افزایش بومی سازی با افزایش تولید محصولات ایران خودرو دیزل

از دست ندهید

افزایش تیراژ تولید خودروهای تجاری ایران خودرو دیزل در افزایش درصد بومی سازی قطعات، تاثیر بسیاری خواهد داشت. با افزایش ظرفیت فروش و جذب سرمایه بیشتر، این امکان وجود خواهد داشت تا قطعاتی که قبلا از خرج تامین می شدند، در کشور تولید شوند و با قیمتی مقرون به صرفه، وارد بازار شوند.

بیت ران – مهدی درفشی: ایران خودرو دیزل از بزرگ ترین شرکت های سازنده خودروهای تجاری در خاورمیانه است. این شرکت تاکنون توانسته بسیاری از قطعات مورد نیاز در زنجیره تولید و خدمات پس از فروش را بومی سازی کند. البته برخی از قطعات، با وجود این که امکان داخلی سازی آن ها وجود دارد، به دلیل کمبود سرمایه و تیراژ تولید، بومی سازی آن ها چندان به صرفه نیست. با محسن عالی خانی، مدیر خودکفایی قطعات دیزل درباره قطعات بومی سازی شده توسط ایران خودرو دیزل، صحبت کردیم.

داخلی سازی با تکیه بر توانمندی زنجیره تامین

عالی خانی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند درصد از قطعات مورد نیاز ایران خودرو دیزل داخلی سازی شده و چه قطعاتی تاکنون داخلی سازی نشده است، به بیت ران گفت: «در ارتباط با قطعات دیزل، از حدود ۱۸ ماه پیش یک نهضت خودکفایی ایجاد شد و این کار به شرکت ساپکو محول شد.»

«در طول این مدت محدودیت هایی در خصوص تیراژ خودروهای تجاری وجود داشت. همچنین از لحاظ سرمایه نیز دچار مشکل بودیم. تعدادی قابل توجه از قطعات با تکیه بر توانمندی زنجیره تامین، داخلی سازی شدند. قطعاتی چون شیشه ها، آینه ها، صندلی ها، تانک باد، تانک سوخت، رینگ، تیر، مندل، قطعات پرسی فلزی و برخی از قطعات ریخته گری شده با تکیه بر توانمندی داخلی، بومی سازی شدند.»

وی افزود: «برخی از قطعات نیز امکان داخلی سازی دارند اما به دلیل محدودیت تیراژ تولید و سرمایه، فعلا بومی سازی آن ها صورت نگرفته است. البته با برنامه هایی که مسئولین وقت شرکت های مربوطه دارند، تیراژ خودروهای تجاری افزایش خواهد یافت. با افزایش تیراژ، درصد بیشتری از قطعات داخلی سازی خواهد شد. مثل مجموعه رادیاتور، مجموعه اگزوز، چراغ ها و برخی از قطعات الکتریکی که در آینده به لیست قطعات داخی سازی شده، افزوده خواهند شد.»

پیشرانه OM457 قلب تپنده اتوبوس های ایران خودرو دیزل

عالی خانی در مورد پیشرانه های ایران خودرو دیزل گفت: «موتور om457، یکی از موتورهای دیزلی به روز در کشور است. این موتور در اتوبوس ها مورد استفاده قرار می گیرد. این موتور در اتوبوس درون شهری آتروس استفاده شده است. آتروس با استفاده از این موتور، ۳۰۰ اسب بخار و ۱۲۵۰ نیوتن متر گشتاور، قدرت دارد. البته این موتور در کشنده H4 – 1943 نیز استفاده شده است و توانیی تولید ۴۳۰ اسب بخار و ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.»

موتور om355 در کامیون های تولید شده توسط ایران خودرو دیزل استفاده می شود. به طور عمده از این موتور در کامیون واگن هود استفاده می شود. این موتور ۲۸۰ اسب بخار و ۱۰۵۰ نیوتن متر قدرت دارد. ایران خودرو دیزل از این دو موتور استفاده بسیاری دارد. این موتورها مراحل ارتقا سطح استاندارد آلایندگی را گذرانده اند.

بیشتر بخوانید:

کامیون امپاور (EMPOWER) بهمن دیزل چه مشخصاتی دارد؟

نسخه جدید قوای محرکه ایران خودرو دیزل روی چه محصولاتی نصب می شود؟

موتور دیزلی OM355 با ارتقا به یورو ۵ تا پایان سال تجاری سازی می شود




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط