خودرو تارا دو ماه قبل استاندارد آلایندگی یورو 5 را از سازمان محیط زیست اخذ کرده است و مشکلی برای پیش فروش ندارد.
بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست در گفت و گو با بیت ران درباره اخذ استاندارد آلایندگی برای خودروهای جدید توضیح داد.
وی درباره تغییرات گرفتن مجوز آلایندگی برای خودرو توضیح داد:
«در مراحل گرفتن مجوز جدید، خودروساز باید فرآیند تست های استاندارد آلایندگی را در یکی از آزمایشگاه های مورد تایید سازمان محیط زیست زیر نظر بازرس سازمان طی کند و گزارش های این آزمایش ها برای ما ارسال شود، تا ما بتوانیم مجوز استاندارد آلایندگی را صادر کنیم.
از نظر قانونی نیاز است پیش از هرگونه فروش یا پیش فروش خودرو، تمامی مجوزهای خودرو که شامل استانداردهای محیط زیست نیز هست، اخذ شود.»
دبیر کمیته فنی مجوزهای خودرویی سازمان محیط زیست در ادامه گفت:
«سپس خودروسازها اقدام به فروش خودرو کنند تا مشکلاتی برای آن ها به وجود نیاید.
شرکت ایران خودرو مراحل و تست های مورد نیاز را برای تارا انجام داده و پاس کرده است.
همچنین نتایج برای ما ارسال شده و تعیین نوع استاندارد آلایندگی خودرو که یورو 5 است، صادر شده.
تمامی این مراحل تا پایان آذر ماه برای خودرو تارا انجام و مجوز برای خودرو صادر شده است.»
اولین پیش فروش خودرو تارا در 20 دی ماه سال جاری انجام شد.
مشخصات موتور تارا
پیشرانه ای که قرار است روی تارا نصب شود، TU5 پلاس خواهد بود.
موتور TU5 پلاس در واقع نسخه بهینه شده موتور TU5 است. این موتور به سیستم زمان بندی مداوم سوپاپ های متغیر (CVVT) مجهز شده است.
این سیستم باعث می شود که پیشرانه TU5 پلاس به نسبت TU5 ، قدرت خروجی بیشتر و مصرف سوخت کمتر داشته باشد.
پیشرانه تی یو پلاس توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را دارد.
مشخصات موتور : آب خنک چهار
زمانه دو میل سوپاپ بالا
قرار گیری سیلندرها : 4 سیلندر خطی
حجم جابجایی : 1587cc
نسبت تراکم : 11
طول شاتون : 133.5 mm
قطر صفحه کلاچ : 200 mm
حداکثر گشتاور : 150 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه
حداکثر توان : 114 اسب بخار
دور آرام : 750 دور در دقیقه
حداکثر دور : 6500 دور بر دقیقه
استاندارد آلایندگی : یورو 5
نوع پاشش سوخت : پاشش سوخت چند نقطه ای
این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی عرضه خواهد شد.
بیشتر بخوانید: