شاهین پلاس با موتور TU5پلاس تولید شد / موتور TU5 پلاس ضعیف‌تر از ME16 است؟

از دست ندهید

تولید آزمایشی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس ظاهراً در گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. سایپا از ماه‌ها قبل برنامه داشت تا این محصول خود را با موتور ME16 به بازار ارائه کند. اما تولید آزمایشی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس حاکی از این است که نمونه‌های ابتدایی این خودرو با موتور ایران خودرو به دست مشتریان می‌رسد.

بررسی موتور جدید شاهین و موتور تارا را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس مشاهده کنید:

بیت‌ران – پیش از معرفی شاهین پلاس با موتور TU5پلاس باید کمی به عقب‌تر برگردیم. ماه‌ها قبل اعلام شد که موتور این محصول سایپا را مگاموتور تولید خواهد کرد. این موتور که ME16 نام داشت، در واقع همان TU5 پلاس ایران خودرو است.

 

اما سایپا باور دارد که موتور ME16 مگاموتور بهتر از نمونه ایران خودرو است. چراکه به باور این خودروساز داخلی، نقشه موتور ME16 مستقیماً توسط سایپا از سیتروئن دریافت شد. اما ایران خودرو با مهندسی معکوس به نقشه موتور TU5 پلاس دست یافته‌است.

سایپا طبق توافقی که با ایران خودرو داشت، تصمیم گرفت که خود موتور TU5 پلاس را تولید نکند. در واقع قرار بود که این موتور، مستقیماً از ایران خودرو خریداری شود و در زیر درب موتور شاهین پلاس قرار گیرد.

تست و بررسی شاهین سایپا را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما گویا پس از انعقاد این قرارداد همکاری، مگاموتور قصد داشت تا با استفاده از طرح و نقشه موتور TU5پلاس، موتور ME16 را تولید کند. پس از اطلاع ایران خودرو از چنین تصمیمی، ظاهراً این دو خودروساز برای همکاری با یکدیگر به توافق نرسیدند.

از همین رو می‌توان بیان کرد که شاهین پلاس با موتور TU5پلاس صرفاً در نمونه‌های آزمایشی تولید خواهد شد. احتمالاً پس از تولید و تست نمونه‌های آزمایشی، این محصول سایپا را با موتور ME16 که با طرح و نقشه سیتروئن (به عنوان شریک پژو) ساخته‌شد، خواهیم دید.

 

گیربکس شاهین پلاس سایپا هم توسط Landai تولید می‌شود. همانطور که می‌دانیم، این گیربکس که شش سرعته است در محصولات ایران خودرو هم وجود دارد. گیربکس‌های Landai از لحاظ قیمت نهایی ارزانتر از گیربکس‌های DAE هستند. به همی جهت، سایپا هم مثل ایران خودرو در جهت ارزان‌سازی محصولات خود حرکت می‌کند. اما قیمت محصولات این خودروساز مرتباً در حال افزایش است.

خط تولید موتور جدید شاهین را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

گیربکس‌های ارزان شش سرعته اتوماتیک (AT) Landai بسیار زودتر از نمونه‌های تولیدی توسط DAE مستهلک می‌شوند. کیفیت ساخت پایین این گیربکس موجب می‌شود که در طولانی مدت، مشتری هزینه نگهداری بیشتری برای استفاده از آن پرداخت کند. اما به واسطه قیمت تمام‌شده، خودروساز می‌تواند این گیربکس را ارزان بخرد و گران به مشتری بفروشد.

اگر موتور ME16 مگاموتور واقعاً براساس طرح و نقشه اصلی سیتروئن تولید شده‌باشد، می‌توان گفت که این موتور دقیق‌تر و کارامدتر از TU5پلاس ایران خودرو است که براساس مهندسی معکوس نمونه پژویی تولید شد. اما این نکته را زمانی دقیق‌تر می‌توان بیان کرد که موتور ME16 در طولانی مدت، در فضای شهری تست شود.

در نهایت باید دید زمانی‌که درب موتور شاهین پلاس را بالا می‌زنیم، لوگوی پژو را بر روی موتور TU5پلاس مشاهده خواهیم کرد؟ یا سایپا در نهایت می‌تواند توسط مگاموتور به فناوری ساخت موتور ME16 دست پیدا کند.

بررسی شاهین سایپا را در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

قیمت کیا سلتوس وارداتی کوشا خودرو معلوم شد

قیمت گذاری خودرو با مدل جدید صمت / آغاز تحول در فرایند تعیین قیمت خودرو




13 دیدگاه

  1. یا حسن کچل یا کچل حسن، چه فرقی داره گه مهندسی معکوس شده یا از فرانسه گرفته شده، ذات موتور همون تی یو فایو هست که قراره پرچمدار سایپا رو به حرکت در بیاره!
    ولی خوبه بالاخره از موتور تیبا که اونم همون پرایده کشید بیرون!!!

  2. ایران خودرو و سایپا هر چی زودتر آتیش بگیره تلفات و بدبختیه مردم کمتر میشه یه نفر باید بره هر جفتشونا آتیش بزنه ۸۰ ملیون راحت بشن…

  3. اگه فرانسه نبود خود رو سازی ایران فلج بود🗿
    ⢀⢀⢀⢀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀
    ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠋⢀⠹⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
    ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⣿⣿⣿⠟⢀⢀⣄⢀⠈⠻⣿⣿⣿⣿⣿
    ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⣿⡟⠁⣠⣴⡿⠙⢿⣦⣀⠘⢿⣿⣿⣿
    ⢀⢀⢀⢸⣿⡿⢋⣴⣾⡿⠋⢀⢀⠈⠹⣿⣷⣄⡙⣿⣿
    ⢀⢀⢀⢸⣿⣶⣿⣿⠟⠁⢀⣴⣷⣤⡀⠈⠻⣿⣿⣾⣿
    ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⡿⢃⣠⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣄⠙⢿⣿⣿
    ⢀⢀⢀⢸⣿⣋⣴⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣦⣹⣿
    ⢀⢀⢀⠈⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⢉⠉
    ⢠⠶⠒⠦⢰⡖⠒⣶⠒⢲⡖⠲⣆⣰⠖⠲⣦⢰⡟⠚⠂⣶⣆⢰⡆
    ⠸⢦⣀⡤⢸⡇⢀⣿⢀⢸⡏⢻⣁⠻⣄⣠⡾⢹⣏⣉⡁⡇⠯⣿⡇

    • و اگه شرکتها و طراحان ژاپنی مانند نیسان و تویوتا و …نبودند امروز رنو و سیتروین و پژو فرانسه از چرخ گردونه دنیا خداحافظی می‌کردند
      هم اکنون از صنعت کره جنوبی که صنعت قدمت داری چنان نیست هم ۱۵ سال عقب افتادند

  4. موتور فعلی شاهین ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکنه و تو این چندسال میشه گفت تنها قسمتی از شاهین که خرابی نداشته موتورش بوده. چون قدرت زیادی ازین موتور نگرفتن با بنزین ایران مشکلی نداره.
    ME16 با ۱۴۷ نیوتون متر گشتاور برای این بدنه قطعا ضعیف هست و کاش سایپا یکار درست انجام میداد و یکبار روی تحقیق و توسعه این موتور هزینه میکرد؛
    ME16 توربو رو توسعه میداد و روی تمام محصولات جدیدش استفاده میکرد (بجای اینکه بره با شرکتای چینی برای واردات موتور های تاریخ گذشته میتسوبیشی توافق کنه)

  5. ماشین خوبی میشه با این موتور اما واقعا مایه ی خجالته برای سایپا که بیاد موتورهای ایرانخودرو رو روی ماشین هاش بذاره

  6. والا وضعیت تولید و عرضه خودرو به طوری هولناک شده که بخاطر ترافیک عملا استفاده از خودرو منتفی هست..مسئولین کاسب و شرکت های تولیدی رانت خوار و کلاه بردار باید براساس شرایط کشور ، نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سریعا اقدام نمایند…در جاده های کشور هم دیگه امکان رانندگی نیست…

  7. واقعا حیف میشه اگه تیو فایوبزارن روی شاهین الان موتورش مگر چشه من ۲سال شاهین دنده ای دارم‌ خیلی عالی ماشین های ایران‌خودرو به‌ درد نمیخوره

  8. چقدر شما خوش باورید اینا میخوان شاهینو به قیمت یه میلیارد برسونن دارن ادا میان،،،با‌پلاس میشه ۸۰۰یه مدت دیگه با m16میشه ۱,میلیارد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط