آخرین وضعیت کامیون دست دوم وارداتی

از دست ندهید

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه کامیون‌های چینی به هیچ وجه کیفیت، خدمات و قطعاتی منطبق با قیمت‌شان ندارند از آخرین وضعیت کامیون دست دوم وارداتی گفت.

بیت ران – دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفت: کامیون‌های چینی که در ایران به نام تولید ملی مونتاژ می‌شوند، بازار به هم ریخته و بالا نگه داشتن قیمت آن‌ها به اضافه دیگر موانع پیش پای کامیون‌داران، از بزرگترین موانع نوسازی ناوگان فرسوده به شمار رفته و همین مشکلات سبب شده تا طی یک سال اخیر تنها یک دستگاه کامیون کارکرده اروپایی شماره گذاری شود.

تنها یک کامیون دست دوم وارداتی شماره شده 

احمد کریمی درباره مشکلات نوسازی ناوگان اظهار کرد: در کشور بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده وجود دارد که باید نوسازی شوند و از سوی دیگر قرار بود ۵۰۰۰ دستگاه کامیون فرسوده از طریق واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی با عمر سه ساله نوسازی شود. اما با وجود اینکه طی حدود یک سال گذشته حدود ۱۶۰۰ دستگاه کامیون به گمرکات کشور وارد شده و از این تعداد حدود ۱۴۰۰ دستگاه کامیون کارکرده اروپایی به گمرک‌های استان‌ها و شهرهای مختلف ارسال شد تنها یکی از این کامیون‌ها شماره گذاری شده و بقیه آن‌ها در گیر و دار شماره‌گذاری و رد شدن از موانع ریز و درشتی هستند که همچنان بر سر راهشان وجود دارد.

وی افزود: مجموعه عواملی دست به دست هم داده تا شرایط را برای نوسازی ناوگان فرسوده سخت‌تر کند و گرچه عده ای معتقدند که دارندگان ناوگان فرسوده اراده یا توانایی مالی برای نوسازی ندارند اما باید در وهله نخست فرآیند نوسازی را تکمیل کنیم تا امکان آن با واردات کامیون سه سال کارکرده اروپایی فراهم شود و بعد ببینیم چه تعداد از دارندگان کامیون‌های فرسوده توانایی یا اراده آن دارند.

ممنوعیت تردد شبانه کامیون
کامیون مرسدس بنز

وجود موانع برای نوسازی از طریق کامیون‌های دست دوم اروپایی

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: کامیونداران زمانی که می‌بیننند می‌توانند با شرایط مناسب کامیون خود را نوسازی کنند و چندین سال هزینه‌ای  ندارند قطعا هر کاری از دستشان بر بیاید انجام داده و در این راستا همه تلاش‌شان را می‌کنند اما نباید انتظار داشت در همان مراحل و ماه‌های اولیه همه ۱۴۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده نوسازی شده و دارندگان آن‌ها نیز پا پیش بگذارند چرا که حتی اگر امکان آن وجود داشته باشد این تعداد کامیون نو و دست دوم اروپایی در بازار جهانی نیست که بتوان این کار را انجام داد و از سوی دیگر آمار کامیون‌های فرسوده آنقدر بالاست که هر تعدادی از این کامیون‌ها نوسازی شوند باید از آن استقبال کرد و شرایط را برای کامیونداران تسهیل کرد.

کریمی با بیان اینکه قرار بود تا ۵ هزار دستگاه از طریق کامیون‌های دست دوم اروپایی با سه سال کارکرد نوسازی شوند، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ به بعد بازار کامیون‌های چینی در کشور ما رونق گرفته و برخی نامگذاری ایرانی روی آن‌ها سود کلانی به عنوان تولید ملی به جیب می‌زنند و از سوی دیگر موانع بسیاری برای نوسازی از طریق کامیون‌های دست دوم اروپایی وجود دارد. در این میان هیچ یک از متولیان دستگاه‌های نظارتی و مراجعی آنطور که باید وظایف خودشان را انجام نمی‌دهند که یک کامیون با قیمت، کیفیت و مناسب وارد شده و در بازار عرضه شود.

کامیون‌های چینی کیفیت، خدمات و قطعاتی منطبق با قیمت‌شان ندارند

وی با اشاره به اینکه سوال اینجاست که این همه مشکل و ایراد از آینه بغل تا اگزوز کامیون‌های چینی باعث نشده که استاندارد لازم برای عرضه در بازار را نداشته باشند؟ گفت: کامیونداران انتظار دارند هر کامیونی را با هر قیمتی خریداری می‌کنند بر اساس ارزش اسمی‌اش کارایی و کیفیت مناسب را داشته باشد اما کامیون‌های چینی به هیچ وجه کیفیت، خدمات و قطعاتی منطبق با قیمت‌شان ندارند و از سوی دیگر قیمت یک دستگاه کامیون چینی مونتاژ شده به نام تولید ملی در ایران به چند برابر قیمت به نسبت برخی کشورهای آسیای میانه فروخته می‌شود و همین مساله سبب شده تا نوسازی ناوگان فرسوده آنطور که باید پیش نرود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور تاکید کرد: همه دستگاه‌های متولی در این زمینه باید مانع‌زدایی کنند و با حل کردن مشکلات کاری کنند تا کامیونداران بتوانند در مدت زمان کمتری نسبت به نوسازی ناوگانشان اقدام کنند و کشور از پارکینگ کامیون های فرسوده خارج شود. در این راستا نتنها باید قوانین دست و پا گیر حذف شده بلکه باید مالیات‌ها، عوارض و هزینه‌های اضافی بی مورد را حذف کنند تا نوسازی ناوگان سرعت بیشتری بگیرد نه اینکه پس از طی شدن همه مراحل نوسازی و پرداخت همه هزینه‌های خرید و واردات کامیون فرسوده از سوی کامیونداران، از آن‌ها پرداخت هزینه‌های اضافی دیگر مانند هزینه ضمانت خودرو از شرکت یا واردکننده خارجی را طلب کنیم.

به گزارش ایسنا، کریمی تصریح کرد: اگر شرکتی در ایران توانست کامیونی را در چرخه تولید قرار دهد کامیون‌داران ایرادات احتمالی آن را به جان می‌خرند و آنقدر به پای آن می‌ایستند که مشکلاتش حل شود و بتواند رونق بگیرد اما این اتفاق تا کنون رخ نداده و دستگاه‌های نظارتی باید در این بازار ورود کنند و شرایط را به گونه‌ای تغییر دهند تا نوسازی اتفاق بیافتد.

بیشتر بخوانید:

شرایط ترخیص کامیون های وارداتی دست دوم اعلام شد

کامیون کمپرسی چاپار ۳۳۳۶ + مشخصات اولین کامیون یک شرکت خصوصی

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

نسخه کامل مستند آن مرد با ماک آمد درباره زندگی اصغر قندچی منتشر شد




1 دیدگاه

  1. اگر کیفیت کامیون ها خوب باشه و زود به خرج نیفتن بازم خوبه
    البته باید قیمتش هم منصفانه باشه
    ماشین باربری خیلی داستان داره
    مثلا ماشین دست دومی که لاستیک مناسبش گیر نیاد یا با لاستیک فرسوده وارد بشه بدرد نمیخوره
    باید تو ایران سرویس بشن بنابراین تعمیر کار خودش رو میخواد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط