همه چیز درباره ویژگی های فنی و قیمت سایپا شاهین را اینجا بخوانید.
بیت ران – سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد.
پروژه خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامه های ایرانخودرو و سایپا مطرح بود.
سابقه بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشم انتظار تولید خودروی ملی نگهداشت.
و البته هرگز این انتظار به واقعیت تبدیل نشد.
محصولاتی نظیر سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینه مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند.
با این وجود این محصولات همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید می شوند.
زمان و هزینه قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش تولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم.
البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می کنند.
گامی که ۲۰ سال دیر برداشته شد
اما بهنظر می رسد با عرضه SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.
به گزارش بیت ران، پس از مدت ها سایپا بالاخره یک خودرو با طراحی مناسب را ارائه داده است؛ رهام.
این خودرو که روی پلت فرم تویوتا یاریس توسعه یافته، قرار است با دنا رقابت کند.
رهام را می توان یک گام به جلو برای شرکت سایپا محسوب کرد.
گامی که البته ۲۰ سال دیر برداشته شده است.
این شرکت با تغییراتی در پلت فرم تویوتا یاریس مدل ۲۰۰۷ ، رهام را خلق کرد.
سایپا اطلاعات فنی یاریس را از یک شرکت چینی خریده است.
برخی طراحی این خودرو را شبیه مدل هایی مانند بیوک اکسل یا کیا کادنزا می دانند.
زمان احتمالی آغاز پیش فروش شاهین
براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه شاهین توسط سایپا ساخته شده است تا مراحل نهایی پیشتولید را بگذراند.
احتمال می رود، ثبت نام شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود.
این محصول، مجهز به پیشرانه توربوشارژ، جعبهدنده دستی و امکانات نیم فول خواهد بود.
مدل های نهایی سایپا شاهین
سایپا برنامه دارد تا دو نسخه دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند.
با این اوصاف، میتوان پیشبینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد.
چراکه تولید هم زمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی به نظر نمی رسد.
در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد.
اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است.
به همین دلیل، ارزان ترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانه بهینهسازی شده ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M18 شناخته می شود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسببخار تولید می کند.
نمونه توربوشارژ از همین موتور با نام M18T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی می کند تا قدرت ۱۴۷ اسببخار برای شاهین فراهم کند.
مشخصات فنی سایپا شاهین
بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخه تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانه فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M15T نام دارد.
این پیشرانه ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند.
احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبه دنده دستی ۵ سرعته خواهد بود.
در حال حاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد.
پیشرانه برلیانس H300 که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسببخار و ۱۵۴ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H330 هم، با قدرت ۱۰۵ اسببخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتر، می توانست گزینه مناسبی برای شاهین باشد.
تولید اولین نمونه های شاهین با جعبهدنده دستی، قطعی بهنظر می رسد.
اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود.
سایپا شاهین قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینههای تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود.
قیمت سایپا شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است.
به اعتقاد نگارنده، باتوجه به شرایط بازار و تلاش خودروسازان برای افزایش قیمتهای کارخانهای، احتمالا قیمت سایپا شاهین دنده دستی در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان به دست ثبت نام کنندگان خواهد رسید.
زمانیکه رهام شاهین شد
خودروی رهام که طبق اعلام سایپا قرار است در سال ۹۹ به تولید انبوه برسد، تغییر نام داد.
از امروز صفحه ویکی پدیا این محصول به از سایپا رهام به سایپا شاهین تغییر پیدا کرده است.
پیش از این یک منبع آگاه به بیت ران گفته بود دلیل این نامگذاری یک موضوع شخصی بوده است.
بر این اساس این محصول سایپا رهام نام گرفت زیرا نام فرزند مدیرعامل وقت این شرکت رهام بود.
با تغییر مدیرعامل نام این خودرو تغییر کرد.
بیشتر بخوانید:
شاهین با موتور تیبا؛جدیدترین فیلم رهام سابق
چرا رهام شاهین شد؟ دلایل نامگذاری پیشین و کنونی
منبع: زومیت