موتور جدید شاهین چگونه مونتاژ می شود؟

از دست ندهید

 موتور جدید شاهین چگونه مونتاژ می‌شود؟ خط مونتاژ موتور شاهین در مگاموتور بیش از ۲۰ میلیون یورو قیمت دارد. کمی پیش‌تر پیشرانه‌های K4m رنو نیز روی همین خط مونتاژ می‌شدند.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پس از تحریم‌ها و بلا استفاده ماندن خط مونتاژ پیشرانه‌های K4M رنو، سایپا تصمیم گرفت مجددا از این خط استفاده کند. حالا قرار است موتور جدید شاهین روی این خط مونتاژ شود. پیشرانه ۱۶ سوپاپ شاهین با کد ME16 با حجم ۱.۶ لیتر می‌تواند بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و حدود ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این پیشرانه که در واقع همان موتور EC5 گروه سیتروین با کمی تغییرات است، مجهز به فناوری VVT و اویل پمپ متغیر است. این اولین موتور ۱۶ سوپاپ ساخت داخل سایپا است. اما خطی که قرار است این موتور روی آن مونتاژ شود چه مشخصاتی دارد و چقدر قابل اعتماد است؟

ویدیوی خط مونتاژ موتور شاهین در مگاموتور در یوتیوب بیت ران:

سیر تا پیاز خودرو شاهین در یک تست بی‌طرف یوتیوب بیت ران:

یک خط آلمانی Poka-Yoke (ضد خطا) 
مگا موتور
خط مونتاژ موتور شاهین در مگاموتور

مشهدی از مسوولان R&D و مدیر پروژه موتور جدید شاهین در این زمینه به بیت ران گفت: ” این خط باقی مانده‌ای از قرار داد ال ۹۰ است که با خودروسازان ما منعقد بود. پس از ترک ایران توسط شرکت‌های طرف قرارداد خارجی به علت تحریم‌ها، این خط حدود ۱۳ سال پلاستیک کشیده، کنار بود. به علت این که پیشرانه‌ای برای مونتاژ روی آن وجود نداشت. این خط توسط شرکت thyssenkrupp آلمان (یک شرکت بسیار معتبر در زمینه تولید فولاد، پله برقی، آسانسور و …) نصب شد. امروزه حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون یورو هزینه نصب چنین خطی است.

 

 Poka-Yoke یک اصطلاح ژاپنی است که اولین بار در خطوط تولید تویوتا در ژاپن استفاده شد. ژاپنی‌ها معتقد بودند: “اگر شرایط مناسب هر فرآیندی قبل از شروع فرآیند وجود داشته باشد، می‌توان جلوی بروز خطا را گرفت.”

 

مشخصات فنی خط

تمامی ابزارهای خط مونتاژ موتور جدید شاهین برقی است. همچنین ابزارهایی که برای بستن پیچ‌ها با ترتیب و تورک خاص استفاده‌شدند، دارای پانتوگراف هستند. این خط در مگا موتور کاملا Poka-Yoke (ضد خطا) است و امکان اینکه یک قطعه اشتباه بسته شود وجود ندارد.

همه قطعاتی که روی این خط بسته می‌شوند دارای شناسنامه هستند و مشخص است کدام موتور با کدام قطعات مونتاژ شد‌ه‌است. در واقع در خدمات پس از فروش می‌توان متوجه شد که قطعات مورد استفاده در یک موتور خاص، در استاندارد تعریف شده، یا خیر.

 

دو خط دیگر مانند این خط در دنیا وجود دارد. یکی در شرکت داچیا رومانی و دیگری با تکنولوژی پایین‌تر هم در برزیل نصب است. این خط توسط مهندسین شرکت مگا موتور از خطی که در حال تولید موتوری با سرسیلندر متفاوت (RFF دار) به خطی که می‌تواند سرسیلندر دایرکت را مونتاژ کند، تغییر کرد. این خط با سه شیفت کار، قادر به مونتاژ ۶۱۰ دستگاه موتور در روز است.

 

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟




8 دیدگاه

  1. جواب ما آمدیم شاهین اتومات زدیم مرحله دوم به امید چنین موتوری آیا دستمان را میگیرد یا انصراف دهیم وازپنج گزینه انتخابی یکس دیگرراانتخاب کنیم که ازمحصولات رده پایین تر شایپا مطمئنانیست ؟؟؟ جواب!!؟؟

  2. خدا به فریاد برسه اگر قراره اشغال تولید کنند تولید نکنند بهتره الکی مصالح حروم کنند اصراف حرام است

  3. مگا موتور بهترین عامل زنده ماندن سایپا است
    چون واقعا بی استهلاک و بی خرج است نمونه آن را در پراید تیبا و ساینا دیده ایم برعکس ان ایران خودرو که موتور پر خرجی دارد که مفت نمی‌ارزد
    در کل موتورهای یا خودروهای فرانسه بیشترین درامدش از قطعات پس از فروش است

  4. شما که همه را مونتاژ میکنید پس چرا الکی حرف میزنید محصول جدید ایران خودرو و سایپا غلط میکنید بگید باید بگید موتور پژو tu5 با بدنه دله روغن مونتاژ گردید بنام شاهین یا دنا و غیره بعدشم دله روغن میدید یک میلیارد میرسلیم میگه با لندکروز فرقی نمیکنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط