LED به همراه چراغ روشنایی روز، برف پاکن عقب و خروجی تهویه برای سرنشینان ردیف دوم هم تکمیل کننده لیست امکانات رفاهی این خودرو هستند.
قیمت بایک بیجینگ X55 در بازار خودرو چین
بایک بیجینگ X55 با شتاب ۷/۸۴ ثانیهای گزینه جذابی برای خرید به نظر میرسد. اما باید توجه داشت که دست یابی به چنین عددی در شهری مانند تهران با ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا غیر ممکن است.
این کراس اوور چینی در کشور مبدا از ۸۹/۹۰۰ یوان (۶۶۴/۳۶۱/۰۰۰ تومان) تا ۱۴۳/۹۰۰ یوان (۱/۰۶۳/۴۲۱/۰۰۰ تومان) بنا به سطح آپشنها و امکانات رفاهی آن قابل خرید است.
پس بعید نیست دیار خودرو در زمان فروش این خودرو، آن را در محدوده قیمتی ۲ میلیارد تومان به دست مشتری ایرانی برساند. خریداران آتی، این خودرو را در حالی تحویل خواهند گرفت که X55 نه فقط در میان کراس اوورهای پر فروش و مطرح چینی نیست، بلکه کیفیت مترال آن هم در مقایسه با رقبایی چون چانگان هم پایینتر است.
متاسفانه تا حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده که خودروهای کرهای، ژاپنی، آلمانی و… بازار ایران کاملاً فرسوده و مستهلک شدند، چینیها بطور کلی بازار ایران را در دست خواهند گرفت.
آن روز با حسرت به روزهای فکر خواهیم کرد که با پرداخت چنین مبالغی، خودروهای بهتری میتوانستیم خریداری کنیم. اما حال که مقرر کردند شعبه خاورمیانه برندهای چینی باشیم، چارهای جز خرید این خودروها را نداریم. چرا که ما سالهاست دربها را به روی برندهای معتبر جهانی بستیم.
بیشتر بخوانید:
شاهین اتوماتیک چگونه است؟ + امکانات و شرایط فروش سایپا
شبیه ری را هست خیلی