دانگ‌فنگ فنگون E5 کراس‌اوور پلاگین هیبریدی جدید بهمن موتور / بررسی تخصصی

از دست ندهید

دانگ‌فنگ فنگون E5 یا Landian E5 نمونه پلاگین هیبرید هفت نفره همان دیگنیتی بهمن موتور است که در چین با ظاهری جدید به فروش می‌‌رسد. این کراس اوور هیبریدی با موتور ۱.۵ لیتری و باتری‌های ۱۷.۵۲ کیلوواتی خود می‌تواند تا ۱۱۵۰ کیلومتر را بدون توقف پشت‌سر بگذارد. دانگ‌فنگ فنگون E5 احتمالاً به عنوان یکی از محصولات زیر مجموعه BM Cars به زودی توسط بهمن موتور رونمایی خواهد شد.

دانگ‌فنگ فنگون E5

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: دانگ‌فنگ فنگون E5 خودرویی کاملاً جدید در بازار خودرو چین است. این محصول همان Fengon ix7 است که با قوای محرکه پلاگین هیبریدی و ظاهر فیس لیفت در چین وجود دارد.

Fengon ix7 هم در حقیقت همان دیگنیتی بهمن موتور است که به‌صورت پنج و هفت نفره در چین به فروش می‌رسد. فراموش نکنیم که یکی از مدیران اسبق خودروسازی کارمانیا در نظر داشت Fengon ix7 را به‌جای محصولات BYD در ایران تولید کند.

دانگ‌فنگ فنگون E5

دانگ‌فنگ فنگون E5 برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو Haikou امسال (۲۰۲۳) رونمایی شد و برای نخستین بار در فروردین ماه امسال فروش آن در چین شروع شد.

 

این کراس اوور پلاگین هیبرید بر روی پلتفرم DE-i کمپانی Seres چین استوار است که براساس اطلاعات برند مادر، توسط هوش مصنوعی تولید شد.

دانگ‌فنگ فنگون E5

سامانه هیبریدی این خودرو هم که DHT300 نام دارد، توسط شرکت Vision Power تولید شد که یکی از شرکت‌های زیر مجموعه برند BYD است.

دانگ‌فنگ فنگون E5 در چهار تیپ مختلف در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. ارزان‌ترین تیپ پنج نفره این خودرو با پیمایش ۸۷ کیلومتری، ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۹۵۳ میلیون تومان است.

اما گرانترین تیپ دانگ‌فنگ فنگون E5 در چین ۱۵۳ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم که معادل یک میلیارد و ۴۸ میلیون تومان است، برای خرید مدل هفت هفره E5 توسط چینی‌ها پرداخت می‌شود.

مشخصات فنی دانگ‌فنگ فنگون E5

دانگ‌فنگ فنگون E5

دانگ‌فنگ فنگون E5 در چهار تیپ و دو قوای محرکه به مشتریان چینی فروخته‌می‌شود. هر چهار تیپ این خودرو از یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سی‌سی) استفاده می‌کنند که با کد F31A تولید می‌شود.

این موتور تنفس طبیعی با نسبت تراکم ۱۵.۵ به یک می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نسبت تراکم بالا در موتور این خودرو گرچه منجر به کارایی بهتر موتور می‌شود و مصرف را کاهش می‌دهد، اما به شدت نیاز به سوخت با کیفیت دارد.

دانگ‌فنگ فنگون E5

جدای از این نکته، موتورهای تراکم بالا به تغییرات دما و فشار هم حساس هستند. به همین دلیل، کمپانی مادر اعلام کرد که برای به‌حرکت درآوردن دانگ‌فنگ فنگون E5 نیاز به ۶۰ لیتر سوخت با اکتان ۹۲ دارید.

موتور بنزینی E5 به تنهایی نیروی لازم برای حرکت این خودرو ۱۸۰۰ کیلوگرمی را تأمین نمی‌کند. خریداران این خودرو می‌توانند E5 را با دو نوع باتری با حجم‌های ۱۷.۵۲ و ۱۹.۴ کیلووات ساعت خریداری کنند. پس از شارژ این باتری‌ها، مجموع قدرت قوای فنی این کراس اوور پلاگین هیبریدی به ۱۷۶ اسب بخار نیرو و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد.

نمونه ۱۷.۵۲ کیلووات ساعتی براساس استاندارد WLTC می‌تواند ۸۷ کیلومتر را فقط با نیروی باتری حرکت کند. نسخه ۱۹.۴ کیلووات ساعتی هم طبق همین استاندارد، ۹۴ کیلومتر در حالت الکتریکی پیمایش دارد.

نیرو و گشتاور موتور دانگ‌فنگ فنگون E5 توسط گیربکس E-CVT به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود. شتاب رسمی نمونه ۱۷.۵۲ کیلووات ساعتی، ۸.۲۱ ثانیه اعلام شد و این رقم برای نسخه ۱۹.۴ کیلووات ساعتی، ۷.۴ ثانیه است. سرنشینان هر چهار تیب این خودرو نیز می‌توانند در نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت را تجربه کنند.

E5 با گارانتی ۶ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتری به فروش می‌رسد که این مدت زمان برای گارانتی مجموعه باتری این خودرو، ۸ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است.

ابعاد و اندازه‌های دانگ‌فنگ فنگون E5

طول، عرض و ارتفاع این کراس اوور پلاگین هیبریدی برابر است با ۴۷۶۰×۱۸۶۵×۱۷۱۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۸۵ میلیمتر اعلام شد.

این کراس اوور چینی که ۱۸۰ میلیمتر از سطح زمین فاصله دارد، با زاویه ۱۹ درجه می‌تواند وارد ناهمواری‌های جاده شود و زاویه خروج آن نیز ۲۵ درجه است.

نکته قابل توجه در E5 این است که قابلیت شارژ سریع در این خودرو وجود ندارد. در واقع باتری‌های این خودرو را فقط در حالت شارژ معمولی می‌تواند در مدت ۴ ساعت شارژ کرد.

کمپانی مادر همراه این خودرو، کابل‌های شارژ آن را هم به خریدار ارائه می‌دهد و با استفاده از کابل‌های مخصوص می‌تواند از انرژی موجود در باتری‌های آن هم استفاده کرد. یعنی اگر در خارج از خانه نیاز به شارژ لپ‌تاپ یا روشن کردن کتری برقی خود دارید، می‌توانید از شارژ باتری‌های E5 استفاده کنید.

امکانات رفاهی دانگ‌فنگ فنگون E5

فضای داخلی دانگ‌فنگ فنگون E5 ساده و بدون اغراق است و تلاش شد تا با استفاده از نمایشگرهای بزرگ، دسته‌دنده الکتریکی و فرمان Two Spoke این بخش مدرن‌تر به نظر برسد.

دانگ‌فنگ فنگون E5 با رینگ‌های ۱۸ اینچی و تایرهای ۲۲۵/۵۵ برای مدل ۱۷.۵۲ کیلووات ساعتی به فروش می‌رسد. نمونه ۱۹.۴ کیلووات ساعتی این خودرو اما با رینگ‌های ۱۹ اینچی و تایرهای ۲۳۵/۵۰ قابل خرید است. تایر زاپاس هم برای هیچکدام از مدل‌های E5 پیش‌بینی نشده‌است.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS و ایربگ راننده و سرنشین کناری در همه تیپ‌ها وجود دارند. دو نمونه ۱۹.۴ کیلووات ساعتی اما مجهز به ایربگ‌های جانبی نیز هستند. ایربگ پرده‌ای هم به صورت یک آپشن در صورت پرداخت مبلغ بیشتر برای همه تیپ‌های این خودرو قابل سفارش‌گذاری است.

سنسور پارک جلو، هشدار بازشدن درب‌ها و دوربین ۳۶۰ درجه فقط در مدل‌های ۱۹.۴ کیلووات ساعتی وجود دارد. اما مدل‌های ۱۷.۵۲ کیلووات ساعتی فقط با سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب به دست مشتری می‌رسند.

همه تیپ‌های دانگ‌فنگ فنگون E5 دارای کروز کنترل، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی و سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سرازیری و سربالایی هستند.

اما مدل‌های ۱۹.۴ کیلووات ساعتی به غیر از این موارد با هشدار نقاط کور، هشدار برخورد از عقب و سانروف پانورامیک قابل خرید هستند. این در حالیست که مدل‌های ۱۷.۵۲ کیلووات ساعتی فقط سانروف دو حالته دارند.

استارت دکمه‌ای در همه مدل‌ها استاندارد است. اما مدل‌های ۱۹.۴ کیلووات ساعتی دارای ورود بدون کلید، درب صندوق عقب برقی حافظه‌دار، دوربین ثبت وقایع، شارژر بدون سیم تلفن، صندلی برقی راننده، سنسور باران، تهویه اتوماتیک و فیلترهای تهویه هستند.

همه تیپ‌ها با نمایشگر کلاستر ۷ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، چراغ‌های LED، چراغ روشنایی روز و برف‌پاکن عقب به فروش می‌رسند. اما وجود ایرکاندیشن دستی در مدل‌های ۱۷.۵۲ کیلووات ساعتی عجیب است.

آمار فروش دانگ‌فنگ فنگون E5 در چین

با گذشت پنج ماه از آغاز فروش دانگ‌فنگ فنگون E5 آمارها نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید این کراس اوور پلاگین هیبریدی بسیار پایین است. به‌طوری‌که حتی در طول پنج ماه گذشته، فروش این خودرو حتی به پانصد دستگاه در یک ماه هم نرسید.

E5 در فروردین ماه امسال ۲۵۰ مشتری داشت. این رقم در اردیبهشت ماه به ۴۸۳ دستگاه رسید که برای آن یک رکورد به‌شمار می‌رفت. با رسیدن‌به خرداد ماه آمارهای فروش این کراس اوور پلاگین هیبریدی به زیر ۴۰۰ دستگاه در ماه رسید.

به‌طوری‌که در خرداد، مرداد و تیر ماه به ترتیب ۳۷۶، ۳۵۲ و ۳۴۳ دستگاه از آن توسط چینی‌ها خریداری شد. این بدان معناست که در طول پنج ماه، کل فروش دانگ‌فنگ فنگون E5 در بازار خودرو چین فقط ۱۸۰۴ دستگاه بود. به همین دلیل این کراس اوور هیبریدی اکنون یکصد و سی و ششمین کراس اوور پر فروش در کشور چین است!

آیا دانگ‌فنگ فنگون E5 ارزش خرید دارد؟

دانگ‌فنگ فنگون E5 بهمن موتور

آمار فروش بسیار ضعیف و ظاهر نه چندان مدرن دانگ‌فنگ فنگون E5 باعث شد که تقاضا برای خرید این خودرو در چین پایین باشد. باید قبول کرد که با کراس‌اووری رو به رو هستیم که گرچه نسخه فیس‌لیفت و پلاگین هیبرید Fengon ix7 است، اما خود Fengon ix7 هم خودرویی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شد.

برای اینکه بدانیم E5 ارزش خرید دارد یا خیر، باید به اتاق‌های پرسش و پاسخ خریداران این خودرو در وب‌سایت‌های چینی سر بزنیم. بسیاری از خریداران این خودرو عنوان کردند که مدت زمان واقعی شارژ باتری‌های دانگ‌فنگ فنگون E5 چیزی بین ۵ تا ۶ ساعت است.

براساس اطلاعات دانگ‌فنگ فنگون، مصرف میانگین سوخت E5 دقیقاً ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. اما خریداران چینی این خودرو عنوان کردند که وقتی شارژ باتری‌های آن تمام می‌شود، مصرف به دلیل وزن خودرو افزایش پیدا می‌کنند و موتور قدرت کافی برای طی مسیر را ندارد. از همین رو خریداران به هم توصیه می‌کنند که به طور مداوم باتری‌ها را شارژ نگهدارند.

با توجه به قوانین جدید، دولت ارز برای واردات خودرو را فقط برای خودروهای برقی و هیبریدی در نظر گرفته‌است. به همین دلیل بسیاری از خودروسازان و مونتاژکاران داخلی، آسیمه‌سر در خیابان‌های چین به دنبال خودروهای برقی و هیبریدی هستند.

گرچه هنوز زیر ساخت لازم برای خودروهای برقی در ایران فراهم نیست، اما شرایط برای استفاده از خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی مسیر است.

به همین دلیل استفاده از این خودروها هم به بهبود شرایط آب و هوا کمک می‌کند و هم موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور خواهند شد.

به شرط آنکه مونتاژکاران در انتخاب محصول چینی خود بالاترین دقت لازم را داشته‌باشند. چرا که در غیر این صورت، این مشتری ایرانی است که باید بتواند از پس مخارج تعمیر این خودروها برآید.

بیشتر بخوانید:

هواکش روی کاپوت پژو ۲۰۷ چرا حذف شد؟ / ایران خودرو توضیح داد

اطلس سایپا بررسی شد / اولین دیدار با چهره جدید تیبا

قیمت تارا در روسیه چقدر است؟ / نظر روس‌ها درباره تارا ایران خودرو

خودروساز جدید به جمع خودروسازان کشور اضافه می‌شود؟




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط