ون BAW M7 دیار خودرو به تهران رسید / پرفروش‌تر از سوبا M4، ارزانتر از هایما ۷X

از دست ندهید

ون BAW M7 دیار خودرو در بازار خودرو چین جایگاهی بالاتر و بهتر از هایما ۷X ایران خودرو و سوبا M4 فردا موتورز دارد. نمونه‌های اولیه این خودرو اکنون در تهران حضور دارند و احتمالاً به زودی شاهد رونمایی آنها خواهیم بود.

ون BAW M7
ون BAW M7 دیار خودرو

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: Beijing Automobile Works یا BAW پیش‌تر خودروسازی بود که زیر چتر حمایتی BAIC قرار داشت. اما در سال ۲۰۱۵ به بخش خصوصی چین واگذار شد تا خودروهای آفرود و سبک تجاری تولید کند.

در کارخانه BAW واقع در استان Qingdao خودروهای نظامی سبک و سنگین هم تولید می‌شوند. البته جالب است بدانیم که برند BAW در فروردین ماه امسال به طور کلی به Shandong Weiqiao Pioneering Group واگذار شد. فعالیت اصلی این گروه تجاری در چین، تولید منسوجات و آلومینیوم است.

دیار خودرو که در جریان نمایشگاه خودرو اصفهان سال قبل بایک BJ40 را به بازار خودرو ایران معرفی کرد، حالا ون BAW M7 را به کشور آورد تا سبد محصولات خود را تکمیل‌تر کند.

ون BAW M7
ون BAW M7 دیار خودرو

دیار خودرو در طول یک سال قبل سر و صدای زیادی با مدل‌های بایک X55، سوئیست DX3 و BJ40 در بازار خودرو ایران راه انداخت. اما از میان این مدل‌ها دیار خودرو فعلاً فقط سوئیست DX3 را توانست به بازار عرضه کند که در بازار حدود ۱/۳۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان قیمت دارد.

البته خودرو تیگارد X35 توسط زیر مجوعه دیار خودرو یعنی سانیار موتور پارسیان همچنان به قیمت ۱/۱۷۵/۰۰۰/۰۰۰ به بازار عرضه می‌شود.

دیار خودرو تصمیم دارد به غیر از ون BAW M7، یک پیکاپ از برند ZX Auto را هم به کشور وارد کند تا در هر رده‌ای، یک محصول برای عرضه داشته باشد. گرچه هنوز مشخص نیست این خودروها کی و چه زمانی حضور در خیابان‌ها با پلاک ملی را تجربه کنند.

مشخصات فنی BAW M7

ون BAW M7 در دو نسخه ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد و هر دو موتور تنفس طبیعی هستند. مدل‌های ۵ نفره این ون سواری با موتور ۱.۶ لیتری و نمونه‌های ۷ نفره آن با موتور ۲ لیتری توسط چینی‌ها قابل خرید است.

هنوز مشخص نیست کدام نسخه از BAW M7 توسط دیار خودرو برای بازار ایران انتخاب شد. اما بهتر است اطلاعات کافی درباره هر دو موتور کسب کنیم.

ون BAW M7
موتور ۱.۶ لیتری BAW M7

موتور ۱.۶ لیتری BAW M7 دارای حجمی برابر با ۱۵۹۰ سی‌سی است و با کد LQ475QMC تولید می‌شود. این موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه می‌تواند در دور موتور ۶ هزار دور در دقیقه ۱۲۴ اسب بخار نیرو تولید کند.

گشتاور آن هم به ۱۶۱ نیوتن‌متر می‌رسد که در میان دورهای ۳۷۵۰ تا ۴۲۵۰ بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد. موتور ۱.۶ لیتری این خودرو با بنزین ۹۲ اکتان در چین کار می‌کند و توسط گیربکس ۵ سرعته دستی، نیرو و گشتاور را به محور جلو انتقال می‌دهد.

BAW M7 با موتور گازسوز در ایران
موتور گازسوز BAW M7
موتور گازسوز BAW M7

به نظر می‌رسد دیار خودرو نسخه ۲ لیتری ون BAW M7 را برای بازار ایران انتخاب کرده‌باشد. چرا که براساس اطلاعات منابع آگاه، نمونه‌ای که اکنون در تهران تردد دارد، از گاز CNG به عنوان سوخت استفاده می‌کند.

موتور گازسوز ون BAW M7 با کد LQ481QSF در چین تولید می‌شود و حجمی برابر با ۱۹۶۲ سی‌سی دارد. قدرت خروجی این موتور ۱۶ سوپاپه ۱۲۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن هم ۹۰ نیوتن‌متر در ۳۶۰۰ تا ۴۴۰۰ دور در دقیقه است. نیرو و گشتاور نسخه CNG ون BAW M7 هم توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو این خودرو منتقل می‌شود.

موتور ۲ لیتری BAW M7 دیار خودرو

"<yoastmark

قوای محرکه ۲ لیتری این ون سواری که با کد LQ481QFB تولید می‌شود، ۱۹۶۲ سی‌سی حجم دارد و ۱۶ سوپاپه است. قدرت خروجی این موتور به ۱۴۴ اسب بخار می‌رسد که در دور ۵۶۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. گشتاور خروجی آن هم برابر با ۲۰۰ نیوتن‌متر است که بین دورهای ۳۶۰۰ تا ۴۴۰۰ می‌توان از آن بهره برد.

موتور ۲ لیتری بنزینی M7 استاندارد آلایندگی سطح ۶ چین را پاس می‌کند و با دو گیربکس توسط چینی‌ها قابل خرید است. نسخه پایه این خودرو همانند نمونه‌های گازسوز و ۱.۶ لیتری با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به فروش می‌رسد.

اما BAW یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) را هم برای آن در نظر گرفت. این نسخه نیز فقط به صورت دیفرانسیل جلو در بازار چین قابل خرید است.

امکانات رفاهی ون BAW M7 دیار خودرو

طول، عرض و ارتفاع BAW M7 برابر است با ۵۲۴۰×۱۸۷۰×۱۹۵۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به ۳۲۰۰ میلیمتر (در تیپ Long) و ۲۸۸۰ میلیمتر (در تیپ معمولی) می‌رسد. شتاب صفر تا صد کیلومتر نمونه دو لیتری این ون سواری به ۱۴.۱ ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت آن هم ۱۶۰ کیلومتر در ساعت اعلام شد.

شتاب نسخه‌های ۱.۶ لیتری و موتور گازسوز این خودرو رسماً منتشر نشد. اما مدل ۱.۶ لیتری نهایتاً به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت و مدل گازسوز آن به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند.

از ون BAW M7 نباید انتظار آپشن‌های بسیار زیادی داشت. این خودرو با ترمزهای دیسکی (در برخی مدل‌ها کاسه‌ای در محور عقب) و ابعاد تایر ۲۰۵/۶۵ با رینگ‌های ۱۶ اینچی به فروش می‌رسد. البته ابعاد تایرها در مدل‌های لوکس به ۲۱۵/۶۰ و رینگ‌های ۱۷ اینچی هم می‌رسد.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ایربگ راننده و سرنشین، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی برخی از امکانات نسخه فول ون BAW M7 دیار خودرو در چین هستند.

سامانه هشدار خروج از خط، فرمان چرمی با تنظیم دستی، کلیدهای کنترل بر روی فرمان، پشت آمپر دیجیتالی ۷ اینچی (۳.۵ اینچی در نسخه پایه)، تریم داخلی چرمی و مانیتور لمسی ۱۰.۲۵ اینچی (۷ اینچی در نسخه پایه) هم در برخی نسخه‌های فول مشاهده می‌شوند.

به غیر از این موارد، فقط برخی از مدل‌های فول ون BAW M7 دیار خودرو دارای برف‌پاکن عقب هستند. از آنجایی که مدل‌های وارداتی به ایران این آپشن را ندارند، می‌توان احتمال داد که دیار خودرو نسخه فول M7 را به ایران وارد نکرده است. لازم به ذکر است که تهویه مطبوع این ون سواری در تمامی مدل‌های ارزان و گران، دستی است.

قیمت ون BAW M7 دیار خودرو در چین

ارزانترین مدل ۱.۶ لیتری این ون سواری در بازار خودرو چین، ۵۹/۸۰۰ یوان قیمت دارد. این نرخ براساس یوان ۶۹۸۰ تومانی امروز معادل ۴۱۷/۴۰۴/۰۰۰ تومان خواهد بود. گرانترین مدل M7 با همین موتور هم ۱۲۰/۸۰۰ یوان قیمت خورد که معادل ۸۴۳/۱۸۴/۰۰۰ تومان است.

ارزانترین مدل این ون سواری با موتور گازسوز ۹۹/۸۰۰ یوان قیمت دارد که این بها معادل ۶۹۶/۶۰۴/۰۰۰ تومان است. گرانترین نسخه M7 با همین موتور هم ۱۳۹/۸۰۰ یوان به فروش می‌رسد که برابر است با ۹۷۵/۸۰۴/۰۰۰ تومان.

ارزانترین مدل M7 با موتور دو لیتری بنزینی، ۶۷/۸۰۰ یوان است که این رقم براساس نرخ ارز امروز برابر با ۴۷۳/۲۴۴/۰۰۰ تومان است. گرانترین نسخه این ون با همین موتور هم ۱۱۱/۸۰۰ یوان به چینی‌ها فروخته‌می‌شود. این رقم معادل ۷۸۰/۳۶۴/۰۰۰ تومان خواهد بود.

ون BAW M7 با فروش ۸۸۶ دستگاه در خرداد ماه امسال، اکنون در رده ۱۴ پر فروش‌ترین ون‌های سواری چینی است. جالب است بدانیم که سوبا M4 فردا موتورز در خرداد ماه ۴۸۵ مشتری در کل بازار چین داشت! جالب‌تر اینکه هایما ۷X که قرار است توسط ایران خودرو به بازار بیاید، فقط ۲۵ مشتری در خرداد ماه داشت.

ون BAW M7 اکنون ۱.۹۱ درصد از سهم بازار ون‌های چینی را در اختیار دارد و با فروش نه چندان خوب، ۳۰.۸۴ درصد از سهم فروش برند BAIC را متعلق به خود کرد.

مشخص نیست دیار خودرو چه زمانی این ون سواری را به چه قیمتی به بازار معرفی می‌کند. اما باید بدانیم که حداقل از لحاظ وضعیت فروش و جایگاه خودرو در بازار چین، BAW M7 بهتر از سوبا M4 فردا موتورز است.

بیشتر بخوانید:

خودروهای گذر موقت تسهیلات جدید گرفتند / ۵ ماه تردد برای یک خودرو گذر موقت

شاهین پلاس سایپا فعلاً به بازار خودرو ایران نمی‌آید / اولویت با روس‌هاست

هیوندای Ioniq 5 N با ۶۴۱ اسب‌بخار قدرت معرفی شد / نخستین خودرو برقی N هیوندای

قیمت کادیلا پارس خودرو چقدر محاسبه خواهد شد؟

جوابیه گروه خودروسازی سایپا در خصوص وضعیت تولید موتور ME16




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط