معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در نشست لایحه بودجه ۱۴۰۰، آزادسازی واردات خودرو در سال آینده را منوط به یک شرط دانست.

ممنوعیت واردات خودرو ادامه خواهد داشت اگر …

حمید پورمحمدی در خصوص احتمال آزاد سازی واردات خودرو گفت: اگر کشور به روال عادی برگردد و فشار به کانال‌های ارزی وارد نشود، واردات از جمله واردات خودرو به روال عادی برخواهد گشت. در غیر این صورت شرایط فعلی ادامه خواهد یافت.

به گفته پورمحمدی، بودجه به نحوی تنظیم شده که اگر نرخ ارز و فروش نفت تغییر کرد، آسیب چندانی به بودجه وارد نشود.

در بودجه پیشنهادی دولت دو هزار میلیارد تومان تحت عنوان حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است که این امر گمانه‌زنی‌ها در باره تصمیم دولت برای صدور مجوز واردات خودرو را تقویت کرد.

دو هزار میلیارد تومان از بودجه برای ترخیص خودروهای دپو شده 

با این حال طبق اظهارنظر مسئولان سازمان برنامه و بودجه فعلا در مورد آزادسازی خودرو تصمیم گیری نشده و این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست، بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در نظر گرفته شده است.

در این خصوص مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه نیز بر این نکته تاکید کرده بود که اعمال حقوق ورودی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات خودرو ممنوع بوده و در خصوص آزاد سازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده  است.

شرط واردات خودرو
شرط واردات خودرو تغییر کرد

اظهار نظر مطرح شده از سوی سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در حالی مطرح شده که در چند سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، رقم حقوق ورودی صفر بوده و درنظر گرفتن حقوق ورودی برای بودجه سال آیند را می توان نشانه‌ای برای تصمیمات جدید در زمینه واردات خودرو ارزیابی کرد.

اما در خصوص موارد مطرح شده مبنی براینکه حقوق ورودی پیش بینی شده به منظور خودروهای دپو شده در گمرکات کشور صورت گرفته است نیز می توان به اظهارات سوی مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اشاره کرد.

به گفته ارونقی خودروهایی که در گمرک باقی مانده در اصل مربوط به خودروهایی می شود که واردات آنها از سال‌های قبل ممنوع شده بود و این تعداد شامل حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو می شود، این خودروها از سال ۱۳۹۷ با تغییر ضوابط واردات خودرو  از جمله ممنوعیت و ثبت سفارش و مشکلات ارزی، امکان ترخیص نداشتند، تا اینکه از دی ماه ۱۳۹۷ با مصوبه هیات وزیران و تحت شرایط تعریف شده بخشی از آن ها به تدریج ترخیص شد.

پیش بینی ایجاد تغییرات در مصوبه ممنوعیت واردات خودرو در ۱۴۰۰

تمدید مصوبه مربوطه برای ترخیص این خودروها در چهار مرحله صورت گرفت که آخرین آن در فاصله خرداد تا ۲۶ شهریورماه امسال بود. روندی که موجب شد تا در شهریورماه بعد از پایان مهلت پیش بینی شده از مجموع خودروهای ورودی، ۲۷۸۳ دستگاه خودرو در گمرک باقی مانده و  امکان ترخیص پیدا نکنند.

خودروهایی که به گفته ارونقی بخشی از آنها دارای پرونده های قضایی هستند که برای ترخیص نیاز به رای قطعی از سوی مرجع قضایی دارند و البته طبق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص محدودیت زمانی ندارند.

به گزارش اقتصاد نیوز، با توجه به موارد مطرح شده می توان گفت اظهار نظر مطرح شده مبنی بر اینکه حقوق ورودی پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ نمی تواند نظریه درستی باشد و با این شرایط می توان پیش‌بینی کرد که در سال ۱۴۰۰ در مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تغییراتی ایجاد خواهد شد.

شرایط واردات خودرو که در ابتدا اعلام شد 

حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس هشتم آذرماه ۹۹ با بیان اینکه در طرح ساماندهی صنعت خودرو به نوعی واردات خودرو نیز مجاز دانسته شده است، در تشریح شرایط واردات آن گفت: طبق این طرح افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کردند، معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند. همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعاتی را صادر کنند می‌توانند معادل آن خودرو به کشور وارد کنند.

فیروزی در همین راستا، ادامه داد: افراد حقیقی غیردولتی که نفت را خریداری و آن را صادر و به فروش برسانند می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور دارند که تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند.

همه این تغییرات که مسئولان به آن اشاره می کنند، در شرایطی است که حقوق ورودی از واردات خودرو که در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود، امیدواری به شکستن انحصار در بازار خودرو ایجاد کرده بود.

ظرفیت واردات خودرو در بازار ایران

در این باره مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره احتمال واردات خودرو به ایران بیت ران گفت: در لایحه ای که به تازگی به مجلس ارائه شده، دولت فعلا حدود دو هزار میلیارد تومان را به واردات خودرو اختصاص داده است. این مبلغ اگر با ارز سامانه سنا محاسبه شود، منجر به واردات تنها سه هزار دستگاه خودرو با قیمتی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در شرایط ایده آل، احتمالا آمار واردات به چیزی در حدود ۱۵ هزار دستگاه خواهد رسید. چرا که قیمت این خودروها بسیار زیاد تمام خواهد شد و تنها دهک های نهم و دهم هستند که قدرت خرید این نوع خودروها را دارند‌.

وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون ظرفیت واردات در کشور چقدر است و امکان واردات چند دستگاه خودرو وجود خواهد داشت؟ گفت: با توجه به لایحه بودجه دولت، فعلا ظرفیت واردات حدود سه هزار دستگاه وجود دارد. اما در صورت تصویب شدن طرح، این المان های تعیین کننده قیمت یک خودرو هستند که ظرفیت واردات را مشخص می کنند.

اما حالا با این اظهار نظر معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه همچنان شاهد انحصار در بازار خودرو خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

تکلیف خودروهای مانده در گمرک چه می شود؟

ترخیص کامیون‌های اروپایی دست دوم آغاز شد

عرضه خودرو در بورس کالا + خودروهایی که عرضه می شوند و نحوه قیمت گذاری