نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۲۲ و معرفی خودروهای رونمایی شده

از دست ندهید

نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۲۲ پس از دو سال وقفه در دوران همه گیری بیماری کرونا دوباره شروع به کار کرد. بسیاری از خودروسازان آمریکایی و اروپایی آخرین محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند و این نمایش تا یکشنبه آینده ادامه خواهد داشت.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – نمایشگاه خودرو دیترویت روز گذشته دوباره آغاز به کار کرد. پس از اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹ بسیاری از نمایشگاه‌های جهان از جمله ژنو تعطیل شدند.

حال خودروها دوباره به دیترویت برگشتند تا سایر نمایشگاه‌های خودرویی هم امیدوار به روزهای خوب گذشته باشند. خودروهای بسیاری در این نمایشگاه رونمایی شدند که به بررسی آنها می‌پردازیم.

فورد موستانگ Dark Horse با قدرت ۵۰۰ اسب بخار

یکی از مهمترین خودروهای در نمایشگاه خودرو دیترویت، فورد موستانگ Dark Horse با قدرت ۵۰۰ اسب بخار بود. مهندسان فورد در این نمایشگاه اعلام کردند که ساخت موستانگ جدید ۳ سال زمان برد تا خودرویی تولید شود که در پیست و خیابان عملکرد یکسانی به نمایش بگذارد.

نسل هفتم از این خودرو افسانه‌ای در حالی در نمایشگاه خودرو دیترویت رونمایی شد که از موتور V8 با حجم ۵ لیتر بهره می‌برد. موتور جدید موستانگ Dark Horse می‌تواند بیش از ۵۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند. این بدان معناست که این نسخه از موستانگ ۲۰ اسب بخار بیشتر از نمونه GT قدرت در اختیار راننده قرار می‌دهد.

فورد موستانگ Dark Horse بطور استاندارد با گیربکس ۶ دستی به بازار عرضه خواهد شد. این گیربکس که ساخت کمپانی Tremac است، یک ویژگی منحصر به فرد دارد. Tremac سر دنده توپی شکل این جعبه دنده را با چاپگر ۳ بعدی تولید کرده تا راننده حس فوق‌العاده‌ای از رانندگی با سر دنده تیتانیومی تجربه کند.

موستانگ Dark Horse همچنین آپشن گیربکس اتوماتیک را نیز دارد. خریداران خواهند توانست جعبه دنده ده سرعته اتوماتیک را هم برای این خودرو سفارش دهند که دارای شیفترهای پشت فرمان است.

فورد موستانگ ۲۰۲۴ با طراحی کاملاً جدید

نسل هفتم فورد موستانگ در نمایشگاه خودرو دیترویت رونمایی شد تا فورد به ما یادآوری کند که همچنان از موتور V8 استفاده خواهد کرد.

در ماه‌های قبل شایعاتی درباره برقی شدن فورد موستانگ جدید وجود داشت. اما فورد در نمایشگاه خودرو دیترویت امسال با معرفی نسل هفتم این خودرو تأکید کرد که فعلاً تولید موستانگ برقی در دستور کار نیست.

ضعیف‌ترین موتوری که فورد برای این نسل از موستانگ انتخاب کرده، یک نمونه ۲.۳ لیتری چهار سیلندر است. البته موتور ۵ لیتری Coyote V8 همچنان یکی از گزینه‌هایی است که خریدار می‌تواند آن را سفارش دهد.

فورد در نمایشگاه خودرو دیترویت اعلام کرد که موتور V8 این خودرو کاملاً به روز شد. هنوز از اعداد و ارقام خروجی موتور اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. اما با این حال فورد بطور رسمی عنوان کرد که این موتور بیش از ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.

فعلاً یک گیربکس شش سرعته دستی در تمامی مدل‌های جدید فورد موستانگ مشاهده می‌شود. اما موتور پایه EcoBoost در سال ۲۰۲۴ فقط با گیربکس اتوماتیک به بازار می‌آید.

گیربکس اتوماتیک برای مدل‌های پایه

فورد در نمایشگاه خودرو دیترویت اعلام کرد که تولید موتور چهار سیلندر با گیربکس دستی نه تنها توجیهی ندارد بلکه در گذشته هم ثابت شد که خریداری هم نخواهد داشت. به همین دلیل تصمیم بر آن شد که مدل‌های پایه با گیربکس ده سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شوند.

دریچه‌های گاز در موتور V8 نسل هفتم فورد موستانگ برای ورود هوای بیشتر به موتور عوض شدند. منیفولد اگزوز هم تغییر کرد تا جریان هوا در سیستم خروجی گاز بهتر شود.

در مورد موتور اکوبوست فورد می‌گوید که یک توربوشارژ دوقلو جدید ساخته تا با معماری جدید سیلندر قدرت بیشتری از موتورهای کم حجم بدست آید.

البته اگر قدرت مدل‌های پایه برای خریدار کافی نیست، نسخه Dark Horse برای این ساخته شد تا راننده تجربه مشابهی از رانندگی در پیست و خیابان را کسب کند. البته هنوز خبری از نسخه شلبی نیست.

شورلت Equinox EV

شورلت Equinox EV یکی از خودروهای برقی در نمایشگاه خودرو دیترویت امسال بود. تنها چند ماه به عرضه رسمی شورلت بلیزر برقی مانده و Equinox EV بیشتر به درد افرادی می‌خورد که به دنبال خودروی برقی مقرون به صرفه هستند.

شورلت هنوز جزئیات فنی این خودرو برقی را اعلام نکرده است. اما گفته می‌شود که این خودرو از قیمت ۳۰.۰۰۰ دلار برای مدل پایه ۱LT در دسترس خواهد بود.

خریداران با صرف چنین هزینه‌ای، یک Equinox EV تک موتوره دیفرانسیل جلو دریافت خواهند کرد که ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

این با بسته باتری پایه (کوچکترین) هماهنگ شده است و Chevy برد ۴۰۲ کیلومتری را با یکبار شارژ کامل تخمین می‌زند. هنوز مشخص نیست که پک باتری بزرگ‌تر برای این خودرو چند کیلووات خواهد بود.

اما گفته می‌شود که Equinox EV با باتری‌های حجیم‌تر قادر است تا شعاع ۴۸۲ کیلومتری پیمایش داشته باشد. مشتریان این خودرو همچنین می‌توانند آن را با سیستم چهار چرخ متحرک نیز سفارش دهند.

Equinox EV در حالت چهار چرخ متحرکت دارای قدرتی برابر با ۲۹۰ اسب بخار است که گشتاور آن نیز به رقم ۴۷۰ نیوتن متر می‌رسد.

این خودرو را می‌توان با شارژرهای ۱۵۰ کیلوواتی هم شارژ کرد که در این صورت به بیان شورلت قادر است در طول ۱۰ دقیقه برای طی مسافت ۱۱۲ کیلومتری انرژی ذخیره کند.

شورلت Blazer EV با ۵۵۷ اسب بخار قدرت

شورلت بلیزر الکتریکی پاسخ دقیق جنرال موتورز به رشد روز افزون کراس‌اوورهای برقی است. این کمپانی آمریکایی باور دارد که این خودرو برقی در سال ۲۰۲۴ وارد بازار خواهد شد.

نسخه برقی بلیزر تشابهات بسیاری با نسخه بنزینی آن دارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که با شروع عرضه نسخه برقی، نمونه بنزینی آن از خط تولید حذف شود.

جنرال موتورز از ارائه اطلاعات فنی این خودرو در نمایشگاه خودرو دیترویت خودداری کرد. اما شایعه شد که مدل SS این کراس اوور برقی قادر است ۵۵۷ اسب بخار قدرت و ۸۷۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

شتاب رسمی صفر تا صد کیلومتر شورلت بلیزر EV هم در این نمایشگاه برای بسیاری سوال برانگیز بود. GM بیان کرد که این کراس اوور در حالت Wide Open Watts که به اختصار WOW نامگذاری شده می‌تواند در کمتر از ۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.

با وجود آنکه مشخص نیست بلیزر برقی از چه باتری‌هایی استفاده می‌کند، اما جنرال موتورز اعلام کرد که پیمایش این خودرو در حدود ۴۶۶ کیلومتر خواهد بود.

بلیزر برقی همچنین از ترمزهای برمبو با رینگ‌های ۲۲ اینچی استفاده می‌کند که بطور استاندارد با تارهای چهار فصل به دست مشتری می‌رسد.

پیش بینی می‌شود که نسخه SS بلیزر برقی عملکردی مشابه با فورد موستانگ Mach-E GT داشته باشد. حتی قیمت احتمالی این کراس اوور زیبا هم در محدوده موستانگ برقی خواهد بود که برابر با ۶۵.۹۹۵ دلار است.

مدل‌های متنوع بلیزر برقی

Blazer EV در سه سطح ۱LT، ۲LT و همچنین RS هم به تولید خواهد رسید. نمونه ۱LT ضعیف‌ترین مدل از بلیزر برقی خواهد بود که پیش بینی می‌شود قیمتی برابر با ۴۴.۹۹۵ دلار داشته باشد.

همه مدل‌های بلیزر برقی فن‌آوری شارژ یکسانی دارند. حداکثر سرعت شارژ سریع برای این کراس اوور برقی ۱۹۰ کیلووات است که GM ادعا می کند می تواند ۱۲۶ کیلومتر برد را در ۱۰ دقیقه فراهم کند. شارژر Level 2 این خودرو می‌تواند باتری‌های آن را با سرعت ۱۱.۵ کیلووات شارژ کند.

نمونه ۲LT این خودرو با موتور ۱LT به بازار خواهد آمد. این مدل همچنان دیفرانسیل جلو است اما یک سیستم چهار چرخ متحرک دو موتوره (نه مانند عملکرد AWD در مدل SS) به صورت اختیاری در دسترس خریداران قرار دارد.

مدل ۲LT را می‌توان با یک پک باتری با اندازه متوسط که حداکثر برد ۴۷۱ مایل را دارد، خریداری کرد. بلیزر برقی جدید مانند سایر خودروهای برقی خواهد بود. یعنی اگر مشتری تمایل دارد سرعت و شتاب بیشتری را تجربه کند باید فول‌ترین مدل دو دیفرانسیل را خریداری کند.

جیپ های هیبریدی!

جیپ با دو مدل هیبریدی در نمایشگاه خودرو دیترویت دیده شد. مدل Wrangler 4xe و Grand Cherokee 4xe که برای سی سالگی برند های رانگلر و چروکی آماده شدند.

این خودروها نماد جیپ هستند و باید با مشخصات منحصر به فردی در نمایشگاه خودرو دیترویت عرض اندام می‌کردند. همینطور هم شد و جیپ هر دو خودرو را با پکیج ۴.۷۰۰ دلاری ویژه ای معرفی کرد.

در این پکیج تریم داخلی خودروها مشکی هستند و سپرها هم همرنگ بدنه شدند. همچنین رینگ‌های ۲۰ اینچی، خطوط آبی رنگ و اگزوزهای متفاوت را می‌توان در هر دو خودرو مشاهده کرد.

مدل رانگلر تا پیش از این تنها در مدل‌های SAHARA و Rubicon قابل خرید بود. هر دو مدل پکیج‌های آفرود فوق‌العاده‌ای داشتند که هنوز هم عاشقان خودرو بسیاری در سراسر جهان آرزوی تملک آنها را دارند.

برای سال ۲۰۲۳، تریم Willys هم به مدل‌های قبلی اضافه شد که قیمت پایه آن ۵۵۵۹۰ دلار است. این رقم ۶۰۰ دلار کمتر از صحرای ۲۰۲۲ و ۷۷۰ دلار کمتر از صحرای ۲۰۲۳ است.

برخی از تزئینات نوستالژی Willys مانند جلوپنجره مشکی، قفل‌های درب موتور Willys و برچسب‌های قدیمی «۴-Wheel Drive» در این مدل وجود دارند.

حال در نسخه هیبریدی که Jeep Wrangler Willys 4xe نام دارد، برچسب‌های قدیمی با حاشیه آبی رنگ تزئین شدند. همچنین حالا کلمه Electric هم در نوشته “۴-Wheel Drive” دیده می‌شود.

این مدل به صورت استاندارد با دیفرانسیل لغزش محدود در محور عقب، رینگ‌های ۱۷ اینچی مشکی با لاستیک‌های مخصوص آفرود، سامانه چهار چرخ متحرک که همیشه درگیر است و چراغ‌های جلو LED به فروش خواهد رسید.

همچنین جیپ اعلام کرد که سیستم صوتی این مدل با ۹ اسپیکر عرضه خواهد شد. Willys جدید هیبریدی را می‌توان هم‌ اکنون سفارش داد و تحویل آن اواخر سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

مشخصات فنی مدل‌های هیبرید جیپ

هر دو مدل گرند چروکی و ویلیز هیبرید از قوای محرکه یکسانی بهره‌مند هستند. قدرت موتور هر دو خودرو ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور آنها ۶۳۷ نیوتن متر است.

کلمه Plug-in Hybrid در هر دو خودرو این حس را بوجود می‌آورد که با خودرو های پیچیده‌ای رو به رو هستیم. اما جیپ تأکید دارد که هر دو خودرو از نظر مکانیکی ساختار بسیار ساده‌ای دارند.

زیر درب موتور هر دو خودرو یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر خطی قرار گرفته است. این موتور می‌تواند ۲۷۰ اسب بخار نیرو تولید کند.

این قوای محرکه در اصل همان موتوری است که در رانگلر به عنوان یک گزینه تنفس طبیعی موجود است. بین موتور و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک، یک موتور الکتریکی ۱۰۰ کیلوواتی (۱۳۴ اسب بخار) قرار گرفته است. این موتور به طور موثری جای مبدل گشتاور گیربکس را می‌گیرد و در دو طرف آن کلاچ هایی برای کنترل جریان انتقال نیرو را دارد.

همانند سایر خودروهای هیبریدی، انرژی حاصل از ترمزگیری در یک پک باتری ذخیره می‌شوند که در جیپ‌های هیبریدی این باتری‌ها ۱۷ کیلووات ساعتی هستند.

بدین ترتیب هم گرند چروکی هیبرید و هم رانگلر هیبرید قادرند فقط با بهره‌گیری از نیروی الکتریکی تا ۳۵ کیلومتر مسافت را طی کنند.

GMC Canyon با تریم AT4X

کنیون ۲۰۲۳ اشتراکات بسیاری با برادر خود یعنی شورلت کلورادور دارد. البته GMC تمام تلاش خود را برای متمایز کردن این پیکاپ کرد.

پیکاپ خاص GMC به‌ صورت استاندارد با موتور پرقدرت عرضه می‌شود. همه نسخه‌های کنیون جدید از سیستم تعلیق با بدنه عریض بهره می‌برند و علاوه بر نسخه دنالی که اکنون لوکس‌تر است، تریم AT4X مبتنی بر ZR2 نیز در دسترس قرار دارد.

همانند کلرادو جدید، کانیون نیز تغییرات اساسی در طراحی دارد. در پیکربندی جدید این پیکاپ فاصله محور بیشتری را شاهد هستیم که بخش کابین آن هم تغییرات زیادی را تجربه کرد.

در بخش جلوی این خودرو جلوپنجره مستطیلی شکل زیبایی را می‌بینیم که با چراغ‌های جلو LED کاملاً هماهنگ به نظر می‌رسد. نکته جالب این است که چراغ‌های LED حتی در مدل‌های پایه این خودرو هم وجود خواهند داشت.

گلگیرهای کانیون جدید کمی به مدل سیرا HD شباهت دارد. GMC می‌گوید تمامی مدل‌های Canyon دارای سیستم تعلیق آفرود با بدنه عریض مثل Colorado Z71 و Trail Boss تولید خواهند شد.

هیچ نسخه ای از این پیکاپ با بدنه باریک و کم عرض، حتی در مدل پایه تک دیفرانسیل Elevation عرضه نخواهد شد. سیستم تعلیق جدید کانیون دارای یک لیفت تقریباً دو اینچی است که حتی در مدل پایه هم دیده می‌شود.

GMC همچنین در زمان رونمایی از این خودرو عنوان کرد که تمامی مدل‌های این پیکاپ با رینگ های ۳۲ اینچی به دست مشتری می‌رسند.

قوای محرکه کانیون

زیر درب موتور کانیون جدید فقط یک قوای محرکه وجود دارد. این پیکاپ به یک موتور چهار سیلندر ۲.۷ لیتری مجهز شد که قادر است ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

تنها گیربکس انتخابی برای کانیون جدید هم یک نسخه هشت سرعته اتوماتیک است که در حالت استاندارد نیروی موتور را به یک محور انتقال می‌دهد. سایر تریم‌های این پیکاپ به غیر از نسخه پایه به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز خواهند بود.

تفاوت تریم A4X

داخل کابین کانیون جدید شباهت بسیاری به شورلت کلورادو دارد. اما این بدان معنا نیست که GMC کانیون یک کپی بی نقص از شورلت است. بلکه این خودرو در بخش داخلی دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود است.

کانیون جدید دارای یک داشبورد جدید با تزئینات مختلف جدید است. یکی از مهمترین تفاوت‌های تریم Denali با A4X تزئینات چوبی است که در مدل A4X وجود ندارد.

تریم Denali دارای تزئینات چوبی واقعی با حکاکی لیزری است. در داخل کابین این تریم که مملو از چرم واقعی می‌توان دوخت های فانتزی را هم مشاهده کرد.

تریم دنالی دارای تمام امکانات داخلی مانند صفحه نمایش کلاستر ۱۱ اینچی (۸ اینچی استاندارد در تریم‌های پایین‌تر)، صفحه نمایش ۱۱.۳ اینچی لمسی و نمایشگر هدآپ انحصاری GMC را دارد. تریم AT4X اما پوشش چوب در داخل کابین را ندارد، اما یک فضای داخلی سیاه و سفید جسورانه با قطعات قرمز روشن در آن یافت می‌شود.

همه Canyon ها به نمایشگرهای لمسی بزرگ که دارای Apple CarPlay و Android Auto هستند، مجهز شدند. همچنین خریدار می‌تواند در صورت درخواست سانروف را هم در مدل مورد نظر خود داشته باشد.

از ویژگی‌های دیگر این پیکاپ می‌توان به ترمز اضطراری، سامانه تشخیص عابرین پیاده و دوچرخه‌سوار، رادار خطی، چراغ‌های جلو اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، هشدار نقاط کور، دوربین ۳۶۰ درجه و… اشاره کرد که در تریم‌های مختلف آن دیده می‌شوند.

تولید Canyon جدید اوایل سال آینده میلادی آغاز می شود. GMC اکنون در حال رزرو درخواست‌های خرید برای تریم AT4X است که در بهار آینده تولید خواهد شد.

قیمت مدل‌ها و تریم‌های این پیکاپ فوق‌العاده در نمایشگاه خودرو دیترویت اعلام نشد. اما قیمت مدل پایه Canyon از حدود ۴۰.۰۰۰ دلار شروع می شود. پیش بینی می شود که قیمت تریم AT4X برای این پیکاپ هم از ۶۳.۳۵۰ دلار شروع شود که البته هنوز رسماً اعلام نشده است.

کرایسلر ۳۰۰C آپدیت شده با موتور SRT

این برای آخرین باری است که کرایسلر ۳۰۰C را به عنوان خودرویی جدید می‌بینیم. پس از عرضه محدود این مدل، کرایسلر ۳۰۰C برای همیشه با خط تولید خداحافظی خواهد کرد تا یکی از به یاد ماندنی‌ترین خودروهای سالهای اخیر به تاریخ بپیوندد.

کرایسلر مدل STR را برای سال ۲۰۲۳ هم مجهز به قوای محرکه ۶.۴ لیتری HEMI خواهد کرد. برای آخرین بار شاهد حضور این موتور در مدل ۳۰۰C خواهیم بود.

مدل ۲۰۲۳ کرایسلر ۳۰۰C مجهز به دیفرانسیل لغزش محدود، ترمزهای خنک شونده بزرگ، اگزوز اسپرت و کمک فنرهای فعال خواهد بود. درست مانند مدل‌های قدیمی تر.

تولید محدود و خداحافظی با ۳۰۰C

کرایسلر ۳۰۰C در آخرین نسخه تولید خود با ورژن Scat Pack به بازار خواهد آمد. اگر تمایل به خرید این مدل دارید بهتر است عجله کنید. چرا که تنها ۲۰۰۰ دستگاه از آنها برای بازار ایالات متحده تولید خوهد شد. علاوه بر این تعداد، ۲۰۰ دستگاه دیگر هم برای بازار کانادا تولید می‌شود و دیگر خودرویی با نام ۳۰۰C را در خط تولید کرایسلر نخواهیم دید.

Chris Full، مدیر عامل برند کرایسلر گفت: «ما تولید کرایسلر ۳۰۰ و میراث نمادین آن در دنیای خودرو را جشن می‌گیریم. کرایسلر ۳۰۰ جهان خودرو را از بسیاری جهات تغییر داد و ما روح این خودرو را در آینده هم خواهیم دید تا کرایسلر ۳۰۰ کاملاً جدیدی با آینده ای کاملاً برقی تولید شود.

مشخصات فنی کرایسلر ۳۰۰C جدید

کرایسلر آخرین بار نسخه ۳۰۰C را با موتور ۵.۷ لیتری HEMI بصورت V8 تولید کرد که همگی آنها مدل ۲۰۲۰ بودند. این موتور سال‌ها در مدل ۳۰۰S هم دیده شد و تنها خودرویی بود که به غیر از مدل SRT در خط تولید کرایسلر حضور داشت.

قبل از اینکه کرایسلر ۳۰۰C در سال ۲۰۱۵ برای بازار ایالات متحده تولید شود، ۳۰۰ SRT برای مدت کوتاهی با موتور ۶.۴ لیتری عرضه می شد. گیربکس این خودرو یک نمونه ۵ سرعته اتوماتیک مربوط به سال های دایملر-کرایسلر بود.

برای سال ۲۰۲۳ کرایسلر ۳۰۰C دارای موتوری به قدرت ۴۸۵ اسب بخار خواهد بود. لازم است بدانیم که مدل SRT قدیمی قدرتی برابر با ۴۷۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌داد.

گشتاور موتور جدید این خودرو نیز به رقم ۶۳۷ نیوتن متر می‌رسد که رقم فوق‌العاده‌ای است. نیروی موتور از طریق یک گیربکس ۸ سرعته و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ های عقب منتقل می شود. کرایسلر می گوید این ترکیب برای شتاب ۴.۳ ثانیه ای تا صد کیلومتر در ساعت و بدست آوردن رکورد ۱۲.۴ ثانیه در طی مسافت ۴۰۰ متر بسیار خوب است.

امکانات و آپشن های ویژه برای آخرین مدل

امکانات و آپشن های آخرین نمونه کرایسلر ۳۰۰C شباهت بسیاری با Dodge Charger Scat Pack دارد. این خودرو از شاسی بهتری بهره‌مند است که ترمزهای برمبو چهار پیستونی و دمپرهای فعال را هم شامل می شود.

سیستم اگزوز این خودرو هم براساس آنچه کرایسلر اعلام کرد کاملاً جدید است تا با سر اگزوزهای مشکی رنگ حتی در سرعت های پایین هم صدای فوق‌العاده ای تولید کند.

رینگ‌های ۲۰ اینچی منحصر به فرد، نوارهای کرومی مشکی روی جلوپنجره و سپرها، چراغ‌های جلو و عقب سیاه‌شده و نشان جدید کرایسلر سه رنگ به مدل ۲۰۲۳ کمک می‌کند تا در زمان عبور از خیابان ها کاملاً خودنمایی کند.

در داخل کابین این خودرو هم عناصر منحصر به‌ فرد زیادی حضور دارد که شامل صندلی‌های چرمی Black Laguna با نشان ۳۰۰C، دوخت‌های نقره‌ای خاص، تریم فیبر کربنی و تزئینات مشکی براق است.

سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۹ بلندگو، صندلی‌های گرم‌کن‌دار و تهویه‌ شونده به همراه فرمان گرم‌کن‌دار نیز در این بسته گنجانده شده است. کرایسلر ۳۰۰C جدید به قیمت ۵۶.۵۹۵ (شامل حمل تا مقصد) به فروش خواهد رسید.

شورلت Silverado EV با ۶۶۴ اسب بخار قدرت

به جرات می‌توان گفت که یکی از خاص ترین خودروهای حاضر در نمایشگاه خودرو دیترویت، شورلت سیلورادو برقی است. با معرفی این خودرو در نمایشگاه خودرو دیترویت می‌توان رسماً اعلام کرد که جنگ پیکاپ‌های برقی در آمریکا آغاز شد.

این نبرد باید بسیار جالب باشد. چرا که شورلت مسیر کاملاً متفاوتی را با رقیب اصلی خود که فورد F-150 Lightning است طی خواهد کرد. شورلت بجای تغییر پلتفرم، سیلورادو برقی را دقیقاً بر روی بن‌سازه Hummer برقی تولید می‌کند.

بدیهی است که استایل این پیکاپ اولین چیزی است که به طور قابل توجهی متفاوت به نظر می رسد. فاصله بین دو محور و طول کلی بدنه شبیه به سیلورادوهای چهار درب بنزینی و دیزلی است. اما نسبت ها به طور قابل توجهی تغییر کردند.

بدون حضور قوای محرکه درون سوز در بخش جلو، مهندسان توانستند کابین را جلوتر بیاورند و به همین دلیل سیلورادو برقی بر خلاف مدل‌های بنزینی و دیزلی دارای فضای داخلی بسیار جاداری است.

استایل کلی این خودرو شبیه به هامر برقی است، اما تغییرات در سیلورادو برقی به افزایش فضای داخل کابین محدود نمی شود. از آنجایی که دیگر خبری از موتور درون سوز نیست، نیازی هم به طراحی جلو پنجره در این خودرو نبود.

به همین دلیل مهندسان شورلت تصمیم گرفتند تا دماغه خودرو را ظریف تر از مدل های قبلی طراحی کنند. همچنین به دلیل نبود موتور، درب موتور هم کم ارتفاع تر شده تا به بهبود آیرودینامیک این خودرو کمک کند.

فضای بار جادارتر طراحی داخلی جدید و قوای محرکه قدرتمند

از آنجایی که این خودرو برقی کاملاً از نو طراحی شد، فضای بار آن هم بهبود پیدا کرد. Silverado EV مانند بسیاری از پیکاپ های برقی دارای درب محفظه بار الکتریکی است. شورلت میزان و گنجایش فضای بار این خودرو را اعلام نکرد، اما بیان شد که این فضا برای قرار گیری سه چمدان بزرگ کاملاً کافی است.

همانطور که گفتیم، سیلورادو برقی جدید کابین جادار تری دارد. کابین این خودرو هم از طراحی جدید بهره مند شد تا تشخیص آن از مدل های بنزینی و دیزلی آسان تر باشد.

سیلورادو برقی با دو صفحه نمایش کاملاً بزرگ در داخل کابین تولید می‌شود. در مدل RST مدل پایه این خودرو بشمار می‌رود یک نمایشگر لمسی ۱۷ وجود دارد که کاملاً مناسب فضای داخلی خودرو است. در مدل کار که به اختصار WT نام دارد هم شاهد یک صفحه نمایش مستطیلی شکل معمولی هستیم.

این مدل شامل تیپ های تک و دو کابین است که طبیعتاً مدل تک کابین آن فضای بار بیشتری در اختیار مالک خود قرار می دهد. زیر این بدنه تازه چند پیشرانه وجود دارد.

Chevy برای شروع، تنها دو مدل را ارائه می‌کند و تریم‌ها و ترکیب‌ های قوای محرکه بیشتر در مدل سال ۲۰۲۵ عرضه خواهند شد. Silverado EV WT دارای موتورهای الکتریکی دوگانه و چهار چرخ متحرک خواهد بود.

مدل خاص برای مشتریان خاص

قدرت موتور الکتریکی این مدل ۵۱۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۸۳۴ نیوتن متر است. مشتریان خاص می‌توانند مدل RST را در سال ۲۰۲۴ سفارش دهند که دارای دو موتور الکتریکی خواهد بود.

این مدل در حالت اسپرت که Wide Open Watts (به اختصار WOW) نام دارد قادر است ۶۶۴ اسب بخار نیرو و ۱۰۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. شورلت می‌گوید که این نسخه باید بتواند در کمتر از ۴.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد.

هر دو مدل قابل عرضه در سال آینده دارای پک باتری یکسانی هستند که حداکثر پیمایش آنها با یکبار شارژ کامل به ۶۴۴ کیلومتر می‌رسد.

پک باتری این خودرو از شارژر سریع DC تا ۳۵۰ کیلووات پشتیبانی می کند و Chevy پورت های زیادی برای بهره‌مندی از این برق اضافه کرده است.

خریداران می‌توانند از پریزهای برقی این خودرو حداکثر توان ۱۰.۲ کیلووات انرژی را برای مصارف گوناگون استفاده کنند. البته یک پریز ۲۴۰ ولتی هم برای ابزارها و وسایل پر قدرت در دسترس است.

شورلت اعلام کرد که ظرفیت بکسل کردن این خودرو ۳.۶ تن برای مدل WT است. مدل RST هم قادر است ۴.۵ تن بار را بکسل کند که رقم فوق العاده ای است. شورلت همچنین در نمایشگاه خودرو دیترویت اعلام کرد که قصد دارد مدلی تولید کند که ظرفیت بکسل کردن آن فراتر از ۹ تن است!

برای مقایسه جالب است بدانیم که فورد F-150 Lightning در نهایت می‌تواند ۴.۵ تن بار را بکسل کند. اما هیچ مدلی از F-150 Lightning قادر نیست تا برد و پیمایش ۶۴۴ کیلومتری را در اختیار مالک خود قرار دهد. حداکثر قدرت شارژ سریع مدل لایتنینگ ۱۵۰ کیلووات است و پریزهای آن خودرو نهایتاً تا ۹.۶ وات انرژی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قیمت شورلت سیلورادو برقی

این بخش پیچیده است. چرا که Chevy قیمت مدل های سیلورادو را به اشتراک نگذاشت. بنابراین هنوز مشخص نیست مدل WT با چه قیمتی در بازار آمریکا قابل خرید خواهد بود.

در مورد مدل RST داستان قدری متفاوت است. از آنجایی که این مدل فقط در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد احتمالاً قیمتی فراتر از ۱۰۵ دلار خواهد داشت که شامل حمل تا مقصد است.

البته قبل از اینکه تصور کنیم شورلت سیلورادو برقی خودرویی غیر قابل دسترس است باید بدانیم که این برند آمریکایی قول داد تا مدل های پایه این خودرو با قیمت ۳۹۹۰۰ دلار عرضه شوند. این مدلها طبیعتاً دارای پک باتری های ضعیف تری هستند که از سال ۲۰۲۵ قابل خرید خواهند بود.

پس گرچه سیلورادو برقی در مدل های ابتدایی خودرویی گران قیمت است، اما به مرور زمان مدل های معمولی این خودرو هم در دسترس قرار می گیرند تا همه بتوانند مالک یکی از آنها باشند.

مدل های اولیه این خودرو در بهار سال آینده میلادی به بازار می آیند. این مدل ها شامل تیپ های مختلف WT خواهند بود. در پاییز ۲۰۲۳ هم تولید مدل های RST آغاز خواهد شد. اگر به دنبال خرید یکی از این مدل ها هستید باید گفت که رزرو خرید آنها شروع شده و از هم اکنون می توان برای خرید مدل های ۲۰۲۴ اقدام کرد.

دوج Hornet جدید با موتورهای هیبریدی، توربو و سامانه دو دیفرانسیل

ما با Dodge Hornet 2023 کمی دژاوو احساس می‌کنیم. این یک کراس اوور کوچک است که بر اساس آلفارومئو (Tonale) با طراحی و بازاریابی دوج ساخته شده است.

دوج دارت همچنین یک خودروی کوچک بر اساس آلفارومئو (جولیتا) با طراحی و بازاریابی دوج بود. دارت خیلی خوب پیش نرفت. اما ما فکر می کنیم هورنت چند مزیت دارد که دارت نداشت.

هورنت یک کراس اوور بشمار می‌رود که هنوز یک گروه خودرویی محبوب و رو به رشد است. برخلاف موتورهای دارای تنفس طبیعی و توربوی کم توان دارت، هورنت جدید پیشرانه های بسیار قوی تری دارد.

موتورهای هورنت جدید همان موتورهای آلفارومئو هستند. البته دوج متعهد شده است که از مالکان حمایت بیشتری کند تا Hornet خود را ارتقا دهند. این بدان معناست که مالکان هورنت خواهند توانست خودروهای خود را متمایز کنند و این دقیقاً همان چیزی است که برند دوج در دنیای اتومبیل به دنبال آن است.

طراحی دوج هورنت جدید

دوج هورنت از آنجایی بر اساس آلفارومئو توناله شکل گرفته کاملاً یک فیس لیفت آمریکایی از یک خودرو ایتالیایی است. دوج تلاش کرد تا هورنت جدید رگه هایی از دورانگو را داشته باشد. حتی به همین منظور دریچه‌هایی برای خروج هوا بر روی درب موتور ایجاد کرد.

در انتهای خودرو، چراغ عقب کاملاً عریض طراحی شد. این بخش با نشان دوج روشن شده که دارای هویت این برند است. اما در قسمت داخلی خودرو هنوز هم حضور آلفارومئو توناله احساس می‌شود.

اینکه دوج هورنت یک فیس لیفت آمریکایی از آلفارومئو توناله شد، اتفاق بدی نیست. چرا که احتمالاً به فروش بیشتر این خودرو در بازار آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.

بسیاری از قطعات و ادوات بکار رفته در داخل کابین این خودرو دقیقاً همان چیزی است که در توناله مشاهده می شود. تنها در بخش صفحه نمایش آن گرافیک ها منطبق با اصول دوج تغییر کرده تا خریدار حس سوار شدن بر خودرو آمریکایی را داشته باشد.

قوای محرکه دوج هورنت جدید

از نظر فنی هم هورنت شبیه به توناله است. قوای محرکه این خودرو یک موتور چهار سیلندر توربو ۲ لیتری با ۲۶۸ اسب بخار قدرت است که می‌تواند گشتاور ۴۰۰ نیوتن متری را در اختیار راننده قرار دهد.

این کراس اوور جمع و جور با گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال نیرو دائمی به چهار چرخ در بازار آمریکای شمالی به فروش می‌رسد. دوج همچنین شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو را ۶.۵ ثانیه اعلام کرد.

مشخصاتی که اعلام شد برای مدل GT بود. دوج یک ورژن R/T از این خودرو را هم به فروش خواهد رساند که دارای قوای محرکه پلاگین هیبرید است.

این موتور چهار سیلندر که حجمی معادل ۱.۳ لیتر دارد مجهز به توربوشارژ است در قسمت جلو هورنت قرار دارد. در محور عقب هم موتور الکتریکی ۹۰ کیلوواتی در این خودرو قرار گرفت تا مجموع خروجی قدرت آن به ۲۸۸ اسب بخار برسد. گشتاور اعلامی برای این نسخه هم ۵۲۰ نیوتن متر است که برای یک کراس اوور کوچک زیاد به نظر می رسد.

دوج در زمان معرفی این خودرو سامانه هیبریدی PowerShot را تبلغ کرد. این سامانه ۲۵ اسب بخار قدرت بیشتری در اختیار راننده قرار می دهد که فقط برای ۱۵ ثانیه قابل استفاده است. البته برای خنک شدن باتری این خودرو حداقل ۱۵ ثانیه برای استفاده مجدد از PowerShot زمان لازم است.

شتاب صفر تا صد کیلومتر نسخه R/T بر اساس اعلام رسمی ۶.۱ ثانیه است. این مدل همچنین با کالیپرهای چهار پیستونه برمبو در بخش ترمزها به بازار خواهد آمد. اگزوزهای دوگانه و شیفترهای پشت فرمان هم لذت رانندگی را این مدل را بیشتر خواهد کرد. وجه تمایز ظاهری نسخه R/T با GT در رنگ اگزوزهای آن است که در مدل R/T خروجی های اگزوز مشکی رنگ را شاهد هستیم.

پکیج GHL برای هورنت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط