قیمت دنا پلاس در بازار به شدت کاهش یافت / آخرین قیمت خودروهای داخلی

از دست ندهید

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو در بازار به شدت کاهش یافت. شروع عرضه خودرو در بازار به نحوی شد که اکنون بسیاری از خودروهای داخلی در مسیر ارزانی قرار دارند.

بیت ران- روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه دارد. آن‌طور که رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت، در صورتی که عرضه خودرو به بازار افزایش یابد، روندی کاهشی قیمت خودرو ادامه پیدا می‌کند.

با وجود کاهش قیمت خودرو در بازار در روزهای قبل، همچنان قیمت‌ها نسبت به ماه‌های قبلی به حدی بالاست که این ارزانی، نتوانست قیمت‌ها را به قبل بازگرداند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اعلام خبر عرضه ۵۰ هزار خودروی ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه خودرو تا پایان هفته جاری، سیگنال جدیدی را به بازار مخابره کرد. به این شکل، قیمت برخی خودروها کاهشی شده‌است.

چرا خودرو گران شد؟

در این میان، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت در تازه‌ترین اظهارنظر درباره پشت‌پرده‌گرانی خودرو، گفت: “در حال حاضر با سه نوع قیمت در مورد خودرو مواجه هستیم. یکی قیمت نهایی، یکی قیمت کارخانه‌ای و دیگری هم قیمت بازار خودرو.”

وی افزود: “سال قبل قیمت کارخانه پایین‌تر از قیمت تمام شده‌بود. این بدان معناست که خودروساز زیان می‌دهد. البته بخشی از این زیان مربوط به ناکارآمدی خودروساز و زنجیره قبل از آن یعنی قطعه ساز است. پس از آن قیمت بازار خودرو نیز بالاتر از این دو قیمت قرار می گرفت. یعنی کف قیمت، نرخ کارخانه‌ای بود بعد از آن نیز قیمت تمام شده‌و سپس قیمت بازار بود.”

به بیان او، اگر نمودار مرکز آمار ایران بررسی شود، مشخص می‌شود که از اردیبهشت سال ۱۴۰۱، تورم نقطه به نقطه خودرو رو به کاهش است. یعنی بیشتر از شیب کاهش تورم کل اقتصاد است. اما به یکباره تورم نقطه به نقطه خودرو در آذر ۱۴۰۱ فزاینده می‌شود که این مساله ناشی از اثر حفظ ارزش دارایی است.

فاطمی‌امین متذکر شد: “قیمت ارز از ۶ مسیر بر اقتصاد ایران تاثیر می‌گذارد. یکی از این مسیرها افزایش قیمت مواد اولیه است. یک دستگاه خودرو ممکن است هزار تا دو هزار دلار ارزبری داشته‌باشد. بنابراین افزایشی قیمتی که سال قبل در موضوع خودرو داشتیم به‌خصوص در نیمه دوم سال، به خاطر افزایش نرخ ارز نبود. زیرا آن بر روی قیمت تمام شده‌و یا قیمت کارخانه تاثیرگذار است. اما نکته آن است که وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد عده‌ای برای حفظ ارزش دارایی به سمت خرید کالایی می روند که بتواند ارزش پول آنها را حفظ کند.

وزیر صنعت تصریح کرد: این افزایش قیمت در مورد کالاهایی خود را نشان می‌دهد که کسری در عرضه و تقاضا وجود دارد، در مورد خودرو نیز صادق است. بنابراین افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد.

وعده کاهش قیمت خودرو چه شد؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این مساله، شما وعده کاهش قیمت خودرو دادید؟ گفت: “وعده‌ای دادم که اشتباه فهمیده شد. من گفتم که قیمت تمام شده‌خودرو با قیمت‌های ثابت کاهش می‌یابد. قیمت تمام شده‌متفاوت از قیمت بازار است. شاید نباید این عبارت را به کار می‌بردم. زیرا عبارت بیان شده‌خیلی فنی بود. عبارتی که در مورد قیمت تمام شده‌به کار برده‌شد، سوء برداشت شد.”

وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح این سؤال که چه اتفاقی بیاد رخ دهد تا قیمت بازار و کارخانه به یکدیگر ‌نزدیک شود؟ عنوان کرد: “وقتی خودرویی ثبت‌نام می‌شود و دو الی سه ماه بعد، ‌تحویل متقاضی می‌شود، اگر اختلاف قیمت بین کارخانه تا بازار ۲۰ درصد باشد شاید قابل قبول باشد.”

“اما قطعا ۱۰۰ درصد اختلاف قیمت قابل قبول نیست. ما باید چه می کردیم که قیمت بازار و کارخانه بهم نزدیک شود؟ اولین اقدام عرضه‌است. یعنی باید تولید یا واردات به حدی باشد که تقاضا به‌ویژه تقاضای انباشته‌شده‌از قبل را پوشش بدهد. اما چه اتفاقی افتاد؟ سال گذشته تولید خودرو ۳۹ درصد رشد داشت و در پایان سال فقط یک‌هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان بود. در حالی که چهار سال تولید خودرو ما کمتر از یک میلیون دستگاه بود.”

قیمت‌ها عقب رفت

بررسی قیمت خودروهای داخلی در بازار حاکی از آن است که قیمت محصولات داخلی کاهش یافت. در ادامه روند کاهشی قیمت خودرو، سورن پلاس تیپ یک حدود ۱۷ میلیون تومان ارزان شد و به ۶۵۳ میلیون تومان رسید. این در حالی است که قیمت این خودرو در اوایل امسال به ۷۰۰ میلیون تومان هم رسیده‌بود.

قیمت دنا پلاس هم ۸ میلیون تومان ارزان شد و به ۷۵۲ میلیون تومان رسید. این خودرو در هفته سوم فروردین به ۸۲۵ میلیون تومان رسیده‌بود.

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک هم که اواسط فروردین به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده‌بود، در حال حاضر یک میلیارد تومان قیمت خورده‌است. قیمت این محصول نسبت به روز دوشنبه هم ۴۰ میلیون تومان پایین‌تر آمده‌است.

پژو پارس هم اواسط فروردین ۶۵۰ میلیون تومان بود. اما هم‌اکنون ۵۹۸ میلیون تومان قیمت خورده‌که نسبت به روز قبل ۱۷ میلیون تومان پایین‌تر است.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قیمت خورده‌که ۵۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده‌است. نسبت به اواسط فروردین هم قیمت این خودرو ۸۰ میلیون تومان پایین آمده‌است.

تارا اتوماتیک هم با ۵۰ میلیون تومان کاهش نسبت به روز قبل، به ۹۹۰ میلیون تومان رسیده‌است.

در بین محصولات سایپا هم بیشترین کاهش قیمت به شاهین مربوط است که ۱۱ میلیون تومان ارزان شد و ۶۸۶ میلیون تومان قیمت خورد. اواسط فروردین قیمت این خودرو به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده‌بود. ساینا و کوییک هم ۳ میلیون تومان ارزان شدند.

بیشتر بخوانید:

کادیلا از تندر۹۰ بهتر است؟ بررسی تغییرات این خودرو از زبان مدیر پروژه کادیلا

قیمت هوندا کلیک به ۲۷۰ میلیون تومان رسید / موتورسیکلت گران و کمیاب شد

اسکای‌ول ET5 فیس لیفت با پیمایش ۶۲۰ کیلومتری به ترکیه رسید

موتور ME16 سایپا و تفاوت‌های آن با TU5 پلاس ایران خودرو

اسکای ول ET5 شاسی بلند برقی کرمان موتور با ۱ ستاره ایمنی

شاهین پلاس با موتور ۱۶ سوپاپ معرفی شد / بررسی فنی شاهین پلاس




11 دیدگاه

  1. انصافا در شرایط فعلی دنا پلاس توربو بهترین خودروی داخلی و نسبت به برندهای کره ای خوش قیمت هست

  2. هنوز ثبت نامیهای قبل رو تحویل ندادن نزدیک ۵ ماه هستش که خودرو ما تحویل ندادن بعد ثبت نامهای جدید راه انداختن . مسخره بازی تا این حد. اسمش تحویل ۳ ماهه هستش وگرنه خودرو تا ۵ ماهه هم تحویل نمیدن . این آرامش قبل طوفان هستش . از خرداد ماه فاجعه دوباره شروع خواهد شد .

  3. ۷ ماه پیش ثبت کرده ایم هنوز خودرو را تحویل نداده اند. ثبت نام های جدید چه معنی دارد؟از خرداد ماه دوباره فاجعه گرانی شروع می‌شود.

  4. تو بازار آزاد دنا پلاس هر روز داره ارزانتر میشه، یکی از علل اصلی تصویب واردات خودروی دست دوم هست و دلیل دیگه، نداشتن پول است، هر کی پول داشت تا بحال خریده . مگه یک‌جوان‌ چقدر درآمد داره که ۶۵۰ میلیون بده دنا پلاس دنده‌ای بگیره؟ اتوماتیکش هم که میگن خوب نیست.

  5. چرا مصرف دنا پلاس اتومات از دنده‌ای آنقدر بیشتره ؟ صدای موتور هم خیلی زیاد تو‌ اتاق میاد.‌ دنا پلاس دنده‌ای بخصوص تو جاده‌های کوهستانی مصرف کمتری داره. کای ‌پولاضافه دادیم. تا چالوس میریم‌ موقع برگشت باید بنزین بزنیم ! بخاطر اینکه دنده عوض نکنیم پول به پراید اضافه دادیم هر روز هم ارزانتر میشه !

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط