سئات آتکا با مشخصات فنی قدیمی در خودروسازان راین / بررسی فنی

از دست ندهید

قوی‌ترین سئات آتکا جهان قرار است توسط خودروسازان راین تولید شود. آتکا ۱۸۷ اسب بخاری در شرایطی به ایران وارد شد که قوای محرکه آن در بازار خودرو اروپا دیگر خریداری ندارد. سئات در حال حاضر این SUV خود را با موتورهای کم حجم و پر بازده به‌فروش می‌رساند.

سئات آتکا
سئات آتکا

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – ATECA خودرویی است که در لاین‌آپ SEAT میان Arona و Tarraco قرار می‌گیرد. سئات آتکا در حقیقت فولکس‌واگن تیگوان است که با شمایلی ساده‌تر و با نشانی اسپانیایی به دست مشتری می‌رسد.

سئات نام خودروهای خود را از روی مناطق و لوکیشن‌های خاص اسپانیا انتخاب می‌کند. Ateca هم از این قاعده مستثنی نبود. آتکا در واقع نام روستایی است که در میان Barcelona و Zaragoza قرار دارد که آبشار زیبایی هم دارد.

اما اگر از سال‌های دور پیگیر اخبار ورود خودروهای سئات به ایران بودید، می‌دانید که نام آتکا برای ما کاملاً آشنا است. برند سئات سال‌ها در اختیار شرکت کیهان موتور آرین بود.

کیهان موتور آرین برای دراختیار داشتن برند SEAT مدت‌ها با معین موتور (نماینده اسبق پورشه در ایران) درگیر بود. به‌طوری که در سایت وزارت صمت نماینده این خودروساز اسپانیایی کیهان موتور آرین بود. اما در وبسایت رسمی SEAT نام معین موتور به عنوان نماینده اصلی مشاهده می‌شد.

کیهان موتور آرین تعداد محدودی سئات لئون در بازار ایران فروخت. اما نکته مهمتر این بود که واردات سئات آتکا هم در دستور این واردکننده قرار داشت. حتی تصاویری هم از سئات آتکا مدل ۲۰۱۷ در سایت کیهان موتور آرین بارگذاری شد. اما این خودرو هیچ وقت به ایران نرسید.

برند سئات و خودروسازان راین
سئات آتکا
سئات آتکا

خودروسازان راین در دهه ۸۰ محصولاتی مانند هیوندای ورنا و آوانته را در ایران تولید می‌کرد. این نماینده رسمی هیوندای در ایران که زیر مجموعه صنایع خودروسازی کرمان است در ابتدای دهه ۹۰ شروع به تولید گریت وال ولیکس سی۳۰ کرد.

دوران افول این خودروساز ایرانی هم با تولید همین خودرو شروع شد و کار به تولید راین V5 و R3 رسید. حقیقت این است که برند سئات برای خودروسازان راین زیادی بزرگ است.

اگر خودروساز دیگری اقدام به تولید و فروش محصولات این برند اروپایی می‌کرد، سئات آینده خوبی در ایران داشت. اما به احتمال زیاد سئات آتکا هم مانند Leon در تعدادی محدود و کاملاً ناشناخته به کشوران می‌آید.

خودروسازی راین گرچه در طول سالهای گذشته حضوری بسیار موفق در بازار خودرو ایران داشت. اما در سالهای اخیر تبدیل به برندی شکست‌خورده و گمنام شد.

این خودروساز داخلی حتی با محصولاتی که در طول سالهای اخیر تولید کرد نتوانست خدمات خوبی به مشتریانش ارائه دهد. در نتیجه اگر تولید سئات آتکا در خودروسازی راین به حقیقت بپیوندد، نباید در انتظار درخشش آن در بازار باشیم. چرا که راین، زیر ساخت کافی و مناسب برای خدمات این خودرو را در اختیار ندارد.

هزینه کمتر، خودرو بهتر
سئات آتکا
سئات آتکا

در بازار خودرو بریتانیا، سئات آتکا حدوداً ۲۵۰۰ پوند از فولکس‌واگن تیگوان ارزان‌تر است. همین موضوع یکی از علت‌های موفقیت آتکا در آن کشور به‌شمار می‌رود.

آتکا در مقایسه با تیگوان حتی ظاهری اسپرت‌تر هم دارد. اما برای آنکه ساخت آن ارزان تمام شود، برخی از موارد کاربردی را در آن نمی‌بینیم.

سئات آتکا برای یک خانواده چهار و حتی پنج نفره خودرویی کاملاً مناسب و در بازار اروپا اقتصادی است. اگر تویوتا RAV4 را یکی از رقبای این خودرو در نظر بگیریم باید گفت که رقیب ژاپنی کیفیت بالاتری دارد.

پشتی صندلی‌های عقب آتکا قابل تنظیم نیستند. همین موضوع باعث می‌شود که احتمالاً در سفرهای طولانی کمی ناراحت به نظر برسد. اما فضای کافی برای سر و زانوها وجود دارد. برای نمونه تویوتا برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب RAV4 اجازه تنظیم زاویه آنها را می‌دهد.

یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه در تولید آتکا، دو رنگ نبودن تریم داخلی و استفاده زیاد از پلاستیک است. به‌طوری که بخش بالایی درب‌ها کاملاً از پلاستیک خشک تولید شد که خیلی هم رضایت بخش نیست.

اما سئات برای کارایی بیشتر آتکا فضای بسیار زیادی در داخل کابین ایجاد کرد. جالیوانی‌های بسیاری در داخل اتاق این خودرو مشاهده می‌شود و حتی زیر صندلی راننده هم یک کشو برای اشیاء کوچک وجود دارد.

در مجموع سئات آتکا مناسب افرادی است که نسبت به محصولات فولکس‌واگن، بودجه کمتری برای خرید یک شاسی بلند دارند. اما در ازای پرداخت هزینه برای خرید آتکا، ظاهر اسپرت‌تری هم دریافت می‌کنند.

مشخصات فنی سئات آتکا در ایران
سئات آتکا
سئات آتکا

آتکا ظاهراً قرار است با موتور دو لیتری (۱۹۸۴ سی‌سی) EcoTSI (کد موتور DKZA) در خودروسازان راین تولید شود. این موتور که از سال ۲۰۱۷ در زیر درب موتور آتکا مشاهده می‌شود می‌تواند ۱۸۷ اسب بخار در ۶ هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور چهار سیلندر خطی که به‌صورت عرضی در زیر درب موتور مشاهده می‌شود نیز ۳۲۰ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۱۰۰ بهترین کارایی لازم را دارد.

نکته مهم درباره موتور ۱۸۷ اسب بخاری آتکا این است که دیگر در بازار خودرو اروپا آن را پیدا نخواهید کرد. حقیقت این است که سئات دیگر آتکا را با این موتور در اروپا نمی‌فروشد. چرا که موتورهای پر بازده ۱.۵ لیتری TSI با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۱ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری خریداران بیشتری دارد.

نیروی موتور این شاسی بلند اروپایی به هر دو محور آن منتقل می‌شود و وظیفه این انتقال نیرو برعهده یک گیربکس دو کلاچه است.

این گیربکس دو کلاچه که DSG نام دارد گرچه به سرعت عمل تعویض دنده را انجام می‌دهد، اما در رانندگی شهری رفتار کندی دارد. گیربکس DSG سئات آتکا ۷ سرعته است که می‌توان حالات رانندگی متفاوتی را با آن تجربه کرد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این شاسی بلند ۱۴۹۴ کیلوگرمی، ۷.۱ ثانیه است و آتکا می‌تواند تا ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت به سرعت‌گیری خود ادامه دهد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با ۴۳۸۱ × ۱۸۴۱ × ۱۶۱۵ میلیمتر. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۳۸ میلیمتر اعلام شد.

امکانات سئات آتکا

خودروسازان راین ظاهراً نسخه فول این خودرو را به بازار ایران خواهد آورد. البته تریم دقیق آن مشخص نیست. اما می‌توان حدس زد که امکاناتی مانند چراغ‌های LED، سنسورهای پارک جلو و عقب، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ایربگ‌های سرنشینان جلو، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، صفحه نمایش ۸.۲۵ اینچی لمسی (۹.۲ اینچی در نسخه لوکس) نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر، Apple Car Play و Android Auto بدون سیم، شارژر وایرلس تلفن همراه و… در آن وجود داشته‌باشد.

نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سئات آتکا
نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سئات آتکا

در داخل سئات آتکا شاید هیجان خاصی را نبینیم. اما در ازای مبلغ پرداختی یکی از باکیفیت‌ترین تریم‌های داخلی یک SUV را تجربه خواهیم کرد. البته که برای تجربه سطح بالاتری از کیفیت باید مبلغ بیشتری هم پرداخت. چرا که ولوو XC40 یا رنج‌روور اووک قطعاً در زمینه کیفیت یک سر و گردن بالاتر هستند.

مدل‌های دو دیفرانسیل (نمونه‌های تولیدی خودروسازان راین) سئات آتکا حجم محفظه بار ۴۸۵ لیتری دارند. این حجم برای مدل‌های دیفرانسیل جلو به ۵۱۰ لیتر هم می‌رسد.

قیمت سئات آتکا در اروپا

آتکا در ۴ تریم مختلف به‌فروش می‌رسد. تریم Reference که مدل پایه است در آلمان ۲۶/۳۱۰ یورو قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۱/۴۴۴/۴۱۹/۰۰۰ تومان.

تریم FR و Xperience هم در نمایندگی‌های این برند ۳۳/۸۲۰ یورو (۱/۸۵۶/۷۱۸/۰۰۰ تومان) قیمت خوردند. اما تریم style که از Reference بالاتر است، ۲۹/۸۳۰ یورو (۱/۶۳۷/۶۶۷/۰۰۰ تومان) قیمت دارد.

تریم Reference دارای مانیتور ۸.۲۵ اینچی، رینگ‌های ۱۶ اینچی و هشدار خستگی راننده است. در تریم style رینگ‌ها ۱۷ اینچی می‌شوند و چراغ‌های LED عقب به همراه سنسور پارک عقب هم به نمای ظاهری آن اضافه می‌شود.

مدل FR در ظاهر اسپویلر عقب دارد و با رینگ‌های ۱۸ اینچی قابل خرید است. در این مدل چراغ‌های جلو هم LED است و آپشن‌هایی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای هم وجود دارد.

تریم Xperience هم در ظاهر قطعات کروماتیک دور شیشه‌ها، روف‌ریل‌های کرومی و نورپردازی داخلی مولتی‌کالر را ارائه می‌کند.

سئات آتکا را بخریم یا نه؟
سئات آتکا

این موضوع را می‌دانیم که سئات آتکا اکنون با موتور دو لیتری توربو ۱۸۷ اسب بخار در حال تست‌های جاده‌ای است. اما مشخص نیست که خودروسازان راین این نمونه را از کجا تهیه کرده‌است.

در تمامی لیست قیمت‌ها و وب‌سایت‌های رسمی سئات در بازار خودرو اروپا، هیچ آتکایی با این موتور به چشم نمی‌خورد. آیا خودروسازان راین در حال تست خودرویی است که مشخصات فنی آن در قاره سبز خریداری ندارد؟

حتی در بازار خودرو ترکیه هم این شاسی بلند سئات را نمی‌توانید با موتور دو لیتری توربو پیدا کنید. پس تصور تهیه لوازم این خودرو از کشورهای همسایه هم اشتباه است.

از طرفی دیگر سئات آتکا با خودروسازی در حال ورود به ایران است که کارنامه درخشانی ندارد. شاید عملکرد خودروسازان راین در دهه‌های پیشین قابل دفاع بود. اما این خودروساز داخلی در طول سالهای اخیر فعالیتی بسیار ضعیف و کم‌رنگ در بازار ایران داشت.

SEAT برند فوق‌العاده خوب اسپانیایی است که متاسفانه سرنوشت خوبی در ایران نداشت. حال که قرار است دوباره پای این برند مطرح به ایران باز شود، همه چیز درباره موفقیت این برند در کشورمان به عملکرد خودروسازان راین بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:

افزایش شدید قیمت کارخانه‌ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

تسلا ترکیه رسماً با فروش Model Y آغاز به‌کار کرد / لیست قیمت تسلا در ترکیه

فردا SX5 فردا موتورز خودرویی قدیمی با آپشن‌های ناقص / بررسی تخصصی

فیدلیتی XB1 اولین کراس اوور ۳۰۰ اسب بخاری بهمن موتور / بررسی تخصصی




6 دیدگاه

  1. شماها چطور راضی می شوید بر علیه خودرو به این خوبی و با بهترین موتور و کیفیت مطالب خلاف واقع بنویسید.

    • درود
      سئات آتکا یکی از بهترین خودروهای این برند اسپانیایی است که در بسیاری از کشورهای جهان مشتریان زیادی دارد. اما متاسفانه خودروسازان راین این خودرو را با موتوری قرار است در ایران به‌فروش برساند که در بازار خودرو اروپا مشاهده نمی‌شود. این موتور شاید یکی از بهترین ساخته‌های گروه فولکس‌واگن باشد، اما به دلیل حجم بالا (که در کشورهای اروپایی باید مالیات بیشتری برای آن پرداخت کرد) خریداری در اروپا ندارد. اما قطعاً در کشورمان خریداران این خودرو را با چنین قوای محرکه ای می‌پسندند. امیدواریم خودروسازان راین پس از فروش این خودرو، خدمات خوبی هم برای آن ارائه دهد. تمامی مطالب مندرج در این نوشتار قابل استناد هستند.

      • من وقتی مطلب را خواندم قدری تعجب کردم و به نظرم آمد که مطلب مغرضانه تنظیم شده است.
        به همین دلیل به عنوان مخاطب علاقمند به خودروهای اروپایی، قدری وقت گذاشتم و در اینترنت در مورد این خودرو و این موتور مقداری اطلاعات کسب کردم. اینطور که من فهمیدم موضوع به آن شوری که شما آن را برجسته کردید نیست و همین موتور با همین مشخصات روی ورژن لاکچری آتکا با نام آتکا کوپرا نصب و روانه بازار میشود. حتی جایی اشاره شده بود که آئودی نیز هنوز از این موتور بر روی محصولاتش استفاده میکند.
        به هر حال خیلی خوشحالیم که با ورود محصولات روز اروپایی، تب چینی سازی قدری فروکش کند و چشم ما مردم ایران به جمال خودروهای با اصالت و با کیفیت روشن شود. هر چند که یقینا قیمت این محصولات آنقدر زیاد است که همان حکایت معروف دست ما کوتاه و خرما بر نخیل خواهد شد، اما باز هم به فال نیک میگیریم و امیدوار هستیم با تغییر قوانین واردات و تعرفه های گمرک و… مسیر برای ورود ماشینهای بهتر و با کیفیت هموار شود. مردم ایران لایق بهترینها هستند و روزگاری نه چندان دور، خودروهای روز دنیا را استفاده میکردند.
        ضمنا در اینستاگرام هم دیدم که همکار خوب شما دچار عارضه مغزی شده و در حال مداوا هستند، برای ایشان آرزوی سلامتی و بهبودی دارم و دعا میکنم هر چه زودتر با سلامتی کامل به آغوش خانواده بازگردند.

        • ارادتمندم. البته لازم است اضافه کنم که نسخه‌های لوکس و گران قیمت سئات آتکا، Xperience و FR نام دارند که با موتور دو لیتری ۱۵۰ اسب‌بخاری در بازار خودرو آلمان و بریتانیا به‌فروش می‌رسند. نسخه کوپرا سئات آتکا هم مجهز به موتور دو لیتری توربو ۲۹۶ اسب‌بخاری است.
          تولید موتور دو لیتری ۱۸۷ اسب‌بخاری سئات آتکا در مارس ۲۰۰۸ (۱۵ سال پیش) شروع شد. این موتور در ابتدا ۱۶۸ اسب‌بخار قدرت داشت و در طول سال‌های قبل به‌روزرسانی‌های آن باعث شد اکنون ۱۸۷ اسب‌بخار نیرو تولید کند. نسل سوم این موتور اکنون در بازار خودرو چین زیر درب موتور Audi A4L دیده می‌شود.
          پیشنهاد می‌کنم که دامنه سرچ را بالاتر برده و سری به لیست ایرادات این موتور هم بزنید. مصرف روغن زیاد و ترموستات پلاستیکی که مستعد نشتی است از شایع‌ترین ایردات نسل سوم این موتور دو لیتری هستند.
          موضوع بحث ما شورکردن بحث قدیمی بودن موتور نبود. بلکه هدف این است که به حقایق هر خودرویی بدون اغماض اشاره شود. پذیرفتن اینکه خودرویی مانند سئات آتکا هم می‌تواند ایراد داشته باشد، برای مشتری ایرانی سخت است. اما حقیقت این است که محصولات گروه فولکس‌واگن این روزها چندان هم به لحاظ دوام موتور و مجموعه‌های فنی مشهور نیستند.
          ما هم از ورود خودروهای جدید (چه اروپایی و چه چینی) استقبال می‌کنیم. اما وجدان کاری اجازه نمی‌دهد که صرفاً به تعریف و تمجید درباره هر خودرویی بپردازیم. بلکه اینجا جایی است که به حقایق پرداخته می‌شود.
          از لطف و محبت شما سرور گرامی به جهت درج نظر خود و جویای احوال بودن جناب آزاد صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

  2. خداییش در مورد موتوری که تا همین یکی دو سال پیش رو محصولات آئودی هم بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ ش ۷ ثانیه هست نباید اینطوری می گفتید. اونم در حالی که اگه این ماشین بیاد ایران، موتورش با وجود ایرادهای عادی که همه موتورهای دنیا دارند، با اختلاف بهترین موتور محصولات مونتاژی ایران میشه. رقیباش میشن چینی ها.

  3. شما ها کدام خودرو دنیا را قبول دارید اعلام کنید خودروساز بروند آنها را بیاورند که مشکلی نداشته باشند.
    جالبه که خودروهای ولکس واگن را هم قبول ندارد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط