نیسان زامیاد نمی میرد؛ طراحی موتور جدید برای وانت آبی توسط مگاموتور

از دست ندهید

با خودروهای بیست شخصیت برجسته دنیای فناوری آشنا شوید

شخصیت‌های شناخته‌شده فناوری سلایق متفاوتی در انتخاب خودرو دارند؛ اما آیا بزرگان دنیای فناوری سلیقه خوبی در انتخاب خودروهای...

دنا ناوشکن ایرانی نیروی دریایی ارتش، چگونه ساخته شد؟

دنا جدید ترین ناوشکن ایرانی در وهله اول به افزایش کمیت و کیفیت ناوگان جنوب و بهبود آمادگی رزمی...

قیمت خودروهای وارداتی ؛ لکسوس یک میلیارد و 400 میلیون تومان ارزش دارد؟

از آنجاییکه با ممنوعیت واردات خودرو عرضه و تقاضا مناسب نیستند، قیمت خودروهای وارداتی نیز بالا رفته است. بیت ران...

نیسان زامیاد که با نام نیسان آبی هم شناخته می شود  قرار بود از گردونه تولید خارج شود.اما با وجود تصویب استاندارد های جدید، سایپا و زیر مجموعه اش یعنی زامیاد، برنامه ای برای جایگزینی این خودرو ندارند و برعکس می خواهند با توسعه یک موتور تازه برای این محصول قدیمی، به وانت زامیاد عمری جاودان ببخشند.

بیت ران – امین آزاد ، امیرحسین اسماعل بیگی: براساس مصاحبه بیت ران با مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، این شرکت که تولید موتورهای گروه سایپا را برعهده دارد، دو برنامه متفاوت برای ارتقا موتور قدیمی پاترول و نیسان زامیاد موسوم به Z24 و طراحی یک موتور جدید را به شکل توامان دنبال می کند.

مشروح این مصاحبه در مورد موتور نیسان زامیاد را در ادامه می‌خوانید.

در مورد موتور Z24 نیسان زامیاد چه برنامه ای دارید؟

دو موضوع در مورد موتور Z24 مطرح است.

یکی اینکه قرار بود کلا یک موتور جدید به جای این موتور طراحی و توسعه داده شود.

موضوع دیگر اینکه موتور Z24 برای استاندارد آلایندگی یک سری تغییرات کند.

این دو استراتژی همزمان درحال پیشبرد است. هنوز هیچ کدام قطعی متوقف نشده و تصمیمی هم گرفته نشده که کدام یک به دیگری اولویت دارد.

قرار براین است طبق تایمی که استاندار داده است هرکدام که زودتر به نتیجه رسید به مرحله تولید برسد.

 موتوری که جدیدتر است در Z24 چه تغییراتی خواهد کرد؟

موتور جدیدی برای نیسان زامیاد طراحی می شود.

منظور از طراحی جدید مثل تبدیل موتور پراید به موتور تیبا است؟

خیر، قرار نبوده است که موتور Z24 به موتور پایه تبدیل شود.

یعنی موتوری که شما درحال طراحی هستید بلوک Z24 را گرفتید و بقیه  قطعات را عوض می کنید؟

جزئیات قطعات را درجریان نیستم.

در خانواده موتور که بحث شد بجای موتور Z24 فکری کردید؟

بله،هم سواری و هم باری داخل آن پلتفرم چیده شده است.

از مشروح این صحبت ها اینطور بر می آید که سایپا نه تنها برنامه ای برای جایگزینی نیسان زامیاد ندارد، بلکه در صدد است تا این محصول را همچنان توسعه دهد.

گفتنی است که تولید نیسان زامیاد به سال 1349 باز می گردد.

این خودرو در سال آینده تبدیل به محصولی با نیم قرن قدمت می شود.

با این حال به نظر می رسد که سازمان استاندارد برنامه ای برای توقف تولید وانت های قدیمی کشور ندارد.

بیشتر بخوانید:

مشخصات تیبا با موتور بهبود یافته؛ کاهش مصرف سوخت و ارتقای استاندارد آلایندگی

آغاز کار خودروهای پرنده زودتر از خودروهای خودران زمینی خواهد بود

محمدرضا گلزار وارد دنیای خودرو شده است ؛ باز طراحی کابین

7 دیدگاه

  1. بهتر است با خودروسازان آلمان از جمله بنز وارد مشارکت در ساخت وانت شوند . این بازی ها فقط اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه هاست . نیسان خیلی قدیمی و نا امن است . استفاده از دانش فنی آلمان فقط می تواند صنعت خودرو سازی ایران را رشد دهد .

  2. چرا میخواهید نیسان آبی را متوقف کنید به قرآن ماشین حیفیه پادرا رو می خواهید جاگزینش کنید بابا جمع کنید این بسات رو اگه نیسان آبی رو متوقف کنید مردم چطور اساس کشی کنند یا رزق و روزی در آورند نیسان هم قدرت داره هم توانایی باربری زیادی داره مردم به این نیسان آبی ۴۵ سال است عادت کردند ماشینی که هم فروش خوبی داره هم مشتری عالی داره عمو من نیسان داره میگه به خدا به قرآن ازش راضیم

    • داداش من میخوام نیسان بگیرم باهاش کار کنم کسی رو داری راهنماییم کنه ثواب داره اینم شماره منه آقا فرزاد 09126622198

    • نه قدرت داره نه راحتی نه ترمز وایمنی، عموتم شورلت یا تویوتا نداشته که مقایسه کنه

  3. مقاومت شاسی و فنر بندی و کلا پلت فرم این ماشین جون میده برای ساخت یه ماشین آفرود کارکن و مردونه. فقط اگه میشد دو دیفرانسیلش کرد حرف نداشت. پشتشم بجای کفی یه اتاق جادار و زیبا برای مسافر یا ابزار و وسایل آفرود میشه زد. من روی طرح هیبرید کردن چرخای جلوش دارم کار میکنم ولی متاسفانه تو ایران هیچ دسترسی به قطعات مورد نیاز نیست. یعنی میخواستم کاری کنم تو شهر با چرخای جلو که برقیه بدون آلایندگی و صدا کار کنه تو شرایط آفرودم موتور دیزل یا بنزینی چرخای عقب و موتور برقی چرخای جلو رو حرکت بدن. البته مشکل اصلی سینک کردن این دو باهم هست که در صورت عدم تطابق باعث خرد شدن گیربکس میشه.

  4. نه قدرت داره نه راحتی نه ترمز وایمنی، عموتم شورلت یا تویوتا نداشته که مقایسه کنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

نادر فقیه زاده مانند بسیاری از طراحان بزرگ و مطرح جهان اکنون برای چینی ها کار می کند. Stefan...

مهمترین پهپادهای جهان را بشناسید

مهمترین پهپادهای جهان را در این گزارش بشناسید و با توانایی های آنها آشنا شوید. مهم ترین پهپادها در کدام کشورها تولید می شوند؟ بیت...

ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید...

اف-۱۴ همچنان پیشرفته‌ترین هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اما از این تامکت‌ها ارتش ایران چند فروند دارد و آخرین به روزرسانی‌های...

با انواع بال هواپیما آشنا شوید

در این مطلب نگاهی اجمالی به بال‌های هواپیما‌ها و انواع آنها خواهیم داشت. بال هواپیما یکی از اساسی‌ترین بخش سازه آن است و نوع...

قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد...

مدیران خودرو به طور رسمی از ایکس 22 پرو رونمایی کرد. در مراسم رونمایی، قیمت ام وی ام ایکس 22 پرو اعلام شد. مشخصات...

پست‌های مرتبط