فروش فوق العاده باز شد / سیل متقاضیان پشت سد قرعه‌ کشی خودرو!

از دست ندهید

فروش فوق العاده خودرو در سال ۱۴۰۰ به علت نهایی نشدن قیمت‌ها از سوی شورای رقابت متوقف بود. اما مجدداً در خرداد از سر گرفته شد. بررسی جزئیات دومین فروش فوق‌العاده ایران‌ خودرو و اولین فروش فوق‌ العاده سایپا در خرداد سال جاری نشان می‌دهد بار دیگر سیل تقاضا برای حضور در طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان به راه افتاده است. فروش های فوق العاده بعد از اعلام رسمی افزایش قیمت‌ها توسط شورای رقابت انجام گرفته است.

بیت ران – اولین فروش فوق العاده خودرو بعد از اعلام قیمت‌ های جدید برگزار شد. در این فروش فوق العاده در مجموع ۳ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۹۹۲ نفر در فروش فوق‌ العاده دو خودروساز بزرگ کشور ثبت‌نام کردند. آبی‌ های جاده مخصوص بیش از ۹۲ درصد متقاضیان در این فروش‌های فوق‌العاده را به خود اختصاص داده‌اند.

به عبارت دیگر در مجموع ۳ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۵۳۸ نفر در بازه زمانی تعیین شده از سوی ایران‌ خودرو در دومین فروش فوق‌العاده این خودروساز در سال جاری شرکت کردند. الباقی این تعداد یعنی عددی حول و حوش ۶ درصد نیز  برای دریافت محصولات تولیدی دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروساز سایپا نام‌نویسی کردند.

فاصله قیمتی کارخانه و بازار دلیل استقبال مردم بود

ریشه این میزان اختلاف در استقبال از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را باید در فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار جست‌ و جو کرد. بخشی از این اختلاف قیمت به محصولات عرضه شده مربوط می‌شود.

آبی‌های جاده مخصوص ۴ محصول را عرضه کردند. به جز پژو پارس با موتور TU۵، سه محصول دیگر به نوعی در زمره محصولات نوبرانه ایران‌ خودرو قرار می‌گیرند. البته پژو پارس نیز از فاصله قیمتی بالایی میان کارخانه و بازار بهره می‌برد.

سه محصول دیگر ایران‌ خودرویی‌ ها در این فروش فوق العاده خودرو بعد از چهارمین مجوز افزایش قیمت طی یکسال اخیر عبارت بودند: از رانا پلاس، سمند سورن پلاس و دنا پلاس با موتور توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک.

اولین فروش فوق العاده سایپا ترکیبی از خودروهای قدیمی بود

اما نارنجی‌ های جاده مخصوص اولین فروش فوق‌ العاده خود را در سال ۱۴۰۰  با ترکیبی از محصولات قدیمی خود برگزار کردند. در میان محصولات این خودروساز تنها کوییک R تا حدودی جدید محسوب می‌شد. مجوز افزایش قیمت شورای رقابت در نیمه اردیبهشت ماه امسال صادر شد.

خودروسازان می‌ توانستند از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ قیمت های جدید را در فروش‌های خود اعمال کنند. این چهارمین مجوز افزایش قیمت محسوب می‌ شد. اما سه مجوز افزایش قیمت سال گذشته در چه ماه‌هایی صادر شد؟ بعد از رسانه‌ای شدن خبر صدور این مجوزهای افزایش قیمت، میزان شرکت متقاضیان در طرح‌های فروش خودروسازان چه میزان بوده است؟

اولین مجوز افزایش قیمت در اواخر اردیبهشت ماه ۹۹  صادر شد. همزمان با رونمایی از بسته سیاستی وزارت صمت، برای ایران‌خودرو و سایپا مجوز افزایش قیمت خودرو هم صادر شد. در این بسته سیاستی مقرر شد شورای رقابت بار دیگر به عنوان متولی قیمت‌گذاری خودرو فعالیت خود را آغاز کند. شورای رقابت قرار است به صورت فصلی، بر اساس تورم بخشی قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را مشخص کند.

خودروسازان این امکان را پیدا کردند تا این مجوز افزایش قیمت را در اولین فروش فوق‌ العاده خودرو در خرداد سال گذشته اعمال کنند.

بیش از ۴ میلیون نفر در قرعه کشی ایران خودرو شرکت کردند

در اولین فروش فوق‌ العاده خودروسازان در مجموع ۵ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۵۷۷ نفر شرکت کردند. سهم آبی‌ های جاده مخصوص از این تعداد شرکت‌کننده بیش از ۸۱ درصد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بخت خود را برای برنده شدن در اولین قرعه‌ کشی ایران‌ خودرو آزمودند.

نزدیک به ۱۹ درصد از متقاضیان نیز برای دریافت محصولات دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا ثبت‌نام کردند. دومین مجوز افزایش قیمت در اوایل مرداد ماه سال گذشته صادر شد.

غول آبی جاده مخصوص با فاصله‌ حدود یک هفته‌ ای بعد از صدور این مجوز از دومین فروش فوق‌العاده خود رونمایی کرد. اما سایپایی‌ ها بیش از ۲ ماه زمان را برای برگزاری دومین فروش فوق‌العاده خود بعد از صدور مجوز  از دست دادند. اما در کمال شگفتی حضور متقاضیان در این دور از فروش‌ های فوق‌ العاده خودروسازان در قیاس با دور اول افتی  حدود ۷۰ درصد را نشان می‌داد. در این دور از فروش فوق‌ العاده دو خودروساز در مجموع بیش یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

سهم فروش ایران خودرو ۵۷ درصد بود

سهم ایران‌ خودرویی‌ ها بیش از ۵۷ درصد بود. یعنی بیش از ۹۸۰ هزار متقاضی. الباقی را نیز متقاضیان محصولات سایپا تشکیل می‌دادند. دلیل این مساله را باید در تنگ‌ تر شدن حلقه ورود متقاضیان با توجه به دستور العمل‌ های سیاستگذار خودرویی دانست.

البته این فروش های فوق العاده محدودیت هایی هم داشت. ثبت نام کنندگان نباید پلاک فعال در خانواده داشته باشند.همچنین بیشتر کردن بازه تحویل خودرو از دو خودروساز بزرگ کشور از ۳۶ ماه به ۴۸ ماه را می‌توان در زمره این محدودیت‌ها قلمداد کرد.

شورای رقابت به سنت قیمت‌گذاری فصلی خود عمل کرد. در آبان و بعد از گذشت سه ماه سومین مجوز افزایش قیمت را برای دو خودروساز بزرگ کشور صادر کرد. باز هم ایران‌ خودرویی‌ ها بلافاصله دست به‌کار شدند. بعد از یک هفته از صدور این مجوز بساط فروش فوق‌ العاده خود را برپا کردند. البته این دور از فروش فوق‌ العاده ایران‌ خودرو عنوان ششمین فروش فوق‌العاده آبی‌ های جاده مخصوص را یدک می‌کشید. اما سایپا سومین فروش فوق‌العاده خود را با فاصله‌ ای حدود ۳ هفته‌ از صدور سومین مجوز افزایش قیمت برگزار کرد.

هجوم مردم به فروش های فوق العاده

بار دیگر شاهد هجوم لشکر متقاضیان به برنامه فروش فوق‌العاده خودروسازان بودیم. این هجوم بعد از لغو محدودیت‌هایی که همزمان با دومین مجوز افزایش قیمت اعمال شده بود از سوی متقاضیان دیده شد.

 در این دور از فروش‌ های فوق‌ العاده در مجموع بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

از این تعداد باز هم ایران‌ خودرویی‌ ها سهم بیشتر را به خود اختصاص دادند. سهم آبی‌ های جاده مخصوص از فروش‌ های فوق‌ العاده حدود ۸۹ درصد بوده است. الباقی نیز به دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا تعلق داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

بیشتر بخوانید:

بازار خودرو ایران به سمت چینی شدن پیش می رود، اروپایی ها تردید دارند

خودروسازان بم فروش اقساطی لیفان X۷۰ را آغاز کرد

نقل و انتقال خودرو بدون نیاز به دفترخانه نهایی می شود؟ + جزئیات




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط