دولت هنوز روی خوشی به آزادسازی واردات خودرو به کشور نشان نداده است. با این حال نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون صنایع و معادن به دنبال مسیری برای لغو توقف ورود خودرو هستند. یکی از این مسیرها چندی است که از سوی خودروسازان پیش پای نمایندگان مجلس قرار گرفته است.
بیت ران – چندی پیش مجوز ۹درصدی افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت صادر شد. اعتراض خودروسازان به نحوه قیمتگذاری این شورا هم طی یک ماه گذشته ادامه داشت. مدیران شرکتهای خودروساز، قطعهسازان و همچنین مسوولان صنعتی کشور جلسات متعددی با اعضای کمیسیون صنایع داشتهاند. هر چند پیش از این پیشبینی میشد که جلسات بیشتر حول نظرات کارشناسی دستاندرکاران صنعت خودرو در مورد عرضه خودرو در بورس کالا باشد.
اما برخی نمایندگان فاش کردند که این جلسات با توجه به تداوم ضرر و زیان تولید و همچنین نحوه قیمتگذاری شورای رقابت حول اصلاح قیمتگذاری خودرو برگزار شده است. با این حال نمایندگان مجلس چندان موافق خواست صددرصدی خودروسازان مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو نیستند. چرا که برخی از اعضای کمیسیون تاکید کردند با وجود توقف واردات خودرو، واگذاری قیمتگذاری به تولیدکنندگان شرایط انحصاری تولید و عرضه خودرو در کشور را بیشتر خواهد کرد.
مجلس موافق واردات خودرو است؟
در نهایت اینکه خودروسازان برای جلب نظر مجلس اعلام کردند که موافق آزادسازی واردات خودرو هستند. خودروسازان مخالفتی با بازگشایی واردات خودرو های خارجی به کشور ندارند. بر این اساس با توجه به اعلام نظر دستاندرکاران صنعت خودرو در این زمینه، مجلس از پیش موافقت خود را برای بازگشایی واردات خودرو به طور ضمنی اعلام کرده بود. ظاهرا مجلس این روزها به دنبال مسیری است واردات خودرو به کشور باری دیگر از سر گرفته شود. این مسیر با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان خودرو داخلی و همچنین موضوعاتی همچون ساماندهی ارزی در صورت تداوم تحریمها هموار خواهد شد.
شنیده میشود که ممکن است مجلس با ابزار واردات خودرو، تولیدکنندگان را از واگذاری تعیین قیمت به آنها منصرف کند. در این مسیر گفته میشود که بخشی از واردات خودرو با تعرفهای مشخص به خودروسازان محول شود. به ازای آزادسازی قیمتها، تولیدکنندگان خواهند توانست بخشی از زیان یا هزینه تولید را از این مسیر جبران کنند. خودروسازان طی دو دهه گذشته نیز اقدام به واردات خودرو کردند. اما آنچه مشخص است این مسیر به دلیل رقابتی که در بازار محصولات خارجی، همراه با نمایندگان رسمی و غیررسمی شکل گرفته بود نتوانست عایدی برای خودروسازان داشته باشد.
اما در شرایط کنونی به واسطه توقف واردات خودرو، اگر بازار انحصاری در این زمینه شکل بگیرد بهطور حتم خودروساز میتواند عایدی مناسبی داشته باشد. هر چند این مسیر همچنان در حد یک ایده در مجلس باقی مانده است. اما آزادسازی واردات خودرو از دیگر راههای موجود در دستور کار مجلس قرار دارد.
تصمیم نهایی را دولت سیزدهم خواهد گرفت
برخی از نمایندگان در این مورد چنین اذعان میکنند. اگر عرضه و قیمتگذاری خودرو در بورس کالا اجرایی شود، به نوعی انحصار موجود در بازار کمرنگ خواهد شد. همین عامل خود میتواند زمینهساز بازگشایی واردات خودرو به کشور شود. در این بین اما برخی کارشناسان خودرو تاکید دارند که تصمیم نهایی برای لغو توقف ورود خودروهای خارجی به کشور به دولت سیزدهم واگذار خواهد شد.
در عین حال کارشناسان اینگونه تأکید می کنند. اگر مذاکرات برجام روند مثبتی داشته باشد که منجر به لغو تحریمها شود بهطور حتم ورود خودرو به کشور میتواند ادامه داشته باشد. اگر دولتمردان در دولت سیزدهم روی خوشی به مذاکرات برجام نشان ندهند، باید تا مقطعی طولانی از ورود خودرو به کشور چشمپوشی کرد. در این صورت رفتار واردکنندگان رسمی به کشور نیز مورد توجه قرار میگیرد.
تکلیفی بر لغو تحریمها و بازگشایی دوباره واردات خودرو در آینده نزدیک نیست. بر همین اساس واردکنندگان در شرایط کنونی تصمیم گرفتهاند که همچون خودروسازان بخش خصوصی مونتاژ محصولات خودرویی را در دستور کار قرار دهند. هر چند تصور بر این بود که واردکنندگان به مونتاژ محصولاتی از برندهایی بپردازند که پیشتر اقدام به واردات آنها میکردند. اما حالا خبر میرسد که نمایندگیها به سراغ شرکتهای چینی رفته و برای مونتاژ برخی از محصولات این شرکتها مذاکراتی داشتهاند.
ایران بهشت چینی ها خواهد شد
مسیری که واردکنندگان در شرایط کنونی انتخاب کردهاند در اصل راهی است که از مدتها قبل مسوولان صنعتی کشور به آنها نشان داده بودند. وزرای دولتهای یازدهم و دوازدهم و حتی دولتهای قبلی همیشه به دنبال مسیری بودند که واردات را به مونتاژ تبدیل کنند. این در شرایطی است که خودروسازان معتبر بینالمللی با توجه به ریسک بالای سرمایهگذاری در کشور هیچگاه حاضر به سرمایهگذاری در صنعت خودروی کشور نبودند. تحولات سیاسی و اقتصادی هم ریسک این سرمایه گذاری را بالا برده است.
بسیاری از برندها و شرکتهای معتبر خارجی خودروساز سالهاست که در کشورهایی همچون ترکیه حضور یافتهاند. این برندها با سرمایهگذاری، سهمی از بازار آن کشور را نصیب خود کردهاند. در عین حال هم اقدام به صادرات به کشورهای دیگر کردهاند. این در حالی است که این برندها در ایران به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی حاضر به پذیرش ریسک سرمایهگذاری نیستند.
به این ترتیب تغییر جهت واردکنندگان به تولید محصولات چینی با توجه به دلایلی که عنوان شد پیش از این نیز قابل تصور بود. از سوی دیگر مشخص است که دولت نیز در راستای قرارداد همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین، واردکنندگان را برخلاف رفتارهای گذشته همراهی خواهد کرد تا بازار خودروی ایران بهشت تولیدکنندگان چینی شود.
منبع: دنیای اقتصاد
بیشتر بخوانید: