مدیرعامل سایپا: امکان تبدیل حواله خودرو فقط با مدل بالاتر

از دست ندهید

مدیرعامل سایپا ضمن اشاره به تحویل خودروهای چانگان با تکمیل وجه از سوی متقاضیان، درباره امکان تبدیل حواله خودرو ها به سایر محصولات توضیح داد. تیموری گفت: کسانی که در سامانه ثبت‌نام و ۵۰ درصد وجه را واریز کرده‌باشند، امکان تغییر خودرو برای آنها وجود ندارد. مگر در صورتی که بخواهند مدل خودروی خود را ارتقا دهند.

بیت‌ران – تحویل خودروهای وارداتی چانگان و فروش آن از طریق سامانه یکپارچه، تبدیل حواله خودرو ها و پرداخت جریمه‌های دیرکرد و عرضه محصولات سایپا در مرحله سوم طرح یکپارچه از جمله سوالاتی بود که مدیرعامل سایپا به آن‌ها پاسخ داد.

محمدعلی تیموری با بیان اینکه سایپا همیشه در بخش خودروهای وارداتی و مونتاژ فعال بود، گفت: در دهه ۹۰ با وجود اینکه بهترین کمپانی خارجی شرکای تجاری سایپا بود، اما به دلیل مسائلی که در گروه خودروسازی سایپا به وجود آمد این گروه از بخش واردات و مونتاژکاری به طور کل حذف شد. اما سال گذشته که قانون واردات خودرو در مجلس مصوب شد ما نیز از قانون تمکین کردیم. و برای تنظیم بازار با شرکای تجاری خود در کشورهای مختلف وارد مذاکره شدیم.

 

وی ادامه داد: خردادماه سال گذشته چند نمونه خودرو وارد کشور کردیم. استانداردهای آن هم مورد بررسی قرار گرفت. در بهمن‌ماه همان سال موفق به ثبت سفارش و حمل خودروها به ایران شدیم. که در فاز اول ۱۱۰۸ خودرو وارد گمرک شد و تا تیرماه سال‌جاری درگیر مسائل ترخیص بود.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی سایپا (چانگان) بعد از ورود به کشور چه بود؟ گفت: این خودروها پس از ترخیص از گمرک قیمت‌گذاری شدند. سپس هزینه عوارض گمرک و شماره گذاری و پلاک نیز به آن اضافه شد. در حقیقت افزایش قیمت خودروهای چانگان ناشی از اعمال هزینه‌های ذکر شده‌بود که دست سایپا نیز نبود.

وجه تکمیل شود، خودروها را تحویل می‌دهیم

وی اضافه کرد: از روزی که اولین خودرو وارداتی تحویل و قیمت‌ها اعلام شد تا امروز برای ۲۰۰ نفر از متقاضیان فاکتور صادر کردیم. زمانی که برای متقاضیان فاکتور صادر شود آنها باید مابه‌ التفاوت را واریز کنند. پس از آن برای آنها درخواست پلاک می‌شود. که این فرآیند ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.

تیموری تصریح کرد: در طول دو هفته ۶۰ خودروی وارداتی پلاک ملی چانگان را تحویل دادیم. مابقی نیز توسط خریداران در حال تکمیل وجه است و پس از آن نیز خودرو تحویل داده‌خواهد شد. زیرا خودروها در سایپا موجود بوده‌و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. فقط مساله فرآیند تکمیل وجه توسط مشتری‌ها و شماره‌گذاری است.

وی همچنین افزود: در حال حاضر پارس خودرو هزار خودرو از برند زوتی وارد کرد که این خودروها در پارس خودرو موجود هستند. اگر قیمت‌ها به ما اعلام شود، سریعا از سامانه متمرکز وزارت صمت برای ثبت نام فراخوان خواهیم داد.

۱۰۰۰ خودرو چانگان دیگر در راه ایران

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه برای خودروهای “چانگان و DL5″، بیست و نه‌هزار هزار ثبت سفارش در وزارت صمت داشتیم، گفت: باید فرآیند تامین و تخصیص ارز این خودروها طی شود. همچنین طی روزهای آینده هزار دستگاه چانگان به سمت ایران حرکت خواهد کرد. دو هزار دستگاه دیگر نیز در فرآیند ساخت است. در حقیقت این ۲۹ هزار دستگاه بر اساس سفارش و تخصیص ارز تولید و تحویل می‌شود.

تبدیل حواله خودرو به خودروهای قبلی امکان پذیر نیست

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که حواله‌های خریداری شده‌قابل تغییر به خودروی دیگری است؟ گفت: کسی که در سامانه متمرکز ثبت نام و سایپا آن را فراخوان کرده‌و ۵۰ درصد وجه را نیز واریز کرده‌خودرو دیگر به نامش است. یعنی شاسی برای آن تولید می‌شود و امکان تغییر وجود ندارد. مگر در صورتی که متقاضی بخواهد مدل خودرویش را ارتقا دهد.

به طور مثال شاهین دستی ثبت نام کرده‌و بخواهد آن را تبدیل به شاهین اتومات کند. در غیر این صورت تبدیل حواله خودرو به خودروهای قبلی امکان پذیر نیست. یعنی کسی که کوییک ثبت نام کرد نمی‌تواند آن را به تیبا تغییر دهد. زیرا مدل قدیمی است و بایدتبدیل حواله خودرو به مدل‌های جدید باشد.

وی عنوان کرد: تا اسفند ماه تعهد داریم که روی خودروهای سواری استانداردهای ۸۵ گانه را اجرا کنیم. همه خودروهای ما مجهز به سیستم ترمز ESP می‌شود.

پرداخت جریمه دیر کرد؛ در صورت تکمیل وجه ۱۰۰ درصدی

مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پرداخت جریمه دیرکرد تحویل خودرو نیز اشاره کرد و گفت: جریمه دیرکرد به کسانی تعلق می‌گیرد که تکمیل وجه صدرصدی کرده‌باشند و فاکتور برای آنها صادر شده باشد. که در این صورت خودروساز تعهد می‌دهد در تاریخ مشخصی خودروی آنها را تحویل دهد. و از آن روز به بعد هر تاخیر که پیش آید جریمه به آنها پرداخت خواهد شد.

تیموری در پاسخ به اینکه آیا سایپا برنامه‌ای برای فروش قسطی خودرو دارد یا خیر؟ گفت: تا زمانی که در سامانه متمرکز متقاضیانی در صف انتظار خرید باشند مجاز هستیم که فقط از سامانه فراخوان دهیم. این اجازه وجود ندارد که حتی برای فروش یک خودرو هم از طرح‌های لیزینگی استفاده شود.

ورود به مرحله سوم طرح یکپارچه با خودروهای جدید

مدیرعامل سایپا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سایپا قصد ورود به طرح فروش یکپارچه خودرو در مرحله سوم را دارد یا خیر؟ گفت: قصد داریم خودروی شاهین اتومات را از طریق سامانه برای پیش فروش قرار دهیم. انتظار داریم ۴۰ هزار خودرو را از سامانه متمرکز پذیرش کنیم. در مهرماه خودروی جدید اطلس را در سامانه خواهیم داشت که قیمت آن نیز مشخص و ابلاغ شده است. انتظار داریم که حداقل ۳۰ تا ۳۵ هزار متقاضی برای آنها جذب کنیم. همچنین در آبان‌ ماه خودروی جدید سهند را در سامانه فراخوان خواهیم کرد. خودرویی که با برند پارس خودرو عرضه خواهد شد.

تیموری در پاسخ به این سوال که این خودروهای جدید قرار است جایگزین کدام یک از محصولات سایپا شود؟ گفت: در گروه ساپیا تنوع محصول کمی داشتیم به خصوص که خرداد ماه سال گذشته سازمان استاندارد دستور توقف تولید تیبا ۱، تیبا ۲ و ساینا را صادر کرد. همین موضوع باعث کاهش تنوع شده‌بود. بنابراین بر توسعه محصولات متمرکز شدیم. در سواری و تجاری حجم محصولات خوبی وجود دارد. امسال ۸ محصول جدید عرضه خواهیم کرد. این تنوع محصول باعث خواهد شد مشتری‌ها حق انتخاب داشته‌باشند. در حقیقت خودروهای جدید جایگزین هیچ محصولی نمی‌شوند و تنها یک قسمت از بازار را می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

سلاجقه: خودرو وارداتی باید مجوز محیط زیست دریافت کند

تعطیلی بهمن موتور حقیقت دارد؟ احتمال توقف عرضه فیدلیتی، ریسپکت و دیگنیتی

قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ ۲ اعلام شد

خودروهای ۸۰۰ میلیونی بازار را بشناسید / خارجی کارکرده یا ایرانی صفر؟

پیکاپ KMC T9 به پایتخت رسید / سیر تا پیاز محصول جدید کرمان موتور

پیکاپ کارون ارزش خرید دارد؟ / سنگین‌تر و ضعیف‌تر از نیسان آبی!

مزدا ۳ بهمن موتور در یک قدمی بازار / راهنمای جامع مزدا ۳ چینی در ایران




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط