تقلب چری ترکیه / موتورهای قدیمی برای خودروهای جدید

از دست ندهید

چری ترکیه در روزهای گذشته تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و Omoda 5 را به بازار خودرو این کشور معرفی کرد. اما پس از این رونمایی اتفاق بسیار عجیبی در نمایندگی‌های این برند چینی رخ داد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – به دلیل تورم بیش از ۷۰ درصدی در کشور ترکیه، خودرو در این کشور تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شد. سود مصوب ۸/۵ درصدی بانک‌ها و نرخ بالای تبدیل دلار (۱۹ لیر در ازای ۱ دلار) باعث شد بسیاری از ترک‌ها در خودرو، طلا، دلار و… شروع به سرمایه‌گذاری کنند.

این کار گردش پول را در ترکیه بالا برد و نمودار GDP (تولید ناخالص داخلی) افزایشی شد. اما PPI (تورم تولیدکننده) در ترکیه بالا است و این تورم هنوز به CPI (تورم مصرف‌کننده) نزدیک نیست.

به بیانی ساده‌تر، هنوز تأثیر افزایش قیمت دلار، انرژی و… به کالاهای اساسی (خوراک، پوشاک، خودرو، مسکن و…) نزدیک نیست. از همین رو، ترک‌ها در تلاش هستند تا با خرید خودرو، مسکن، طلا و… بتوانند زمانی که PPI به CPI نزدیک شد، ارزش پول خود را حفظ کنند.

حال که قدری با مسائل ابتدایی اقتصادی و وضعیت ترکیه آشنا شدیم، بهتر است بدانیم چری چگونه از این آب گل‌آلود ماهی گرفت.

ماجرای حضور چری در ترکیه

برند Chery در سال ۲۰۰۸ وارد ترکیه شد و در سال ۲۰۱۷ هم با آن خداحافظی کرد. مدل‌های بسیار قدیمی این برند مانند QQ یا Tiggo 3 هنوز هم در بازار دست دوم خودرو در ترکیه خرید و فروش می‌شوند. البته که خواهان زیادی ندارند!

بیشترین میزان فروش چری ترکیه مربوط به سال ۲۰۱۰ بود که ۲۶۵۰ دستگاه از خودروهای این برند توسط ترک‌ها خریداری شد. پس از آن چری وارد دوران افول خود در ترکیه شد و نهایتاً ۷ سال پس از ثبت این رکورد هم از ترکیه رفت.

اولین حضور چری در ترکیه بسیار ناموفق بود. از همین رو چری تصمیم گرفت تا در مرتبه دوم حضور، دست پر به بازار بیاید. ابتدا وارد کننده قبلی چری ترکیه کنار گذاشته‌شد و سپس از خودروهای جدید برای بازار ترکیه رونمایی شد.

قیمت‌های اعلامی برای بازار ترکیه بسیار مناسب بود (برای اطلاع از قیمت محصولات چری در ترکیه اینجا کلیک کنید.). خصوصاً با تخفیف‌های ویژه رونمایی بسیاری از ترک‌ها تصمیم گرفتند برای فروش به قیمت بالاتر در بازار دست دوم، اقدام به خرید آنها نمایند.

اما نه تنها خودرویی در نمایندگی‌های چری وجود ندارد، بلکه مشخصات فنی خودروهای وارداتی به این کشور هم با چیزی که در زمان رونمایی اعلام شد، متفاوت است.

چری می‌دانست که بازار خودرو ترکیه، تشنه خودروهای ارزان قیمت است. نایاب شدن خودروهای صفر کیلومتر از یک سو و صف طولانی انتظار برای دریافت خودروهای جدید از سویی دیگر چری را مصمم برای ورود مجدد به بازار ترکیه کرد.

Chery می‌دانست که خودروهای جدید به عنوان کالایی سرمایه‌ای از سوی ترک‌ها خریداری خواهند شد. پس در ابتدا قیمت بسیار پایینی برای آنها در نظر گرفت که در گام اول ورود بسیار موفقی به این بازار داشته‌باشد. اما ماجرا برخلاف تصور چری ترکیه پیش رفت.

مشخصات فنی متفاوت برای خودروهای چری

Chery در زمان رونمایی از خودروهای جدید خود در ترکیه اعلام کرد که تمامی خودروها مجهز به نسل سوم موتورهای ACTECO هستند.

این موتور ۱.۶ لیتری می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر را در اختیار راننده قرار دهد. چری تأکید کرد که این موتور به لطف تکنولوژی روز اکنون در میان ۱۰ موتور برتر سال قرار دارد.

اما وقتی به وبسایت چری ترکیه نگاه می‌کنید، مشاهده می‌شود که اطلاعات مربوط به قوای محرکه خودروها با چیزی که چری در ابتدا عنوان کرده‌بود، متفاوت است.

در وبسایت رسمی این برند چینی حداکثر قدرت ۱۸۳ اسب بخار و گشتاور ۲۷۵ نیوتن متر را برای تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و Omoda 5 اعلام کرد.

پس از بررسی‌های بسیار مشخص شد که چری با تقلب نسل دوم موتور F4J16C را برای محصولات جدید خود در ترکیه انتخاب کرد. این موضوع باعث شد تا چری ترکیه پیش از ورود به بازار درگیر حاشیه شود. بسیاری از ترک‌ها پس از این اتفاق بر این باورند که Chery هیچگاه تصور بسیار بد خود را در ترکیه نمی‌تواند از بین ببرد.

چری ترکیه هیچ پاسخی برای این موضوع نداشت. این برند فقط اعلام کرد که به سرعت خودروهای جدید را وارد نمایندگی‌ها خواهد کرد تا مشتریان بتوانند حداقل تست درایو را با آنها تجربه کنند.

Chery برای آرام‌کردن این جو منفی، تنها به انتشار چند عکس اکتفا کرد. هم زمان با انتشار این عکس‌ها عنوان شد که در تاریخ ۲۰ ژانویه خودروهای جدید از بندر Wuhu چین راهی ترکیه شدند.

بیشتر بخوانید:

زوتی T300‌ در خودروسازی که آماده واگذاری است تولید می‌شود / بررسی مشخصات فنی

توگ T10X صد هزار تایی شد / ۶ میلیارد لیر جذب سرمایه در یک هفته!

قیمت محصولات چری در ترکیه مشخص شد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط