شاهین با موتور تیبا؛جدیدترین فیلم رهام سابق

از دست ندهید

شاهین با موتور تیبا که توربو شده است با هشت سوپاپ و تکنولوژی قدیمی وارد بازار می شود.

بیت ران – شاهین که پیش‌تر رهام نامیده می شد از پلت فرم قدیمی تویوتا یاریس بهره می‌برد با این وجود این جدیدترین پلت‌فرم این شرکت است که با تغییراتی ادعا می کنند ایمن تر شده است.

برخی کارشناسان امیدوار بودند این خودرو با موتوری مناسب وارد بازار شود.

سایپا با اینکه می توانست بدون دردسر موتور تیبا را ۱۶ سوپاپه کند و قدرت ۱۰۸ اسب بخار را از آن بگیرد با توربو کردن این خودرو آن هم با توربو چینی برای اولین بار طی ده های اخیر در صنعت خودرو جهان، قصد دارد خودرویی با موتور هشت سوپاپ توربو را وارد بازار کند.

شرکت های خودروسازی برای افزایش بازده تنفسی ابتدا موتور هشت سوپاپ را شانزده سوپاپ می کنند و پس از آن توربو روی خودرو نصب می کنند اما سایپا بر خلاف روند منطقی در مهندسی مکانیک عمل کرده است.

مجتبی احمدی‌راد، رییس اداره محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور در پاسخ به سوال بیت ران که یکی دیگر از ایرادهای موتور تیبا هشت سوپاپ بودن است، چرا سیستم هشت سوپاپ به شانزده سوپاپ تغییر نمی کند؟

گفته است:«امکان شانزده سوپاپ کردن این موتور وجود دارد. برای این موضوع پروژه هم تعریف شد و در یک دوره پیش رفت، اما در آخر متوقف شد.

قرار بر این بوده که این اتفاق بیفتد اما فشار هایی در شرکت وجود داشت که می بایست موتور زودتر تحویل داده شود از طرفی هم استاندارد اعلام کرد که باید زودتر تحویل داده شود و در نهایت تصمیم گرفته شد با همان سیستم هشت سوپاپ یک سری قطعات را به استاندارد برسانیم.»

بیشتر بخوانید:

موتور جدید تیبا و شاهین؛موتور هشت سوپاپ توربو سایپا

گازسوز کردن خودروها چه تاثیری بر بازدهی خودروهای بنزین سوز دارد؟

کوییک آر ـ R چگونه خودرویی است؟/ خصوصیات و مشخصات فنی

خودروهای جایگزین پراید اعلام شدند ؛ تا چه زمانی تولید پراید ادامه دارد؟




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط