فراری پروسانگوئه قوی‌ترین خودرو شاسی بلند جهان با موتور V12 + مشخصات فنی

از دست ندهید

فراری پروسانگوئه بالاخره معرفی شد. انزو فراری همواره می‌گفت که فراری محبوب او مدلی است که در آینده وارد بازار خواهد شد. هیچ کس نمی‌داند که اگر او امروز هم زنده بود آیا این جمله را تکرار می‌کرد یا خیر.

"<yoastmark

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – فراری تشنه رقابت است. البته نه رقابت در صنعت خودروسازی. بگذارید کمی به عقب‌تر برگردیم. انزو فراری کمپانی خود را به فیات فروخت تا مبلغ آن صرف هزینه مسابقات اتومبیلرانی شود.

حقیقت این است که فراری موتوراسپرت را دوست دارد و موتوراسپرت هم فراری را. به همین دلیل فراری خودرو می‌سازد و می‌فروشد تا با پول آن افتخارات بیشتری در مسابقات اتومبیلرانی بدست آورد.

این فرمول برای فراری سالیان سال سودآور بود. البته امروزه فروش تی‌شرت، کلاه و جاسویچی‌های فراری به تنهایی بسیاری از هزینه‌های این برند را کاور می‌کند.

"<yoastmark

بسیاری از برندهای خودرویی در طول سالهای گذشته وارد بازار شاسی بلندها شدند. از پورشه و بنتلی و رولزرویس تا لامبورگینی این بازار تشنه و پر سود را رها نکردند.

سرجیو مارکیونه (Sergio Marchionne) مدیر عامل اسبق فراری در زمان حیات خود بارها اعلام کرد که اگر فراری شاسی بلند می‌خواهید باید ابتدا به من شلیک کنید!

حال Benedetto Vigna به عنوان مدیر عامل فعلی فراری، پروسانگوئه را به بازار معرفی کرد. واقعیت این است که بازار شاسی بلندها سود فراوانی برای برندها دارد. 

طراحی فراری پروسانگوئه

"<yoastmark

فراری اما به روش خود وارد این بازار شد. پروسانگوئه به بیان فراری FUV است نه SUV. پروسانگوئه به عنوان Ferrari Utility Vehicle (خودرو همه‌کاره فراری) به معنای واقعی کلمه خودرویی است که می‌تواند تمامی نیازهای یک خانواده را برآورده کند.

خودرویی که فراری به ما معرفی کرد در یک کلام منحصر به فرد است. پیشتر شایعه شد که تنها ۸۰۰۰ دستگاه از FUV فراری تولید خواهد شد که حداقل قیمت پایه آن رقمی در حدود ۴۰۰.۰۰۰ دلار خواهد بود.

این برچسب قیمت برای فراری پروسانگوئه آن را هم رده رولزرویس کالینان خواهد کرد. به بیانی ساده‌تر با پول مدل پایه فراری پروسانگوئه (بدون آپشن‌های اضافی) می‌توانید دو دستگاه لامبورگینی Urus مدل ۲۰۲۳ بخرید!

نمای عقب فراری پروسانگوئه
نمای عقب فراری پروسانگوئه

طراحی پروسانگوئه حجم‌های اغراق‌آمیز لامبورگینی Urus را ندارد. فراری همانند همیشه یک مثال بی نقص از علم آیرودینامیک را به ما نشان داد که تمامی خطوط بدنه آن حساب شده و زیبا است.

گرچه در قیمت جلو و عقب فراری پروسانگوئه می‌توان رگه‌هایی از فراری‌های قبلی را دید اما به یاد داشته باشیم که این امری متداول در دنیای امروزی است.

کافیست نگاهی به لاین آپ مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، یا حتی لامبورگینی داشته باشیم. تمامی خودروهای برندهای دیگر هم ریشه در زبان طراحی خود را دارند. فراری پروسانگوئه هم از این قاعده مستثنی نیست.

درب‌های فراری پروسانگوئه
درب‌های فراری پروسانگوئه

به غیر از خطوط طراحی نرم و زیبا این خودرو که حاصل تفکرات Flavio Manzoni است، پروسانگوئه ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نیز دارد.

درب موتور FUV فراری به سمت مخالف باز می‌شود و چیزی که در این خودرو انتظار دیدنش را نداشتیم درب‌های suicide عقب است که به جهت معکوس باز می‌شوند.

قوای محرکه فراری پروسانگوئه

فراری در طول ۷۵ سال گذشته همواره خودروهای اسپرت تولید کرد. پس مانند یک سرآشپز حرفه‌ای می‌داند که برای ساخت یک خودرو جدید باید چه متریالی را به چه میزانی را استفاده کرد.

فراری برای پروسانگوئه می‌توانست از موتور V8 روما هم استفاده کند. اما حضور خودروهایی چون بنتلی بنتایگا و رولزرویس کالینان باعث شد تا موتور ۶.۵ لیتری V12 با تنفس طبیعی را در این FUV تماشا کنیم.

نحوه انتقال نیرو در فراری پروسانگوئه
نحوه انتقال نیرو در فراری پروسانگوئه

این موتور قادر است تا ۸۲۵۰ دور در دقیقه دوران داشته باشد! قدرت خروجی موتور فراری پروسانگوئه ۷۲۵ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور آن نیز ۷۱۶ نیوتن متر در ۶۲۵۰ نیوتن متر است.

شاید این گشتاور در برابر رقم ۹۰۰ نیوتن‌متری بنتلی بنتایگا ناچیز به نظر برسد. اما باید توجه داشت که بنتلی از توربوشارژ در موتور بنتایگا استفاده کرد.

موتور فراری پروسانگوئه ۱۸ اسب بخار قوی‌تر است استون مارتین DBX 707 است که تا دیروز لقب قوی‌ترین شاسی بلند تولیدی را داشت.

البته نباید از یاد ببریم که BMW قرار است در همین ماه از مدل XM رونمایی کند. XM شاسی بلندی است که با کمک سامانه‌های هیبریدی می‌تواند تا ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور موتور XM نیز محدود به رقم ۱۰۰۰ نیوتن‌متر است.

قوای محرکه فراری پروسانگوئه
قوای محرکه فراری پروسانگوئه

نکته جالب درباره فراری پروسانگوئه این است که این خودرو تنها محصول V12 فراری در حال حاضر بشمار می‌رود. شاید بگویید که پس مدل ۸۱۲ Competizione یا Daytona SP3 مگر دارای موتور دوازده سیلندر نبودند؟

باید گفت که مدل‌های ذکر شده حتی پیش از رونمایی به فروش رسیده بودند. در حال حاضر فقط خودروهای شش و هشت سیلندر توربو در فراری تولید می‌شوند. اما پروسانگوئه تنها V12 لاین آپ فعلی این کمپانی ایتالیایی است.

انتقال نیرو و عملکرد موتور فراری پروسانگوئه
موتور فراری پروسانگوئه
موتور فراری پروسانگوئه

همانطور که از مدل FF یا GTC4 Lusso به یاد داریم، فراری پیشتر هم مدل دو دیفرانسیل ساخته بود. کانسپت دو دیفرانسیل در فراری پروسانگوئه حالا به بیان فراری به روز تر شده است.

همانند فراری‌های دو دیفرانسیل قبلی، پروسانگوئه هم از موتوری بهره می‌برد که در پشت اکسل جلو قرار گرفته است. جعبه‌دنده این خودرو هم مانند FF و GTC4 Lusso در محور عقب دیده می‌شود.

همین موضوع باعث شد تا نسبت تقسیم وزن جلو و عقب پروسانگوئه به ترتیب ۴۹/۵۱ درصد باشد که رقمی فوق‌العاده است.

شتاب رسمی FUV فراری ۳.۳ ثانیه اعلام شد. این رقم دقیقاً با پورشه کاین توربو GT، استون مارتین DBX 707 و حتی لامبورگینی اوروس پرفورمانته جدید برابر است. البته برخی رسانه‌های خارجی در تست‌های خود به رقم ۳.۱ ثانیه با کاین توربو GT رسیدند!

حداکثر سرعت فراری پروسانگوئه نیز به ۳۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که سایر رقبای آن هم قادراند چنین سرعتی را تجربه کنند.

کمک‌های موتور دار فراری پروسانگوئه
کمک‌های موتور دار فراری پروسانگوئه

فراری سیستم فرمان‌پذیری ۸۱۲ Competizione را برای استفاده در پروسانگوئه به روزتر کرد. در FUV فراری تمامی چرخ‌ها فرمان‌پذیرند.

این بدان معناست که از آنتی رول بار در این خودرو خبری نیست. فراری همچنین از کمک‌هایی استفاده کرد که هر کدام بصورت جداگانه دارای موتور هستند.

به بیان ساده، در زمان عبور از پیچ با فراری پروسانگونه هر کدام از چرخ‌ها برای بالابردن میزان چسبندگی به مسیر به یک میزان می‌چرخند. هم زمان کمک‌های هر چرخ‌ها با فشار دادن به تایرها باعث می‌شوند تا تقریباً بدون بادی رول از پیچ‌ها عبور کند.

طراحی داخلی پروسانگوئه

در تمامی فراری‌های قبلی شاهد بودیم که ادوات داخل کابین متمایل به سمت راننده بودند. اما پروسانگوئه خودرویی است که برای چهار نفر ساخته شد، نه صرفاً برای راننده.

به همین دلیل تمامی سرنشینان این خودرو خود را در فضای کاملاً لوکس و منحصر به فرد احساس می‌کنند. نمای رو به روی راننده تقریباً همان چیزی است که پیشتر در فراری SF90 استرادالی تماشا کردیم.

اما نمایشگر اختصاصی ۱۰.۲ اینچی سرنشین کناری موردی است که تا پیش از این وجود نداشت. فراری تأکید دارد که پروسانگوئه SUV نیست و صرفاً با خودرو چهار نفره‌ای رو به رو هستیم که ارتفاع آن از سطح زمین بالاتر است. اما کانسپت شاسی بلند چهار نفره را قبلاً پورشه در کاین توربو GT اجرا کرده بود.

فضای بار FUV فراری ۴۷۳ لیتر است که حجیم‌تر از هر فراری دیگری بشمار می‌رود. فراری با طراحی چمدان‌های خاص هم تلاش دارد تا خریدار از این فضای بار حداکثر بهره را ببرد.

فراری پروسانگوئه از لحاظ ساختاری یک شاهکار صنعتی و از لحاظ قیمتی یک خودرو غیر منطقی است. اما چه کسی می‌تواند با منطق برای خرید یک شاهکار صنعتی تصمیم گیری کند؟

بیشتر بخوانید:

استفاده از موتور EF4 /همکاری موتوری ایران خودرو و سایپا/ SUV شهری ایران‌خودرو

میراژ هاچ‌بک و سدان گزینه‌های جدید بازار خودرو ایران / بررسی مشخصات فنی

راین R3 خودروسازی راین ۱۳۱ میلیون تومان گرانتر از ۲۰۷ مولتی‌کالر ایران‌ خودرو

تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط