دستگاه تست الکل ممکن است باعث بروز تصادف ‌شود

از دست ندهید

همگان از مزایای دستگاه تست الکل که از رانندگی با حالت مستی جلوگیری می‌کند، مطلع هستند. چیزی که معمولا به آن اشاره نمی‌شود این است که شاید رانندگان زمانی مجبور شوند از این دستگاه استفاده کنند که در حال رانندگی خودرو هستند. بدیهی است استفاده از دستگاه تست الکل حین رانندگی خطرات زیادی در پی دارد.

مزیت‌های دستگاه تست الکل

بیت ران- مرتضی قانع: شرکت لایف‌سیفر که یکی از فروشندگان این الکل‌سنج تنفسی است، به استفاده گسترده از دستگاه‌های الکل‌سنج متصل به استارت اشاره کرده که در خودروهای دولتی سوئد استفاده می‌شوند. این شرکت گفته چنین دستگاهی باید در خودروهای دولتی آمریکا هم مورد استفاده قرار بگیرد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری هم از این کار استقبال کرده و گفته این دستگاه‌ها می‌تواند در ۷۰٪ مواقع، وقتی راننده از مشروبات الکلی استفاده کرده از وقوع تصادف جلوگیری کنند.

ساز و کار نامطلوب

اما تمام این مزایا ممکن است خطراتی هم داشته باشند. نیویورک تایمز درباره این دستگاه‌ها داستانی منتشر کرده که خلاصه آن به این شکل است: اگرچه این ابزار از وقوع هزاران تصادف جلوگیری کرده، اما باعث وقوع برخی تصادفات هم شده است.

مشکل اینجاست که وقتی راننده تست الکل را با موفقیت پشت سر گذاشته و خودرو را روشن می‌کند، باید حین رانندگی هم هوشیاری خودش را به دستگاه اثبات کند. در این تست‌های در حال حرکت، وقتی خودرو در حال طی کردن مسیر است، دستگاه از راننده می‌خواهد دوباره در آن فوت کند. اگر راننده این کار را انجام ندهد، دستگاه با هشدارهایی مثل به صدا درآوردن بوق یا روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، راننده را مجبور می‌کند خودرو را متوقف کند. سپس راننده باید در دستگاه فوت کند تا بتواند دوباره خودرو را روشن کرده و مسیرش را ادامه دهد.

هنگام استفاده از دستگاه تست الکل خودرو را متوقف کنید!

اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی از رانندگان خواسته زمانی که باید این تست‌ها را انجام دهند خودرو را متوقف کنند، تا از بروز تصادف جلوگیری شود. اگرچه فروشندگان این دستگاه‌ها ادعا می‌کنند محصولات آن‌ها کاملا ایمن است، اما تصادفات زیادی حین استفاده رانندگان از این دستگاه‌ها حین رانندگی گزارش شده است.

تعداد دستگاه‌های الکل‌سنج تنفسی طی ۱۰ سال گذشته از ۱۳۳ هزار عدد به ۳۵۰ هزار عدد رسیده است. اگرچه وجود چنین ابزاری برای جلوگیری از تصادفات حین مستی ضروری است، اما در صورتی که سازندگان این مشکل را رفع نکنند، شاهد کاهش چندانی در بروز تصادفات حاصل از مستی نخواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

افزایش آمار تصادفات در کشور؛ کدام استان بیشترین تلفات رانندگی را دارد؟

برخی از استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی به حالت تعلیق درآمدند

جلوگیری از تشکیل بخار شیشه خودرو با کمک نانوخمیر رسانا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط