نیسان زامیاد نمی میرد؛ طراحی موتور جدید برای وانت آبی توسط مگاموتور

از دست ندهید

نیسان زامیاد که با نام نیسان آبی هم شناخته می شود  قرار بود از گردونه تولید خارج شود.اما با وجود تصویب استاندارد های جدید، سایپا و زیر مجموعه اش یعنی زامیاد، برنامه ای برای جایگزینی این خودرو ندارند و برعکس می خواهند با توسعه یک موتور تازه برای این محصول قدیمی، به وانت زامیاد عمری جاودان ببخشند.

بیت ران – امین آزاد ، امیرحسین اسماعل بیگی: براساس مصاحبه بیت ران با مجتبی احمدی‌راد، مدیر بخش محاسبات مهندسی شرکت مگاموتور، این شرکت که تولید موتورهای گروه سایپا را برعهده دارد، دو برنامه متفاوت برای ارتقا موتور قدیمی پاترول و نیسان زامیاد موسوم به Z24 و طراحی یک موتور جدید را به شکل توامان دنبال می کند.

مشروح این مصاحبه در مورد موتور نیسان زامیاد را در ادامه می‌خوانید.

در مورد موتور Z24 نیسان زامیاد چه برنامه ای دارید؟

دو موضوع در مورد موتور Z24 مطرح است.

یکی اینکه قرار بود کلا یک موتور جدید به جای این موتور طراحی و توسعه داده شود.

موضوع دیگر اینکه موتور Z24 برای استاندارد آلایندگی یک سری تغییرات کند.

این دو استراتژی همزمان درحال پیشبرد است. هنوز هیچ کدام قطعی متوقف نشده و تصمیمی هم گرفته نشده که کدام یک به دیگری اولویت دارد.

قرار براین است طبق تایمی که استاندار داده است هرکدام که زودتر به نتیجه رسید به مرحله تولید برسد.

 موتوری که جدیدتر است در Z24 چه تغییراتی خواهد کرد؟

موتور جدیدی برای نیسان زامیاد طراحی می شود.

منظور از طراحی جدید مثل تبدیل موتور پراید به موتور تیبا است؟

خیر، قرار نبوده است که موتور Z24 به موتور پایه تبدیل شود.

یعنی موتوری که شما درحال طراحی هستید بلوک Z24 را گرفتید و بقیه  قطعات را عوض می کنید؟

جزئیات قطعات را درجریان نیستم.

در خانواده موتور که بحث شد بجای موتور Z24 فکری کردید؟

بله،هم سواری و هم باری داخل آن پلتفرم چیده شده است.

از مشروح این صحبت ها اینطور بر می آید که سایپا نه تنها برنامه ای برای جایگزینی نیسان زامیاد ندارد، بلکه در صدد است تا این محصول را همچنان توسعه دهد.

گفتنی است که تولید نیسان زامیاد به سال ۱۳۴۹ باز می گردد.

این خودرو در سال آینده تبدیل به محصولی با نیم قرن قدمت می شود.

با این حال به نظر می رسد که سازمان استاندارد برنامه ای برای توقف تولید وانت های قدیمی کشور ندارد.

بیشتر بخوانید:

مشخصات تیبا با موتور بهبود یافته؛ کاهش مصرف سوخت و ارتقای استاندارد آلایندگی

آغاز کار خودروهای پرنده زودتر از خودروهای خودران زمینی خواهد بود

محمدرضا گلزار وارد دنیای خودرو شده است ؛ باز طراحی کابین




15 دیدگاه

  1. بهتر است با خودروسازان آلمان از جمله بنز وارد مشارکت در ساخت وانت شوند . این بازی ها فقط اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه هاست . نیسان خیلی قدیمی و نا امن است . استفاده از دانش فنی آلمان فقط می تواند صنعت خودرو سازی ایران را رشد دهد .

  2. چرا میخواهید نیسان آبی را متوقف کنید به قرآن ماشین حیفیه پادرا رو می خواهید جاگزینش کنید بابا جمع کنید این بسات رو اگه نیسان آبی رو متوقف کنید مردم چطور اساس کشی کنند یا رزق و روزی در آورند نیسان هم قدرت داره هم توانایی باربری زیادی داره مردم به این نیسان آبی ۴۵ سال است عادت کردند ماشینی که هم فروش خوبی داره هم مشتری عالی داره عمو من نیسان داره میگه به خدا به قرآن ازش راضیم

    • داداش من میخوام نیسان بگیرم باهاش کار کنم کسی رو داری راهنماییم کنه ثواب داره اینم شماره منه آقا فرزاد ۰۹۱۲۶۶۲۲۱۹۸

      • بادرود وعرض ادب وخسته نباشین اینجانب علی اصغررهدار ازگرگان هستم متولد ۶۰ که یک ایده ای داشتم دربارهای رفع مشکل چپ شدن نیسان ……
        من طی ۵ سال تحقیق وپژوهش در مورد این موضوع ورفع این مشکل کردم هرچی سعی کردم وتلاش کردم تا بتونم با مهندسین شرکت نیسان یا رئیس کارخانه ارتباط برقرارکنم ویا یک شماره ای ویک راه ارتباطی بتونم با این ها پیداکنم نتونستم همین جا اعلام می‌کنم اگر کسی از کارمندان شرکت یاکسی میتونه با اون ها ارتباط برقرارکنه حرف من به گوش اونها برساند من یک ایده ای یا نظریه ای دارم که مشکل چپ شدن ماشین نیسان حل کردم اگر مایل به شنیدن اون هستین به شماره تلفن تماس بگیرین ۰۹۳۵۳۷۷۲۱۷۱ باتشکر وسپاس علی اصغررهدار ازگرگان

    • نه قدرت داره نه راحتی نه ترمز وایمنی، عموتم شورلت یا تویوتا نداشته که مقایسه کنه

  3. مقاومت شاسی و فنر بندی و کلا پلت فرم این ماشین جون میده برای ساخت یه ماشین آفرود کارکن و مردونه. فقط اگه میشد دو دیفرانسیلش کرد حرف نداشت. پشتشم بجای کفی یه اتاق جادار و زیبا برای مسافر یا ابزار و وسایل آفرود میشه زد. من روی طرح هیبرید کردن چرخای جلوش دارم کار میکنم ولی متاسفانه تو ایران هیچ دسترسی به قطعات مورد نیاز نیست. یعنی میخواستم کاری کنم تو شهر با چرخای جلو که برقیه بدون آلایندگی و صدا کار کنه تو شرایط آفرودم موتور دیزل یا بنزینی چرخای عقب و موتور برقی چرخای جلو رو حرکت بدن. البته مشکل اصلی سینک کردن این دو باهم هست که در صورت عدم تطابق باعث خرد شدن گیربکس میشه.

  4. نه قدرت داره نه راحتی نه ترمز وایمنی، عموتم شورلت یا تویوتا نداشته که مقایسه کنه

    • نصبت به قیمتش دربازاروماشین تویوتانیسان خیلی عالیه.مردم ندارن۱میلیاردبدن تویوتاولی میشه۲۲۰تومن جورکنن ونیسان بگیرن.بعدش قدرتش چیزی ازتویوتانمیترسه ودرسطح تویوتاهست.تویوتانیسان نمیشه.من۴تن باربانیسان بردم تویوتامال این حرفهانیست چیزی رونمیدونیدخواهشن نگید

  5. سلام وقت بخیر لطفا یک نفر با تجربه منو راهنمایی کنه میخوام نیسان بخرم نمیدونم دیزل بخرم یا بنزینی کدوم کم خرج تره بهتر میشه باهاش کار کرد ممنون میشم اگه کسی اطلاعاتی داره راهنماییم کنه

      • سلام اگه میخوای توجاده وبیابون کارکنی دیزل بخر اگه برا کاسبی داخل شهر میخوای دوگانه بخر چون دیزل تو کوچه ها دنده مرده میشه سوپرش جواب نمیده

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط