جعبه دنده دستی سریع با ویژگی های منحصر به فرد آن رونمایی شد.
بیت ران – شرکت زنوو که بیشتر شهرتش به دلیل بهینه سازی و ایجاد تغییرات روی مکانیزم های قدیمی است، به تازگی از خودروجدید خود موسوم به TSR-S رونمایی کرده است.
این خودروی سوپراسپرت با ۱۱۷۷ اسببخار قدرت به یک جعبه دنده دستی ۷ سرعته مجهز شده است که با سایر نمونه های موجود در دنیای خودروسازی متفاوت است.
جعبه دنده جدید زنوو را نمی توان در دستهی جعبه دنده های ترتیبی (Sequential) یا خودکار دو کلاچه قرار داد.
این جعبه دنده با الهام از نمونه های مورد استفاده در خودروهای مسابقه ای ساخته شده است.
جعبه دنده زنوو سبکتر و سریع تر از جعبه دنده های دیگر است.
در این جعبه دنده مکانیزم هماهنگ کننده حذف شده و به جای آن از اتصالات دندانه سگی استفاده شده است.
این اتصالات به راننده اجازه می دهد که سریع تر از گذشته تعویض دنده را انجام دهد.
تقریبا در تمام جعبه دندهها به جز نمونه های CVT و مجهز به مبدل گشتاور، اساس عملکرد جعبه دنده و شیوه تعویض دندهها یکسان است.
در یک جعبه دنده معمولی عمل تعویض دنده با دخالت کلاچ و قطع ارتباط موقت شفت با پیشرانه امکان پذیر است.
حذف مکانیزم هماهنگ کننده
در یک جعبه دنده ترتیبی که در آن مکانیزم هماهنگ کننده حذف شده است، کلاچی خاص که به اتصالات دندانه سگی مجهز است وظیفهی قطع و وصل گشتاور را هنگام تعویض دنده برعهده دارد.
به دلیل سرعت سرعت چرخش متفاوت شفت پیشرانه و چرخ دنده جعبه دنده، هنگام تعویض دنده در جعبه دنده های ترتیبی صدای زیادی تولید می شود.
این صدا بهقدری آزاردهنده است که از این جعبه دنده در خودروهای جادهای و حتی ابرخودروها استفاده نمی شود.
بااینحال، یک راننده ماهر می تواند با تعویض دنده دقیق در جعبه دندههای ترتیبی، سرعت تعویض را بهحداقل برساند،
به همین دلیل این جعبه دندهها در خودروهای مسابقه ای بسیار مورد استقبال قرار می گیرند.
مکانیزم هماهنگ کننده در جعبه دنده های معمولی وظیفه هماهنگ کردن سرعت چرخش چرخ دنده و شفت پیشرانه را برعهده دارد تا دنده های چرخدنده و شفت روی هم قرار نگیرند.
در نتیجه خوردگی و سر و صدا ایجاد نشود.
به همین دلیل، در این جعبه دنده ها تعویض دنده بسیار نرم و کم صدا صورت می گیرد.
مکانیزم هماهنگ کننده زنوو
جعبه دنده جدید ۷ سرعته دستی زنوو ویژگی های جعبه دنده های عادی و ترتیبی را درهم آمیخته است.
در این جعبه دنده خاص، زنوو ضمن استفاده از کلاچ دندانه سگی، مکانیزم هماهنگ کننده را حذف نکرده است.
به دلیل کاهش سرعت تعویض دنده به دلیل استفاده از مکانیزم هماهنگکننده، زنوو با استفاده از نوآوری در این مکانیزم سعی کرده ضمن رفع این مشکل، جعبه دنده ای با ویژگی های مسابقه ای و قابلیت استفاده در خودروهای شهری ارائه کند.
زنوو با استفاده از حسگرهای الکتریکی جهت تشخیص سرعت چرخش شفت و چرخ دنده ها و تحلیل داده ها توسط نرمافزار اختصاصی، به کلاچ و چرخ دنده ها اجازه می دهد بدون استفاده از مکانیزم متداول هماهنگکننده، عمل تعویض دنده را در بهترین حالت صورت دهند.
زنوو به لطف استفاده از انتخاب گر هیدروالکتریک دنده ها و ساختار منحصر به فرد کلاچ، توانسته جعبه دنده ای مسابقه ای برای خودروهای جاده ای تولید کند.
تعویض دنده ها بدون استفاده از کلاچ
با انتخاب حالت مسابقه در این جعبه دنده، تعویض دنده ها بدون استفاده از کلاچ و به روش جعبه دنده های ترتیبی صورت می گیرد.
زنوو برای کاهش صدای ناشی از تعویض دنده تلاش کرده است.
در این راه به جای استفاده از زاویه ۹۰ درجه برای برش دندانه های چرخ دنده های موجود در این جعبه دنده، که بهطور معمول در جعبه دنده های ترتیبی استفاده می شود، از چرخ دنده های مارپیچی بهره برده است.
این چرخ دنده ها کمی از توان پیشرانه را اتلاف می کنند.
با این حال اما حداقل روی کاغذ جعبه دنده زنوو بهترین انتخاب موجود برای خودروهای جاده ای است.
انتظار می رود زنوو در سال ۲۰۲۱ میلادی تولید نسخه هیبریدی ۸ سرعته از این جعبه دنده را آغاز کند.
در نسخه هیبریدی یک موتور الکتریکی وظیفه افزایش گشتاور، سرعت و دقت تعویض دنده، بازیابی انرژی و امکان دنده عقب را برعهده دارد تا هشتمین دنده به جای دنده عقب جایگزین شود.
بیشتر بخوانید:
هندلینگ خودرو چیست و چه تفاوتی با کیفیت سواری دارد؟
جعبهدنده دستی چه مزایایی دارد؟ + تاریخچه تحول
آیا گیربکس دستی در حال انقراض است؟
گیربکس دوبل کلاچ چگونه کار میکند؟
منبع: زومیت