هیوندای IONIQ 5 در ترکیه قیمت‌گذاری شد / IONIQ 5 به قیمت آزرا ۲۰۱۸

از دست ندهید

هیوندای IONIQ 5 به زودی در کشور ترکیه عرضه خواهد شد. ساعاتی پیش برند هیوندای در ترکیه این خودرو برقی را معرفی و قیمت‌گذاری کرد. پس از اعلام قیمت هیوندای IONIQ 5 مشخص شد که ترک‌ها با خودرو ارزان قیمتی رو به رو نخواهند شد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – هیوندای IONIQ 5 بر خلاف تصور بسیاری یک رو نوشت جدید از لانچیا دلتا نیست. اگر به تاریخ این برند نگاه کنیم مشخص می‌شود که ۴۵ سال پیش خودرویی در هیوندای تولید شد که PONY نام داشت.

هیوندای PONY در اصل الهام بخش طراحی IONIQ 5 بود. Poni توسط ایتال دیزاین و در سال ۱۹۷۴ طراحی شد. پونی در آن سالها تبدیل به خودرویی شد که از بسیاری از هم رده‌های خود مدرن‌تر به نظر می‌رسید.

مدل‌های ۴ و ۵ درب هیوندای Poni تا سال ۱۹۹۰ تولید شد که حجم موتور آنها بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی بود. قدرت خروجی قوای محرکه Poni ها هم از ۸۲ تا ۹۲ اسب بخار بسته به موتور آنها متغییر بود.

حداکثر سرعتی که Poni می‌توانست به آن برسد، ۱۵۵ کیلومتر در ساعت بود و این خودرو در نهایت با مدل Excel جایگزین شد. هیوندای اکسل برای ما ایرانی‌ها خودرو بسیار نام آشنایی است. اکسل سالها در ناوگان تاکسی رانی ایران خدمت کرد و به عنوان یک خودرو خانواده هم محصولی کم خرج و با دوام بود.

قیمت هیوندای IONIQ 5 در ترکیه
هیوندای IONIQ 5
هیوندای IONIQ 5

IONIQ 5 تنها در یک تیپ و تنها با یک قیمت در ترکیه عرضه شد. این خودرو برقی هیوندای فقط در نسخه Progressive در ترکیه به فروش می‌رسد که قیمت اعلامی برای آن ۱ میلیون و ۹۷۰ هزار لیر است. براساس نرخ تبدیل ارز امروز (۱۷۴۰ تومان – ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱) این رقم معادل ۳/۴۲۷/۸۰۰/۰۰۰ تومان خواهد بود.

با پرداخت چنین مبلغی در کشورمان می‌توان ب‌ام‌و سری سه سدان (مدل ۲۰۱۸)، ب‌ام‌و X1 (مدل ۲۰۱۷)، تویوتا راوفور (مدل ۲۰۱۸)، DS7 کراس‌بک (مدل ۲۰۱۸)، سانگ‌یانگ رکستون مونتاژی (مدل ۱۴۰۰)، فولکس‌واگن پاسات (مدل ۲۰۱۸)، کیا سورنتو‏ GT لاین (مدل ۲۰۱۷)، مینی کوپر و کانتری‌من S (مدل ۲۰۱۸) و هیوندای آزرا (مدل ۲۰۱۸) را خریداری کرد. 

هیوندای IONIQ 5
هیوندای IONIQ 5

قیمت‌گذاری این خودرو در ترکیه موجی از نارضایتی را در پی داشت. چرا که به اعتقاد بسیاری از رسانه‌ها هیوندای می‌توانست مدل‌های ارزان قیمت تر این خودرو را هم در ترکیه عرضه کند.

فروش فول‌ترین نسخه از هیوندای IONIQ 5 در ترکیه موجب شد تا مالیات مصرف آن ۴۰ درصد محاسبه شود. در حالی که اگر مدل‌های ارزان قیمت تر این خودرو هم به فروش می رسد در محدوده مالیاتی ۱۰ درصدی قرار می‌گرفت که طبیعتاً خرید آن برای مردم آسان تر بود.

بر اساس آخرین مصوبه دولت در زمینه واردات خودرو در ترکیه، خودروهای برقی تا ۱۶۰ کیلووات قدرت اگر قیمت پایه کمتر از ۷۰۰/۰۰۰ لیر داشته باشند، ۱۰% مالیات خواهند داشت. این رقم برای مالیات خودروهای برقی بیش از ۷۰۰/۰۰۰ لیر با همان قدرت موتور، ۴۰% تعیین شد.

مشخصات فنی هیوندای IONIC 5 در ترکیه
هیوندای IONIQ 5
هیوندای IONIQ 5

هیوندای این خودرو را در ترکیه با باتری‌های ۷۲.۶ کیلوواتی عرضه می‌کند. موتور الکتریکی این خودرو قادر است ۲۲۵ کیلووات قدرت (۳۰۵ اسب بخار) و ۶۰۵ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد.

خریداران هیوندای IONIQ 5 در ترکیه می‌توانند از بین مدل تک موتوره و دو موتوره (HTRAC) خودرو دلخواه خود را انتخاب کنند. این خودرو با مشخصات فنی خود در ترکیه می‌تواند به شتاب صفر تا صد کیلومتر ۵.۲ ثانیه ای دست پیدا کند.

نیروی موتور این خودرو توسط گیربکس تک سرعته به یک یا دو محور منتقل می‌شود. البته با استفاده از سامانه بازیابی انرژی می‌توان در طول مسیر قدری باتری‌های آن را شارژ کرد. چنین ویژگی‌هایی موجب می‌شود که هیوندای IONIQ 5 با یکبار شارژ کامل پیمایش ۴۳۰ کیلومتر را تجربه کند.

شارژ هیوندای IONIQ 5

پلت فرم E-GMP IONIQ 5 از هر دو زیرساخت شارژ ۴۰۰ ولت و ۸۰۰ ولت پشتیبانی می‌کند. نکته قابل توجه در این پلتفرم آن است که شارژ ۴۰۰ ولت و ۸۰۰ ولت را به صورت استاندارد بدون نیاز به قطعات یا آداپتورهای اضافی ارائه می‌دهد.

با یک شارژر ۳۵۰ کیلوواتی، IONIQ 5 می تواند باتری‌های خود را از ۱۰ تا ۸۰ درصد در مدت زمان ۱۸ دقیقه شارژ کند. یعنی برای رسیدن به پیمایش ۱۰۰ کیلومتری تنها پنج دقیقه شارژ طول کافی است.

این به معنای سهولت استفاده از این خودرو برای مالک IONIQ 5 در ترافیک سنگین شهری مانند استانبول است. دارندگان IONIQ 5 همچنین می‌توانند دوچرخه‌های برقی، تلویزیون، استریو یا هر وسیله برقی کمپینگ خود را در هر زمانی با IONIQ 5شارژ یا روشن کنند. علاوه بر این، IONIQ 5 به لطف باتری های قدرتمند موجود در خود می تواند یک خودروی الکتریکی دیگر را هم شارژ کند.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۲۲ و معرفی خودروهای رونمایی شده

رویژیانگ X3 کراس‌اوور ۷ نفره جدید با گیربکس دستی

بررسی رانا پلاس پانوراما + تفاوت ها نسبت به رانا پلاس معمولی

فراری پروسانگوئه قوی‌ترین خودرو شاسی بلند جهان با موتور V12 + مشخصات فنی

قیمت موتورسیکلت به ثبات رسید؛ کدام مدل ۱۲ میلیون تومان ارزان شده است؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط