وانت آریسان ۲ بهینه شد + تست رانندگی خودرو

از دست ندهید

وانت آریسان ۲ با موتور جدید و برخی  تغییرات عرضه می‌شود. اما آیا خودرو ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: نسخه قبلی آریسان آن قدر پر‌اشکال بود که حتی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش هم آن را گردن نمی‌گرفتند و این خودرو تقریبا غیر قابل پذیرش بود.

قوای‌محرکه ضعیف، شاسی شکننده، جلوبندی ضعیف و استهلاک بالا از جمله معایب این خودرو بودند.

حالا با توقف تولید نسخه قبلی، ایران خودرو وانت آریسان ۲ را تولید کرده است.

آریسان جدید به پیشرانه XU7P مجهز شده و گیربکس سری BE هم مقاوم‌سازی شده است.

فیلم آریسان در یوتیوب 

با این تغییرات دیفرانسیل و گاردان هم از عقب خودرو حذف شده‌اند تا آریسان جدید یک وانت دیفرانسیل جلو باشد.

اما این تغییرات دقیقا چه هستند و چه قدر به ارتقای خودرو کمک کرده‌اند؟

قوای محرکه و شاسی جدید

غلامحسین اخلاقی مدیر پروژه وانت آریسان دو در مصاحبه اختصاصی به بیت ران گفت : “شاسی یکپارچه جدید این خودرو در بین خودروهای بازار کم نظیر است.

 

این شاسی علاوه بر استحکام بالا، تحمل بار بیشتری را نیز برای خودرو فراهم کرده و اصلا قابل قیاس با شاسی آریسان قبلی نیست و به رانندگان این اطمینان را می‌دهیم که هیچ مشکلی برای شاسی نسخه جدید خودرو پیش نخواهد آمد.

این خودرو به پیشرانه جدید XU7 پلاس نیز مجهز شده تا استانداردهای روز را پاس کنیم و گیربکس سری BE مورد استفاده در این خودرو، با شرایط  خودروی کار تطبیق داده شده است.

این تغییرات باعث شده تا خودرو شتاب و کشش بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد.”

فیلم پیشرانه XU7پلاس در یوتیوب 

پیشرانه XU7 پلاس نسخه به روز شده پیشرانه XU7 است که حالا حدود ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور دارد.

برای اطلاعات بیشتر راجع به این پیشرانه می‌توانید گزارش پایین را بخوانید.
تست و بررسی پژو پارس موتور جدید ؛ موتور XUP زیر فشار 
آزمایش رانندگی
وانت آریسان ۲
وانت آریسان ۲

داخل این خودرو به میزان ۶۵۰ کیلوگرم بلوک سیمانی قرار گرفته بود و برنامه تست شیب روی این خودرو در سربالایی‌های غرب تهران بود.

با نشستن روی صندلی راننده که استفاده از پارچه نرم تر برای پوشش آن، حس بهتری نسبت به نسخه قبل داشت، خودرو را استارت می زنیم.

شنیدن صدای آشنای پیشرانه XU7 به جای ناله های پیشرانه پیکان (OHGV II) نسخه قبلی کمی دلمان را قرص می‌کند.

با تغییرات اعمال شده در گیربکس و دیسک و صفحه، کلاچ خودرو نرم تر شده و با فشردن آن، دسته دنده با ارگونومی بهتر را در حالت یک قرار می‌دهیم.

خودرو حتی با ۶۵۰ کیلوگرم بار هم می‌توانست تیک آف کند!

شتاب و کشش خودرو به طرز محسوسی بهبود پیدا کرده و از صدای ناله پیشرانه و زوزه دیفرانسیل نسخه قبلی خبری نبود.

در دنده دو خودرو کمی کپ دارد که البته قابل گذشت بود و در حالت دنده یک به دو هم امکان تیک آف وجود داشت!

وارد یک سربالایی تند می‌شویم و به خودرو فشار می آوریم که خوشبختانه ناامیدمان نمی کند و مانند یک سواری معمولی حرکت می کند.

در کل شتاب و کشش خودرو قابل قبول بود تا حدی که تصور شتاب گیری با این خودرو بدون بار وسوسه کننده بود!

اما در پیچ ها یا مواجه شدن با دست اندازها که نسخه قبلی تقریبا غیر قابل کنترل می شد، این خودرو همچنان پایدار بود و از لرزش های شدید نسخه قبلی هم خبری نبود.

به علت خالی بودن مخزن گاز خودرو، امکان بررسی عملکرد در حالت گاز سوز وجود نداشت.

توان ترمزگیری (دیسکی مجهز به EBD+ABS در جلو و کاسه ای در عقب ) خودرو نیز به وضوح بهبود پیدا کرده بود و از لرزش ها و حالت اسفنجی گونه نسل قبلی خبری نبود.

فضای کابین کاربردی‌تر
وانت آریسان ۲
وانت آریسان ۲

آریسان جدید در داخل کابین هم تغییراتی داشته است و می توان گفت با فضای کابین کاربردی‌تری مواجه هستیم.

اخلاقی در این‌باره به بیت ران گفت : “در آریسان قبلی زاپاس خودرو در پشت صندلی شاگرد قرار گرفته بود که در نسخه جدید این مورد اصلاح شد و به زیر فضای بار انتقال پیدا کرد.”

با این تغییر فضای شاگرد در عمل بهبود پیدا کرده است. همچنین رودری‌ها با طرح جدید جایگزین شده‌اند و تریم صندلی‌ها هم کمی زیباتر شده‌اند.

همچنین شارژر فندکی هم به داخل کابین اضافه شده و با توجه به حذف تونل میل گاردان، فضای وسط کمی جادارتر شده و موقعیت دسته دنده هم مناسب‌تر شده است.

این خودرو به مه شکن جلو و سنسور دنده عقب نیز مجهز شده است.

ظرفیت مخازن سوخت و میزان باربری

اخلاقی درباره ظرفیت مخازن سوخت این وانت به بیت ران گفت: “دو مخزن گاز ۷۰ کیلوگرمی نسل قبلی (۲*۳۵) جای خود را به یک مخزن ۷۵ کیلوگرمی داده است.”

این در حالی است که باک بنزین کوچکتر شده و از ۵۲ لیتر به ۴۰ لیتر رسیده که با توجه به مصرف سوخت پایین تر پیشرانه جدید، نباید چندان نگران کننده باشد.

اخلاقی درباره میزان باربری خودرو تصریح کرد: “این خودرو می‌تواند ۶۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند که با اضافه کردن وزن دو سرنشین، میزان باربری خودرو ( وزن ناخالص ) مجموعا ۷۵۰ کیلوگرم است.”

هر چند میزان باربری ۶۰۰ کیلوگرمی برای یک وانت در مقایسه با میزان بار مجاز هزار و ۶۰۰ کیلوگرمی وانت نیسان که بعضا تا ۴ تن هم بار می‌خورد، کم به نظر می‌رسد، اما باید خاطر نشان کرد که نیسان وانت جونیور در کل دنیا یک استثنا به حساب می آید!

چرا که تویوتا هایلوکس نیز تنها مجاز به بردن بار ۵۰۰ کیلوگرمی است و حتی پیک آپ های آمریکایی هم ظرفیت باربری زیر یک تن دارند.

چرا که این خودرو ها باید در شهر هم ایمن باشند و بیشتر روی توان یدک‌کشی آن ها تمرکز شده است.

جمع بندی
وانت آریسان ۲
وانت آریسان ۲

قوای محرکه خوب، فضا و امکانات نسبتا خوب داخل کابین در مجموع آریسان جدید را به خودروی کار بهتری تبدیل کرده است که حتی قابلیت صادرات به کشورهای جهان سوم را هم دارد.

البته باید گفت که کیفیت قطعات تزیینی بیرون خودرو مانند آینه های جانبی یا پوشش های پلاستیکی اطراف محفظه بار همچنان مرغوب نیست و احتمالا با گذشت زمانی کوتاه مانند نسل قبلی مستهلک می‌شوند.

اما باید دید آیا خدمات پس از فروش و تامین قطعات وانت آریسان ۲ نظر مالکین را جلب و بدنامی نسخه قبلی را پاک می‌کند؟

این خودرو در کارخانه ۲۸۵ میلیون تومان قیمت دارد و پیش بینی می شود با توجه به دلال پسند نبودنش، در محدوده ۳۲۰ میلیون تومان در بازار آزاد قیمت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل فقط تا ۳ هفته آینده به روز است
آغاز تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرودیزل + مشخصات خودرو
خودروهای وارداتی جدید تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات ایران خواهند شد
FMC T5 با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می‌رسد
خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی مشتری ندارند؟
مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 




17 دیدگاه

  1. هدف این ماشین با توجه به موتور گیربکس جایگزینی کاربری حال حاضر ال ۹۰ وانت هست نه پراید وانت. این موتور قابلیت دستکاری زیادی دارد.

  2. یک هفته ای هست یکی گرفتم شتاب ورانندگی بسیار خوبی دارد هیف که سپر جلو پژویی نشده واینه هاش برقی نیست اسم اینو باید وانت پرشیا میزاشتن تا اون ذهنیت منفی از بین میرفت

  3. با سلام. چرا فیلم ها رو در یوتیوب بارگذاری می کنید؟ با توجه به وضعیت اینترنت و فیلترشکن ها امکان دسترسی به یوتیوب وجود نداره. لطفاً ویدئو ها رو در خود سایت یا آپارات بذارید. ممنون

  4. کلا وانت پیکان معمولی هم وانت خوبی نبود اما در مقابل اریسانها وانت تویوتا محسوب میشه، اون قدری که ماشین چرتی هستن اینها ،

  5. من ۱ماهه وانت آریسان ۲ گرفتم واقعا نسبت به بقیه وانت ها هم سواریش عالیه هم شتابش فوق العاده ست،یک تن و ۲۰۰ کیلو بارداخلش زدم سربالایی هارو عالی رفته شاسیشم عالیه

  6. سلام
    بنده سری اول که اومد یکی خریدم تو این چهار ماه حدود ده هزار تا راه رفتم باهاش واقعأ با اریسان های معمولی قابل قیاس نیست فقط از رو ظاهر شبیه هم هستن ای کاش اسمشو عوض میکردن با یه سپر و جلوپنجره جدید تا ذهنیت بد از اون اشغالهای قبلی از روش برداشته میشد
    منم اول از بار زدن زیاد روش میترسیدم ولی هر بار یکم به بارم اضافه کردم تا حالا به هزارو چهارصد کیلو رسیدم که نه کوبش داشته نه ضعف حرکت و ترمز کولر هم گرفتم واقعأ عالیه هر کس نیاز داره بخره خیرشو ببینه

  7. نویسنده مقاله حتی نمیدونه علت تیک آف کشیدن خودرو نه توان موتور که عدم گریپ کافی محور محرک بعلت بار پشت کابین هست . تازه بار قبل از محور عقب سوار شده . تصور کنید انتهای محفظه بار و مرتفع تر بارگیری بشه . توی سربالای بجای راه رفتن فقط تیک آف میکشه و کلاچ به فنا میره …

  8. همه. ماشین. های. جدید. بی کیفیت. هستن . .فقط خرج. بالا. روکش. سپر اریسان پنج .. لنتش یک میلیون صحفه. کلاچ. شش تومن….. ب سال. نمیکشه. باز. مخارج. دیگه. جدار از موتور. و گیربکس . بیی کیفیت ک با. صلوات. و ذکر. هر دفعه. باید. استارت. زد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط