کی ام سی T8 یا KMC T8 پیکاپ معروف این روزهای بازار، حاشیههای زیادی به دنبال خود داشتهاست. در میان طرفداران آفرود و مالکان خودرو و همچنین تعمیرکاران، مطالب مختلفی از خرابیهای زیاد، تواناییهای خارج از جاده، مزایا و معایب کی ام سی T8 گفته میشود که البته اغراق زیادی هم درباره آن وجود دارد. با بررسی تخصصی بیتران از کی ام سی T8 همراه باشید.
بیت ران – رضانوروزی: برخلاف بسیاری نقاط جهان، بازار پیکاپ تراکها (Pickup Truck) در ایران رونق چندانی ندارد و بازار آن در ایران به دو بخش تقسیم شدهاست.
بخش باربری با وانتهای سبک خودروسازان داخلی همچون آریسان، پراید وانت و کارا پوشش داده میشود و وانت پیکاپهای مونتاژی تنها برای آفرود خریداری میشوند. یکی از این مونتاژیهای مخصوص آفرود کیامسی T8 است.
معرفی و طراحی ظاهری
کیامسی T8 یا در واقع جک T8 یک پیکاپ نسبتا بزرگ آفرودی و محصولی از خودروسازی JAC چین است که در کرمان موتور مونتاژ میشود.
طراحی ظاهری جلوی KMC T8 به واسطه جلوپنجره بزرگ کرومی حالتی خشن و تهاجمی دارد و چهرهی مناسبی به خودرو بخشیدهاست. نمای جانبی طراحی ساده اما پخته و متناسبی دارد و خبری از حجمها یا خطوط اضافه نیست.
<p
>
نمای عقب خودرو هم ساده و مشابه بسیاری از پیکاپهای دیگر است و طراحی قابل قبولی دارد. در مجموع طراحی بیرونی کی ام سی T8 به واسطه طراحی مناسب بدنه، رکابهای جانبی، محافظ لبه گلگیر و رینگهای مناسب نسبت به سایر محصولات روز دنیا نمره قابل قبولی دریافت میکند.
چراغ های جلو زنون با عدسی برای تنظیم شدت نور و چراغ های عقب به کمک تکنولوژی LED طراحی شدهاند. البته چراغهای عقب از کیفیت بیبهرهاند و با کوچکترین ضربه خواهند شکست و خرید یدک آن هم به دلیل نایابی قطعات یدکی محصولات چینی چندان راحت نخواهد بود.
طراحی داخلی
با ورود به فضای کابین چند نکته جلب توجه میکند. اولین نکته، کابینی شبیه به SUVها است که طراحی ارگونومیک و نسبتا بروزی دارد.
در مرکز داشبورد یک مانیتور نسبتا بزرگ قرار دارد که با شش بلندگو همراهی میشود. متریال داشبورد از پلاستیک خشک است که در خط میانی با چرم مصنوعی پوشش دادهشدهاست.
فرمان کمی کوچک به نظر میرسد اما کلیدهای کنترلی آن عملکرد مناسبی دارد. کیفیت متریال چندان به دل نمیزد و در بلندمدت قطعا آسیب زیادی خواهددید.
صندلیهای خودرو اصلا جالب نیست و در قسمت نشیمنگاه تنها برای با قد کوتاه مناسب است. این صندلیها قطعا در سفرهای متوسط و طولانی مدت خستهکننده خواهندبود.
صندلیهای ردیف عقب هم به حالت نیمکتی طراحی شدند که اصلا نرم نیستند. اما نکته مهم راجب صندلیهای این خودرو این است که این سبک صندلی در پیکاپها نسبتا متداول است و در دیگر رقبای چینی هم اوضاع همین است.
پیشرانه
جک T8 از یک پیشرانه با حجم دقیق ۱۹۹۷ سیسی از خانواده موتور گرینجت شرکت جک استفاده میکند. این موتور به کمک توربوشارژ توانایی تولید ۱۷۴ اسببخار قدرت را در ۵۰۰۰ دوربردقیقه و ۲۹۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دوربردقیقه دارد.
وجود ماکزیمم گشتاور از ۱۸۰۰ دوربردقیقه نکته خوبی روی کاغذ است. اما تجربه مالکان از کشش ضعیف این خودرو در دورهای پایین حکایت دارد.
مالکان T8 برای جبران این ضعف دور موتور را در محدوده نزدیک ۳۰۰۰ دوربردقیقه نگهمیدارند تا با ورود توربو به مدار قدرت بیشتری در اختیار باشد و ضعف گشتاور جبران شود.
کی ام سی T8 تنها با یک گیربکس ۶ سرعته دستی عرضهمیشود که رایجترین ایراد آن ضعف شدید در دیسک کلاچ و سوختن آن است. این ضعف به قدری پررنگ است که خودروهای با کارکرد زیر ۵ هزار کیلومتر هم درگیر آن هستند.
این خودرو دو دیفرانسیل، به صورت ۴WD نیرو را به محورها منتقل میکند که با قفل دیفراسیل مکانیکی در محور عقب به دست مشتریانش میرسد.
قفل دیفراسیل مکانیکی نسبت به نوع الکترونیکی این مزیت را دارد که عملکرد آن به صورت اتوماتیک مکانیکی انجام میگیرد و نیاز به فعال و غیر فعال کردن آن نیست.
حل مشکل سوختن توربو
موتور این خودرو با جک S5 مشترک است. این موتور در جک S5 به مشکلات توربو معروف بود که بعضا در کیلومترهای خیلی پایین به سوختن توربو منجر میشد.
اما جک برای حل این موضوع راهحلی ارائه کرد و تغییراتی روی موتور انجام داد که به حل این موضوع منجر شدهاست. این راهحل افزودن یک واترپمپ الکترونیکی برای خنککاری توربو است که پس از خاموش شدن موتور به خنککاری توربو ادامه میدهد تا از بروز مشکلات قبلی جلوگیری کند.
امکانات رفاهی و آپشنها
kmc T8 لیست امکانات قابل قبولی دارد هرچند که بر برخی موارد فقدان برخی آپشنها بسیار حس میشود. در لیست آپشنهای kmc T8، از امکانات حداقلی که در پراید هم یافت میشود، نام بردهشده است.
این آپشنها شامل صندلی کمک راننده با تنظیم دستی در ۴ جهت، شیشه بالابر برقی به همراه Power Window، گرمکن شیشه عقب، تهویه مطبوع دستی و قفل ایمنی کودک است.
اما در ادامه لیست آپشنهای کیامسی T8 موارد مناسبی هم یافت میشود. این موارد شامل صندلی راننده با تنظیم دستی در ۶ جهت، رکاب جانبی، چراغ روشنایی روز، سیستم پخش MP5 با ورودی USB، شش بلندگو، Bluetooth، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، اتولایت، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، عایق درب موتور، جک بادی نگهدارنده درب موتور، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، فرمان هیدرولیکی با پوشش چرمی و دوربین دنده عقب اشاره کرد.
در بحث امکانات ایمنی و کمکی KMC T8 مناسب است و تقریبا کامل محسوب میشود. سیستم ترمر ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز اظطراری BOS، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA، سیستم کنترل کشش ESC، سیستم کنترل دینامیکی خودرو VDC، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی و قفل خودکار، سیستم ضد سرقت و سنسور پارک عقب اشاره کرد.
رقبا
رقبای kmc T8 در بازار ایران خودروهایی زیاد نیست اما در مارکت کم عمق ایران که انحصار جز جدانشدنی آن است، تقریبا مناسب است.
آمیکو آسنا جدید، مکث موتور کلوت دندهای و زامیاد زاگرس از رقبای kmc T8 محسوب میشوند. موتور کلوت و آسنای جدید هر دو از میتسوبیشی چین تامین میشود و کد آن ۴K22D4T است.
این موتور توان تولید ۲۱۵ تا ۲۱۸ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتونمتر گشتاور را دارد. این موتور خروجی بهتری دارد و در کلوت دندهای با ۱۹۲۰ کیلوگرم وزن احتمالا خروجی مناسبتری خواهد داشت.
اما آمیکو آسنا وزن سنگینتری دارد و احتمالا تنبلتر از مکث کلوت عمل کند. از نظر سطح امکانات هم آسنا و کلوت و kmc T8 هر سه در یک سطح هستند. زاگرس از موتور نسل قبل آسنا استفاده میکند که از محصولات میتسوبیشی چین است ولی قدرت مناسبی ندارد و خودرو بسیار تنبل است.
مکث کلوت دندهای، زاگرس و kmc T8 در حال حاضر قیمتی در محدوده ۱ و نیم میلیارد دارند ولی با توجه به خدمات مناسبتر کرمانموتور خرید T8 انتخاب معقولتری است. در کلاس قیمتی بالاتر اما انتخابهای جدیدی در حال ورود به بازار است که میتواند رقابت را در بازار پیکاپها بیشتر کند.
تاریخچه
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ تاسیس شد. این شرکت کار خود را با تولید کامیونهای سایز متوسط تجاری شروع کرد. در حدود ۱۰ سال پیش جک کار توسعه محصولات خود در خودروهای خانوادگی را شروع کرد. محصولات جک در حوزه خودروهای سبک، تقریبا کامل است.
در کلاس خودروهای کراساوور شش مدل JS4 ،JS3 ،JS2 JS6، JS7 و JS8 در حال تولید هستند. در خودروهای سواری هم دو مدل J7 و J7 Plas در سبد محصولات جک قرار دارند.
از سویی دیگر، سه مدل وانت پیکاپ T6، T8و T9 و یک مدل ون هم در سبد جک هستند که میتوانند برای بازار ایران جذاب باشند.
این خودروساز چینی، سرمایهگذاری گستردهای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته و چند محصول الکتریکی در حال تولید دارد. تیراژ تولید جک حدود ۶۰۰ هزار دستگاه در سال است و بیشتر محصولات جک، در بازار چین به فروش میرسند.
گالری تصاویر کیامسی T8:
بیشتر بخوانید:
پیکاپ کلوت مکث موتور رونمایی شد + تست رانندگی و زمان عرضه
قطعات یدکی خودروهای چینی نایاب شد
لئو MX8 ایستا موتور ارس چه تفاوتهایی با نمونه چینی خود دارد؟ / بررسی تخصصی
اشکودا کوشاک زیر ذرهبین / کراساوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران
بااین همه مشکلاتش قیمت یک فرد مستاگ زدنش یه فرقون بزرگ چینی قیمت وحشتناک