گفته می شود که ۷ ماه ابتدایی سال جاری در حدود ۶۶۰ نفر در جادههای استان سیستانوبلوچستان فوت کردهاند. این عدد رقم بسیار بالایی است و نشان میدهد که باید هرچه سریعتر درخصوص ایمنی و نقاط حادثهخیز این استان تصمیم جدی گرفته شود.
بیت ران – حتی افزایش ورود توریست به سیستانوبلوچستان نیز نتوانسته در ایمنی جادههای این استان تاثیر بسزایی بگذارد و همچنان ۱۶ نقطه حادثهخیز در محورهای مواصلاتی این استان جان افراد را تهدید میکند. شهرستانهای ایرانشهر، زاهدان و سراوان بهترتیب جزء حوزههای پر تکرار تصادفات هستند که لازم است مسئولان درباره این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
در طی دو هفته گذشته نماینده ایرانشهر که خود از وضعیت جادههای سیستانوبلوچستان انتقاد میکرد، در یک حادثه رانندگی از دنیا رفت. وی در تذکری شفاهی در مجلس شورای اسلامی وزیر راه و شهرسازی را مخاطب قرار داده بود و از وضعیت اسفبار جادهها در سیستانوبلوچستان و حجم بالای تصادفات گفته بود.
تلفات جادهای در کل کشور سالانه رقمی معادل ۱۶ هزار نفر است و این در حالی است که در استان سیستانوبلوچستان با وجود جمعیت پایین سه میلیون نفری، تلفات جادهای هزار نفر در سال است که آمار بالایی است.
قاچاق سوخت معضلی که در همه مشکلات استان سیستانوبلوچستان ریشه دوانده است
بهعلاوه حجم بالای قاچاق سوخت در استان سیستانوبلوچستان علاوهبر همه آسیبها و آفاتی که دارد، در میزان تصادفات جادهای در این استان از یک سو و همچنین میزان مرگومیر ناشی از این تصادفات هم بسیار مؤثر است.
باتوجه به آماری که مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای سیستانوبلوچستان در پایان سال ۱۳۹۷ منتشر کرده بود، تصادفات قاچاق سوخت و اتباع بیگانه در جادههای سیستانوبلوچستان در مقایسه با سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است.
نکته جالب توجه در خصوص فوت امینیفرد، نماینده ایرانشهر این است که وی نیز در تصادف با یک خودرو پراید حامل سوخت قاچاق جان باخته است.
به نظر میرسد که خودروهای سواری کوچک حملکننده سوختهای قاچاق بهمانند بمبهای متحرکی هستند که در سطح استان سیستانوبلوچستان حرکت کرده و میتوانند یک تصادف ساده را به یک انفجار دلخراش تبدیل کنند.