جوابیه گروه خودروسازی سایپا در خصوص وضعیت تولید موتور ME16

از دست ندهید

جوابیه گروه خودروسازی سایپا پس از انتشار خبر مشکل تأمین قطعه موتور TU5 پلاس ایران خودرو برای این خودروساز منتشر شد. این گروه خودروسازی جهت شفاف‌سازی موضوع به بیت‌ران پاسخ داد. سایپا عنوان کرد موتور ME16 مگاموتور زنجیره تأمین قطعه مستقلی از ایران خودرو دارد.

بیت‌ران – جوابیه گروه خودروسازی سایپا:

مدیرمسئول محترم سایت خبری بیت‌ران

با سلام و احترام؛
پیرو درج خبری با عنوان “موتور TU5 پلاس ایران خودرو به سایپا نرسید / شاهین پلاس تولید نمی‌شود؟” که در روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۹ در خروجی آن سایت خبری قرار گرفته است، جوابیه گروه خودروسازی سایپا به منظور تنویر افکار عمومی به حضور ارسال می شود. خواهشمند است طبق قانون مطبوعات، نسبت به درج جوابیه اقدام مقتضی صورت پذیرد.

 

موتور ME16 بر اساس تکنولوژی موتور EC5 سیتروئن می‌باشد و بر روی خودروهای پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 نصب شده‌است که در خصوص تولید این موتور در مگاموتور باید گفت:

۱- در تامین قطعات اجزای اصلی موتور ME16 هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و تمامی قطعات این موتور از منابع داخلی و خارجی شرکت سایپا، به صورت کامل توسط زنجیره تامین مگاموتور و مستقل از شرکت ایران خودرو انجام شده است. قطعات اصلی موتور مانند بلوک سیلندر، سر سیلندر و … توسط تولید کننده‌های داخلی تامین می‌شود. از اینرو طبق برنامه، تولید انبوه موتور ME16 پس از اتمام کالیبراسیون سطح خودرو آغاز خواهد شد. خط تولید موتور ME16 متشکل از ۴۵ ایستگاه اصلی و ۱۵ ایستگاه فرعی است و فرآیندهای تولید آن مجهز به سیستم های ضد خطا و رباتیک است. سیستم های پایش و ضد خطا به گونه ای طراحی شده که علاوه بر حذف خطاهای فرآیندی میزان خطای اپراتور را نیز به حداقل می رساند.

 

۲- همانطور که رئیس هیات مدیره شرکت مگاموتور ۷ اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: در فرآیند طراحی و ایجاد دانش فنی بومی موتور ME16 سیستم EMS شامل ECU و سنسورهای مربوطه همچنین قطعاتی از جمله فلایویل، دیسک و صفحه، منیفولد هوا، کاتالیست، مسیر هوای ورودی به موتور و مسیر ورودی آب به موتور و مجموعه FEAD (مجموعه تسمه-پولی موتور/Front End Auxiliary Drive)‌ متناسب با خودرو شاهین پلاس از پلتفرم SP100 و خودروی جدید بر روی پلتفرم P90 که به ساندروی ایرانی معروف است، توسط مگاموتور و شرکت‌های زنجیره تامین، باز طراحی شد. بر این اساس به منظور انطباق موتور با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک،‌ تغییراتی بر روی بلوک سیلندر اعمال شده است. قطعات ۵C شامل بلوک سیلندر، سرسیلندر، میل‌لنگ، میل بادامک و شاتون که تشکیل دهنده اعضای اصلی موتور است،‌ توسط صنعتگران زنجیره تامین مگاموتور ساخت داخل شده‌اند.

 

۳- ویژگی دیگر موتور ME16 این است که قطعات موتور یاد شده بیش از ۹۲ درصد داخلی‌سازی شده است که همزمان با تولید انبوه، صرفه‌جویی معناداری در کاهش ارزبری خواهد داشت. ۸ درصد قطعات باقی مانده نیز شامل قطعات استاندارد مانند کاسه نمدها، بیرینگ ها و … است که به دلایل کیفی از منابع خارجی تامین می شود؛ داخلی سازی قطعات باقی مانده همچنان در دستور کار شرکت مگاموتور است. ۶۹ قطعه‌ساز کشور در تحقق ساخت داخل اجزاء مجموعه های این موتور ارزشمند با شرکت مگاموتور همکاری کرده‌اند و با توجه به اینکه قالب‌های قطعات اصلی و تاثیرگذار در کیفیت محصول از منابع معتبر و با کیفیت تهیه شده است می‌توان تاکید کرد که کیفیت قطعات تولیدی موتور ME16 بسیار مطلوب بوده و با بهره‌گیری از خط تولیدی که رونمایی شد، کیفیت مجموعه موتور تضمین می شود.

 

۴- در خصوص تامین قطعات خودروی P90 نیز قابل ذکر است که موتور این محصول، موتور ME16 است که بر اساس الزامات این خودرو تغییراتی بر روی آن ایجاد شده و به صورت کامل تامین شده و تولید انبوه آن مطابق برنامه و پس از اتمام مراحل کالیبراسیون سطح خودرو انجام خواهد شد.

۵- موتور ME16 مدل بهینه سازی شده موتور EC5 شرکت سیتروئین است و انتقال دانش فنی آن پیش از این در شرکت سایپا سیتروئن شروع و در مراحل پایانی قرار داشته و مقرر شده بود طی قرارداد مشترک با گروه خودروسازی سایپا تولید شود. پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه و خروج شرکت سیتروئن از تعهدات، شرکت مگاموتور با تشکیل زنجیره تامین و راه‌اندازی یکی از پیشرفته‌ترین خطوط مونتاژ خاورمیانه اقدام به تکمیل فعالیت‌های ناتمام با مالکیت سایپا کرده است. حاصل این رویکرد ورود به نسل جدید موتورها و تولید اولین موتور ۱۶ سوپاپ به عنوان یکی از نیازهای گروه خودروسازی سایپا است.

اداره اطلاع رسانی و فضای مجازی گروه خودروسازی سایپا

بیشتر بخوانید:

اختلاف قیمت دنا پلاس با مردم محاسبه می‌شود / شورای رقابت دست‌به‌کار شد

موتور سه سیلندر تیوان چرا تولید نشد؟ / بودجه میلیاردی به کجا رفت؟

قیمت سهند پارس خودرو چقدر خواهد بود؟ / قیمت‌گذاری سهند در مراحل پایانی

نیسان زامیاد به کنیا می‌رود / نیسان آبی تبدیل به Kifaru شد

شرایط فروش ساینا S، کوئیک S و کوئیک R ویژه سامانه یکپارچه منتشر شد

شرایط پیش فروش محصولات MVM تحویل ۹۰ روزه منتشر شد / لیست قیمت تیر ۱۴۰۲

قیمت محصولات ام‌وی‌ام مدیران خودرو با هزینه‌های جانبی اعلام شد




18 دیدگاه

  1. سلام
    از بیت ران خواهشمندیم یه پیگیری کنن که چرا با وجود قول مسیولین خودرویی در زمان انتخاب خودرو طرح جامع اول مبنب بر واگذاری شاهین به متقاضیان از اوایل اردیبهشت ۱۴۰۲ اما هنوز شاهین من پلاک هم نشده
    چند ماه تولید داشتند بدون فروش رسمی اما اینطور که بوش میاد قراره شاهین ها رو دیرتر از موعد سه ماهه تحویل بدهند

  2. احسنت به سایپا، سایپا با بالا بردن کیفیت شاهین ثابت کرد یک سر و گردن از ایران خودرو بهتر است

  3. طراحان شاهین چ ازلحاظ بدنه ویا مخصوصاموتور چقدر زحمت کشیدن چقدر وقت گذاشتن که ی جامعه خریدار را به زحمت بیندازن؟ بابت طراحی چقدر پاداش دریافت کردن؟ به امیدروزی که سایپا دراثرزلزله ۹ ریشتری ویران شده

  4. با این مدل توضیح دادن قشنگ متوجه شدیم که پروژه شاهین با موتور جدید کلا منتفیه و ایران خودرو بهش موتور نمیده و برای خودش رقیب درست نمیکنه

    • موتوری که مگا موتور داره تولید میکنه یا بهتر بگم مونتاژ در واقع موتور لوگان با همون ال ۹۰ هست که شرکت لادا روسیه قبل از جنگ اکراین خط تولید این موتور رو از رنو فرانسه خریدا ی کرده و با توجه به سرمای شدید
      روسیه قسمت‌هایی از این موتور رو شرکت لادا تغییر داده و باتوجه به قرار دادشرکت سایپا با شرکت لادای روسیه قرار شده که این موتور در ایران مونتاژ بشه و بر روی شاهین نصب بشه و شاهین با این موتور به روسیه صادر بشه پس این موتور هیچ ربطی به ایران‌خودرو نداره و اصل ماجرا رو من توضیح دادم

      • موتور em16 دقیقاً همومن موتور tu5 پلاس ایران خودرو هست هیچ فرقی ندارند فقط سایپا اسمشو عوض کرده . البته در حال حاضر این موتور بسیار خوب هست .

  5. ای کاش سایپا بجای طراحی و ساخت خودروی جدید ، تلاش میکرد فقط یک خودرو بسازه ، اما بدون عیب و نقص ، آخه وقتی ساینا و کوئیک میسازه در کیلومتر ۹۰تا۱۱۰ لرزش شدید فرمون داره ، نمایندگیهاش هم قادر به حل مشکلش نیستن ، ادعاتون چیه ؟ بس کنین ، مردم رو ذله کردین ..این که هنر نیست .

    • دقیقا
      متاسفانه در سرعت گفته شده فرمان ماشین بسیار لرزش داره
      ماشین قبلی من فولکس گل بود به جرات میتونم بگم با سرعت ۱۷۰ تو جاده زنجان فرمون حتی یک هزارم میلی متر لرزش نداشت و مهم تر اینکه کلا فرمون رو .ل میکردم ولی با ساینا و کوییک اگر ۲ دستی نگیری ماشین چپ شده اگر هم چپ نشه آرتروز استخوان میگیری
      وقتی من سال ۹۶ ساینا رو تحویل گرفتم رفتم نمایندگی مرکزی سایپا که بگم این مشکل رو گفت اینها همشون همینن
      حالا مشکلات رو بگم
      ۱ فنر صندوق عقب خراب یعنی صندوق باز‌ میماند
      ۲ عایق کف ماشین روز دوم در اومد
      ۳ درها هیچ کدام ریگلاز نبودند
      ۴ لرز شدید فرمون در این سرعت که هیچ وقت درست نشد

    • لرزش فرمان در این سرعت اگر جلو بندی خراب نیست با بالانس روکار درست میشود یک مرکز بالانس روکار پیدا کنید

  6. حداقل شاهین تحویل ۱۴۰۳ را با موتور جدید تولید کنن ، البته اگر در توان سایپا هست ، علی برکت الله .

  7. سایپا.همه.کارهاش.نا.معتبره.من.تیبا.صندوقدار.خریدم.پانصد.تاکار.کرده.بود.دیدم.در
    راه.بندان.ها.لرش.داره.اطاق.راخورد..میکند
    دوباره.بردم.گفتم.این..باز.میلرزانه.گفتن
    باید.دیکس.صفحه.تعویض.شود.ولی.جزع
    گارانتی.نیست…از.نظر.سایپاگرانتی.برای
    چه.هست.تعویض.روغن.بکنند.پول.بگیرن
    گارانتی.یعنی.دو.سال.لوازم.فنی.ماشین
    خراب.شود.باید.کارخانه.سازنده.درست.کند
    والا.من.ببرم.لوازم.ازاد.بخرم.درست.کنم
    دیگر.گارانتی.را.می.خوام.برای.چه

  8. تمام این نمایش‌ها رو بریزید دور وقتی موتوری روی خودرو نصب کردید وقتی در وصل تابستان در سربالایی کولر روشن شد نباید این حس بهتون دست بده یه گاری پر از هندوانه از پشت به خودرو وصل شده و داره دل و روده‌اش رو بالا میاره و آمپر آب روند صعودی پیدا کند هر وقت قدرت موتور را به آن حد رساندید که یک کولر زپرتی را با مصرف سوخت بهینه بدون تاثیر منفی به روح و روان راننده جواب داد و اتاق خودرو را از پیت حلبی روغن نباتی درست نکردید بدون تصادف شاسی‌اش بعد از دو سال به ترک خوردن نیافتاد تازه به نقطه‌ای رسیدید که میتوانید برای شرایط آب و هوای ایران خودرویی طراحی کنید که مصرف کننده رضایت نسبی داشته باشد، باقی این فریب‌ها برای خاله خان باجی‌ها تون به نمایش بگذارید .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط