19.8 C
Tehran
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

بازار خودرو ایران بی ثبات و بدون نظارت دستگاه ها/ تغییر ساعت به ساعت قیمت

از دست ندهید

امکان تحویل ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش شده وجود ندارد

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از قول رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:...

وای فای هواپیما ؛ عملکرد آن و هر چیز دیگر که باید بدانید

در این گزارش با وای فای هواپیما ، عملکرد آن و هر چیز دیگر که باید بدانید، آشنا شوید. بیت...

افزایش ۲۰ درصدی قیمت موتورسیکلت / گران ترین و ارزان ترین موتورها در ایران

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه با اشاره به افزایش ۲۰ الی ۲۵ درصدی قیمت موتورسیکلت ، از آغاز...

با صراحت می توان گفت که بازار خودرو ایران ، بازاری بی ثبات و فارغ از هرگونه نظارت دستگاه های اجرایی است. چرا که اگر دستگاه های ذی ربط، نظارت کافی به بازار خودرو داشتند و برای هر خودرو، کف و سقف قیمت تعیین می کردند، اوضاع بازار به این شکل نبود.

بیت ران – مهدی درفشی: مدت ها است که بازار خودرو ایران دچار التهابی شدید شده است. تحریم های خارجی از یک طرف و نداشتن کفایت دستگاه های ذی ربط در کنترل بازار از طرفی دیگر، باعث شده است که تعیین قیمت خودرو توسط سرمایه داران این بازار صورت گیرد. سرمایه دارانی قدرتمند که می توانند، در عرض یک روز قیمت خودرو را در بازار، میلیون ها تومان افزایش و یا کاهش دهند.

بازار خودرو ایران

تغییر قیمت ها ساعتی است

به طور مثال، نگارنده این مطلب در زمان به روز رسانی لیست قیمت خودرو، هنگام استعلام قیمت پژو 206 تیپ دو مدل 1400، با میانگین قیمت حدود 243 تا 244 میلیون تومان مواجه شد. اما دو ساعت بعد، میانگین قیمت این خودرو به 250 میلیون تومان رسید.

دیگر خودرویی که می توان مثال زد، بهمن فیدلیتی است. قیمت نسخه پنج نفره این خودرو هنگام به روز رسانی جدول قیمت ها در بیت ران، 980 میلیون تومان بود. اما دو ساعت بعد به یک میلیارد و 110 میلیون تومان رسید.

بازار خودرو ایرانسود سرمایه دار، ضرر خریدار، برد دلال

طبیعتا یک سرمایه دار با انبوهی از خودروهای احتکار شده، مستقیما وارد چرخه عرضه خودرو به بازار و فروش آن نمی شود. بلکه بازیگران این حوزه، دلال ها و دفاتر فروش هستند که با دریافت کمیسیون متناسب با قیمت خودرو، به عرضه و فروش خودرو در بازار می پردازند.

سرمایه دار و دلال، به خاطر حذف سود و کاهش ضرر، به هر طریقی در بازار التهاب ایجاد می کنند. اعلام قیمت های روزانه کاذب از طریق پیج های اینستاگرامی و یا ایجاد آگهی دروغین در سایت های فروش خودرو، تبدیل به ساده ترین راه برای افزایش التهاب در بازار خودرو است.

اقدام تعزیرات و سایر دستگاه های ذی ربط، تنها راه نجات بازار خودرو

تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های ذی ربط، با ورود به بازار خودرو و کنترل قیمت ها، می توانند امیدی برای مصرف کنندگان واقعی خودرو باشند. تنها راه نجات بازار خودرو از دست دلال ها، تعیین حداقل و حداکثر قیمت یک خودرو در بازار است. اگر حاشیه سود در بازار خودرو به حداقل برسد، قیمت خودرو به شدت کاهش خواهد یافت. از طرفی دیگر، توان مردم برای خرید خودرو افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

فاطمی امین در وزارت صمت تابو شکنی می کند؟ / پنج چالش خودرویی وزیر

بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران و مذاکرات جاری

مشکلات واردات کامیون‌ های مانده در گمرک / چه تعداد کامیون ترخیص نشده اند؟

قیمت روز خودروهای بهمن ، مدیران خودرو، سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

باارزش‌ترین نشان صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

تویوتا برای سومین سال پیاپی باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان شد. ارزش برند این شرکت در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ موسسه...

تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در...

ایران خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند. بیت ران - امین آزاد:  ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر...
گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و

می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم

در سال‌های اخیر طراحی های شرکت ب ام و عجیب شده است و بسیاری از هواداران این شرکت می‌گویند که طراحی‌های جدید را دوست...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی برگزار شد. این همایش روز جمعه و در میان انبوه جمعیت مشتاقان و مالکان انواع...

تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک آغاز شد

تولید انبوه تارا اتوماتیک آغاز شد این خودرو از گیربکس اتوماتیک مشابهی با دنا اتوماتیک بهره می‌برد اما موتور آن با دنا متفاوت است. بیت...

پست‌های مرتبط