قیمت گذاری دستوری ۷۰ هزار میلیارد تومان به حساب دلالان ریخت!

از دست ندهید

قیمت گذاری دستوری اثرات منفی بسیاری به همراه داشت. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازی کشور در این زمینه گفت: «آمارها نشان می‌دهد از محل شکاف قیمتی بازار، فقط در سال ۹۹ بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان از جیب تولیدکننده و مصرف کننده خارج و نصیب واسطه‌ها شده است.»

بیت ران – جلسه هم‌ اندیشی اعضای هیات‌ مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با معاون قضائی دادستان کل کشور، مدیران ارشد خودروسازان بزرگ کشور و کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در این جلسه حضور داشت. او با ارائه گزارش به‌روز‌شده‌ ای از وضعیت صنعت خودرو و قطعه‌سازی، بزرگ‌ترین معضل موجود در این حوزه را بحث قیمت‌گذاری دستوری و به دور از اصول کارشناسی عنوان کرد. محبی نژاد گفت: «نیاز بازار خودرو در ایران سالانه بین یک تا یک میلیون و دویست هزار دستگاه در سال برآورد می‌شود. در حالی که در ۳۵ طرح عرضه خودرو توسط ایران‌ خودرو و سایپا بیش از ۴۲ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند. این اعداد از حجم بالای تقاضای کاذب حکایت دارد.»

زمینه واسطه گری و دلالی فراهم است

محبی‌نژاد افزود: «قیمت‌ گذاری دستوری، عدم‌ پیروی از اصل عرضه و تقاضا و بی‌توجهی به عوامل فزاینده بهای تمام‌شده خودرو باعث شد تا اختلاف قیمت خودروساز با بازار آزاد، زمینه واسطه‌گری و دلالی را فراهم آورد. آمارها نشان می‌ دهد از محل شکاف قیمتی بازار، فقط در سال ۹۹ بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان از جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده خارج و نصیب واسطه‌ها شده است.»

آرش محبی نژاد بیان کرد در سال گذشته برای محصولات ایران‌ خودرو تا ۱۲۰ درصد و سایپا تا ۴۳ درصد سود حاشیه بازار به وجود آمده است. وی افزود: «در کل دوره ثبت‌نام‌ها رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومان مابه‌ التفاوت قیمت خودرو در بازار با کارخانه بود. این در حالی است که صنعت خودرو و قطعه‌سازی در باتلاق کسری نقدینگی و زیاندهی قرار گرفته است.»

وی در ادامه به مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: «برای تحقق رونق و جهش تولید در این حوزه با پنج مانع رو به رو هستیم. بحران نقدینگی و مشکل قیمت فروش خودرو و قطعات آن از جمله این موانع هستند. همچنین دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمه‌ساخته داخلی و خارجی هم نقش بسزایی دارند. البته نباید از واردات قطعاتی که ساخت داخل دارند و باعث تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسوولان می شوند هم چشم پوشی کرد.»

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:

پژو ۲۰۷ دو رنگ شد، اما مشخصات فنی و آپشن های آن هم تغییر کرد؟

محصولات دو رنگ در بازار خودرو کشور تنوع ایجاد می کنند؟

فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو رسماً شروع شد / قیمت + موعد تحویل

شرایط فروش فوق العاده محصولات سایپا اعلام شد / قیمت + موعد تحویل




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط