پژو پارس ELX بررسی شد؛ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

از دست ندهید

چرا پژو پارس ELX هنوز هم محبوب است؟ آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی نبی زاده: پس از ورود پژو ۴۰۵ به بازار ایران و فروش بالای این خودرو، دیگر وقت آن رسیده بود که ایران خودرو محصول به روزتری را از نظر ظاهری و فنی به بازار خودروی ایران وارد کند.

کارخانه پژو در فرانسه در آن سال ها، پس از توقف تولید پژو ۴۰۵، نسل بعدی این خودرو یعنی پژو ۴۰۶ را روی خط تولید داشت و به دنبال تکرار افسانه پژو ۴۰۵ بود.

پژو ۴۰۶ با انواع مختلفی از موتورها و آپشن ها به فروش می رفت.

پژو پارس ELX

سری فیلم های سینمایی تاکسی نیز به محبوبیت این خودرو افزوده بود.

ایران خودرو اما راه متفاوتی را پیمود.

پژو پارس ELX

ایران خودرو به جای تولید و مونتاژ ۴۰۶، پژو ۴۰۵ را فیس لیفت کرد و آن را شبیه ۴۰۶ ساخت و این چنین پژو پارس در سال ۷۹ متولد شد.

به جای موتورهای کاربراتوری ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی، یک موتور انژکتور ۱۸۰۰ سی سی با کد XU7 ، هشت سوپاپ با قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتون متر روی پژو پارس نصب شد که مدتی بعد این موتور روی ۴۰۵ و سمند هم قرار گرفت.

پژو پارس در اکثر قطعات فنی، بدنه و تریم داخلی با ۴۰۵ یکی بود و هست.

تفاوت قطعات بدنه پژو پارس با ۴۰۵ در کاپوت های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، چراغ های جلو و عقب، زه های دور بدنه و رکاب بوده و هست.

تولد پارس ELX

وقتی خودروهای روز وارد بازار ایران شدند و مردم قدرت این خودروها و آپشن های رنگارنگ را در این خودروها دیدند، ایران خودرو تصمیم گرفت نسخه ای بروزتر از پژو پارس تولید کند.

در سال ۸۲ اولین پژو پارس های ELX وارد بازار شدند.

موتور مورد استفاده در پژو پارس های ELX همان موتور XU7، اما این بار با ۱۶ سوپاپ بود.

این موتور می توانست ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو به ۹ ثانیه رسیده بود.

پژو پارس ELX

جالب است بدانید، الان که در سال ۱۳۹۹ هستیم فقط دو خودروی تولید (نه صرفا مونتاژ) می توانند به این عدد نزدیک شوند؛ سورن توربو و دنا پلاس توربو.

پس شتاب ۹ ثانیه ای برای یک خودروی تولید داخل در سال ۱۳۸۲ یک شتاب بسیار خوب به حساب می آمد.

با توجه به این که قدرت پارس ELX بالاتر رفته بود ایران خودرو می بایست ترمزهای آن را قوی تر می کرد.

در این راستا ترمزهای عقب این خودرو دیسکی شدند تا از پس قدرت این خودرو بر بیایند.

پارس ELX اوج می گیرد

پژو پارس ELX

در سال ۱۳۸۵ ایران خودرو تصمیم گرفت به آپشن های پارس ELX اضافه کند.

علاوه بر ترمزهای دیسکی چرخ های عقب، ترمز ضد قفل ABS هم به آن اضافه شد.

آنتن اکتیو، سنسور دنده عقب، مدل جدید صندلی ها معروف به صندلی خلبانی، صندلی های برقی با قابلیت حرکت در ۶ جهت، گرم کن و سردکن صندلی، هشدار دهنده گویا ( سخن گو )، ایموبلایزر، قفل خودکار درها در هنگام حرکت، آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن و سیستم صوتی جدید با قابلیت پخش لوح فشرده، امکانات پژو پارس ELX جدید بودند.

از آپشن های جذاب این خودرو گرم کن و سرد کن صندلی ها یود که هنوز هم در بسیاری از خودروها یافت نمی شود.

در سال ۱۳۹۰ به دنبال اجباری شدن نصب ایربگ در خودروها، این آپشن هم به این خودرو اضافه شد.

محصول محبوب در بین خودروهای ایرانی، تا سال ۱۳۹۲ با همین موتور تولید می شود.

دوران افول آغاز می شود

ایران خودرو در سال ۹۲ شروع به پسرفت می کند.

موتور ۱.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ از روی پارس ELX حذف می شود و موتور ۱.۹ لیتری ( به اصطلاح ایران خودرو ۲.۰ لیتری ) با کد XUM جایگزین آن می شود.

قدرت موتور ۵ اسب بخار و شتاب خودرو حدود دو ثانیه افت کرده است.

در واقع علاقمندان موتور XU7L4 فکر می کنند ایران خودرو خیانتی بزرگی در حق پارس ELX کرده است.

موتور جدید ایران خودرو استهلاک کمتر و در مجموع هزینه نگهداری پایین تری نسبت به XU7L4 دارد.

همچنین آلایندگی کمتری نسبت به موتور ۱۶ سوپاپ تولید می کند.

اما این حرف ها برای علاقمندان elx جوک است!

آن ها به جای خرید نمونه های صفر کیلومتر ELX XUM، به سراغ ELX های موتور زانتیا می روند.

چه چیز باعث می شود شما طرفدار ELX شوید؟

موتور پرقدرت ( XU7L4 ، XUM )، هماهنگی موتور و گیربکس ، هندلینگ مناسب، ترمزهای قوی و آپشن های رفاهی باعث شده این خودرو هنوز هم طرفداران خود را داشته باشد.

موتورهای EF7 و EF7 turbo charger قدرت بیشتری نسبت به دو موتور پارس ELX تولید می کنند.

اما مشکل خانواده موتورهای ملی این است که گیربکس نامناسب آن ها قدرت را هدر می دهند.

شاید اگر ایران خودرو در همان زمان معرفی خانواده موتورهای ملی، گیربکسی هماهنگ با این موتورها تولید می کرد، محبوبیت پارس ELX به این اندازه نمی رسید.

پارس ELX موتور زانتیا هنوز هم عاشقان خود را دارد.

آن ها برای نمونه های تقریبا خشک این خودرو، هزینه زیادی می کنند.

برای مثال یک پارس ELX مدل ۹۲ با موتور ۱۶ سوپاپ، ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

پژو پارس ELX

با این پول می توان دنا پلاس مدل ۹۷ فول آپشن خرید.

اما برای عاشقان ELX، خودروهای دیگر تولیدی ایران خودرو سو تفاهمی بیش نیستند.

آن ها اصلا خودروی با مدل بالای ۹۲ را قبول ندارند و می گویند این ها اسباب بازی چینی است!

بیایید با دید منطقی نگاه کنیم.

پارس ELX موتور زانتیا به جز داشبورد و تریم داخلی قدیمی، ضعف ایمنی در تصادفات و کمی هزینه نگهداری بالا، چه عیب دیگری دارد؟!

پژو پارس ELX

چگونه از دل یک ۴۰۵ یا پژو پارس با موتور XU7 هشت سوپاپ، یک پارس ELX بیرون بکشیم؟

این یک چالش همیشگی بین ۴۰۵ سواران و پارس سواران بوده است.

موتور ۱۶ سوپاپ، ترمزهای دیسکی عقب، ABS، صندلی های خلبانی فول آپشن و سنسور دنده عقب امکاناتی هستند که حتما باید داشته باشید تا یک ELX سوار واقعی حساب شوید.

تبدیل موتور XU7 هشت سوپاپ به ۱۶ سوپاپ حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.

دقت کنید که برای این کار لازم نیست از راهنمایی و رانندگی مجوز بگیرید.

چرا که سیلندر موتور تغییری نمی کند و شماره موتور ثابت می ماند.

ترمزهای دیسکی عقب و ABS حدود ۶ میلیون تومان هزینه در بر دارد.

اگر خودروی شما ABS دارد، هزینه حدود ۳.۵ میلیون تومان برای دیسکی کردن ترمزهای عقب خواهید پرداخت.

هزینه نصب صندلی های خلبانی هم چیزی حدود ۲.۵ میلیون تومان خواهد بود.

در آخر برای سنسورهای دنده حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه می کنید.

در مجموع با حدود ۱۹ میلیون تومان می توانید ۴۰۵ یا پرشیای خود را تبدیل به یک ELX واقعی بکنید.

حال نتیجه گیری با خود شماست که آیا خودروی شما ارزش این همه هزینه را دارد یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

تست تندر تا دو قدمی مرگ

سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ کدام اتوماتیک برتر است؟

اولین تست فنی پژو ۴۰۵ با موتور XUM ؛ کم مصرف تر اما پر قدرت تر




125 دیدگاه

  1. با سلام . قیمتهایی که فرمودین با قیمتهای بازار خیلی اختلاف دارن!همچنین قطعات این موتور کم یاب و در برخی موارد نایاب هستن و با توجه به تجربه شخصی بهتر است اگه کسی علاقه مند به elx باشد بجای این همه هزینه و اتلاف وقت ماشین رو بفروشن و چند مدل پایینتر ولو elx کمپانی بخرن که تو کارت ماشین نوشته باشه elx
    با تشکر

  2. البته این ماشین تنها سرسیلندرش زانتیاست و نمیشه گفت این ماشین موتور زانتیاس و برخلاف تصور خیلی از ELX بازها این ماشین ۲۰۰۰cc نیست و ۱۹۰۰cc هست بنظرم این ماشینو بیخودی گنده کردن!! خریدن سمند توربو عاقلانه تره…

  3. Elx بهترین ماشین دوران خودش بوده
    و هنوزم کلی عاشق داره
    شما اگه یه سمند یا دنا رو با یک elx کورس بندازید قطعا elx میبره
    دنا تا با سرعت زیاد باهاش میرید و به موتورش زور بیاد شاتون میزنه سمند و سورن هم همینجور

  4. چرا عاشق سلطان هستیم ؟ چون شاتون زن نیس
    چرا ؟ چون موتور زانتیا ۱۸۰۰ روشه
    چرا عاشقشیم؟ چون صندلیش خلبانیه و وقتی نگاه میکنی کابین خلبان رو میبینی
    چرا عاشقشیم؟ چون واشر زن نیس
    چرا چون ای اف گوز رو برا درک یا کورس بیاری باهاش پاره پاره میکنه
    چون سلطان جاده هاست
    اولین خودرو تولید ایران که به گفته ایران خودرو در بهترین شرایط صفر تا صد رو تو ۸.۲ ثانیه زده و هنوز هم هیچ کدوم از خودرو های تولید داخل این رکورد رو ندارن
    عشق فقط یک کلام ELX علیه السلام

    • بله میزنه ۸.۲ ثانیه ولی کیلومترش از صفر ۳۰ تا جلوئه.من خودم ای ال ایکس داشتم فابریکی کونشو پاره کردم به زوز یازده ثانیه زده صفر تا صدو در ضمن من شوتی سوارم ای ال ایکسم زیاد داشتم پس الکی گندش نکنیم

        • داداش من خودم ای ال ایکس داشتم الانم مدل ۸۹ رو دارم نوک مدادی واقعا حرف نداره من شتاب زدم در ۷.۴۸ ثانیه صفر تا صد زدم ای ال ایکس همیشه عشق همه بوده و الانم عشق همه است

        • خوشکل اونی ک تو باش ۱۱ زدی سرحال نبوده در ضمن elx پمپ اسماگ(پمپ شتاب) ک مثل توربو شارژ عمل میکنه و با اکسیژن موتور رو دوبرابر. طوری ک وقتی اکسیژن ب ماشین میرسه هوا ماشین بیشتر شتاب و دور میگیره اگه این پمپ بسوزه ماشین شتاب ۹ ثانیش رو از دست میشه و ۰ تا ۱۰۰ چیزی حدود ۱۱. ۱۲ میشه

    • خوشکل اونی ک تو باش ۱۱ زدی سرحال نبوده در ضمن elx پمپ اسماگ(پمپ شتاب) ک مثل توربو شارژ عمل میکنه و با اکسیژن موتور رو دوبرابر. طوری ک وقتی اکسیژن ب ماشین میرسه هوا ماشین بیشتر شتاب و دور میگیره اگه این پمپ بسوزه ماشین شتاب ۹ ثانیش رو از دست میشه و ۰ تا ۱۰۰ چیزی حدود ۱۱. ۱۲ میشه

  5. اونایی که میگن سلطان. این سلطان نیس سرطانه همون‌طور که دیدین چیز خاصی نیست با یه سر سیلندر تعویض کردن هر پژو حلبی میشه موتور زانت. واشر زدن هم که بماند . امنیت هم که در حد پراید . میمونه یه شتاب که تنها نقطه قوتشه که اونم مطمئنا به صورت فابریک از ۱۱ ثانیه تجاوز نمیکنه. همون موتور ملی تنفس طبیعی روی این پژو کاغذی میبستن اون موقع حرفی از موتور زانتیا نبود

    • واسا بینم اگه اینطوریه شاتون هاهم همشون موتوره ای اف هستن و در حالت پر فشار ۱۳ ثانیه صفر تا ۱۰۰ هس اگه بخای رو عادی حساب کنی به ۱۶ ثانیه هم میرسه
      واشر هم ماشینای خودتون میزنن حرفی نداری سر پایین
      بر بیرون من با ای ال ایکس زندگیمو میسازم

  6. اینایی که میگن سمند شاتون میزنه. از وقتی این شاتون اسمش در اومده به ازای یه سمند صدتا موتور پژو دیدم که شاتون زدن حتی دیده شده کلیپ موتور پژو رو پخش کردن به نام شاتون زدن سمند الکی حلبی سی ساله رو گندش نکنین همه ماشین بازا میدونن این ماشین هیچی نیس فقط ادعای صاحباشه

  7. واقعا پارس elx خیلییییی طرفدار داره. موتورش هم صدای زمین لرزه میده واقعا موتور وحشی داره . ولی پارس tu5 هم شتاب خیلی خوبی داره

  8. سال ۸۴ از ایران خودرو یه دونه نقره ای شو خریدم تا امروز هم دارم.خیلی خیلی راضیم.شما فکرشو بکن سال ۸۴ سنسور دنده عقب داشتم،صندلی برقی و گرم کن و سرد کن و تنظیم کننده گودی کمر،ABS که حالا حالا ها داره جا میوفته،اونروز این ماشین داشت،بگم براتون از گرم کن آیینه هاش که تو بارون خیلی کاربردیه.

  9. من موندم شما از چه منابعی مطالب رو تهیه میکنید.شما گفتی ۱۹ میلیون ن ۴۰ میلیون میدم همینایی که گفتی رو ماشین من بنداز.عامو باید ای سی یو و کل سیم کشی ماشین رو تغییر بدی.فقط سر سیلندر زانتیا ۱۸۰۰ هفتده میلیون تومن هست.حتی نمیتونی صندلیاشو ۱۵ میلیون هم بخری.دیسکی کردن تزمز عقب هم کمش ۱۰ میلیون پول میخواد چون باید بوستر ترمز روهم عوض کنی لطفا چرت و پرت سر هم نکن ادمین محترم.

  10. پارس elxکاش دوباره تولید شه مثل قدیم صندل خلبلنی با همان موتوربا داشبور قدیم مثل اولی ها تولید شه

  11. بله که ارزش داره کلا عشق فقط elx بقیش الکیه
    عشق فقط یه کلام elx و سلام
    عشق فقط یه کلام شوتی علیه السلام

  12. شما همتون هیچی نمیدونید عشق فقط سلطان ELX هیچ ماشینی به ELX نمیرسه ماشاالله ۲۰۰۰ موتورش هست ۱۶ سوپاپ هست ۱۱۵ اسب بخار هست کی میگه پارس ELX ماشین خوبی نیست هرکس گفته معلومه که خنگول هست! یکیتون که گفتید سمند توربو بهتره هیچ گوهی نیست هم واشر میزنه هم شاتون میزنه ولی پارس ELX واویلان هست از من گفتن ماشین فقط پارس ELX هرکس کل میگه پارس ELX ماشین خوبی نیست معلومه که خنگ هست من خودم دارم خیلی خیلی ازش راضیم خیلی ماشین عالی هست هیچ ماشینی بهش نمیرسه موتورش پارس ELX اصل فرانسه هست،،،،از ما گفتن،،،،یا علی.

  13. به نظر من elx بهترین ماشین هست با اینکه خرجش یکم بالا هست ولی من قبولش دارم elx سلطان جاده ست و هنوز هم کلی عاشقش هستن و هیچ چیزی نمیتونه نظر منو درباره elx عوض کنه .

    • حمزه ماشین فقط زانتیا ۲۰۰۰ چند روز پیش یک ماکسیما باهام کورس گذاشت خدا وکیلی حدود ۱۰ کیلومتر ترکوندش نتونست گرد زانتیا رو بگیره ..تعادل خیلی خوبی سر پیچ ها داره!! حقیقت دیشب یک پارس موتور زانتیا مدل ۸۳ رنگ نقره ای رنگ فابریک. صندلی ها برقی سرد کن و گرم کن دار چرخها جلو عقب دیسکی به نظر شما معامله کنم یا نه مرد مردونه نظر بدین خداخیرتون بده ممنون

  14. ELX یعنی زندگی ۲۵۰تا بیشتر میرهELX موتورELX صد برابر بهتر از متور زانتیا هست ELXروخ و کابوس جاده هست هرکی باهاش کورس بزار بازنده هست ELXموشک جاده هست هیچ ماشینی نمیتونه پا به پاش بیاد

  15. فقط پارسelx 3000 که ۳۰۰ تا تو جاده میره از الگانس و مگان و ماکسیما هم زیاد میره
    سلامتی elxبازا💪💪

  16. یک سوالی که همیشه ذهن منو مشغول کرده،اینه که چطور تاحالا ایران خودرو فیس این ماشین رو تغییر نداده.

  17. من یه سوال فنی دارم لطفا جواب بدید
    یعنی پارس ای ال ایکس دو نوع موتور داره ؟یکی xu7l4 و دومی xum
    درسته؟
    الان به کدوم میگن موتور زانتیا ؟
    ۰۹۰۳۹۷۸۱۷۱۰ یکی بیاد واتساپ جواب منو بده لطفا

  18. داداش ای ال ایکس فقط به خاطر سرعتش معروف نیست امکاناتی که ای ال ایکس داره تیو فایو داره ارزوشو میکنه

  19. ۸ سال این ماشینو داشتم و به جرات میتونم بگم تنها ماشین داخلی بود که موتور و گیربکس و بدنه خیلی خوب بهم جفت و جور بودن و چون که الان خودرو داریم با گشتاور ۲۱۰ و قدرت ۱۵۰ هنوز شتاب صفرتا صد به این ایده عالی ثبت نکرده البته اینم. بگم که ماشین برای ارتقاع خیلی جا داره مثل منیفولد هوا دو ورودی و میل سوپاپ متغییر. که با اینا میشد بهتر هم کرد ای سی یو نسل جدید و بالا بردن ضریب تراکم محفظه انفجار….

  20. اخه دایی اونایی که میگن ELXبده و فایده نداره هو سمند دنا اینا خوبه اخه تو چند سالته عامو که میری میشینی میگی ELXبده ایران خودرو ELXنزد گفت اگه ELXبزنم خو ادمی نمیمونه همه میمیرن حالاشم یکی پارس ELX میرزه به یکی کارخونه سمند دنا ماشین خارجی به خدا قسم حالاشم ELX محبوبه کسی عشق ماشین باشه برای ELX سر دست مشکنه

  21. خسته نشدین از این ماشینای قدیمی؟ چند سال این قیافه کسل کننده باید تولید بشه؟ پوسیدیم دیگه

    • اینجا ایرانه داداش. سرزمینی که مردمش واسه پرشیا ۲۲ سال پیش که انجینشو دستکاری کردن تازه اونم ۸ سال پیش از رده خارج شده لح‌لح میزنن…..

  22. دوستی که میگی سمند توربو بهتره
    اون هم توربو که دردسر داره
    هم ef7که دیگه بدتر داغ میکنه و واشر میزنه
    به نظر اگه ای ال ایکس گیر بیارید ۱۰۰در ۱۰۰ بخرید

  23. دوستانی که میگین سمند و دنا وتوربو اینا
    همه سلاطین شاتون وسوزوندن سر سیلندرن
    اینا برای کسایی خوبه که میخولن خودشون رو بندازن تو دردسر

    به نظرم ای ال ایکس سلطانه

  24. موافقم حرف شما رو که می گوید سمند گیربکسش ضعیفش کرده ولی در هر صورت ELX رو پودر میکنه

  25. XU7JP4 تو موتوری های ۴ سیلند رو دستش نیست و نه میاد مخصوصا نخسه ۲۰۰۰ این موتور 🇨🇵🇨🇵🇨🇵🇨🇵🇨🇵🇨🇵

  26. شما که ور ور میکنین سمند سمند برین برای خودتون سمندای زشت بخرین ما عقشمون EIX نظرمونم عوض نمیشه

    خواستم یه طرفداری از عشقم بکنم

  27. اصلا ارزش خرید نداره اشغال هست من با سمند دوگانه ای اف راحت پودرش میکنم الان خودروهای خیلی بهتر و با قدرت بیشتر اومده دنا معمولی و دنا پلاس و دنا اتومات توربو امکانات و قدرت و زیبایی یا تارا و شاهین دیگه پارس شده بنجل که قشر ضعیف سوار میشوند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط