لیفان ۶۲۰ یکی از خودروهای چینی بازار ایران است. اما آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟ ویژگی های آن چیست؟
بیت ران – مجتبی نبی زاده: پس از این که کرمان موتور نتوانست با لیفان ۵۲۰ در مقابل ام وی ام ۵۳۰ مدیران خودرو قد علم کند، به سراغ لیفان ۶۲۰ رفت.
لیفان ۶۲۰ از پلت فرم و اتاق تویوتا کرولا استفاده می کرد که در بخش جلو دچار تغییرات شده بود.
ابتدا با موتور ۱.۶ لیتری بی ام و که در زمان خود جایزه های بین المللی مهندسی زیادی را برده بود روانه بازار شد.
سپس با موتور ۱.۸ لیتری ریکاردوی انگلیس به بازار عرضه شد که توانست عرصه را بر ام وی ام ۵۳۰ تنگ کند و شرکت لیفان بتواند به حیات خود در ایران ادامه دهد.
ظاهر خودرو چگونه است؟
لیفان ۶۲۰ در واقع یک تویوتا کرولا ۲۰۰۳ است که در نمای جلوی به بی ام و سری ۳ شباهت پیدا کرده است.
اگر تنها پوزه لیفان ۶۲۰ را در نظر بگیریم به نظر زیبا می آید.
ولی در کل هماهنگی چندانی با فرم کلی اتاق کرولا ندارد.
یک جلوپنجره با سه خط کرومی هم در نمای جلوی خودرو جا خوش کرده است.
درون چراغ، ال ای دی کار شده است که کیفیتی همانند عکس ها را ندارد.
البته چراغ های خودرو پرتاب نور مناسبی دارند.
در نمای جانبی کاملا با یک تویوتا کرولا طرف هستیم که تنها ایراد آن این است که طراحی آن به سال ۲۰۰۳ بر می گردد.
دست گیره ها و نوار زیر پنجره ها کرومی و آینه های جانبی راهنمادار همرنگ بدنه هستند.
این ویژگی ها در مجموع نمای کناری خودرو را زیباتر می کنند.
نمای عقبی خودرو هم به سال ۲۰۰۳ و خودروهای آن زمان بر می گردد.
خودرو هایی مثل مزدا ۳۲۳ و تویوتا کرولا از این شکل چراغ ها استفاده می کردند.
طراحی داخل لیفان ۶۲۰
می توان گفت طراحی داخلی این خودرو زیباتر از رقیب چینی اش یعنی ام وی ام ۵۳۰ است.
نمای داخلی این خودرو یک کپی از تویوتا کرولا در آن زمان است.
تریم داخلی این خودرو دو رنگ ( کرم و سیاه ) است که بین آن ها طرح چوب به کار رفته است و البته کیفیت بالایی ندارد.
طرح فرمان از مرسدس اس کلاس نسل قبل به عاریت گرفته شده است و از اینترفیس بهره می برد.
برخلاف لیفان ایکس ۶۰ که نشان گر سرعت اش دیجیتالی بود، این جا با یک پشت آمپر زیبا با رنگ های آبی و سفید طرف هستیم.
پشت آمپر لیفان ۶۲۰ طرحی شبیه به بی ام و دارد.
داخل خودرو ارگونومی مناسبی دارد و صندلی ها برای مسافرت های طولانی اذیت کننده نیستند.
این خودرو فضای کابین و جای پای عقب مناسبی دارد.
از ویژگی های جالب لیفان ۶۲۰ فضای صندوق ۶۵۰ لیتری این خودرو است که حدود ۱۶۰ لیتر بیشتر از سمند جا می گیرد.
ویژگی های فنی و موتوری لیفان ۶۲۰
لیفان ۶۲۰ از دو موتور ۱۵۹۶ و ۱۷۹۴ سی سی استفاده می کند.
موتور ۱.۶ لیتری همان موتور بی ام و و موتور ۱.۸ ساخت انگلیس است.
هر دو موتور استاندارد آلایندگی یورو ۴ را پاس می کنند.
موتور ۱.۶، ۱۱۵ اسب بخار قدرت را در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۴۹ نیوتون متر گشتاور را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد.
مصرف سوخت موتور ۱.۶ لیتری در حدود ۸ الی ۸.۵ لیتر در داخل شهر و ۵.۸ الی ۶.۵ لیتر در جاده است.
این ارقام نشان از مصرف کم این خودرو در مقایسه با نمونه های وطنی هم حجم با این موتور دارد.
اما موتور ۱.۸ لیتری ۱۳۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۱۶۸ نیوتون متر گشتاور در ۴۲۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد.
این موتور ۱۰.۸ لیتر در داخل شهر و ۶.۹ لیتر در خارج از شهر و در مجموع به طور ترکیبی ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می کند.
اگر در این وضع پول بنزین را ندارید لیفان ۶۲۰، ۱۶۰۰ سی سی می تواند گزینه خوبی برای تان باشد.
زیرا که هم یک خودروی سدان است، هم جای پای بزرگ تری دارد و هم مصرف سوخت کمتری نسبت به ۲۰۶ دارد.
دیگر ویژگی های خودرو
حجم مخزن سوخت این خودرو ۵۸ لیتر است که برای یک خودرو سدان مناسب است.
ترمزهای این خودرو در هر چهار چرخ دیسکی است ( جلو دیسکی دو جداره ).
همچنین از اِی بی اس و ای بی دی بهره می برد که به خوبی از پس خودرو بر می آیند.
فرمان از نوع هیدرولیکی است و عملکرد نرمی دارد.
سیستم تعلیق این خودرو در قسمت جلو از نوع فنر حلقوی با ستون مک فرسون و در عقب از نوع تیرچه یک تکه و فنر حلقوی است.
به خاطر نوع سیستم تعلیق عقب، نمی توانید انتظار هندلینگ مناسبی از این خودرو داشته باشید.
نفوذ زیاد صدای پیشرانه به کابین، پرتاب ضعیف باد کولر و قیمت بالای قطعه های یدکی، از ویژگی های منفی این خودرو به شمار می آیند.
آپشن های لیفان ۶۲۰
آیا ارزش خرید دارد؟
از رقبای قیمتی این خودرو می توان به سمند موتورملی دوگانه سوز، ام وی ام ۵۳۰ اشاره کرد.
هر کدام از این خودروها مزایا و معایب خود را دارند.
لیفان ۶۲۰ ایمنی بالاتری نسبت به سمند موتورملی دوگانه سوز، ام وی ام ۵۳۰ دارد.
همچنین مصرف سوخت این مدل از لیفان کمتر است.
از نظر ظاهری لیفان ۶۲۰ و سمند در یک سطح قرار می گیرند اما ام وی ام ۵۳۰ از آن ها پایین تر است.
کیفیت قطعات لیفان از هر دو رقیب اش پایین تر است و همچنین کیفیت رنگ پایین تری هم دارد.
از نظر هندلینگ، سمند یک سر و گردن از هر دو بالاتر است.
از نظر آپشن لیفان ۶۲۰ تلنت سطح بالاتری دارد.
یک نکته منفی دیگر برای لیفان ۶۲۰ کمبود قطعات یدکی و خارج شدن آن از خط تولید است.
در مجوع سمند موتورملی در رده اول، لیفان ۶۲۰ در رده دوم و ام وی ام ۵۳۰ در رده سوم در این مقایسه قرار می گیرند.
بیشتر بخوانید:
لیفان ایکس ۶۰ بررسی شد + عکس و راهنمای خرید
چری آریزو ۵ توربو تست و بررسی شد ؛ مزایا و معایب
بررسی ام وی ام ۵۳۰ در بازار دست دوم؛ یک سدان خانوادگی کم دردسر
بیشتر شبیه به مزدا ۳۲۳ هست
کیفیت ۶۲۰ صد در صد از سمند بهتر ۶۲۰ داریم بعد ۱۶۰ هزار تازه صفحه کلاج عوض کردیم به موتورش آچار ندادختیم در عوض یه پارس داشتیم تلافی همه چیز رو در اورد
من هم سمند ال ایکس مدل ۸۷ دارم. ۳۰۴ هزار کیلومتر کارکرد. دیسکِ کلاچش فابریکه و فقط تو این مدت دوبار صفحه عوض کردم. کیفیت اتاق پژو آردی مدل ۱۳۷۹ از لیفان ۶۲۰ بالاتر است. کیفیت لیفان ۶۲۰ به هیچ وجه در حد و اندازه روآ هم نیست.
کیفیت ساخت لیفان ۶۲۰ از سمند و حتی پژو ۴۰۵ نیز پایینتر است. کیفیت سواری لیفان ۶۲۰ خوب نیست؛ تعادلی که بین فرمانپذیری خوب و نرمی سواری در پژو ۴۰۵ دیده میشود، در لیفان ۶۲۰ بههیچوجه وجود ندارد. نکات منفی لیفان ۶۲۰ از نکات مثبتش بیشتر است، از این رو خرید آن بهصرفه نخواهد بود.
باسلام خدمت دوستان ،قابل توجه دوستانی که میگن لیفان اینجوریه اون جوریه،شماها برید همون پرایدتون را سوار شید ،روزی هم فلان مبلغ صدقه بزارید کنار👍👍