زوتی T300‌ در خودروسازی که آماده واگذاری است تولید می‌شود / بررسی مشخصات فنی

از دست ندهید

زوتی T300‌ قرار است ابتدا به عنوان محصولی وارداتی و سپس مونتاژی از سوی پارس خودرو در ایران عرضه شود. این کراس اوور چینی که ۶ سال از نخستین زمان تولید آن می‌گذرد، به عنوان یک محصول جدید در کشورمان به‌فروش خواهد رسید.

زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – ساعاتی پیش ۳۰ دستگاه کراس اوور زوتی T300‌ وارد ایران شد. پارس خودرو قرار است این محصول Zotye را به تولید انبوه برساند. اما سوال اینجاست که چرا چنین خودرویی برای تولید در پارس خودرو انتخاب شد؟

همه ما برند Zotye را با محصولاتی به نام‌های کوپا (T600) که در ریگان خودرو تولید می‌شد و آریو (Z300) که از سوی سایپا به فروش می‌رسید به یاد داریم. البته نباید دامای ایکس هفت (Domy X7) را نیز فراموش کنیم که با یاران خودرو اروند وارد بازار شد.

از میان تمامی محصولات زوتی در ایران، آریو با سایپا خوش اقبال‌ترین خودرو بود. چرا که به لطف عرضه زیاد توانست فروش نسبتاً موفقی در بازار خودرو ایران داشته‌باشد. اما دامای X7 و کوپا خودروهایی بودند که هنوز هم طیف عمده‌ای از مشتریان آنها خودروهای خود را دریافت نکردند.

از طرفی دیگر، ماه‌هاست که خبر واگذاری پارس خودرو را می‌شنویم. هنوز مشخص نیست مالک بعدی پارس خودرو، گروه مپنا است، یا آستان قدس رضوی و هلدینگ زر (زر خودرو) برای تملک آن اقدام خواهند کرد. در هر صورت، مجوز واگذاری پارس خودرو به بخش خصوصی از ماه‌ها قبل صادر شد.

اما در حالی که انتظار می‌رفت هم زمان با واگذاری این خودروساز قدیمی، محصولی مناسب به عنوان تولدی دوباره در پارس خودرو تولید شود، ناگهان نام زوتی T300‌ را شنیدیم. کراس اووری با ظاهری کاملاً قدیمی و مشخصاتی که اصلاً به روز نیست.

مشخصات فنی زوتی T300 پارس خودرو
موتور زوتی T300 پارس خودرو
موتور زوتی T300 پارس خودرو

زوتی T300‌ با یک موتور تنفس طبیعی و یک قوای محرکه توربو در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. هنوز مشخص نیست کدام یک از این دو موتور برای بازار خودرو ایران انتخاب از سوی پارس خودرو انتخاب شد.

قوای محرکه تنفس طبیعی این کراس اوور چینی یک موتور ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری (۱۴۹۹ سی‌سی) است که با کد TNN4G15A تولید می‌شود.

این موتور قادر است ۱۱۲ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن نیز به ۱۴۳ نیوتن‌متر می‌رسد که در دور ۴۰۰۰ راننده بهترین بهره‌برداری را می‌تواند از آن کند. قدرت این موتور توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

این موتور دقیقاً همان قوای محرکه سایپا آریو است که برای مدتی در بازار خودرو ایران حضور داشت. با این تفاوت که آریو با گیربکس چهار دنده اتوماتیک در جاده‌های کشور تردد داشت.

نمونه توربو همین موتور قادر است ۱۴۴ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور آن نیز به ۲۱۵ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که این موتور توربو با گیربکس CVT به بازار ایران ورود کند.

در این صورت باید گفت که شتاب صفر تا صد کیلومتر زوتی T300‌ به ۸/۵ ثانیه می‌رسد و می‌تواند تا ۲۲۰ کیلومتر در ساعت به سرعت‌گیری خود ادامه دهد.

امکانات زوتی T300 پارس خودرو
فضای داخلی زوتی T300
فضای داخلی زوتی T300

این کراس اوور پارس خودرو از امکانات بسیار زیادی برخوردار نیست. از جمله آپشن‌های زوتی T300‌ می‌توان به ترمزهای دیسکی (خنک‌شونده در جلو)، تایرهای ۲۱۵/۵۵ با رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، کنترل فشار باد تایرها و هشدار باز بودن کمربند ایمنی راننده اشاره کرد.

زوتی T300 فقط به دو ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز است. سنسور جلو در این کراس اوور وجود ندارد و راننده بدون وجود دوربین دید عقب، فقط با اتکا به سنسورها مجبور به پارک این خودرو است.

تنها بخشی که می‌توان آن را جذاب توصیف کرد، نمایشگر ۸ اینچی لمسی داشبورد است. این نمایشگر بخش مالتی مدیا، صدای سیستم صوتی را از تنها ۲ بلندگو به سرنشینان منتقل می‌کند.

تمامی چراغ‌های زوتی T300‌ هالوژن است و خبری هم چراغ روشنایی روز نیست. آیینه‌های جانبی با وجود آنکه مکانیزم برقی دارند، اما فاقد گرمکن هستند. در نهایت هم باید به ایرکاندیشن دستی این کراس اوور اشاره کرد که اطلاعات مربوط به دما و غیره را به‌صورت دیجیتالی به نمایش می‌گذارد.

قیمت زوتی T300 در بازار چین
زوتی T300 پارس خودرو
زوتی T300 پارس خودرو

در حال حاضر زوتی T300 به قیمت ۵۹/۸۰۰ یوان به دست مشتریان چینی می‌رسد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز ۷/۳۹۵ تومانی یوان چین برابر با ۴۴۲/۲۲۱/۰۰۰ تومان است.

یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت باید منتظر رقم اعلامی حدود ۸۰۰  تا ۸۵۰ میلیون تومان برای این کراس اوور قدیمی زوتی در بازار ایران باشیم. چنین قیمتی T300 را در محدوده خودروهایی چون پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای، تارا دنده‌ای، دنا پلاس توربو دنده‌ای و ام وی ام X22 دنده‌ای لاکچری قرار خواهد داد.

رقبای اصلی این کراس اوور پارس خودرو در اصل جک S3 اتوماتیک کرمان موتور (۷۳۰ میلیون تومان – قیمت نمایندگی – مدل ۱۴۰۲) و ام وی ام X55 پرو آی‌ای (۱/۰۶۲/۰۰۰/۰۰۰ تومان – قیمت نمایندگی – مدل ۱۴۰۱) هستند.

آمار فروش زوتی T300 در چین
آمار فروش زوتی T300
آمار فروش زوتی T300

با نگاهی به فروش ۶ ماه اخیر زوتی T300 در چین می‌توان دریافت که این خودرو در دوران افول فروش خود قرار دارد. T300 در سپتامبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) فروش ۲/۶۰۵ دستگاهی را تجربه کرد.

این فروش در اکتبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) به ۳/۰۹۵ دستگاه نیز رسید که حاکی از رشد ۱۸/۸ درصدی فروش این خودرو داشت. اما در نوامبر فقط ۸۵۵ مشتری برای این خودرو اقدام کردند. این بدان معناست که T300 فقط در طول یک ماه، ۷۲/۳ درصد از مشتریان خود را از دست داد.

دسامبر سال گذشته میلادی فروش ۵۰۱ دستگاهی برای T300 ثبت شد. یعنی ۴۱/۱ درصد کمتر از یازدهمین سال ۲۰۲۲.

سال جدید میلادی برای این کراس اوور چینی اما با رشد ۱۹/۷ درصدی فروش شروع شد تا مجموع فروش ماه ژانویه به ۶۰۰ دستگاه برسد. اما در کمال تعجب فقط ۸۵ نفر در سراسر چین برای خرید T300 در ماه فوریه (اسفند ۱۴۰۱) اقدام کردند! به بیانی دیگر، در طول یک ماه ۸۵/۸ درصد از مشتریان این خودرو ریزش کردند.

حال چنین خودرویی که بدترین دوران فروش خود در کشور مبداء را تجربه می‌کند، قرار است در خودروسازی به تولید برسد که خود به دنبال مالک جدیدی می‌گردد!

بیشتر بخوانید:

توگ T10X صد هزار تایی شد / ۶ میلیارد لیر جذب سرمایه در یک هفته!

قیمت محصولات چری در ترکیه مشخص شد

تارا اتوماتیک V4 با موتور ضعیف را بشناسید




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط