ایران خودرو موظف است اختلاف قیمت دنا پلاس را با مردم محاسبه کند. مدیر روابط عمومی شورای رقابت تأکید کرد که علاوه بر ایران خودرو، گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده هم در دست بررسی است. براساس اعلام شورای رقابت، ایران خودرو موظف است قیمت دنا پلاس را با توجه به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم حساب کند.
بیتران – سپهر دادجوی توکلی تاکید کرد همه تولیدات و تعهدات خودروسازهای مونتاژی تا قبل از مصوبه ۵۸۴ (۱۷ تیرماه) باید به قیمتهای قبل ارائه شود.
او اظهار کرد: دستگاههای نظارتی با حساسیت این موضوع را پیگیری میکنند. گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است. مردم میتوانند شکایتهای خود در این حوزه را نزد سازمان حمایت ثبت کنند.
وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبتنام کردهو نوبت دریافت کردهباشد، در این شرایط قیمتهای قبلی شامل حال فرد میشود. تا قبل از ۱۷ تیر قیمتهای ۱۶ اردیبهشت ملاک است. بنابراین هیچگونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکتهای خودروساز مورد پذیرش نیست. گاهی بحث استنکاف خودروساز از ارائه نوبت مطرح است که از نظر شورای رقابت مطرود است. خودروها باید طبق قیمتهای قبل فروش رود.
اضافه شدن هزینههای جانبی به قمیت پایه طبق قانون
مدیر روابط عمومی شورای رقابت بیان کرد که قیمتهای اعلامی شورای رقابت، قیمتهای پایه است. او توضیح داد: بنابراین به این قیمتها هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شمارهگذاری، هزینه بیمه و… اضافه میشود. به طور کلی بر اساس قانون بین ۱۳ و در برخی موارد نادر تا ۱۶ درصد به قیمتهای پایه اضافه میشود.
توکلی در ادامه با اشاره به قیمتهای خودروهای مونتاژی که از سوی شورای رقابت اعلام شدهاست گفت: قیمتهایی که شورا اعلام کرده از یک تا ۳۰ درصد به نسبت قیمتهای کارخانه در محصولات مختلف کاهش داشت. هیچ قیمت خودروهای مونتاژی جدیدی با افزایش نسبت به قیمت کارخانه همراه نبود.
وی با تاکید بر اینکه قیمتها رقابتی است، توضیح داد: این موضوع مطرح میشود که قیمتها با همان خودرو در خارج کشور محاسبه شدهاست، صحت ندارد. اکثر خودروهای مونتاژی در گرید G برچسب رقابتی شورای رقابت قرار گرفتهاند. که طبق مصوبه شرکتهای خودروسازی ملزم هستند این رویه را اصلاح کنند. در غیر این صورت اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی هم صورت گرفت به دلیل هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینههای مذکور در هر قطعهای متفاوت است.
توکلی با تاکید بر اینکه گرید G پایینترین سطح رقابتپذیری را دارد، عنوان کرد:دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت با همکاری حمل و نقل وزارت صمت این موضوع را بررسی و اعلام کردند.
اختلاف قیمت دنا پلاس در دست بررسی است
وی در ادامه با اشاره به خودروی دنا پلاس اظهار کرد: ایران خودرو قیمتی اعلام کرد که مرکز ملی رقابت آن را برداشت اشتباه از مصوبه شورا تشخیص داد. به همین دلیل نسبت به آن اعتراض کرد. قیمت در ایران خودرو تعدیل شد و این شرکت مستندات جدیدی ارایه داد.
این مستندات در سازمان حمایت در حال بررسی است. به محض اینکه جزئیات قیمتگذاری با توجه به تغییراتی که خودروساز اعمال کردهاست در سازمان حمایت بررسی شود، در کارگروه خودروی شورای رقابت مصوب خواهد شد. مطمئناً پیچیدگیهای آن در شورا مرتفع و قیمت اعلام خواهد شد.
اختلاف قیمت دنا پلاس با مردم محاسبه میشود
مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت افزود: بنابراین ایران خودرو موظف است دنا پلاس را به قیمت شورای رقابت محاسبه و اختلاف قیمت را با مردم محاسبه کند.
این خودرو با آن کد از زمانی که اعلام شده است باید طبق مصوبه شورا فروش رفته باشد و برود. زمانی که قیمت در سازمان حمایت بررسی و اختلافاتی که در آپشنهای خودرو وجود دارد تایید شود، عدد نهایی ملاک است.
یعنی عددی که شورای رقابت تایید کند ملاک است. اگر فرد خودرو را با هر قیمتی خریدهباشد قیمت شورای رقابت ملاک است. خودروساز در جریان این موضوع است و مشکلی ندارد.
تصمیمات شورای رقابت فردی نیست
توکلی در ادامه در مورد رویه بررسی قیمت خودرو در شورای رقابت توضیح داد: در کارگروه خودرو از کارشناسان و ذینفعان دعوت به عمل آمد و شنیدن حرفهای ذینفعان و تولیدکنندگان دلیلی بر لابیگری نیست. تصمیمات شورا، شورایی است نه فردی. کارگروه شورا هم صرفا پیشنهاد دهنده نظرات کارشناسی است.
وی ادامه داد: قیمتهایی که در ۱۶ اردیبهشت اعلام شد بر اساس اطلاعات خودروسازان بود. خودروسازان اطلاعات قدیمی خود را ارائه دادند و حضور شورای رقابت را جدی نگرفتهبودند. بعد که با مقاومت دستگاههای نظارتی مواجه شدند اطلاعات دقیقتر ارائه کردند. در کنار اعلام قیمت خودروهای جدید قیمتهای خودروهای دیگر نیز بررسی و اعلام شد.
حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت
مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه نتیجه عملکرد شورا و دستگاههای ذیربط باعث حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت شدهاست، گفت: زمانی که قیمتهای بازار با قیمتهای کارخانه با نظارت دستگاهای نظارتی واقعیسازی میشود شاهد این هستیم که بسیاری از متقاضیان کاذب بازار ناپدید میشوند و مصرف کننده واقعی باقی میماند. دست افرادی که به دلیل تفاوت قیمت بازار و کارخانه ثبتنام میکردند در حال کوتاه شدن است. البته در این روند نقص هم وجود دارد که سعی میشود برطرف شدهتا فرایند شفافتر شود.
توکلی در پایان تاکید کرد: یکی از حلقههای مفقود تعادل بازار و رقابتی کردن آن انجام واردات است. در این امر غفلت شده و واردات طبق وعدههای وزیر سابق صمت باید صورت بگیرد. شورا برای این منظور نیز پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد داد.
بیشتر بخوانید:
موتور سه سیلندر تیوان چرا تولید نشد؟ / بودجه میلیاردی به کجا رفت؟
قیمت سهند پارس خودرو چقدر خواهد بود؟ / قیمتگذاری سهند در مراحل پایانی
نیسان زامیاد به کنیا میرود / نیسان آبی تبدیل به Kifaru شد
شرایط فروش ساینا S، کوئیک S و کوئیک R ویژه سامانه یکپارچه منتشر شد
شرایط پیش فروش محصولات MVM تحویل ۹۰ روزه منتشر شد / لیست قیمت تیر ۱۴۰۲
قیمت محصولات امویام مدیران خودرو با هزینههای جانبی اعلام شد