فورد از شاسی بلند برانکو مدل ۲۰۲۱ رونمایی کرد. این خودرو توانایی بالایی در مسیرهای خارج جادهای دارد و رقیبی جدی برای جیپ رانگلر به حساب می آید.
بیت ران – علی محمدی: فورد برانکو را می توان خودرویی مفهومی دانست که دقیقا از نمایشگاهها به جادهها و شرایط آفرودی پا گذاشته است.
گفته می شود فورد می تواند فروشی میلیونی از این خودرو به دست بیاورد.
در عکسها شاهد دو نسخه از این خودرو هستیم که رنگهای جذاب و متفاوتی هم دارند.
مدل نخست چهار در مسقف است که به گفته فورد رنگ خاکستری کاکتوسی دارد.
اما مدل دیگر نسخه دو در است که سقف آن کاملا برداشته شده است.
رنگ این مدل نارنجی Cyber نام دارد.
طراحی فورد برانکو جدید
این خودرو یادآورد فورد برانکو در دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی است.
ظاهر این خودرو نیز بسیار تر و تازه، آینده نگرانه و حتی سرگرم کننده است.
از نظر ابعاد برانکو جدید ۶.۹ اینچ طول بیشتر و ۳.۶ اینچ فاصله محوری بیشتری نسبت به جیپ رانگلر دارد.
در حالی که مدل ۴ در ۲.۳ اینچ فاصله محوری کوتاهتری از جیپ رانگلر دارد.
فورد برانکو جدید از لحاظ عرض ۲.۱ اینچ و از نظر ارتفاع ۰.۷ اینچ ارتفاع کمتری نسبت به جیپ رانگلر دارد.
فضای پای سرنشینان نیز یکسان هستند.
البته نسخه چهار در فضای راحتتری برای سرنشیان فراهم می کند.
حتی فضای بار فورد برانکو نیز از جیپ بیشتر است.
فضای بار در حالت عادی ۳۰۰ لیتر و با تا کردن صندلیهای پشتی به ۷۴۷ لیتر می رسد.
فورد برانکو با ۳ توع جلوپنجره تولید خواهد شد؛ این جلو پنجرهها با هم متفاوت هستند.
امکان سفارش دوربینهای آپشنال روی آینهها نیز در این خودرو وجود دارد.
نقطه ضعف اصلی برانکو در طراحی ستون C این خودرو است که به خوبی قسمتهای دیگر خودرو نیست و ظاهری ارزانتر از دیگر قسمتهای این شاسی بلند نشان می دهد.
طراحی سقف برانکو
طراحی سقف خودرو نیز به نحوی است که دید پانوراما به سرنشینها می دهد.
این طراحی حتی به سرنشیان عقب نیز دید خوبی می دهد.
سقف عقب نیز حدود ۶ اینچ ارتفاع بیشتری از سقف جلو دارد.
در مدلهایی که قابلیت باز کردن سقف دارند، باز کردن سقف بسیار ساده است و تنها باید پنلهای سقف را برداشت و ستونها و سازه سقف سر جای خود باقی می ماند.
این کار با استفاده از آزاد کردن گیرههای سقف از داخل کابین انجام می شود.
این درها و پنجرههای خودرو به راحتی درون یک سری کیفهای محافظ قرار می گیرند و می توان آنها را در صندوق عقب حمل کرد.
قسمتهای الکترونیکی و سیم کشیهای مربوط به درها نیز به راحتی قابل جدا شدن هستند.
دوربین دید عقب خودرو نیز در انتهای قسمت لاستیک زاپاس نصب شده است.
این دوربین دید خوبی را برای راننده فراهم می کند.
جاگذاری دوربین طوری است که اگر از لاستیک زاپاس غیر فابریک نیز در خودرو استفاده کنید، اشکالی در عملکرد آن به وجود نمی آید.
فورد برانکو با دو نوع سقف باز شونده قابل سفارش است.
یکی از سقفها به رنگ بدنه است.
سقف دیگری نیز از نوع Soft Top رنگی است که باز شدن هر دوی این سقفها به سادگی صورت می پذیرد.
سرنشینها به سادگی می توانند از هوای آزاد لذت ببرند.
نسخه دارای سقف Soft Top، سقف پارچهای دارد و مانند سانروف می توان سقف این نسخه را به سمت عقب خودرو تا کرد.
مزیت این سقف این است که فضایی از صندوق عقب اشغال نمی کند و همچنان می توان مقدار زیادی بار و وسایل را در آن قرار داد.
پیشرانه و قوای فنی
پیشرانه مدل پایه برانکو از نوع چهار سیلندر ۲.۳ لیتری توربو خطی است.
این پیشرانه توان تولید ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
جیپ رانگلر در مدل پایه از موتور ۲ لیتری توربو استفاده می کند.
موتور رانگلر ۲۰ نیوتن متر گشتارو کمتری از برانکو دارد.
پیشرانه دیگر این خودرو از نوع V6 توئین توربو است که ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتون متر گشتاور دارد.
در مقابل پیشرانه V6 رانگلر توان تولید ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد.
البته فورد پیشرانهای در برانکو برای رقابت با پیشرانه V6 اکودیزل جیپ ندارد.
این پیشرانه جیپ ۲۶۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتون متر گشتاور دارد.
البته گفته می شود در سالهای آینده شاهده نسخه رپتور از فورد برانکو خواهیم بود.
دو نوع جعبه دنده برای فورد برانکو ۲۰۲۱ قابل سفارش است.
مدل اول گیربکس ۱۰ دنده اتوماتیک است.
این جعبه دنده نسخه شخصی سازی شده فورد از جعبه دنده ۱۰ دنده ساخته شده با همکاری جنرال موتور است.
گیربکس ۱+۶ دنده
گیربکس بعدی از نوع دستی ۱+۶ دنده است و Getrag 7MTI550 نام دارد.
حال این ۱+۶ به چه معنا است؟
این گیربکس دارای یک دنده به شدت سنگین است که اصطلاحا به این دندهها، دنده کرال می گویند.
این دنده بیشتر در کامیونها دیده می شود.
نسبت دنده کرال فورد برانکو جدید ۱۱ به ۱ است که خیلی سنگین حساب می شود.
برای مقایسه باید بدانید سنگینترین دنده جلو رانگلر دارای نسبت ۷ به ۱ است.
این دنده کرال در قسمت چپ و پایینتر از دنده عقب خودرو قرار دارد و با حرف C مشخص شده است.
سایر دندهها مانند خودروهای دنده دستی دیگر جایگذاری شدهاند.
دو نوع ترنسفر کیس برای برانکو جدید قابل سفارش است.
یکی از آنها از نوع الکترونیکی Shift On Fly است که با ترنسفر کیس فورد F-150 مشابه است.
این ترنسفر کیس حالتهای ۲Hi، ۴Hi، ۴Lo و خلاص دارد.
سنگینترین ضریب این ترنسفر کیس ۲.۷۲ به ۱ است.
خریداران این خودرو می توانند ترنسفر کیس الکترومکانیکال را نیز به همراه سیستم چهار چرخ محرک دائمی ۴-auto خریدارای کنند.
نسبت سنگنینترین دندههای این ترنسفرکیس نیز ۳.۰۶ به ۱ است.
سیستم تعلیق پیشرفته و قدرتمند
فورد برانکو نیز مانند نسل بعدی فورد رنجر از بازوهای کنترلی در سیستم تعلیق استفاده می کند و اکسلها نیز از نوع مستقل هستند.
کمک فنرها نیز در چهار سمت سیستم تعلیق قرار گرفتهاند و فنرهای فورد برانکو در مقایسه با جیپ رانگلر ۱۷ درصد بازی بیشتر در جلو و ۱۰ درصد بازی بیشتر در عقب دارند.
بیشترین فاصله کف خودرو از زمین ۱۱.۶ اینچ است.
این در حالی است که همین عدد برای جیپ به ۱۰.۸ اینچ می رسد.
همین موضوع باعث می شود فورد برانکو زوایای بهتری را در مقایسه با جیپ داشته باشد.
تایرهای این خودرو نیز از نوع بزرگ ۳۵ اینچی هستند.
این تایرها در نسخه Frist Edition به صورت استاندارد نصب می شوند، اما در سایر مدلها آپشن هستند.
مدل پایه فورد برانکو از لاستیکهای ۲۵۵/۷۰R16 با رینگهای فولادی استفاده می کند.
البته انواع رینگهای آلومنیومی با سایزهای متفاوت برای این خودرو قابل سفارش هستند که تایرهای چهار فصل یا آفرودی روی آنها نصب می شود.
البته این رینگها ارتفاع کف خودرو با زمین را به ۸.۴ اینچ کاهش می دهد.
این خودرو در سه نسخه Badlands، Wildtrak و Frist Edition به بازار عرضه می شود.
تولید نسخه Frist Edition محدود خواهد بود.
در مدلهای دارای تایر بزرگ میل موجگیر خودرو از نوع الکتروهیدرولیکی ساخت BWI است و هنگامی که این میل موجگیر زیر بار شدیدی قرار کرفته باشد، به صورت خودکار آزاد می شود.
این میل موجگیر طوری طراحی شده است که با عبور سرعت از ۳۲ کیلومتر بر ساعت دوباره به صورت خودکار درگیر می شود.
کمک فنرهای این خودرو نیز ساخت Bilstein هستند.
قطر زیاد این کمک فنرها باعث می شود روغن درون آنها دیرتر گرم شود و همین مسئله سبب می شود در هنگام حرکت با سرعت بالا در صحرا تاثیری مثبت در عملکرد خودرو داشته باشد.
از این نظر برانکو عملکردی همانند فورد راپتور از خود نشان می دهد.
ویدیوی معرفی فورد برانکو را در زیر مشاهده کنید.
تواناییهای آفرودی فورد برانکو ۲۰۲۱
د راین خودرو دیفرانسیلهای قفل شونده برای محورهای جلو و عقب موجود هستند.
همچنین یک سیستم با نام Trail Turn Assist در فورد برانکو موجود است.
این سیستم می تواند با فعال کردن ترمزهای عقب شعاع گردش خودرو را در آفرود کاهش دهد.
این سیستم قبلا در تویوتا لندکروز نیز دیده شده بود.
البته تفاوت سیستم فورد با تویوتا در این است که سیستم فورد در سرعت بالاتری وارد عمل می شود.
یک فناوری نیز در این خودرو موجود است که بیشتر در خودروهای برقی دیده می شود.
این سیستم در خودروهای عادی زیاد متداول نیست.
Trail Turn Assist قابلیت رانندگی با یک پدال است.
با فعال شدن این سیستم می توان تنها با پدال گاز رانندگی کرد.
یعنی اگر راننده پای خود را از روی پدال گاز بردارد، خودرو ترمز می گیرد.
البته این سیستم تنها در حالت آفرود کار می کند و قابل استفاده است.
همچنین این سیستم تنها در نسخه دارای پیشرانه ۲.۷ لیتری قابل سفارش است.
چنین قابلیتی می تواند در هنگام تردد در مسیرهای بسیار سخت و لغزده کمک کننده باشد.
حالتهای رانندگی
همانند هر خودروی SUV مدرن، فورد برانکو نیز مجهز به انواع حالتهای رانندگی است.
حالتهای رانندگی این خودرو شامل نرمال، اکو، اسپرت، Slippery، Sand، Baja، Mud و Rock Crawl هستند.
با انتخاب هر یک از این حالتهای رانندگی عملکرد قفلهای دیفرانسیل، میل موجگیر و بسیاری دیگر از قسمتهای خودرو تعییر می کند.
در هنگام صخره نوردی اطلاعات کارآمدی مثل زاویه و فشار چرخها در کنار تصویر واضح دوربین ۳۶۰ درجه در اختیار راننده قرار می گیرد.
با این سیستم راننده می تواند به خوبی ببیند چه اتفاقی در جلوی چرخهایش می افتد.
این دوربینها دید بسیار خوبی به راننده می دهند و ایمنی بیشتری را در هنگام آفرود به وجود می آورند.
زیر خودرو صفحه محافظی برای حفاظت از گیبرکس، باک سوخت و قطعات دیگر وجود دارد.
برخی قطعات زیر خودرو در فورد برونکو به گونهای طراحی شدهاند که حتی در صورت آسیب دیدگی به سهولت بتوان آنها را جایگزین کرد.
قلاب یدک کشی نیز در این خودرو وجود دارد و تقریبا توانایی تحمل کل وزن خودرو را دارد.
این خودرو توانایی یدک کشی باری با وزن ۱ هزار ۵۸۷ کیلوگرم را دارد.
این عدد با قایلیت یدک کشی جیپ رانگلر برابری می کند.
نهایت تلاش فورد برای ضد آب کردن خودرو در مسیرهای آفرودی
فورد برانکو برای تردد در مسیرهای گلی و خاکی طراحی شده است.
در کف این خودرو یک پیچ تخلیه موجود است.
در صورت ورود آب به داخل کابین می توان آن را باز کرد تا آب از کف خودرو خارج شوذ.
کف پوش خودروها نیز به گونهای ساخته شدهاند که آب و گل به آنها آسیبی وارد نمی کند.
تمامی کلیدهای داخل کابین و حتی کلیدهای رو فرمان در این خودرو دارای روکش سیلیکونی هستند و با آب خوردن آسیبی نمی بینند.
البته کسانی که به دنبال ظاهری شکیل باشند فورد، تودوزی چرمی نیز ارائه می کند.
با این حال، معمولا در آفرود درهای خودرو را باز می کنند و احتمال ورود آب به داخل خودرو زیاد است.
بنابراین روکش صندلیها طوری طراحی شده است که آب را به خود جذب نکنند.
امکانات و اکسسوری
روی داشبور این خودرو یک نمایشگر ۸ اینچی به صورت استاندارد موجود است.
اما به صورت آپشن نیز می توان نمایشگر ۱۲ اینچی را سفارش داد.
یک نمایشگر ۶.۵ اینچی نیز در پشت آمپرهای مقابل راننده قرار دارد.
فورد برانکو مدل ۲۰۲۱ را باید خودرویی سرآمد از نظر طراحی، فناوریها، آفرودی و طراحی دانست.
این خودرو رقیبی مستفیم برای جیپ رانگلر به حساب می آید، اما از بسیاری جهات تواناییهایی بیشتر از رانگلر دارد.
البته باید قبول کرد که جیپ با سابقهای بیشتر، بازار بزرگی در اختیار دارد.
اما فورد برانکو نیز خودروی بدون اصالتی نیست و بر اساس یک خودروی قدیمی فورد طراحی شده است.
فورد برای اینکه قابلیت شخصی سازی برانکو را افزایش دهد، بیش از ۲۰۰ اکسسوری را برای این خودرو عرضه می کند.
این اکسسوریها در نمایندگیهای این خودروساز در دسترس خواهند بود.
از بین این اکسسوریها می توان به روفرک، تجهیزات کمپینگ، چراغهای اضافی، قفل چرخها، درهای تیوبی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.
یکی از اکسسوریهای جذاب این خودرو، صندوق عقبی کشویی است.
با بیرون آوردن این میز می توان از آن به عنوان میز کار و یا میز غذاخوری استفاده کرد.
در ادامه می توانید گالری تصاویر فورد برانکو جدید را مشاهده کنید.
بیشتر بخوانید:
سوزوکی جیمنی یا تویوتا لندکروزر ؛ کدام آفرودر بهتری هستند؟
۱۰ آفرودر برتر جهان را بشناسیم؛ یک فهرست هیجان انگیز
تست آفرود پژو ۲۰۰۸
منبع: motortrend