26.7 C
Tehran
پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

خودروسازان چینی از ایران می‌روند

از دست ندهید

عیب یابی و تعمیر خودرو/ اجرت تعویض و راه تشخیص مشکل باتری خودرو چیست؟

یکی از مهم ترین قطعات وسایل نقلیه باتری خودرو است که به همین دلیل آن را قلب دوم می...

شرایط پرواز به خوزستان اعلام شد + جزئیات

با توجه به شرایط بحرانی استان خوزستان در همه گیری کرونا، سازمان هواپیمایی کشور جزئیات و شرایط پرواز به...

تغییرات دنا پلاس توربو نسبت به دنا پلاس اعلام شد

در جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی ایران خودرو، تغییرات دنا پلاس توربو نسبت به دنا پلاس اعلام شده...

 سه عامل افت چینی‌ها عقبگرد چینی‌ها ریشه در عوامل مختلفی دارد که البته سرنخ بیشتر آنها به تحریم خودروسازی ایران مربوط می‌شود. در این بین، سه عامل اصلی تضعیف فعالیت خودروسازان چینی در کشور عبارتند از «قطع یا کند شدن روند تامین قطعات از خارج»، «ضعف داخلی‌سازی خودروهای چینی» و «تغییر رویکرد خودروسازان چینی در بازار ایران». به جز موضوع «ضعف داخلی‌سازی»، دو مورد دیگر کاملا با تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه خودروسازی ایران در ارتباط است و طبعا تا گشایشی سیاسی رخ ندهد، نمی‌توان امید چندانی به حل آنها داشت. با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی کشور، قابل‌پیش‌بینی بود که روند تامین قطعات از خارج، مختل شود و برخی خودروسازان خارجی، ایران را ترک کنند، با این حال گمان می‌رفت چینی‌ها مانند دور قبلی تحریم (سال‌های ۹۱ و ۹۲) به فعالیت خود ادامه داده و حتی حضورشان را پر رنگ تر نیز کنند. در دور قبلی تحریم‌ها، خودروسازان چینی نه‌تنها از ایران نرفتند و فعالیت خود را کاهش ندادند، بلکه بر تعداد آنها افزوده شد و سهم شان در بازار خودروی کشور رو به فزونی گذاشت. در واقع چینی‌ها از خلأ حضور شرکت‌های معتبر آسیایی و اروپایی در صنعت و بازار خودروی ایران طی سال‌های ۹۱ و۹۲ بهره برده و فعالیت‌های شان را توسعه دادند. شرایط به شکلی پیش رفت که علاوه‌بر پررنگ‌تر شدن فعالیت خودروسازان چینی (آنها که از قبل در ایران بودند)، شرکت‌های جدیدی نیز به کشور آمدند و در نتیجه، سهم چینی‌ها در بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی به خود دید و از مرز ۱۷ درصد نیز رد شد.

روند تولید خودروهای چینی در کشور کم شده است

با توجه به این رویکرد چینی‌ها در تحریم قبلی، گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز چشم بادامی‌ها بمانند و فعالیت خود را گسترش نیز بدهند، با این حال عکس آن اتفاق افتاد. با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران در نیمه مرداد امسال، روند تولید خودروهای چینی در کشور رو به نزول رفت، به نحوی که هم محصولات متعلق به بخش خصوصی افت تولید را تجربه کردند و هم میهمانان چشم بادامی ایران خودرو و سایپا. مختل شدن روند تامین قطعات از چین، موضوعی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها گریبان خودروهای چینی را در ایران گرفت و سبب شد تیراژ در مسیر افت قرار گیرد. این اتفاق خود ریشه در ماجرایی دیگر داشت و آن، همکاری نکردن بانک‌های چینی با ایران بود. در واقع شدت تحریم‌های آمریکا کار را به جایی رساند که بانکی‌های چینی نیز قید همکاری با ایران را زدند و در این بین، چرخش «کونلون بانک» بدترین اتفاق ممکن برای خودروسازی ایران بود. این بانک چینی در دوران تحریم قبلی همکاری مناسبی با ایران داشت و به نوعی پل ارتباطی برای نقل‌وانتقال پول در آن مقطع بود و هرچند گمان می‌رفت در تحریم‌های جدید نیز نقش قبلی را بازی کند، اما تغییر چهره داد و از ایران به سمت آمریکا چرخید.  گفته می‌شود برخی خودروسازان چینی تمایلی به ماندن در ایران ندارند و می‌خواهند به‌تدریج خارج شوند. منبع: دنیای اقتصاد]]>

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

رالی با فیستا، اولین تجربه حضور در مسابقات رالی فورد فیستا کاپ

رالی فورد فیستا کاپ یکی از مشهورترین مسابقات در سطح بین المللی است. مسابقاتی که البته در کشورمان برگزار...

در گفت و گو با بیت ران اعلام شد:...

سرپرست امور انرژی سازمان برنامه و بودجه با توجه به دغدغه مردم در زمینه قیمت بنزین ، از آخرین وضعیت تغییر قیمت سوخت در...

کاهش قیمت خودرو در بازار + خودروهای داخلی ارزان...

کاهش قیمت خودرو در حالی اتفاق افتاد که برخی خودروها مانند پژو 206 تیپ دو نایاب شده اند. قیمت خودروهای داخلی در بازار چگونه...

پیکاپ G9 گروه بهمن و اختلاف قیمت ۲۶۰ میلیونی!

پیکاپ G9 محصول جدید گروه بهمن در حالی قرار است معرفی شود که در بازار چین نسخه فول آپشن و لو آپشن آن اختلاف...

واردات خودرو آزاد شد ؛ همراه با جزئیات

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب کلیات واردات خودرو در هیئت دولت پیرو پیگیری‌های این وزارتخانه خبر داد و گفت: جزئیات و چگونگی...

پست‌های مرتبط