سیستم Brake Magic در اتومبیل مرسدس چه نقشی دارد؟

از دست ندهید

سیستم Brake Magic یکی از مهمترین بحث های گرندپری آذربایجان بود. لوئیس همیلتون در دومین استارت مجدد گرندپری آذربایجان با این سیستم به مشکل برخورد. اما این سامانه در اتومبیل تیم مرسدس بنز AMG چیست؟ Brake Magic چقدر در اشتاه لوئیس همیلتون نقش داشت؟

بیت ران – محمد فتح‌اللهی: چهار دور مانده به اتمام گرندپری آذربایجان، تایر عقب اتومبیل ردبول مک فرشتاپن ترکید. در نتیجه انحراف و برخورد اتومبیل او به موانع کناری پیست، پرچم های قرمز رنگ به نمایش درآمدند و مسابقه متوقف شد. بعد از ایمن شدن پیست، رانندگان بصورت استارت ایستاده در رده های خود قرار گرفتند. هم زمان با خاموش شدن پنج چراغ قرمز، رقابت در پیست خیابانی باکو مجدداً آغاز شد.

لوئیس همیلتون در استارت مجدد این گرندپری شروع بهتری نسبت به سرجیو پرز داشت. اما در ترمزگیری تایرهای جلو قفل شدند و او نتوانست از پیچ اول بگذرد. در نتیجه این اشتباه، لوئیس همیلتون به رده ۱۶ سقوط کرد و رقابت را در همان رده به اتمام رساند. لوئیس همیلتون در رده آخر مسابقه را تمام کرد و هم تیمی او والتری بوتاس هم در میان ده راننده اول نبود. از همین رو، پس از ۵۴ مسابقه، روند امتیاز گرفتن پیاپی تیم مرسدس در مسابقات فرمول یک به پایان رسید.

هملیتون پس از این اتفاق در ارتباط رادیویی با تیم صحبت کرد. او گفت: «من Brake Magic را روشن گذاشتم؟ می توانم قسم بخورم که خاموشش کردم!» اما این «ترمز جادویی» چیست؟

دکمه جادویی

ما بارها در مسابقات فرمول یک کلمه magic paddle یا مواردی شبیه به آن را از طریق ارتباط های رادیویی شنیده ایم. زمانی که جورج راسل برای تیم مرسدس در گرندپری سخیر سال گذشته رانندگی کرد این کلمه بارها شنیده شد. تیم مرسدس بارها به راسل در آن گرندپری گفت که باید از Magic paddle استفاده کند.

سیستم Brake Magic در حقیقت ابزاری هوشمند است که رانندگان می توانند با استفاده از آن، ترمزهای خود را سریعتر گرم کنند. البته فقط ترمزهای جلو با استفاده از این ابزار گرم می شوند.

سیستم Brake by Wire در اتومبیل های فرمول یک
سیستم Brake by Wire در اتومبیل های فرمول یک

تنظیمات الکترونیکی ترمز در دوران هیبرید

زمانی که فرمول یک در سال ۲۰۱۴ پا به عرصه هیبرید گذاشت، باید در ترمزها هم تغییراتی اساسی اعمال می کرد. دیگر خبری از تنظیمات دستی برای بالانس ترمزها نبود. رانندگان این تغییرات را بصورت الکترونیکی اعمال می کردند. چرا که سیستم MGU-K در این میان وظیفه بازیابی انرژی را برعهده دارد و نیاز به کنترل الکترونیکی ترمزها اجتناب ناپذیر است.

همانطور که می دانید در جریان حضور اتومبیل ایمنی در پیست، رانندگان تلاش می کنند تا حرارت ترمزهای خود را در شرایط ایده آل حفظ کنند. برای اینکار اول مهارت راننده و سپس تنظیمات مربوط به هر اتومبیل شرط اساسی است.

برای اینکه این پروسه برای راننده راحت تر باشد و او نخواهد تنظیمات مختلفی را انجام دهد، تمام تنظیمات در یک دکمه خلاصه می شوند. زمانی که راننده چنین دکمه ای فشار می دهد، اتومبیل دستورات لازم و تنظیمات مورد نیاز او را انجام می دهد. از همین رو، لازم نیست راننده با تنظیمات مختلف سر و کله بزند. تنها یک دکمه را فشار می دهد و اتومبیل ترمزها را برای شرایط مسابقه به حرارت ایده آل می رساند.

تمامی رانندگان چنین تنظیماتی در تومبیل های خود دارند. این تنظیمات هم معمولاً در یک دکمه خلاصه می شوند. مرسدس نام این دکمه را Brake Magic گذاشته و سال هاست که از آن استفاده می کند.

گرم کردن ترمزها و تایرها اهمیت فوق العاده ای دارد

گرم کردن تایرهای جلو از گرم کردن تایرهای عقب در اتومبیل های فرمول یک مشکل تر است. به همین دلیل در دور پیش از شروع استارت رانندگان با حرکت به سمت چپ و راست سعی می کنند تایرهای جلو را گرم کنند. برای گرم کردن تایرهای عقب کافیست چند متر مانده به محل استارت، با حرکت سریع باعث هرزگردی تایر های عقب شوند.

در این فصل تیم مرسدس با مشکل گرم کردن تایرهای جلو رو به رو است. اگر ترمزهای جلو به خوبی گرم شوند، می توانند تایرهای جلو را هم گرم کنند. به غیر از این، برای یک ترمزگیری ایده آل لازم است ترمزها در بهترین شرایط حرارتی خود باشند. قبل از دوران هیبرید فرمول یک، بالانس نیروی ترمز بصورت دستی انجام می شد. رانندگان با بهره گیری از یک اهرم بصورت دستی نیروی ترمز را بین محور جلو و عقب تنظیم می کردند.

جزئیات فرمان اتومبیل W12 تیم مرسدس بنز AMG
جزئیات فرمان اتومبیل W12 تیم مرسدس بنز AMG

تغییراتی هم در تنظیمات دکمه های چرخشی روی فرمان از سوی راننده اعمال می شود.

Brake Magic نیروی ترمز را به محور جلو منتقل می کند

همیلتون هم با بهره گیری از این دکمه هم ترمزهای جلو اتومبیل خود را گرم می کند و هم تایرهای جلو را. زمانی که از دکمه Brake Magic استفاده می شود، ۹۰ درصد از نیروی ترمز توسط این سیستم به محور جلو منتقل می شود. بدین ترتیب راننده می تواند ترمزهای جلو را راحت تر گرم کند. در حالت عادی تنظیمات ترمز ۵۵ – ۶۰ درصد است.

این دکمه در اتومبیل همیلتون در پشت فرمان و در نزدیکی اهرم کلاچ است. در استارت مجدد گرندپری آذربایجان همیلتون پس از رها کردن اهرم کلاچ، این دکمه را هم به اشتباه فشار می دهد. یعنی نود درصد از بالانس ترمز به محور جلو مرسدس او منتقل می شود. از همین رو، زمانی که لوئیس وارد پیچ اول شد، ترمزهای جلو اتومبیل قفل شدند.

نمای جلو فرمان مرسدس W12
نمای جلو فرمان مرسدس W12

دلیل اینکه توتو ولف (مدیر تیم مرسدس) پس از پایان مسابقه گفت: «ترمزهای عقب کار نکردند.» نیز همین نکته بود. به دلیل اینکه نود درصد از نیروی ترمز به محور جلو منتقل شده بود، ترمزهای عقب تنها ۱۰ درصد درگیر بودند.

سیستم Brake magic - نمای پشت فرمان مرسدس W12
سیستم Brake magic – نمای پشت فرمان مرسدس W12

تیم مرسدس بنز AMG اعلام کرد که موضوع درگیر شدن اشتباهی این دکمه را حتماً بررسی خواهد کرد. جلوگیری از تکرار چنین اشتباهی موجب خواهد شد تا فرصت های بعدی برای این تیم آلمانی از دست نرود.

بیشتر بخوانید:

گرندپری آذربایجان / پرز برنده شد، همیلتون و فرشتاپن امتیاز نگرفتند!

ردبول مرسدس را به شکایت تهدید کرد

۱۰ راننده پولدار تاریخ فرمول یک را بشناسید




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط