وانت آریسان دو بهینه در راه بازار / نصب سیستم کنترل پایداری و دی‌لایت

از دست ندهید

وانت آریسان دو بهینه به مرحله تولید رسید. این خودرو از پیشرانه XU7 پلاس استفاده می‌کند و دیفرانسیل جلو است. آیا این خودرو بهتر از وانت آریسان قدیمی است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: وانت آریسان دو بهینه با نصب ملزومات استانداردهای ۸۵ گانه به مرحله تولید رسید. آریسان قدیمی از پیشرانه OHGVII پیکان استفاده می‌کرد و دیفرانسیل عقب بود. اما در آریسان دو این پیشرانه با موتور XU7 پلاس جایگزین شد و خودرو به دیفرانسیل جلو تبدیل شد.

با طرح جدید داشبورد در ایران در فیلم منتشر شده در کانال یوتیوب بیت ران آشنا شوید:

اما در وانت آریسان دو بهینه الزامات ۸۵ گانه استاندارد نیز روی این خودرو نصب شد. وانت آریسان قدیمی مشکلات متعددی از جمله ضعف توان، شکستن شاسی، کمبود امکانات، ضعف جلوبندی، در رفتن عقب خودرو، کمبود قطعات یدکی بدنه و… را داشت.

آیا این مشکلات در آریسان دو برطرف شد و خودرو ارزش خرید دارد؟

 

قوای محرکه جدید

وانت آریسان دو بهینه از پیشرانه XU7 پلاس به قدرت نود و هفت اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند. گیربکس پنج سرعته دستی سری BE خودرو هم جهت تحمل بار، مقاوم سازی شد. سایز ترمزهای کاسه‌ای عقب هم بزرگ‌تر شد تا قابلیت ترمز‌گیری بهتر شود.

اما نقطه ضعفی اصلی آریسان قدیمی، شاسی ضعیف آن بود که باعث شکستن کمر خودرو هنگام حمل بار می‌شد. 

غلامحسین اخلاقی مدیر پروژه وانت آریسان دو در مصاحبه اختصاصی به بیت ران گفت : “شاسی یکپارچه جدید این خودرو در بین خودروهای بازار کم نظیر است. این شاسی علاوه بر استحکام بالا، تحمل بار بیشتری را نیز برای خودرو فراهم کرده‌و اصلا قابل قیاس با شاسی آریسان قبلی نیست و به رانندگان این اطمینان را می‌دهیم که هیچ مشکلی برای شاسی نسخه جدید خودرو پیش نخواهد آمد.”

دو مخزن گاز سی و پنج کیلوگرمی نسل قبلی نیز جای خود را به یک مخزن هفتاد کیلوگرمی داده‌است.

چراغ مه شکن جلو، انتقال لاستیک زاپاس از پشت صندلی شاگرد به محفظه بار و صندلی‌های جدید نیز از دیگر تغییرات خودرو هستند.

شتاب و کیفیت سواری

وانت آریسان دو بهینه

شتاب و کیفیت سواری خودرو  به وضوح ارتقا یافت و علاوه بر کشش بهتر خودرو، قابلیت ترمز‌گیری و فرمان‌پذیری خودرو هم بهتر است. علاوه بر این از صدای زوزه دیفرانسیل آریسان قدیمی هم خبری نیست و عملکرد گیربکس و کلاچ خودرو هم نرم‌تر است.

اما نقطه ضعف این خودرو در بخش فنی، سبک بودن بیش از حد ضریب دنده دو است. به طوری که هنگام حمل بار و مواجه با سربالایی، دنده یک بیش از حد سنگین و دنده دو بیش از حد سبک است. از طرف دیگر خودرو دیفرانسیل جلو شده و هنگام حمل بار کله خودرو بلند می‌شود که هنگام تعویض دنده تیک آف می‌کند.

دیگر ضعف بزرگ وانت آریسان دو بهینه، هزینه بالای تعویض روغن 0W20 آن است که بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد!

با این وجود اگر از پشت فرمان آریسان قدیمی پشت این خودرو بنشینید، تفاوت عملکرد را کاملا حس می‌کنید. البته در مجموع عملکرد این خودرو قابل قبول است و شتاب‌گیری آن در نبود بار، از پژو پارس بهتر است!

این وانت قابلیت حمل ۶۰۰ کیلوگرم بار را دارد.

برای مطالعه تست رانندگی و باربری با این وانت روی لینک کلیک کنید.

امکانات جدید آریسان دو بهینه

وانت آریسان دو بهینه

وانت آریسان دو قبلا معرفی شد و به بازار نیز عرضه شد. وانت آریسان دو بهینه در بخش فنی تفاوتی با آریسان دو معمولی ندارد. اما تجهیزات مربوط به استانداردهای ۸۵ گانه روی آن نصب شده‌است.

این وانت حالا به سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم نمایش فشار باد تایرها، دیلایت و سنسور دنده عقب مجهز است.

وانت آریسان دو بهینه احتمالا تا پایان امسال به بازار عرضه می‌شود اما هنوز قیمتی برای آن مشخص نشده‌است.

بیشتر بخوانید:

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست‌ خورده‌چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران‌تر از مرسدس و ب‌ام‌و! / بحران آغاز شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار بیت ران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!




3 دیدگاه

  1. آریسان قدیم مشکل شاسی داشت که با تقویت شاسی این عیب تاحدودی برطرف شد ولی چون گاردون داشت هنگام با زدن جلو ماشین بلند نمیشد ولی درآریسان دو چون فاقد گاردون است هنگام بارزدن جلو خودرو بلند می‌شود ازایجهت ازظرفت حمل باربالا نمی‌شود استفاده کرد آقای طراح

  2. قیمتش خیلی پایینه هر از گاهی یه چیزکوچولواضافه میکنن قیمتو میبرن بالا جالبه خدایی تانوشته قیمتش معلوم نیست

  3. سلام و عرض ادب من ۷دی ۴۰۲ نقدی ثبت نام کردم اما خبری نیست آیا از تولید با آپشن‌های جدید می دن

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط