سه عامل اساسی رکود در بازار ایجاد کرده اند
معمولا در خرداد ماه بازار خودرو با رشد خرید و فروش مواجه می شود. تقاضا بالا می رود و قیمت هم رشد میکند. اما امسال تنها قیمت بالا رفته و خبری از رشد تقاضا نیست. در باب اینکه چرا بازار خودرو در این مقطع از سال دچار رکودی سنگین شده، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح میشود. در این بین به نظر می رسد سه عامل اساسی شامل «مذاکرات برجامی در وین»، «انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ایران» و همچنین «قیمت گذاری خودرو»، رکود فعلی را در بازار خودرو ایجاد کردهاند.
سه عامل رکود در بازار
در بین عوامل رکودزا در بازار خودرو، به نظر می رسد مذاکرات برجامی وین نقش محوری را بازی می کند. از چند هفته پیش این مذاکرات آغاز شده و اغلب گمانه زنی ها هم درباره سرانجام آن مثبت بوده است. از همین رو خیلی ها خرید خودرو را به تعویق انداختهاند تا شاید در آینده بتوانند خودروهای موردنظرشان را با قیمت کمتری خریداری کنند.
تصور این دسته از شهروندان این است که با بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته ای و برجام و لغو تحریم ها، انتظارات تورمی کاهش پیدا میکند. طبیعتاً قیمت ارز نیز پایین می آید، بنابراین خودرو نیز در مسیر افت قیمت قرار خواهد گرفت. این تصور البته می تواند درست باشد، زیرا در گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داده است.
بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان سال گذشته و پیروزی جو بایدن بر دونالد ترامپ، انتظارات تورمی ایرانی ها فروکش کرد، قیمت ارز پایین آمد و منحنی قیمت خودرو هم نزولی شد. حالا نیز انتظار می رود با احیای برجام و لغو تحریم ها، چنین اتفاقی دوباره و حتی در ابعادی وسیع تر نسبت به آبان ۹۹ رخ بدهد.
قیمت ارز تغییر کند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت
همین چند روز پیش سخنگوی دولت اعلام کرد قیمت ارز بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان خواهد ایستاد. این پیش بینی اگر حتی در سقف آن (۱۷ هزار تومان) نیز درست از آب در بیاید، نقش مهمی در کاهش قیمت خودرو خواهد داشت. با دلار ۱۷ هزار تومانی یا کلا زیر ۲۰ هزار تومان، قیمت های فعلی خودرو محلی از اعراب ندارند. بدون تردید دچار ریزش قابل توجهی خواهند شد.
با احیای برجام و لغو تحریم ها و به تبع آن کاهش قیمت ارز و خودرو، بسیاری از خودرو های دپویی نیز روانه بازار میشوند. این موضوع نیز نقش مهمی در کاهش قیمت خواهد داشت. در حال حاضر چند صد هزار دستگاه خودرو توسط شهروندان عادی و سوداگران در پارکینگها دپو شدهاند. این خودروها قطعاً در وقت مقتضی (وقتی قیمتها رشدی اساسی را به خود دیدند) به فروش می رسند. این در حالی است که احیای برجام و کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، سبب افت قیمت خودرو خواهد شد. بنابراین دپوی خودروها دیگر توجیه ندارد.
انتخابات چقدر تأثیر گذار است؟
اما دیگر عامل اثرگذار بر رکود بازار خودرو، انتخابات ریاستجمهوری سیزدهم در کشور است. هشت روز دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ایران برگزار میشود تا میهمان جدید «پاستور» مشخص شود. معمولا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بازارها با بلاتکلیفی مواجه میشوند. شهروندان معمولاً در خرید و فروش دچار تردید می شوند. خیلی ها معاملات شان را در بخش های مختلف از جمله خودرو، به بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات موکول میکنند.
این بار نیز همین اتفاق در بازار خودرو رخ داده و بسیاری از شهروندان منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاستجمهوری هستند. چون گمان می برند نتیجه نهایی در افت و خیز انتظارات تورمی و قیمت ارز و به تبع آن قیمت خودرو اثر خواهد داشت.
قیمت گذاری در رکود بازار تأثیر دارد؟
در نهایت اما موضوع دیگری که می توان آن را جزو عوامل رکود بازار خودرو دانست، مساله قیمتگذاری است. تعیین قیمت بخشی از خودروها به نوعی در اختیار خودروسازان قرار گرفتهاست. این موضوع ممکن است روند تولید را سرعت بخشیده و عرضه به بازار را افزایش دهد. افزایش عرضه، می تواند به نوبه خود سبب کاهش قیمت شود. از همین رو شهروندان این فاکتور را نیز مورد توجه قرار دادهاند.
چه خبر از قیمت؟
به بازار خودرو برویم و ببینیم این هفته در آن چه گذشته است. با وجود رکود معاملات، این هفته قیمتها در بازار بالا رفتند. طبق اخبار رسیده از بازار در حال حاضر پژو پارس در مدل LX، قیمتی برابر با ۲۷۴ میلیون تومان دارد. همچنین برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز تا ۲۰۳ میلیون تومان هم قیمت پیشنهاد میشود.
از بازار مدل صندوقدار ۲۰۶ هم خبر می رسد قیمت این خودرو تا مرز ۲۵۵ میلیون تومان پیشروی کرده است. در مورد پژو ۲۰۶ تیپ۵ نیز فعالان بازار از صعود قیمت این خودرو تا ۲۶۰ میلیون تومان خبر می دهند.
اما برای خرید پژو ۲۰۷ اتومات، چیزی حدود ۳۹۸ میلیون تومان باید هزینه کرد. حال آنکه مدل دنده ای آن را میتوان تا ۲۸۸ میلیون تومان نیز خرید. سری اما به بازار سمند و پژو ۴۰۵ بزنیم. طبق اطلاعات رسیده از بازار، سمند در مدل EF۷ قیمتی برابر با ۲۰۳ میلیون تومان دارد. برای خرید پژو ۴۰۵ نیز باید ۲۱۸ میلیون تومان هزینه کرد.
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک به حدود ۴۵۰ میلیون رسید
اما رانا نیز با افزایش قیمت در بازار مواجه شده، چه آنکه برای خرید آن ۲۳۰ میلیون تومان نیاز است. همچنین برای خرید دنا در مدل معمولی هم باید ۲۸۸ میلیون تومان هزینه کرد. این در حالی است که قیمت مدل پلاس و غیر اتوماتیک این محصول به ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است. اگر مشتری دنا پلاس توربو شارژ اتومات هستید نیز باید چیزی حدود ۴۵۰ میلیون تومان برای آن کنار بگذارید.
اما نگاهی هم به قیمت محصولات سایپا و پارس خودرو در بازار بیندازیم. طبق اطلاعات کسب شده از بازار، در حال حاضر برای خرید کوئیک دندهای در مدل R باید ۱۵۸ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین قیمت مدل اتومات پلاس این خودرو نیز به ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است.
برای خرید تیبای معمولی هم نیاز به ۱۳۰ میلیون تومان پول دارید. مدل هاچ بک این خودرو نیز ۷ میلیون تومان گران تر از آب در میآید. در نهایت اینکه قیمت ساینا اس در مدل دندهای نیز به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است. برای مدل پلاس آن هم تا ۱۶۴ میلیون تومان قیمت پیشنهاد می شود.
منبع: دنیای اقتصاد
بیشتر بخوانید:
چند دستگاه خودرو تجاری قرار است در سال ۱۴۰۰ به تولید برسد؟
قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو چه پیامد هایی دارد؟
قیمت گذاری دستوری ۷۰ هزار میلیارد تومان به حساب دلالان ریخت!