کمپانی پورشه ۷۵ سالگی خود را با معرفی سوپراسپرت الکتریکی «پورشه Mission X» جشن گرفت. خودرویی که به بیان این برند آلمانی قرار است سریعترین خودرو تجاری در پیست مشهور نوربرگرینگ باشد.
بیتران – محمد فتحاللهی: هنوز مشخص نیست که پورشه Mission X روزی تبدیل به یک خودرو تجاری خواهد شد یا نه. اما مدل قبلی Mission یعنی Mission E خودرویی بود که اکنون آن را به عنوان مدل Taycan میشناسیم. پس این احتمال وجود دارد که پورشه Mission X روزی به عنوان جانشین مدل مشهور ۹۱۸ به بازار عرضه بود.
Mission X یک نماد و مشعل برای خودروهای سوپراسپت آینده این برند آلمانی است. خودروهایی مانند مدل ۹۵۹، کررا GT و سوپراسپرت ۹۱۸ Spyder همگی خودروهایی بودند که استانداردهای پورشه را در طول سالهای مختلف جابجا کردند.
Oliver Blume رئیس هیئت مدیره Porsche درباره این خودرو گفت: «جرأت رویاپردازی و ساخت ماشینهای رویایی برای ما دو روی یک سکه هستند. پورشه فقط با تغییر مداوم میتواند پورشه باقی بماند.»
خودرو مفهومی Porsche Mission X با ابعاد تقریباً ۴.۵ متر طول و ۲ متر عرض، یک هایپرکار نسبتاً جمع و جور است. فاصله بین دو محور این خودرو ۲.۷۳ متر اعلام شد که دارای ابعادی برابر با Carrera GT و ۹۱۸ Spyder است. برای دستیابی به اهداف آیرودینامیکی بهتر هم این خودروی مفهومی دارای لاستیکهایی با ابعاد ۲۰ اینچ در جلو و ۲۱ اینچ در عقب است.
طراحی پورشه Mission X
پورشه Mission X نمادی از عناصر کلاسیک این برند آلمانی در کنار عملکرد آیرودینامیکی خیرهکننده آن است. یکی از نکات مهم طراحی کلی این خودرو آن است که پورشه در Mission X از عناصر عضلانی و خطوط ناهماهنگ استفاده نکرد. چرا که به نظر این برند، یک سوپراسپرت یا هایپرکار لزوماً نباید تهاجمی به نظر برسد.
بدنه بسیار کم ارتفاع این خودرو (کمتر از ۱۲۰۰ میلیمتر) در ترکیب با رنگ بسیار خاص Rocket Metallic این خودرو، مخلوطی بسیار اصیل و مدرن را به نمایش میگذارد. نکته مهم این است که عناصر فیبرکربنی بخش زیرین بدنه این خودرو ساتنی هستند و به همین دلیل کمرنگتر به نظر میرسند. اما ساختار کلی آنها قابل تشخیص است.
محلی که راننده و سرنشین کناری در درون پورشه Mission X قرار میگیرند یک گنبد شیشهای بسیار سبک وزن است. این بخش در ترکیب با شاسی فیبرکربنی این خودرو همراه با دربهایی که به سبک خودروهای Le Mans باز میشوند، شکوه آن را تکمیل میکند.
نوع باز شدن این دربها بدین شکل است که بخشی از آنها به ستون A متصل هستند. این سبک از خودرو افسانهای مسابقهای پورشه یعنی مدل ۹۱۷ الهام گرفتهشد.
یکی دیگر از نکات جذاب طراحی این خودرو چراغهای آن است. طراحان پورشه در حقیقت گرافیک چهار نقطهای اصیل این برند را از نو طراحی کردند. شکل عمودی این چراغها هم الهامی از خودروهای تاریخی این برند مانند مدلهای ۹۰۶ و ۹۰۸ هستند.
پورشه برای نخستین بار در Mission X از چراغهای عقب کاملاً جدیدی استفاده کرد که گویی در هوا معلق هستند. این چراغها که در زمان شارژ این خودرو گرافیکی خاص را به نمایش میگذارند ظاهراً قرار است از این پس در خودروهای دیگر این برند هم مشاهده شوند.
پرفورمنس پورشه Mission X
پورشه هنوز درباره مشخصات فنی این سوپراسپرت الکتریکی اطلاعاتی را ارائه نکرده است. اما این خودروساز آلمانی در زمان رونمایی از این خودرو به برخی جزئیات آن اشاره کرد.
پورشه باور دارد اگر Mission X وارد مرحله تجاریسازی شود، سریعترین خودرو سواری در پیست مشهور نوربرگرینگ خواهد شد. به غیر از این نسبت قدرت به وزن این خودرو، یک کیلوگرم در ازای یک اسب بخار خواهد بود. از همین رو پیشبینی میشود قدرتی فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار را در این خودرو شاهد باشیم.
برای مثال لازم است بدانیم که اگر مدل ۹۱۸ Spyder میتوانست چنین ویژگیای در سال ۲۰۱۵ داشته باشد، باید قدرت خروجی موتور آن به ۱۷۰۰ اسب بخار میرسید.
پورشه اعلام کرد میزان نیروی رو به پایین (دانفورس) در Mission X بیشتر از خودرو ۹۱۱ GT3 RS است. ضمن اینکه با عملکرد شارژ ۹۰۰ ولتی تقریباً دو برابر سریعتر از مدل برقی Taycan Turbo S شارژ خواهد شد.
این برند آلمانی عنوان کرد که باتریهای Mission X پشت صندلی راننده و سرنشین کناری قرار خواهند داشت تا نقش یک خودرو موتور وسط را به خوبی ایفا کنند. پورشه باور دارد این دیزاین که E-Core نام دارد، هندلیگ خودرو را در مقایسه با مدلهایی که باتریها در کف قرار میگیرند افزایش میدهد.
در داخل کابین این خودرو مفهومی هم عناصر بسیار جالبی وجود دارند. رنگ چرم صندلی راننده با سرنشین کناری متفاوت است و پورشه در درون Mission X از نمایشگرهای آنالوگ و دیجیتال در ترکیب با هم استفاده کرد. ویژگی ساعت و کرنومتر آنالوگ این خودرو هم از مدل مشهور ۹۵۹ الهام گرفتهشد.
بیشتر بخوانید:
قیمت دنا جوانان توسط ایران خودرو اعلام شد / لیست قیمت جدید تیر ۱۴۰۲
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بی سر و صدا با خط تولید خداحافظی کرد
تعرفه واردات خودروهای سواری به ۱۷۱ درصد رسید / میزاننامه جدید خودروهای بنزینی
فرایند ترخیص خودروهای وارداتی با ۴ هزار خودرو تویوتا، نیسان و هیوندای آغاز شد
ری را ایران خودرو روی خط تولید + هر چه باید درباره این کراس اوور بدانید
سورن پلاس XU7 پلاس در خط تولید + تست موتور خودرو جدید ایران خودرو
آریزو ۵ برقی مدیران خودرو با پیمایش ۴۰۱ کیلومتری در ایران / بررسی تخصصی
سلام. لطفاً از سوپر اسپورتهای ایتالیایی هم مطلب بگذارید که رقیب اصلی پورش ومک لارنو بوگاتی و کوروت هستند