به بیان یکی از نمایندگان مجلس، پس از تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، ۴ بند آن از سوی دولت تغییر یافت.
بیتران – پس از آنکه آییننامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس به تصویب رسید و برای اجرا به دولت فرستاده شد، مجدداً دولت چهار تغییر مهم در این آییننامه ایجاد کردهاست.
پنجم مهر ماه، معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت، پیشنویس اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودروهای کارکردهرا ارسال کرد. این آییننامه پس از بررسی در کمیسیون زیربنایی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ارسال شد.
تغییرات جدید آییننامه واردات خودروهای کارکرده چیست؟
در وهله اول قرار بود واردات خودروهای کارکرده توسط اشخاص حقیقی با کارت ملی ممکن باشد. یعنی هر فرد با کارت ملی خود مجاز به واردات خودرو به کشور باشد. این بند توسط دولت تغییر کرد و شرط واردات خودرو داشتن کارت بازرگانی عنوان شدهاست. بر اساس تصمیم جدید دولت تنها افرادی میتوانند خودروی دست دوم وارد کشور کنند که کارت بازرگانی فعال داشتهباشند.
بر این اساس بندی که طی ماههای قبل واکنشهای زیادی را به همراه داشت و بحث بر سر آن بسیار بود (هر کد ملی مجاز به واردات یک دستگاه خودروی کارکرده)، از آییننامه حذف شدهاست.
مسئله ارز
تغییر دوم این آیین در موضوع منشاء ارز واردات خودروهاست. طبق آنچه که در آییننامه مصوب شد، آمدهبود، ارز موردنیاز برای واردات خودروهای کارکرده از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران، جذب سرمایهگذاری، ارز منشاء خارجی مورد تایید بانک مرکزی، امکان تامین داشت. اما حالا در تغییرات جدید، کمیسیون زیربنایی با تامین ارز از طریق منشاء خارجی موافقت کرد. اما استفاده از ارز شخصی افراد در داخل کشور را نپذیرفتهاست.
بدین ترتیب با ارز منشاء خارجی میتوان خودرو وارد کرد. اما دارندگان ارز در داخل کشور نمیتوانند با منابع ارزی خود در داخل، خودروی کارکردهخارجی وارد کنند.
دیگر تغییر متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده بر احتمال سرقتی بودن خودروهای وارداتی اشاره دارد. با توجه به ابراز نگرانی پلیس راهور مبنی بر اینکه خودروهای وارداتی سرقتی باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند، طبق تغییرات حاصل شدهدر آییننامه مذکور، مسئولیت حقوقی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خودروهای کارکرده وارداتی بر عهده شخص یا شرکت واردکننده خواهد بود.
در نهایت هم آخرین تغییر مربوط به سقف حجم موتور خودروها است. در حالیکه در آییننامه اولیه سقف و محدودیتی برای حجم موتور خودروهای وارداتی اعلام نشدهبود. حال در تغییرات جدید تاکید شد که تنها خودروهای تا سقف ۲۵۰۰ سیسی اجازه ورود به کشور دارند.
شروط قبلی پابرجا هستند
یادآوری میشود که بر اساس آنچه که از متن آییننامه واردات خودروهای کارکرده منتشر بود، شرایطی از جمله عمر حداکثر پنج سال، آماده استفاده عادی توسط کاربر، اعلام درخواست رسمی برای اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد، ثبت سفارش منوط به ارائه گواهی اسقاطی، ارائه تعهدنامه متقاضی و ارائه ضمانت خدمات پس از فروش از دیگر بندهای آییننامه واردات خودروهای کارکرده به کشور است.
شهریور ماه سال جاری بود که سازمان ملی استاندارد، دستورالعمل واردات خودروهای کارکردهو لیست برندهای مجاز که میتوانند وارد کشور شوند را منتشر کرد. بر اساس آن، از برندهای بنز، بامو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگیانگ امکان واردات خودرو به کشور مجاز دانستهشدهاست.
بیشتر بخوانید:
واردکننده خودروهای نیسان به ایران مشخص شد / بررسی خودروهای وارداتی نیسان
پارس ELX TU5 با خط تولید ایران خودرو خداحافظی کرد
تویوتا لندکروزر ۳۰۰ نسخه GR SPORT 10th Victory در قطر رونمایی شد
قیمت تیگارد X35 مشخص شد / قیمت مهر ماه ۱۴۰۲ کراساوور تیگارد موتور