موتور ME16 سایپا و تفاوت‌های آن با TU5 پلاس ایران خودرو

از دست ندهید

موتور ME16 روز قبل طی مراسمی در گروه خودروسازی سایپا رونمایی شد. بسیاری بر این باورند که این قوای محرکه جدید سایپا، همان TU5 پلاس ایران خودرو است. اما حقیقت آن است که موتور ME16 تفاوت‌های زیادی با نمونه ایران خودرویی دارد.

فیلم معرفی شاهین پلاس سایپا با موتور ME16

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – سایپا اردیبهشت سال قبل تصمیم گرفت تا موتور ME16 را تولید کند. اما خمیر مایه واقعی این موتور چه بود؟ ME16 در واقع همان موتور EC5 (نمونه به‌روز موتور TU5 ایران خودرو) گروه پژو – سیتروئن است.

سایپا سالها قبل قراردادی با سیتروئن امضاء کرد که به این کمپانی اجازه داد به دانش فنی موتور EC5 دست پیدا کند. پس از ماجراهای تحریم صنعت خودرو و رفتن سیتروئن از ایران، سایپا توانست این موتور را در مگاموتور بومی‌سازی کند.

موتور ME16 اولین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا است و این خودروساز ایرانی برنامه‌های بسیاری برای آن دارد. داستان تولید این موتور در مگاموتور به زمان تولید تندر ۹۰ برمی‌گردد.

فیلم معرفی سایپا کادیلا

مگا موتور در آن دوران خط تولیدی کاملاً اتوماتیکی را برای تولید این موتور مهیا کرد. این خط تولید قابلیت آن را دارد تا بدون خطا، موتورهای شناسنامه‌دار تولید کند.

یعنی مشخص است که کدام قطعه در چه روز، تاریخ و زمانی، در کدام موتور استفاده شد. این موضوع باعث می‌شود که در بخش خدمات پس از فروش، فعالیت موثرتری انجام شود.

سایپا روز گذشته و در جریان رونمایی از موتور ME16 اعلام کرد که خط تولید قدیمی مربوط به این موتور، به‌روز شد. این خط تولید اکنون قادر است روزانه تا ۶۱۰ موتور تولید کند.

خودروساز داخلی با تکیه بر این خط تولید باور دارد که موتور ME16 هم خدمات پس از فروش خوبی دارد و هم زنجیره تأمین قطعات آن کامل است.

مشخصات فنی موتور ME16
موتور ME16 سایپا شاهین پلاس
موتور ME16 سایپا

ME16 دقیقاً ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است که نسبت تراکم ۱۱ به یک دارد. این موتور با مشخصاتی که عنوان شد می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی آن نیز به ۱۴۷ نیوتن‌متر رسید که در دور ۴۲۰۰ از تمام پتانسیل آن می‌توان استفاده کرد. لازم است تأکید کنیم که در ME16 پمپ روغن و دینام جدیدی در مقایسه با موتور EC5 مشاهده می‌شود.

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا
موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

اگر ME16 را با TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می‌بینیم که توان خروجی آن ۲ اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به میزان ۳ نیوتن‌متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

سایپا بیان کرد نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.

این موتور که در مگا موتور تولید می‌شود در بحث فن‌آوری ساخت به‌بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت‌هایی دارد.

از جمله تفاوت‌های موتور ME16 با TU5 پلاس می‌توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ‌ها و یاتاقان‌ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه‌زنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلاف‌ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، ۷ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند. با اینکه این رقم به بیان سایپا عدد مناسبی است، اما کارشناسان این خودروساز ایرانی همچنان مشغول کالیبره‌کردن بهتر آن هستند.

گیربکس اتوماتیک چینی DAE
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین

لازم به ذکر است که موتور ME16 سایپا برای نخستین بار با گیربکس اتوماتیک هم هماهنگ می‌شود. این گیربکس شش سرعته و ساخت برند DAE (کمپانی Harbin DongAn Automotive Engine چینی) است. گیربکس شش سرعته چینی، شاهین پلاس را تبدیل به اولین محصول اتوماتیک این برند خواهد کرد.

گیربکس اتوماتیک DAE برای خودروهایی در محدوده وزنی ۱.۲ تا ۲.۶ تن طراحی و تولید شد. اما این جعبه‌دنده نمی‌تواند گشتاورهای بالاتر از ۳۰۰ نیوتن‌متر را تحمل کند.

به همین دلیل، گیربکس اتوماتیک DAE بیشتر از آنکه مناسب خودروهای SUV قدرتمند باشد، برای خودروهای شهری مناسب‌تر است.

DAE این گیربکس شش سرعته اتوماتیک را به بسیاری از برندهای خودروساز می‌فروشد. خودروسازانی چون هایما، Zotye، دانگ‌فنگ و غیره مشتریان این گیربکس هستند و حالا سایپا هم به این جمع اضافه شد.

کمپانی Harbin DongAn Automotive Engine به عنوان تولیدکننده این گیربکس باور دارد این محصول از لحاظ تجاری، دوبار جایزه حضور در میان ده گیربکس برتر چین را دریافت کرد.

فیلم موتور ME16 سایپا بر روی کادیلا را اینجا ببینید

بیشتر بخوانید:

شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ معرفی شد / بررسی فنی شاهین پلاس

پارس خودرو کادیلا با اولین موتور ۱۶ سوپاپ سایپا رونمایی شد / بررسی تخصصی

کامیون و کشنده گران شد / بنز مایلر صفر پنج میلیارد تومان!

قیمت لاستیک خودرو در بازار / جدول قیمت انواع مدل لاستیک خودرو




28 دیدگاه

    • واقعا دمشون گرم. خودکفایی در تولید و طراحی موتور (قلب طبنده خودرو) باعث افتخاره. عرضه خودرو ایراداتی داره. ولی این باعث نمیشه به تولید داخلی و خودکفایی کشور افتخار نکنیم. به امید پیشرفت ایران و سربلندی جوانان غیرتمند و دانشمندان میهن

    • به نظر من متور m15 شاهین بهتره گشتاورش بیشتره خدا کنه بیا متور جدید تولید کنن بعد فیلم در بیاد که متور m15از m16قوی تره این متور اول رو پراید بوده بد دتیبا الان هم شاهین

  1. ما تا حالا هر چی از خودرو سازها دیدیم فقط کپی بود نه بیشتر اصلا میتونند چیزی طراحی کنند خر همون خر مشتی رجب فقط پالان ش فرق میکنه

  2. بخاطر قرارداد همکاری که بین ایران خودرو و سایپا امضاء شد. ایران خودرو موتور tu5 پلاس یا همون ec5 به سایپا داد. اگ قرار بود سیتروئن این موتور به سایپا بده چند سال پیش باید تولیدش میکرد نه الان
    اونم بخاطر استاندارد یورو۵ تبدیل به ec5 شد
    مگرنه همون tu5
    هرموقع بردید رو داینو تست کردید اون موقع بیاید بگید چقدر قدرت داره، روی کاغذ همه خوبن 😂

    • دیدگاه هایمان وقتی مینویسم هیچ تاثیری بر سیستم گثیف خودرسازان ندارد زمانی که ایران ماشین داشت کره جنوبی نداشت چرا ما از دنیا عقب هستم چون توی کشورمان مافیا زیاد است چرا چون بجای کفیت و تولید کمتر وبهتر به دنبال سود بالا هستند خیالتان راحت به شما قول میدم همین فردا پراید ببرین ۵۰۰ ملیون مردم ما وقتی اجناس بالا میبرن بهتر میخرند حق این مردم است که هر بلای سر شان است بیایند چطور بیش از چند ملیون ثبت نام کردن که از لحاط کفیت خودرو هیچ ندارد کجای دنیا دیدی ماشین مدل ۹۸ و ۹۹ شرکت سایپا و ایران خودو موتور پایین بیارند

  3. ای دزدا خدا لعنتتون کنه جنس چینی رو قالب مات میکنید اگه ایرانی بود چرا خودرو اینقدر گران مافیای خودرو تو کل نظام حامی داره و ریشه کرده خدا سرنگونتون کنه هم شما هم حامیان تابوتهای ادم کش اگه اسراییل این خودروها را به فلسطینیها میداد همه نظام بلند میشدن که میخواد فلسطینیها رو بکشه ولی…

  4. واقعا این موتور یه چیز متفاوت و منحصر بفرده فقط مواظب باشن شرکت پژو طرحشونو ندزده انصافا بعد از ۴۴ سال خیلی نبوغ به خرج دادن….خخخخ

      • آریا مهر کادیلاک و بیوک و نوا مونتاژ می‌کرد اونهم پنجاه سال پیش کامیونهای روز بنز و ماک رو مونتاژ نه دانگ فنگ و هوو و لیفان و زوتی و یواز ارباب چین و ارباب پوتین آخه بعد از پنجاه سال شما هنوز به گرد پاشون هم نمی‌رسید

  5. چطور باور کنیم که هواپیما میتونید بسازید……… آخه گیربکس از چین وخیلی قطعات موتور پراید هم چینی است

    • روسیه هم تکنولوژی ساخت کامل خودرو رو نداره اما از ابرقدرت های نظامی دنیاست ترکیه هم بیشتر خودروهایی که میبینی میسازه با قطعات خارجیه حتی خود چین از فرانسه یه سری قطعات رو میاره اون گوشی آیفونی که دست مردم میبینی هم طراحیش توی کالیفرنیا انجام میشه تولیدش توی چین ،صفحه نمایشش رو از یه شرکت میگیره،چیپش رو از یه شرکت میگیره،بعد میشه آیفون،متاسفانه مردم ما فکر میکنن یه کی یه چیزی میسازه ۱۰۰ درصد برای خودشه ایتالیا هم تحریم بشه نمیتونه لامبورگینی بسازه چون به ۱۰۰ تا جا و کشور وابسطس،درسته این صنعت خودرو ما(که واقعا نمیدونم بگم صنعت یا نه) قابل مقایسه با نظامی نیست و توی این موضوع خیلی ضعف مدیریتی داریم(نه تکنولوژی) مدیری که موشک میسازه اگه ناکارآمد باشه خلع درجه میشه،اما مدیری که پراید نمیتونه بسازه چی؟ اون رییس جمهور خلعش میکنه؟ در ضمن هیچ کشوری عاشق چشم ابرو ما نیست که به ما تسلیحات بده این رو خوب بدون😐 هرچیزی که میبینی، واقعا داخل ایران ساخته شده نه اینکه ۱۰۰ درصد قطعاتش ایرانی باشه! شاهد ۱۳۶ بیش از ۵۰ درصد قطعاتش غیر نظامی آمریکاییه اما مهندس های صنایع نظامی ایران طراحی و ساختش رو انجام دادن،نه آمریکا😑لطفا یکم بیشتر تحقیق کنید و نظر بدید😑
      بخش های نظامی با بخش های صنعتی کشورها زمین تا آسمون فرق میکنه حالا شما هرچی میخوای بگی بفرما
      مثلا جی پی اس اول استفاده نظامی بوده بعد وارد بخش غیر نظامی هم شد،کلا بخش های نظامی لبه تکنولوژی هر کشوری هستن (این خودروسازی ما هم جهت اطلاعاتت مشکل تکنولوژی نداره مشکل از مدیریته،خود سپاه هم گفت اینا اگه مشکل تکنولوژی داشته باشن کمک میکنم اما اینا مشکلشون مدیریتیه😑 )شاید برات جالب باشه همین ماهواره برشو انگلستان آرزوشه😐همین اخیرا آخرین تلاشهاش بود که اونم ناموفق بود توی این بازار تکتولوژی کسی دلش برای ایران که از صدجا تحریمه نمیسوزه و این تکنولوژی بزرگ رو به ما نمیده این حاصل همین دانشجو ها و جوون هایی هستش که دم دانشگاه با کیف و کلاه میبینیمشون،که متاسفانه یه سری مدیر ها و یه سری افراد خود کم بین از ظرفیت این ها استفاده نمیکنن یه سری مدیر هم استفاده میکنن!داستان سره مدیریته نه تکنولوژی! همین الان یه مدیر میلیارد ها دلارم بدی کار رو در نمیاره،اما به یه مدیر چند صد هزار دلار بدی کار رو سریع تر و بهتر انجام میده😐

      • چه آش شله قلمکاری بشه!!!!
        موتور سیتروئن پژویی که اول به TU5 ایران‌خودرو و سپس با تغییرات ظاهری به ME16 سایپا تبدیل شده
        گیربکس چینی که دیگه نیاز توضیح بیشتری نداره
        بدنه ایرانیزه شده‌ی لوگان فرانسه یا همون ال نود خودمون
        داشبورد رنوی ساندرو
        با تزیینات داخلی و تغییر در ظاهر خودرو با جابجایی چراغهای عقب و جلو و سپر
        تبریک میگم ما موفق به طراحی یه محصول جدید در صنعت خودروسازی کشور شدیم
        ملت همیشه در صحنه برای ثبت نام و خرید صف بکشید که با پول خلق الله ماشین آلات تولید انبوه خریداری و نصب بشه و یکی دوسال هم انتظار بکشید تا محصول جدید وارد کف خیابون بشه
        مثل همیشه تا بوده همین بوده
        به امید اون روزی که دست از این کارا برداریم و به دانشگاهیان و اساتید و نوابغ و جوانان اعتماد کنیم و کار رو بدیم به کاردان

      • دوست عزیز درسته؟ اگه قطعات وارد میشه بقیمت هست ماشین تو تمام کشورها باید قیمتی داشته باشه که با ۳ماه کارکرد بشه خرید نه ۳۰۰سال دزدی زیاده تمام مسئولین داران میدوشن

      • دوست عزیز بسیاری از صحبتهای شما صحیح است. من به تایید فرمایشات شما و تکمیل آن عرض میکنم مشکل مدیریتی که شما به آن اشاره کردید کاملا درست است اما گریبان کل کشور را گرفته (حتی صنایع نظامی). از مدیر یک صندوق قرض الحسنه و بانک که وام با ساز و کار غلط در اختیار قطعه سازان خودرو و تامین کنندگان قرار میدهند و موجبات اختلاس و رانت را برای عده ای در کشور فراهم میکنند تا سیستم عالی دولت در سطح نمایندگان و وزرا و حتی بالاتر که رسوایی رشوه گیری و رشوه دهی آنان برملا شده به سوء مدیریت دچارند. تولید خودرو در انحصار است و ورود خودرو ممنوع. حتی ورود خودروی دست دوم هم در انحصار افراد خاص است. قیمتها واقعا نجومی است و تمامی این موارد اعتماد ملت را نسبت به دولت سلب کرده و زبانشان را به گلایه باز کرده. در مورد تحریم هم اگر کمی تامل و تفکر کنیم متوجه میشویم که انتخاب خودمان است. عدم تعامل با دنیای امروز و پافشاری بر اصول پوسیده یا درحال پوسیدن موجب گوشه گیری کشور و در نتیجه برخورد انفعالی و تحریم میشود. خودکرده را تدبیر نیست.

  6. همه میدونن که این دو شرکت خودروسازی هیچ نبوغی ندارن فقط در نهایت اشغال چینی به چند برابر قیمت به ملت میندازن ..هر وقت بازار رقابتی شد شاید حرفی برای گفتن پیدا بشه این انحصار برای خودکفایی بود که الان شده استعمار مصرف کننده ..

  7. خخخخ نظرها کاملا درسته کاش مدیریت خودروسازی در ایران از هر ریس جمهوری بیشتر درآمد و درجه داره….. هر چهار سال رای بگیرید برای مدیریت خودروسازی ببینید آیا کیفیت خودرو بالا تر میره؟؟؟!
    پشت یه پراید نوشته بود پرایدی ها بهشتین
    افکارپوسیده!
    چرا از خودرو های داخلی برای خود و فرزنداتون استفاده نمیکنید….
    خدایش کی فکرشو میکرد پژو بشه۷۰۰پراید۳۰۰ و دویست و هفت یکودویست؟؟؟
    به کجا داریم میریم
    راستی هیچ چیز جدیدی توی خودرو سازی پیدا نمیکنید مدیرت خودروسازی فهمیدن که مردم عقلشون به چشمشون هست و فقط با دوتا چراغ و رینگ و مانیتور فلان ماشینم با قیمت باور نکردنی قالب […] میکنن که در انتظار هستن….

  8. این که قیافه ش کپی TU5 معمولیه و حتی کوئلش هم ظاهرا مثل TU5 معمولی یکپارچه ست برخلاف TU5+ که کوئل هاش جدا جدا هست که خیلی خوبه و هزینه تعویضش رو برای مشتری پایین میاره…

  9. به نظر من موتور
    TU5,. ,عالی هست من ۴۰۵. TU5دارم دوازده سال هست امسال موتور تعمیر کردم یک بار دیسک صفحه تعویض کردم شش سال هم تاکسی تلفنی کار کردم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط