ضررهای چند صد میلیونی در بازار خودرو / فروش فوری های بی تاثیر

ضررهای چند صد میلیونی در بازار خودرو / فروش فوری های بی تاثیر

یک کارشناس خودرو معتقد است در همین چند وقت خیلی ها ضررهای چند صد میلیونی در بازار خودرو کردند از طرفی فروش فوری ها تاثیر زیادی بر بازار نداشته است چون محدود انجام می شود.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: محمود نادی کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه قیمت خودر روندی نزولی دارد در گفت و گو با بیت ران از چالش های پیش روی این صنعت می گوید.

 

روند قیمت خودرو از ابتدای سال تا الان چگونه بوده است؟

در بازار خودرو از ابتدای سال جاری تا حدود سه ماه گذشته افزایش شدید قیمت داشتیم.

و اختلاف قیمت بازار با خودروسازها باعث شده بود اکثر مردمی که نیاز به خودرو ندارند یا دلال هستند، برای حفظ سرمایه و سودی که از اختلاف قیمت نصیب شان می شد، وارد این بازار شوند.

از حدود سه ماه گذشته روندی کاهشی را شاهد بودیم که مقاومت هایی هم برای جلوگیری از کاهش قیمت انجام شد.

اما سرانجام کاهش قیمت ها اتفاق افتاد.

 

عوامل این افزایش و کاهش قیمت به نظر شما چیست؟

در چند ماه گذشته خیلی از افراد ناوارد برای حفظ ارزش پولی خود وارد این بازار شدند و شروع به خرید و ثبت نام خودرو کردند.

بعضی ها چندین خودرو ثبت نام کردند تا بتوانند در بازار آزاد به فروش برسانند.

و از طرف دیگر خودروسازها مشکل تامین قطعه، تکمیل و تحویل خودروهای ثبت نامی را داشتند که باعث کمبود خودرو و افزایش قیمت در بازار شد.

بازار خودرو، بازار امنی برای سرمایه گذاری نیست و نوسان زیادی دارد.

در همین چند وقت خیلی ها ضررهای چند صد میلیونی کردند.

 

آیا فروش فروش فوری ها تاثیری روی بازار داشته است؟

خیر، فروش فوری ها تاثیر زیادی بر بازار نداشته است چون به صورت محدود انجام می شود.

معمولا در همان دقایق اول سایت بسته می شود و دارای محدودیت هایی برای ثبت نام است.

در گذشته محصولات به صورت سبدی به برخی نمایندگی ها فروخته می شد.

 

بازداشت ها و تغییر مدیرعامل ایران خودرو و هیات مدیره سایپا روی بازار اثر گذاشت؟

در گذشته اتفاقاتی افتاد که مشخص بود به رانت و این بازداشت ها ختم می شود.

مدیرعامل ایران خودرو و هیات مدیره سایپا که به تازگی منصوب شده اند اگر تاثیری داشته باشند در دراز مدت مشخص می شود.

اما در کل مدیرعامل باید از بدنه خود خودروسازی باشد تا بتواند اثر بگذارد و مشکلات را دیده باشد.

 

روند قیمت گذاری و رساندن قیمت خودرو به قیمت حاشیه بازار می تواند به کاهش قیمت کمک کند؟

در قیمت گذاری بعضی وقت ها سلیقه ای عمل می شود. شورای رقابت باید مستقل عمل می کرد اما نتوانست.

بطوریکه مورد بی میلی این دو خودروساز قرار گرفت و از تعاملات خارج و از قیمت گذاری کنار گذاشته شد.

خود خودروساز شد سازنده، فروشنده و قیمت گذار و شورای رقابت هیچ قدرتی ندارد که نظارت انجام دهد و متخلف را جریمه کند.

 

آیا راهکار خصوصی سازی برای کاهش قیمت و از بین بردن تخلفات مناسب است؟

متاسفانه ما از خصوص سازی فقط یک کلمه خصوصی سازی را می شناسیم.

خصوصی سازی موارد و شرایط بسیاری دارد که اجرا نمی شود و فقط یک تابلو خصوصی می خورد.

اما در واقع یا خصولتی است یا رانتی است.

اما خصوصی سازی به آن صورت نخواهد بود چون بدنه ای که به دولتی عادت کرده است، حداقل یک دهه زمان نیاز دارد تا خصوصی سازی انجام شود.

 

پیش بینی شما برای آینده بازار چگونه است؟

من آینده بازار را ناشی از جریانات سیاسی می بینم، اگر روابط خارجی و مراودات مالی بهبود پیدا کند، می تواند این روند نزولی ادامه پیدا کند.

درغیر این صورت اگر بخواهد با این روند پیش برود بسیار بعید است سرمایه ای تا یک سال آینده وارد بخش خودرو شود.

 

به نظر شما راهکاری برای بهبود کیفیت خودرو و صنعت خودرو درحال حاضر وجود دارد؟

در مورد کیفیت که سال هاست فقط حرف از کیفیت می زنند.

اما درواقع کیفیت ها نزولی اند. وقتی خودروسازی ها به زه و ضبظ ماشین رحم نمی کنند نمی توان انتظار کیفیت داشت.

تمام دنیا روز به روز به خودروها آپشن های متفاوت اضافه می کنند اما در ایران برعکس است.

در دنیا خودروساز ماشین را در اختیار مشتری می گذارد و در چهار سال پولش را می گیرد.

اما در ایران ابتدا خودروساز تسویه می کند و شش ماه دیگر موقع سر رسید هم خودرو را تحویل نمی دهد و مشتری هیچ کاری نمی تواند بکند.

 

بیشتر بخوانید: 

قیمت قطعه خودرو و نبود تامین قطعات در نمایندگی های مجاز خودروسازی ها

پراید و پژو ۴۰۵ از چرخه تولید خارج می شوند؟ + رقم زیان انباشته خودروسازها

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد ؛ جک S۵ زیر قیمت کارخانه

ممنوعیت افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شده معوق ابلاغ شد

اضافه کردن نظر

ما به حریم شخصی‌ شما احترام می‌گذاریم، ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند