تردد ۱۰ میلیون خودرو با آلایندگی یورو ۲ در سرتاسر کشور

از دست ندهید

آلودگی هوا این روزها به معضلی دائمی تبدیل شده است اما ظاهرا راهکارهای مشخص و قابل اجرایی برای رفع این معضل وجود ندارد و به تازگی نیز موضوع آلایندگی بالای خودروها مطرح شده است.

بیت ران: خودروسازان به تازگی تولید خودروهای یورو ۵ را در دستور کار قرارداده اند و آرش محبی نژاد رئیس انجمن قطعه سازان نیز معتقد است که این صنف مشکلی بابت تولید قطعات مخصوص یورو ۵ ندارد.

به گفته محبی نژاد، این تغییر در شرایطی انجام می شود که سوخت مناسب برای خودروهای یورو ۵ وجود ندارد.

سوخت یورو۵ و موتورهای احتراق داخلی یورو۵ تفاوتی که با یورو ۴ و ۲ دارند این است که آلایندگی کمتری دارند و همه در این صنعت به دنبال کاهش آلایندگی خودروها هستند.

هرچند ضرورت تولید خودروهای یورو۵ را زیر سوال نمی‌برم، اما با توجه به این‌که حدود ۱۸میلیون خودرو سواری در سطح کشور داریم و از این تعداد نزدیک به ۲میلیون خودرو از رده خارج است و آلایندگی بالایی دارد.

بنابراین باید راهکار دیگری را در پیش گرفت.

از طرف دیگر، درخصوص معضل آلودگی هوا با حجم بالای موتور سیکلت‌ها مواجه هستیم.

آلایندگی موتورسیکلت ها از خودروها به‌مراتب بیشتر است.

تاکید می‌کنم آلودگی یک دستگاه موتورسیکلت از خودرو یورو۴ بیشتر است.

سوال این است که ما نهایتا چنددرصد از آلودگی را می‌توانیم با تولید خودرو یورو۵ کاهش دهیم.

در شرایطی که حتی معلوم نیست توانایی تامین سوخت آن را داشته باشیم یا نه؟

پیشنهادی برای کاهش موثر آلایندگی خودروهای موجود در خیابان

محبی نژاد در رابطه با اقدام موثر برای کاهش آلودگی هوا می گوید: باید به این سمت برویم که خودروهای فرسوده و از رده خارج را که بیشترین حجم آلایندگی را دارند، با خودروهای یورو۲ و یورو۴ جایگزین کنیم. همچنین باید برای کاهش آلایندگی موتورسیکلت‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

اگر از امروز تمام خودروهای یورو،۴ با استاندارد یورو۵ تولید شوند، در نتیجه در سال حدود ۸۰۰هزار دستگاه خودرو با استاندارد یورو۵ تولید شود البته تولید تمام این خودروها با استاندارد یورو۵ هم امکان‌پذیر نیست. چراکه برخی از خودروها از لحاظ تکنولوژی قابلیت ارتقا ندارند و باید حذف شوند.

بنابراین، فرض را بر این می‌گیریم که تمام این خودروها با استاندارد یورو۵ تولید شوند؛ نتیجه این است که فقط چند درصد ناچیز کاهش آلودگی خواهیم داشت. اما اگر همین میزان خودرو فرسوده یا از رده خارج را جمع‌آوری کنیم، درصد بالاتری از آلودگی هوا را کاهش خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:

ابهامات بزرگ در مورد کیفیت بنزین و آلودگی کلان شهرهای ایران

وزیر نیرو: موتورسیکلت برقی در کلان شهرها فراگیر می شود

گازسوز کردن خودرو آری یا خیر؟ / میزان مصرف سوخت در خودروهای دوگانه سوز




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط