20.5 C
Tehran
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

از دست ندهید

مرسدس بنز eVito الکتریکی مدل ۲۰۲۰

مرسدس بنز مدل‌های ۲۰۲۰ ون ویتو و eVito را با فناوری‌ها و ظاهر جدید رونمایی کرد. بیت ران - حسین...

خودروهای دیزل فاقد معاینه فنی از ابتدای امسال کنترل می شوند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از کنترل و رصد خودروهای دیزل فاقد معاینه فنی از ابتدای سال جاری...

فولکس واگن گلف در نسخه پایه چه امکانات و قیمتی دارد؟

در این مطلب نگاهی به ارزان‌ترین تیپ فولکس واگن گلف نسل ۸ جدید داریم. جالب است که مشتریان آمریکایی...

در این مطلب با طراحی خودرو از صفر تا صد و گام به گام با یک مرکز حرفه ای در یک خودروسازی پر تیراژ آشنا می شوید.

بیت ران – امین آزاد: در محیطی وسیع با سقف بلند و شیشه‌ای هزاران مهندس و طراح در کارخانه تولید فکر در حال به وجود آوردن خودروهای آینده هستند.

آنها حتی برای 20 سال آینده نیز برنامه‌ریزی می‌کنند و براساس احتیاجات مردم آن زمان محصولات جدید را می آفرینند.

مرکز تحقیقات رنو

در مرکز تحقیقات رنو در نزدیکی پاریس حدود 13 هزار مهندس و طراح و حتی پزشک در حال خلق محصولات آینده هستند.

فضا بسیار آرامش بخش است، محیطی که با درختان و تنوع رنگ‌ها، زنده و گرم است.

در این فضا آبشارهای مصنوعی و برکه‌های آب در کنار چمنزارها و رستوران‌هایی با غذاهای ملل مختلف و فروشگاهای جذاب، فضای مطلوبی را برای کارکردن پدید آورده است که طراحان را به خلق محصولات آینده تشویق می کند.

این مرکز بیش از 150 هکتار وسعت دارد که دارای 950 اتاق جلسه برای ارتباط کاری بین گروه‌های مختلف است.

در این مرکز سه بخش کلی وجود دارد.

این بخش ها شامل بخش تولید ایده‌ها، مهندسی و ساخت مدل اولیه می‌شود.

طراحی خودرو مرکز تحقیقات رنو

مرکز تحقیقات موتور

در کنار این مرکز، مرکز تحقیقات موتور با سه هزار نفر پرسنل و مرکز تست جاده با 1000 نفر پرسنل نیز فعالیت می‌کنند.

در اداره شکل گرفتن ایده‌ها، حدود 2 هزار نفر فعالیت می‌کنند.

400 نفر از این تعداد وظیفه طراحی نمای خارجی و داخلی خودرو براساس نیازهای آینده و فرهنگ‌های مختلف را بر عهده دارند.

در بخش مهندسی نیز 5 هزار نفر طراحی پیاده شده روی کاغذ را به صورت مهندسی درمی‌آورند و  طرح نهایی یک خودرو را ارائه می کنند.

این طرح به مرکز ساخت اولیه که شش هزار نفر در آن کار می‌کنند فرستاده می شود.

در آنجا اولین نمونه خودرو ساخته می شود و پس از ساخته شدن نمونه اولیه آن را به مرکز تست جاده می فرستند.

در این مرکز کنار مهندسان، روان‌شناسان و پزشکانی نیز فعالیت می‌کنند.

برای اینکه محصول ساخت بشر را به گونه‌ای طراحی کنند، که با نیازهای اجتماعی روانی و جسمانی مشتریان مطابقت داشته باشند.

بازاریاب هایی نیز مرتب خودرو را بررسی می کنند.

این گروه عکس‌العمل احتمالی بازار را با نمایش اتومبیل‌های در حال طراحی و نمونه‌های اولیه آن، برای افرادی که از بازار هدف خودرو گلچین شده‌اند، به دست می‌آورند.

مرکز شکل گیری ایده

در مرکز شکل‌گیری ایده، طراحان طبق داده‌های روانشناسان، بازاریابان و جامعه شناسان، براساس نیاز بازارهای هدف و احتیاجات جوامع در زمان ورود محصول به بازار، سعی در خلق محصولات جدید دارند.

اینجاست که از توانایی افراد به گونه مناسبی استفاده می‌شود.

طراحانِ بخش‌های داخلی، به دلیل خوش‌سلیقه‌تر بودن و آشنایی با پارچه و دوخت، از میان زنان انتخاب می‌شوند.

از طرفی در بخش تحلیل محصول رقبا، تمام خودروهای تولید شده شرکت‌های دیگر خریداری می‌شوند.

این محصولات به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

در نتیجه تمام ابتکارات و حتی ضعف‌های این محصولات مشخص می‌شود.

هدف از این کار آن است که در برابر این خودروها، محصولاتی طراحی شوند که بتوانند به خوبی رقابت کنند.

طراحی خودرو

طرح خودرو کشیده می شود

در مرکز شکل گیری ایده، طرح ها کشیده شده و با توجه به اطلاعات بخش های مختلف، بارها اصلاح می‌شوند.

در مرحله بعدی این طرح‌ها به وسیله ابر رایانه‌ای شبیه‌ سازی می‌شوند.

پس از آن طراحان و مهندسان ایده‌های خود را با زدن عینک‌های مخصوصی مشاهده می‌کنند.

طراحان با زدن این عینک‌ها خود را در فضای مجازی می بینند و خودرو طراحی شده با ابعاد واقعی پیش روی آنها قرار می‌گیرد.

در این مرحله، با جلسات مختلف عیب‌ها برطرف می شوند.

ساخت مجسمه ای از خودرو

پس از مدتی برای درک بهتر، مجسمه واقعی از خودرو ساخته می‌شود.

در این زمان طراحان با دست، مانند یک مجسمه‌ساز، خودرو جدید را تراش می‌دهند و در ادامه مشکلات این طرح نیز از میان می‌رود.

پس از این مرحله، با عکس‌برداری دیجیتال از مجسمه گلی خودرو، نقشه‌‌های جدید کامپیوتری شکل می‌گیرند.

این نقشه بارها دقیق تر از نقشه های پیشین است.

طراحی خودرو

راندن در اتاق شبیه سازی خودرو

در این مرکز همچنین خودرو کاملا شبیه سازی می شود.

در یک دستگاه شبیه ساز، راننده پشت خودرو شبیه سازی شده می نشیند و شروع به راندن خوردو می کند.

این شبیه ساز اتاقکی است که مانند کابین خودرو طراحی شده و به وسیله جک های هیدرولیکی تمام حرکات جاده و خودرو را شبیه سازی  می کند.

این دستگاه با توجه به قدرت موتور، نوع گیبرکس و سیستم تعلیق استفاده شده در خودرو، تمام حرکت ها و شتاب های حاصل از رانندگی با خودرو را به راننده منتقل می کند.

هدف از این کار انتقال حس واقعی راندن خودرو، به مهندسان است تا آنها متوجه ایرادهای طراحی خود شوند.

طراحی خودرو

مرکز مهندسی ایده ها

در ساختمان بخش مهندسی ایده‌ها، که به صورت لانه زنبوری است، پروژه‌ها به صورت عمودی و تخصص‌ها به صورت افقی تقسیم‌بندی شده اند.

این ساختمان محیطی آرام و شاد با تنوع معماری وجود دارد که سبب می‌شود طراحان با آرامش، دست به طراحی خودرو بزنند.

در این مرکز است که برای طراحی هر قطعه با مراکز بزرگ تحقیق و توسعه شرکت‌های قطعه‌ساز ارتباط برقرار می‌شود.

به این ترتیب می توانند قطعات را همگام با مرکز اصلی طراحی کنند.

برای طراحی خودرو، قطعات مختلف توسط قطعه‌سازان گوناگون طراحی و نمونه‌سازی می‌شوند.

پس از آن، تمام قطعات و نقشه‌های به دست آمده به مرکز طراحی نمونه اولیه ارسال می شود، تا اولین نمونه‌های خودرو ساخته شود.

در این مرکز است که نقشه‌های کامپیوتری قطعات به دستگاه‌های CMM منتقل می شوند.

در این بخش، قطعات به وسیله ربات ‌هایی با دقت یک هزارم میلیمتر ساخته می شوند.

طراحی خودرو

خودرو در مرکز تست

پس از آن خودرو برای تست جاده به مرکز تست فرستاده می‌شود.

تمامی موارد از جمله نفوذ آب، میزان صدا و آلودگی تولیدی و پایداری خودرو در انواع تست آزمایشگاهی و جاده‌ای در مسیری که بیش از 40 کیلومتر است، مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

پیش از فرستاده شدن خودرو برای تست جاده، خودرو در اتاقک هایی که دمای آن از منفی 20 تا مثبت 50 درجه متغییر است، با موتور روشن با حداکثر فشار به موتور، ماه ها آزمایش می شود.

تست جاده بسیار مهم است.

این تست شامل گذر خودرو از راه‌هایی با ارتفاعات و پستی و بلندی‌های مختلفی می‌شود.

طی این مرحله خودرو در پیچ‌های مختلف می‌پیچد و ترمز می‌گیرد.

همچنین شیب‌های مختلف جاده را طی می‌کند، مسیرهای خیس را با سرعت و یا گاه ترمزهای ناگهانی در سرعت و شتاب‌های مختلف می‌پیماید.

و در تمام این مدت همزمان دستگاه‌هایی عکس‌العمل‌های خودرو را اندازه‌گیری می کنند.

بعدها ین اطلاعات را توسط نرم‌افزارهای مهندسی مورد تحلیل قرار می‌دهند.

از طرفی در مراکز تست، میزان صدای خودرو و آلایندگی آن در آزمایشگاه‌های مختلفی ارزیابی می‌شود.

پس از مشخص‌شدن نقایص خودرو، اطلاعات برای تصحیح به بخش‌های پیشین باز می ‌گردند، تا برطرف شوند.

معجزه تکنولوژی های نو

انجام تمام این مراحل در گذشته، حدود 60 ماه زمان می‌برد.

اما امروز این مدت به کمک رایانه و شبیه‌سازهای رایانه، به 28 ماه کاهش یافته است.

هزینه طراحی یک خودرو در اندازه متوسط نیز از بیش یک میلیارد یورو به کمتر از 800 میلیون یورو رسیده است.

این کاهش هزینه تا حدود زیادی مدیون پیشرفت علوم رایانه‌ای است.

به گونه‌ای که هم‌اکنون 90 درصد طراحی اولیه خودرو توسط ابر رایانه‌های گوناگون انجام می‌شود.

در بخش‌های دیگر نیز این کامپیوتر است که نقش اصلی را بازی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

اختصاصی بیت ران؛

ساینا اس پارس خودرو ؛ تولید بطور محدود در سالن پراید

سایپا در حال تولید ساینا S در پارس خودرو است. ساینا اس پارس خودرو در سالن پراید در حال...

مرسدس AMG GT بلک سریز در نوربرگ ‌رینگ رکورد...

مرسدس AMG GT بلک سریز در پیست نوربرگ ‌رینگ در آلمان در یک رکورد گیری غیر رسمی رکورد زد. بیت ران - در یک رکوردگیری...

نیسان مگنایت محصولی جدید برای کشورهای در حال توسعه

نیسان مگنایت به عنوان محصولی جدید برای عرضه در بازار کشورهای در حال توسعه از سوی این شرکت معرفی شد. در ادامه مشخصات این...

چری تیگو 7 جدید را بشناسید + رقبا و...

چری تیگو 7 جدید از جدیدترین محصولات این شرکت چینی است که در ایران نیز عرضه خواهد شد. اما این محصول چری چه مشخصاتی...

وانت برقی هامر با 1000 اسب بخار قدرت معرفی...

وانت برقی هامر با هزار اسب بخار قدرت از سوی جنرال موتورز معرفی شد. بیت ران - بعد از سال‌ها انتظار، محصول جدید هامر با...

پست‌های مرتبط